Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å ta jerntilskudd når magen blir så vrang av det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok Movicol og syntes det hjalp litt :) Jeg ble ganske treg i magen da.

Var også gravid og det var legen som anbefalte Movicol i 2022 men sjekk gjerne selv at det er noe som er ok å bruke mens gravid (med apotek, nett, fastlege eller liknende)

Anonymkode: 35788...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merk at man også kan få hemoroider når man er gravid og at det er vanskelig å få tørket seg ordentlig er et av symptomene på hemoroider. Så du kan jo sjekke ut om du har det og?

Anonymkode: 35788...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trapp opp sakte. Lag mat i malm panne/gryte. Spis jern rik mat som innmat, leverpostei, rødt kjøtt + en kiwi/appelsinjuice etc.

Anonymkode: 7bb08...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Amino Jern. Har overlevd på den i 20 år+.

Anonymkode: 6beed...09a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Bytt til floradix mikstur. Hjalp for meg. Ble ikke hard i magen av den

Floradix er noe gravide ikke skal ha. TS har opplyst at hun er gravid. 
I tillegg Floradix alene gir på ingen måter nok til at ts får opp sine jernverdier. 
Rådet ditt er i bestefall helseskadelig. 

Anonymkode: fde4f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Floradix er noe gravide ikke skal ha. TS har opplyst at hun er gravid. 
I tillegg Floradix alene gir på ingen måter nok til at ts får opp sine jernverdier. 
Rådet ditt er i bestefall helseskadelig. 

Anonymkode: fde4f...717

Og utifra det jeg ser er det bare 15 mg jern per døgndose uansett... som er vesentlig mindre enn jeg trenger.

Anonymkode: e0298...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om diagnosen "anemi ved kronisk sykdom" eller ACD, som det også kalles? Halvparten av de som har autoimmune lidelser lider av ACD. Har du høy CRP, har du trolig et snev av ACD du også. Garantert, hvis du har gått med høy CRP i månedsvis. 

Når du har ACD er opptak av jern fra fordøyelsen blokkert av et hormon som heter hepcidin. Da får du vondt i magen hvis du tar jerntilskudd. 

Sitat

Anemi av kronisk sykdom skjer når du har en autoimmun sykdom eller annen sykdom varer lenger enn tre måneder og som forårsaker betennelse.  Kronisk betennelse kan påvirke kroppens evne til å bruke jern som trengs for å lage nok røde blodlegemer.  Anemi oppstår når du ikke har nok røde blodceller.

Kilde: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14477-anemia-of-chronic-disease

Anonymkode: 7f682...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: ta det annen hver dag, er like effektivt men gir færre bivirkninger. For mykere avføring spis 2 kiwi hver morgen (forskningsbasert). Evt en pose movicol hver dag.

Anonymkode: 9a858...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loppefrøskall eller chiafrø kan kanskje vere verdt å prøve? Begge deler skal blandes i vann eller lignende og stå en stund slik at de sveller og former en type gele som hjelper på treg mage. Det er den typen fiber som hjelper og smører tarmen slik at bæsjen går lettere.
Snakk evt med lege selvsagt siden du er gravid. 

For meg hjelper appelsinjuice også, ikke bare med opptaket men også det at jeg slik automatisk får inn mer væske når jeg tar jerntabletten.

Anonymkode: 3b5bd...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...