Gå til innhold

Lurte mannen min meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har jo lurt henne. Når avtalen var å kjøpe en leilighet som ikke skulle pusses opp, for å leie ut.

Og han setter i gang en større renovering bak hennes rygg.

Det forandret jo totalt økonomien i avgjørelsen som var tatt i fellesskap.

Med det forandret han også alt av planer for husbygging, igjen bak hennes rygg.

Han har i beste fall totalt overkjørt deg TS. Men det virker som han har lurt deg. Sagt de tingene du ønsket å høre for å få deg til å si ja til hans elleville ideer og bli med på å ta opp lån. Så gjør han noe helt annet enn avtalen, uten å bry seg om din mening.

Anonymkode: f5b06...340

Dette var veldig presist sagt. Vi eier leiligheten sammen, og boliglån og oppussingen betales fra felles penger. På mitt spørsmål hvorfor han ikke informerte meg om at han hadde begynt oppussingen, svarte han at jeg aldri ville takket ja. Om nattet kalkulerte jeg hvor mye penger vi tapte på hans avgjørelse og følte meg kvalm. 

TS

Anonymkode: 95826...0bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette var veldig presist sagt. Vi eier leiligheten sammen, og boliglån og oppussingen betales fra felles penger. På mitt spørsmål hvorfor han ikke informerte meg om at han hadde begynt oppussingen, svarte han at jeg aldri ville takket ja. Om nattet kalkulerte jeg hvor mye penger vi tapte på hans avgjørelse og følte meg kvalm. 

TS

Hvor mye deltar du i dette? Du må jo ha skrevet under på mange papirer. Den som lukker øynene når noe skjer er like "teit"

Anonymkode: 7f825...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS

Men du må jo uansett ta noen grep her, og det snarest. Dere har antageligvis mer gjeld enn du tror, det er så typisk slike tilfeller. 

Du får oppsøke advokat og hjelp til å både skille deg og fordele verdier og gjeld mest mulig likt. 

Anonymkode: 106c6...f23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er direkte lurt etter min bruk av det ordet. Han har jo ikke gjort dette helt bak din rygg, du har vært kjent med situasjonen lenge. Men han har overkjørt deg og gått tilbake på felles beslutninger. Også er han åpenbart en nisse som starter på store ting han ikke har evne til å fullføre, og det bør har innse mye raskere enn dette. Og hvertfall når du tar det opp.

Så har du vært altfor unnvikende selv, som ikke har tatt større grep tidligere. Det vil jo være fullt mulig å stoppe en mann fra å fortsette den oppussingen han startet. F.eks si at det blir skilsmisse og at du vil bruke advokat for å kreve eiendommen tvangssolgt når han driver soloprosjekt. Bruk venner og familie til å snakke han til fornuft. Gjør noe. Nå har det skuret og gått og da får du nok aldri vekk din 50% andel av tapet dere har, det har du delansvar for. Men du må starte nå, med å kutte tapene og få solgt både leilighet og tomt. Og mest sannsynlig forberede seg på å starte en skilsmisse, for det ser ikke ut til at dere har noen felles fremtid. Og start terapi når begge ser ut til å ha noen mentale utfordringer som bør ryddes i ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg foreslått mannen min å selge en av eiendommene våres for å betale ned gjelden hans, noe han selvfølgelig nektet.  Jeg ser at han virkelig planlegger å fullstendig ruinere oss økonomisk. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tough-minded skrev (5 minutter siden):

I dag har jeg foreslått mannen min å selge en av eiendommene våres for å betale ned gjelden hans, noe han selvfølgelig nektet.  Jeg ser at han virkelig planlegger å fullstendig ruinere oss økonomisk. 

TS

Kvifor nekta han? :o 

Anonymkode: f21f8...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tough-minded skrev (1 minutt siden):

TS

Selvfølgelig sier han nei til det. Og du gjorde vel ikke noe mer heller? Vet du, jeg tror ikke du er istand til å komme deg ut av dette på noen måte, du er jo fullstendig passiv og har vært det i mange år. Du klarer jo ikke engang å si at du vil ut av dette og faktisk gjøre alvor av det. Hvis du ikke kontakter advokat vil du ikke klare å få med deg pengene du har krav på heller, det lille som er igjen når all gjeld er betalt, om det er noe som helst igjen. Husk at som gift med sameie så deler dere også gjelden. Her kan det fort hende at du kun sitter igjen med gjeld. Du må i alle fall ta tak i dette nå, gjelden blir ikke mindre.

Anonymkode: c5f37...2be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig sier han nei til det. Og du gjorde vel ikke noe mer heller? Vet du, jeg tror ikke du er istand til å komme deg ut av dette på noen måte, du er jo fullstendig passiv og har vært det i mange år. Du klarer jo ikke engang å si at du vil ut av dette og faktisk gjøre alvor av det. Hvis du ikke kontakter advokat vil du ikke klare å få med deg pengene du har krav på heller, det lille som er igjen når all gjeld er betalt, om det er noe som helst igjen. Husk at som gift med sameie så deler dere også gjelden. Her kan det fort hende at du kun sitter igjen med gjeld. Du må i alle fall ta tak i dette nå, gjelden blir ikke mindre.

Anonymkode: c5f37...2be

Så fordi hun ikke har ferdigstil skilsmisen på et døgn så mister du troa?

TS dette høres vanskelig ut, men veldig bra du har begynt å undersøke! Har dere forsøkt familievern kontoret eller annen terapi? Om han ikke går med på å selge tror jeg du er nødt til å skille deg desvere. Da er det sikkert lurt å investere litt i en advokat som kan gi rådgivning. Jeg heier på deg! Det blir sikkert tøft, men alt går over og du kommer til å føle deg så fri når du er ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du utenlandsk? Har han noen slags (falsk) «makt» over deg pga det? Tenker om det føles vanskeligere og mer utrygt for deg å gå fra han pga nettverk osv.

Du burde bare gå. Om han vokser opp senere så kan dere revurdere, men hadde ikke ventet på det for å si det sånn.

Anonymkode: 0ff49...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke juridisk hjelp asap. Og skille deg. 

Anonymkode: 265d1...0a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pippi Lotta said:

TS dette høres vanskelig ut, men veldig bra du har begynt å undersøke! Har dere forsøkt familievern kontoret eller annen terapi? Om han ikke går med på å selge tror jeg du er nødt til å skille deg desvere. Da er det sikkert lurt å investere litt i en advokat som kan gi rådgivning. Jeg heier på deg! Det blir sikkert tøft, men alt går over og du kommer til å føle deg så fri når du er ferdig!

Tusen takk ❤️ Jeg har kontaktet advokat. Skal oppdatere denne tråden månedelig hvordan det ligger an.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er du utenlandsk? Har han noen slags (falsk) «makt» over deg pga det? Tenker om det føles vanskeligere og mer utrygt for deg å gå fra han pga nettverk osv.

Du burde bare gå. Om han vokser opp senere så kan dere revurdere, men hadde ikke ventet på det for å si det sånn.

Anonymkode: 0ff49...ba7

Ja, jeg er utenlandsk, og mannen min er norsk, og han misbrukte av og til "makten" sin. Men dette er på ingen måte en unnskyldning for min passivitet. Jeg har bodd i Norge i 8 år, har norsk statsborgerskap og er en siviløkonom 😳 fra ett av Norges universitetene hvor man også studerer litt jus. Men det falt meg aldri inn å gå gjennom ekteskapsloven, da jeg hadde ubegrenset tillit til mannen min.

Hvis det er sånn at en ektefelle kan ta opp lån på millioner uten å informere den andre ektefellen, da høres det virkelig voldsomt ut. Utrolig at det ikke finnes mekanismer som regulerer dette. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 12.48):
Kombinerer to historier til én fordi denne galskapen foregår akkurat nå i familien våres.

For 3,5 år siden kjøpte vi en tomt da mannen min ville bygge hus der. Jeg var imot det og ønsket å kjøpe et ferdighus, men han insisterte på sitt.
Han lovte at vi skulle bygge hus ferdig om et par år. I mellomtiden leier vi leilighet. Men 3 år har gått og han har fortsatt ikke begynt med byggingen. Hver gang finner han noen unnskyldninger for ikke å starte, men uten å forklare hvorfor han utsetter hele tiden. Samtidig betaler vi 19 tusen i husleie månedlig. 

For 2,5 år siden kjøpte vi også en leilighet. Vi betalte halvparten av summen fra egne midler, og halvparten ble lånt hos banken. Avtalen var at vi skulle kjøpe en leilighet, som var klar for utleie og ikke trengte investeringer. Et par uker etter overtalelse kom jeg til leiligheten og ble overrasket av at mannen min begynte en omfattende oppussing uten å informere meg. Da jeg spurte WTF, svarte han at leiligheten hadde en dårlig standard. Leiligheten var egentlig ikke så fin, men var helt ok for å leie ut til en litt lavere pris for en stund. Mannen lovte å avslutte oppussingen ila et par måneder. Nå har det gått 2,5 år og oppussingen er fortsatt ikke ferdig. Vi har mistet leieinntekter, og i tillegg på grunn av at mannen min begynte å takke nei til arbeidsoppdrag på jobb pga denne oppussingen har han også mistet store inntekter og tar opp flere forbrukslån med enorme renter. Tidligere fikk han utbetalt fra 60 000 til 100 000 netto på jobb, men nå har inntekten hans falt betydelig.

Kan noen kommentere situasjonen våres? 

Har han adhd?

Anonymkode: 620cb...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har endel rettigheter ang tvangssalg. Det taper man ofte på, men nå taper dere hver mnd uansett.

Du kan søke om skilsmisse og oppheving av boet.

Anonymkode: 206d0...251

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor ille er den leiligheten som pusses opp?

Hvorfor bor dere ikke der?

To voksne mennesker trenger jo ikke mye luksus en periode under oppussing.

Dusj og toalett og en ovn? 

Og det trenger jo ikke se bra ut?

Det henger jo ikke på greip å leie for å leie ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk ❤️ Jeg har kontaktet advokat. Skal oppdatere denne tråden månedelig hvordan det ligger an.

Ja, jeg er utenlandsk, og mannen min er norsk, og han misbrukte av og til "makten" sin. Men dette er på ingen måte en unnskyldning for min passivitet. Jeg har bodd i Norge i 8 år, har norsk statsborgerskap og er en siviløkonom 😳 fra ett av Norges universitetene hvor man også studerer litt jus. Men det falt meg aldri inn å gå gjennom ekteskapsloven, da jeg hadde ubegrenset tillit til mannen min.

Hvis det er sånn at en ektefelle kan ta opp lån på millioner uten å informere den andre ektefellen, da høres det virkelig voldsomt ut. Utrolig at det ikke finnes mekanismer som regulerer dette. 

Å gifte seg høres så romantisk ut men det er blodig alvor.

Nå må du slutte å kjøre deg fast i hva han "nekter deg". Han kan ikke nekte deg skillsmisse. Vil han beholde begge eiendommene så får han kjøpe deg ut. Det har han ikke råd til, så dette blir solgt uansett. Så kan han velge om det vil skje frivillig eller ved tvang.

Du kan sette deg i situasjonen der DU tvinger. I dette tilfellet hadde tvang fra din side vært omsorg for dere begge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...