Gå til innhold

Når Trump overtar som president….

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Kan han dersom han gjør noe ‘’som er i strid med’’Natos avtale/bestemmelser’’bli avsatt eller stilt for riksrett? Gruer meg for hva han kan finne på å si/gjøre og hisse opp en  betent verden…

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du være litt mer spesifikk i forhold til hva du er bekymret for? 

Det er mye jeg ikke liker med Donald Trump, men jeg er faktisk ikke så bekymret for at han skal komme til å skape mer ufred. Jeg tror Donald Trumps mangel på utenrikspolitiske evner først og fremst vil skade USA.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (6 timer siden):

Kan du være litt mer spesifikk i forhold til hva du er bekymret for? 

Det er mye jeg ikke liker med Donald Trump, men jeg er faktisk ikke så bekymret for at han skal komme til å skape mer ufred. Jeg tror Donald Trumps mangel på utenrikspolitiske evner først og fremst vil skade USA.

Han er jo god venn med Putin, som jo jobber for ufred. Det bekymrer meg hva en amrikansk president i lomen på Rusland vil bety for verden og Europa!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Han er jo god venn med Putin, som jo jobber for ufred. Det bekymrer meg hva en amrikansk president i lomen på Rusland vil bety for verden og Europa!

Man kan si mye om Trump, men at han er i lomma på Russland er ikke reelt.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Man kan si mye om Trump, men at han er i lomma på Russland er ikke reelt.

Hvorfor tror du det? Han og støtespilerne har hat mange ulovlige møter mrd Putin. Vi vet også at han sviktet Kurderne en gang fordi Tyrkias president kjeftet på han, er det noen grun til å tro han skal være tøfere mot Russland en Tyrkia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (6 timer siden):

Kan han dersom han gjør noe ‘’som er i strid med’’Natos avtale/bestemmelser’’bli avsatt eller stilt for riksrett? Gruer meg for hva han kan finne på å si/gjøre og hisse opp en  betent verden…

Om Trump kan avsettast eller stillast  for riksrett i USA om han ikkje følgjer opp eit vedtak eller premiss i NATO?

Svaret på det er nei.

Medlemmer i NATO har ikkje fått suverenitet frå medlemslanda. NATO er ein medlemsorganisasjon, med tilhøyrande traktat, der artikkel 5 er den viktigaste.

Det vil enkelt forklart seie at eit angrep på eitt av medlemslanda, skal forståast som eit angrep på alle. Artikkel 5 er kun brukt 1 gang. (Angrepa 9-11 i USA). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er du så redd for? Han var jo president for ikke så mange år siden. Gikk jo bra for deg det?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekake! skrev (2 minutter siden):

Hva er du så redd for? Han var jo president for ikke så mange år siden. Gikk jo bra for deg det?

Jeg er red for at han (og støtespilerne) denne gangen har mer erfaring og bedre planner. Forje gang ansate han mennesker som ønsket å gjøre en god jobb, nå ansetter han kun ja menesker som ikke intreserer seg for verkekn USA eller verdens fremtid. Med andre ord det kommer ikke til å finnes noen "voksne" i det hvite hus som prøver å passe på han. For Europa tror jeg spesielt planene han har laget med Putin kan bli skumle!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Jeg er red for at han (og støtespilerne) denne gangen har mer erfaring og bedre planner. Forje gang ansate han mennesker som ønsket å gjøre en god jobb, nå ansetter han kun ja menesker som ikke intreserer seg for verkekn USA eller verdens fremtid. Med andre ord det kommer ikke til å finnes noen "voksne" i det hvite hus som prøver å passe på han. For Europa tror jeg spesielt planene han har laget med Putin kan bli skumle!

Dei fleste ekspertar har vel så vidt eg har registrert hatt ei viss bekymring for det utanrikspolitiske mtp Trump. Ang nato så har han vel sagt at Europa må ta meir ansvar (mange land i Europa betaler for lite inn og bruker for lite på forsvar ifht bnp) , og akkurat det er vel fleire enig i.

Litt ulike tolkninger om NATO. Ein norsk professor meiner det er heilt usannsynleg at usa forlet NATO, andre seier 50-50.  
Fleire synest å berre enige i at ein trur at Trump vil «blande» seg mindre inn i andre utanrikspolitiske konflikter, millitært og økonomisk. (Ein snakkar ikkje om artikkel 5 i den sammenhengen altså)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (12 timer siden):

Hvorfor tror du det? Han og støtespilerne har hat mange ulovlige møter mrd Putin. Vi vet også at han sviktet Kurderne en gang fordi Tyrkias president kjeftet på han, er det noen grun til å tro han skal være tøfere mot Russland en Tyrkia?

Hvilken lov er det du mener de bryter med å ha møter med Putin?

Og Tyrkia har en ganske dårlig tone med NATO grunnet deres manglende lojalitet med alliansen. De kjøpte blant annet Russisk luftvern istedenfor å kjøpe fra et NATO land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt Norden drar seg mer og mer sammen, og snart har Europas største flyvåpen. Det vil vi trenge, for uansett hva som skjer viser mange land både øst og vest at de fort kan være ustabile. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (På 18.11.2024 den 1.10):

Riksrett? 🙈..

Usa stiller for det første ikke presidenter for riksrett..For det andre  er USA og Nato omtrent synonymer, et Nato uten USA er et tomt skall uten reell konvensjonell styrke, og Trump kan "avvikle" Nato på dagen omtrent med å trekke USA ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 18.11.2024 den 7.36):

Når jeg ser hva Biden har stellt istand ligger ikke listen særlig høyt for Trump vil jeg si.

Biden/ Harris er direkte ansvarlig for katastrofen som utspiller seg på Gazastripen ved å sørge for at presteregimet i Iran fikk inn milliarder av dollar.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å ikke  stole alt på det du leser  på nett. Det at trump er en god venn med  putin for tiden vise.

Trump har mye makt over USA, men det fleste tingene må godkjennes  via senatet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (57 minutter siden):

Trump kan "avvikle" Nato på dagen omtrent med å trekke USA ut

Nei det kan han ikke. Mener han ha 2/3 flertall for det i senatet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (4 minutter siden):

Nei det kan han ikke. Mener han ha 2/3 flertall for det i senatet 

Ja men han trenger ikke annet enn å utstede en excutive order for å øremerke Amerikanske forsvarsressurser til oppdrag utenfor Natosystemet. 

Nå tror jeg Trump vet at den vestlige verden er tryggest sammen så Nato kommer nok til å bestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marai skrev (1 time siden):

Anbefaler å ikke  stole alt på det du leser  på nett. Det at trump er en god venn med  putin for tiden vise.

Trump har mye makt over USA, men det fleste tingene må godkjennes  via senatet. 

Trump blir den mektigste person vi har hatt på jorda på mange mange år i januar..Republikanerne har flertall både i kongressen og senatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (19 minutter siden):

Trump blir den mektigste person vi har hatt på jorda på mange mange år i januar..Republikanerne har flertall både i kongressen og senatet.

Han blir den neppe  den mektigste  person på  jord. Han bestemmer vel ikke andre land ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 25.11.2024 den 9.55):

Allikevel så kommer han ikke til og få til noen ting omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 25.11.2024 den 8.44):

Riksrett? 🙈..

Usa stiller for det første ikke presidenter for riksrett..For det andre  er USA og Nato omtrent synonymer, et Nato uten USA er et tomt skall uten reell konvensjonell styrke, og Trump kan "avvikle" Nato på dagen omtrent med å trekke USA ut.

Hallo??? 
Har du allerede glemt at det ble satt i gang hele TO riksrettssaker mot Trump i hans forrige presidentperiode, etter at det treårige første forsøket mislyktes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...