Gå til innhold

Mistenker at min venninne faker diagnoser

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 578e1...5a5

Nettopp.

Anonymkode: adb91...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er faktisk feil, migrene omfatter langt mere enn det.

Anonymkode: 74614...c3d

Det er ikke feil bare fordi det omfatter mer enn det, nei.

Migrene regnes som en nevrologisk hodepine for eksempel, og man kan ha helt andre symptomer enn smerter, aura og ulike faser. Poenget er bare at det den andre brukeren skrev er helt feil. Når da så mange går rundt og tror helt feil ting så får de nesten takke seg selv at de ikke tror på vennene sine, selv når vennene snakker sant. 

Paracetamol og NSAID er førstevalg ved migrene, først etter det er utprøvd bruker man triptaner, eller andre ting. Det betyr at mange som bruker paracetamol har migrene og at denne ikke står tilbake for andres migrene, bare fordi paracetamol ikke fungerer på de. Blir som om jeg skulle skryte av å ha en verre og mer farlig kreft enn andre, bare fordi førstevalget av behandling ikke fungerte på meg.

Jeg gir meg her, og anbefaler å sette seg inn i ting før man gjør narr av andre.

Anonymkode: 1c3cf...3ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke feil bare fordi det omfatter mer enn det, nei.

Migrene regnes som en nevrologisk hodepine for eksempel, og man kan ha helt andre symptomer enn smerter, aura og ulike faser. Poenget er bare at det den andre brukeren skrev er helt feil. Når da så mange går rundt og tror helt feil ting så får de nesten takke seg selv at de ikke tror på vennene sine, selv når vennene snakker sant. 

Paracetamol og NSAID er førstevalg ved migrene, først etter det er utprøvd bruker man triptaner, eller andre ting. Det betyr at mange som bruker paracetamol har migrene og at denne ikke står tilbake for andres migrene, bare fordi paracetamol ikke fungerer på de. Blir som om jeg skulle skryte av å ha en verre og mer farlig kreft enn andre, bare fordi førstevalget av behandling ikke fungerte på meg.

Jeg gir meg her, og anbefaler å sette seg inn i ting før man gjør narr av andre.

Du skriver som om du mener at om noen har migrene, så har de én samme type smerte, samme type utfall, varighet og symptomer med samme nivå av inviladisering, altså hindringer i å leve et normalt liv. Noe som jo ikke stemmer.

Kall det gjerne migrene uansett hvor plaget folk er, men migrene er et godt eksempel på hvor ekstremt forskjellig en diagnose slår ut. Om du ikke visste de ekstremt stort forskjellene i plager ved migrene, så må du lese om det. Derfor forsøker jeg å forklare at "migrene ikke er migrene", altså ikke en og samme type smerte.

Jeg har virkelig ikke gjort narr av noen. Forsøker kun å forklare at man ikke kan likestille sin egen migrene opp mot noen andres.

Anonymkode: a5c4a...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du skriver som om du mener at om noen har migrene, så har de én samme type smerte, samme type utfall, varighet og symptomer med samme nivå av inviladisering, altså hindringer i å leve et normalt liv. Noe som jo ikke stemmer

Det gjør jeg aldeles ikke det, og det vet du nok veldig godt.

Jeg reagerte på at du kalte ensidig migrene for mild. Migrene BETYR ensidig. Klasehodepine, a/k/a selvmordshodepine er også ensidig.

Som sagt, jeg gir meg, og anbefaler dere å lese mer enn dere skriver. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det gjør jeg aldeles ikke det, og det vet du nok veldig godt.

Jeg reagerte på at du kalte ensidig migrene for mild. Migrene BETYR ensidig. Klasehodepine, a/k/a selvmordshodepine er også ensidig.

Som sagt, jeg gir meg, og anbefaler dere å lese mer enn dere skriver. 

Nei, det vet jeg ikke, fordi det virket som om du mente at har man migrene så har man en og samme smerte. Og nei, det har jeg ikke sagt. Jeg kalte MIN ensidige hodepine for mild sammenlignet med hva man ofte hører om angående migrene.

Rådet om å lese mer enn man skriver gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kalte MIN ensidige hodepine for mild sammenlignet med hva man ofte hører om angående migrene.

Nope.

Du holdt rene tordentalen med fete bokstaver og hermetegn og latterliggjøring;

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.08):

Til ts: selvfølgelig har ikke din venninne migrene om hun kan ta Ibux og paracet og så se på tv som om ingen migrene. Den er enkel, det handler IKKE om smerteterskel. Hun har kanskje halvsidig hodepine, den letteste varianten av "migrene" som man da ikke engang kaller migrene. Men det kan ikke sammenlignes med migrene. Og det er urespektabelt av henne å si, da hun helt sikkert har lest om migrene og hva det innebærer.

Dette er så vanvittig emosjonelt og antivitenskapelig utbrudd, at det er til å gråte av. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nope.

Du holdt rene tordentalen med fete bokstaver og hermetegn og latterliggjøring;

Dette er så vanvittig emosjonelt og antivitenskapelig utbrudd, at det er til å gråte av. 

Er du venninna til TS eller?

Vil ikke akkurat kalle det tordentale og forstår ikke hvorfor dette er så emosjonelt. Jeg mener fortsatt at de som har en migrene som er så mildt at de kan ta smertestillende og forsette dagen upåvirket, ikke bør kalle det at de "sliter med migrene". Rett og slett for det blir et hån mot de som virkelig har migrene. Og med virkelig ha migrene mener jeg det man forbinder med sykdommen, altså så store smerter at å gå på trening, ut med venner, feste, se på tv, lese etc er bare å glemme. For disse er det senga resten av dagen.

I alle dager hva er dette å reagere så hardt på?

Som sagt har jeg selv den milde varianten og snakker ikke om at jeg selv har migrene. Ei venninne av meg blir helst utslått gjerne i to dager. Hun er den som legger seg på et mørkt rom og blir liggende der til det er over, noen ganger spyr hun også. Det ville vært idiotisk respektløst av meg og si at jeg har det samme som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som sagt har jeg selv den milde varianten og snakker ikke om at jeg selv har migrene. Ei venninne av meg blir helst utslått gjerne i to dager. Hun er den som legger seg på et mørkt rom og blir liggende der til det er over, noen ganger spyr hun også. Det ville vært idiotisk respektløst av meg og si at jeg har det samme som henne.

Det ville det slett ikke, det ville vært det riktige å gjøre, dersom du faktisk har diagnosen migrene. Ved å holde på slik du gjør, er du med på å skape et stigma for de med utypisk migrene, som igjen vil hindre mennesker å oppsøke hjelp og bli frisk og ha det godt og være produktive medlemmer av samfunnet.

Jeg personlig mener det er et uklokt eller uempatisk valg, alt etter hvor mye man faktisk forstår av det man driver på med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det ville det slett ikke, det ville vært det riktige å gjøre, dersom du faktisk har diagnosen migrene. Ved å holde på slik du gjør, er du med på å skape et stigma for de med utypisk migrene, som igjen vil hindre mennesker å oppsøke hjelp og bli frisk og ha det godt og være produktive medlemmer av samfunnet.

Jeg personlig mener det er et uklokt eller uempatisk valg, alt etter hvor mye man faktisk forstår av det man driver på med. 

Det ble mer forståelig når du kaller det utypisk migrene. Men er fortsatt uenig. Hvis du har utypisk migrene så bør du også si det som det er. At du har utypisk migrene uten de utfallene som typisk migrene har. Jeg mener at det er du som da skaper stigma for de MED typisk migrene. Om du og jeg med den utypiske migrenen sier til folk at "vi har migrene med takler det så godt". Du skjønner at det vil bidra til å skape stigma! Om migrene kan takles så helt forskjellige og de som må ligge på mørke rom er kanskje da bare stakkarslige? For se på hun som drar på fest med migrene. Du skjønner at det blir feil?!

Hva er problemet med å si det som det er? Hvis du har utypisk, uproblematisk og smertelindret migrene. Hvorfor i alle dager snakke det til som har den typiske migrenen?

Likedan som man ikke går rundt og sier at man har kreft om fått påvist celleforandringer. Selv om det er forstadiet til kreft, så er det ikke kreft. Men noen av typene som tråden omhandler ville nok utnyttet det til sin fordel og sagt at "jeg har fått kreft men pytt sann, se hvor godt jeg takler det". Respektløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du skjønner at det blir feil?!

Er du venninna til TS eller?

Er du i den klassiske migrene prodromalfasen, eller? ;) 

Jeg har forøvrig ikke utypisk migrene, jeg har klassisk migrene som grenser mot klasehodepine. Tror det du skal frem til er empati og fornuft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er du i den klassiske migrene prodromalfasen, eller? ;) 

Jeg har forøvrig ikke utypisk migrene, jeg har klassisk migrene som grenser mot klasehodepine. Tror det du skal frem til er empati og fornuft.

Jeg har ikke visst hva du har eller lider av, har snakket generelt. Men en periode hørtes du ut som venninnen TS skriver om i starttråd, som overdriver sine diagnoser og bagatelliserer ts med sine plager og diagnoser.

Men helt ærlig spm.. Da du har klassisk migrene som grenser mot den aller verste, også kalt selvmordshodepine.. Synes ikke du det er litt provoserende og respektløst om f.eks jeg da skulle sagt "jeg har også migrene, men jeg takler det veldig bra fordi har så høy smerteterskel"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men helt ærlig spm.. Da du har klassisk migrene som grenser mot den aller verste, også kalt selvmordshodepine.. Synes ikke du det er litt provoserende og respektløst om f.eks jeg da skulle sagt "jeg har også migrene, men jeg takler det veldig bra fordi har så høy smerteterskel"...

Selvfølgelig ikke :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke :) 

Ok. Da er du ganske raus. For vanligvis kan det oppleves litt sårende om en lidelse blir sammenlignet, bagatellisert og minimalisert til noe man bare kan bite i hop tenna og late som ingenting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Da er du ganske raus. For vanligvis kan det oppleves litt sårende om en lidelse blir sammenlignet, bagatellisert og minimalisert til noe man bare kan bite i hop tenna og late som ingenting med.

Tja.

Eller så er det bare at jeg har mer seriøse ting å bry meg om i livet mitt, enn slike bagateller som der der. Hvis jeg skulle legge meg ned og gråte hver gang noen sa noe jeg kunne ta ille opp, da hadde jeg ikke gjort stort annet i livet mitt. Har bedre ting å ta meg til enn å gå inn i offerrollen og bli der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta tråden tilbake til det TS spør om.

Jeg har også ei venninne som er litt slik. Hun "adopterer" diagnosene til de rundt seg og vil gjerne snakke helse hver gang vi møtes. Hvis noen rundt henne sliter med noe, så skal plutselig hun også til lege/utredes for det samme. Og hun drar faktisk til lege med det også, og krever å bli videresendt til utredning. Hvis hun ikke får diagnosen etter det, så er hun svært vag på hva de sa. "De kunne ikke se noe tydelig på blodprøven/røntgen/gastroskopi/MR, men jeg har nok den diagnosen."

Hun er åpen om at hun har helseangst, men jeg tror det ligger mer bak enn det. For meg virker det som om hun liker omsorgen hun får når hun er til utredninger, er "syk" og prøver masse forskjellige medisiner. Hun faller fort i offerrollen, samme hva det er snakk om, og vil ha hjelp til å gjøre alt (selv enkle ting hun fint kunne ha gjort selv). Kanskje det er den eneste måten hun fikk oppmerksomhet og omsorg på som ung?

I og med at hun er åpen om at hun har helseangst, så kunne jeg tidligere prøve å snakke fornuft inn i henne om selve diagnosen hun var redd for at hun hadde, som at hun er for ung, feil kjønn, ikke i risikogruppen etc, men nå orker jeg ikke mer. Det hjelper ikke samme hva jeg sier, hun er allikevel "syk og har det fryktelig slitsomt". Prøver nå å ikke snakke helse med henne, ikke synes synd på henne og ikke gi henne oppmerksomhet/hjelpe henne med ting jeg vet er bare "tull". Tror det vil være å bygge opp under offerrollen hun har satt seg selv i. Jeg har sympati for at hun har helseangst og andre diagnoser, men jeg er verken hennes psykolog eller lege. (Ja, jeg skjønner jeg er litt ufrivillig "psykolog" i noe av min tilnærming) Merker at hun er frustrert innimellom på at jeg ikke tilbyr meg å hjelpe henne slik som før, at jeg ikke vil høre på lange utgreiinger om plager hun har, eller komme med råd. Hun vil nok synes jeg er fjern og kald, men heller det enn å høre på de evindelige utgreiingene om alt det negative som skjer i livet hennes. Vi kan vel heller snakke om barna, håndball, hobbyer og andre ting som skjer?!?....sukk.

Anonymkode: 89dde...049

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...