Gå til innhold

Kjekk vs. søt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg beskriver en fyr som kjekk dersom han ser bra ut. Dersom jeg beskriver ham som søt, da betyr det at han er et omtenksomt og sympatisk menneske også. Søt er m.a.o. et steg opp på rangstigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk for meg vil si at han er snill, sympatisk, grei osv. Går på væremåten og ikke utseende. Dette har med dialekt å gjør.

Når han er søt, er han pen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekk for meg vil si at han er snill, sympatisk, grei osv. Går på væremåten og ikke utseende. Dette har med dialekt å gjør.

Har lært meg forskjellen på betydningen kjekk på vestlandsk og kjekk på østlandsk. På vestlandet betyr det jo å være grei, på østlandet betyr det å være pen. Da jeg flyttet til vestlandet husker jeg at en bekjent av meg spurte om sjefen min var kjekk, hvorpå jeg utbrøt "men han er jo nærmere 70, dessuten prøver jeg alltid å ha et profesjonelt forhold til min arbeidsgiver" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Markus i Oslo

Etter hvert forsto jeg hvorfor det bare var ei jente fra Stavanger som syntes at jeg er kjekk. Når situasjonen er sånn har jeg egentlig vært ganske fornøyd med at flere kaller meg søt. Men det er kanskje ikke akkurat en gutts favorittkompliment. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært meg forskjellen på betydningen kjekk på vestlandsk og kjekk på østlandsk. På vestlandet betyr det jo å være grei, på østlandet betyr det å være pen. Da jeg flyttet til vestlandet husker jeg at en bekjent av meg spurte om sjefen min var kjekk, hvorpå jeg utbrøt "men han er jo nærmere 70, dessuten prøver jeg alltid å ha et profesjonelt forhold til min arbeidsgiver" :ler:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt, er gjerne en litt yngre fyr som absolutt har potensiale, men er mer gutt enn mann enda.

Kjekk blir da en mann som absolutt har utseendet med seg, og er endel år eldre enn denne søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søt, er gjerne en litt yngre fyr som absolutt har potensiale, men er mer gutt enn mann enda.

Kjekk blir da en mann som absolutt har utseendet med seg, og er endel år eldre enn denne søte.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
En søt mann er altså ikke nødvendigvis noe å se på?

For meg er det det. Som jeg skrev over. Søt apelerer til både utseendet og personlighet (for meg altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GreenSky
En søt mann er altså ikke nødvendigvis noe å se på?

Lest hele tråden? Noen skriver at søt også betyr kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En søt mann er altså ikke nødvendigvis noe å se på?

For meg sier ikke søt noe om utseendet i den ene eller andre retningen. Det sier noe om hva jeg mener om ham som menneske. En søt mann for meg hadde absolutt vært en aktuell kandidat for noe mer. Som et utgangspunkt. Det samme kan ikke nødvendigvis sies om en mann som er kjekk.

Men som flere her har kommentert, det har med dialekt å gjøre. Og det har nok også noe med individuelle oppfatninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...