Gå til innhold

Aktiviteten til barnet mitt krever salg av ting for inntekt til klubben, jeg har ikke råd

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg og litt i samme situasjon. Det er dugnad flere ganger i året, men de verste dugnadene er de som innebærer å selge ting. Sist var det julekort, hvor hver og en skulle selge for ca. 1500,-

Jeg har ikke stort nok nettverk til det, jeg har knapt familie og jeg er ikke ivrig på SoMe, så jeg hadde heller betalt de 1500,- selv, fremfor å gå dør-til-dør. Men det er mye penger... Heldigvis var vi ikke de eneste som slet med å få solgt. Jeg forstår dog konseptet, hvor alle må bidra for barnas skyld, men alle er ikke like. Jeg har også sagt fra direkte til klubben om alt dette, slik at det ikke blir de samme hber gang som ikke får solgt ting. Bare vær ærlig. Og si at du kan bidra med andre ting, som kjøring, stå i kiosk, kakebaking, el.

Anonymkode: 8c47f...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (På 12.11.2024 den 8.33):

Jeg gjør det samme. Finner ut hva klubben sitter igjen med etter salget (noe som utgjør en forsvinnende liten del), og vippser pengene. De kan kreve at man bidrar med det klubben sitter igjen med, men ikke at man kjøper overprisede, dårlige produkter og påfører seg utgift på flere tusen kroner flere ganger i året.

Jeg har vurdert det samme. Syns det er så flaut å selge disse dyre, middelmådige produktene. Kan jeg spørre hvor mye dere da ender opp med å betale per dugnad? 

Anonymkode: 83917...93b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vurdert det samme. Syns det er så flaut å selge disse dyre, middelmådige produktene. Kan jeg spørre hvor mye dere da ender opp med å betale per dugnad? 

Anonymkode: 83917...93b

Siste gangen endte vi opp med 720 kroner i stedet for 2400 kroner (hvis jeg måtte kjøpe produktene og sitte med dem selv). Så ganske mye. Klubben har som regel under halvparten av salgsinntekten i fortjeneste. Så mye billigere.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.16):

Jeg sliter med økonomien alene nå, får ting akkurat til å gå rundt. Det ene barnet mitt går på en aktivitet som nå krever at vi skal selge ting til inntekt for klubben. Bare det å betale hvert halvår for denne aktiviteten er hardt nok, men jeg jobber meg i hjel og prioriterer det da barnet mitt trenger en aktivitet i forhold til interesse. 

Uansett, skal det nå selges ting. Ikke har jeg råd til å kjøpe masse greier selv, ikke har jeg så stort nettverk og selge ting til, og jeg har ikke råd til å forhåndsbetale for ting jeg kanskje ikke en gang for solgt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og får purringer fra klubben på å selge ting. Jeg blir lei meg og får en klump i magen da jeg føler så på og ikke strekke til. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 02412...781

Har du eller barnet bein?

Her kommer mange på døren og vi har policy på å alltid kjøpe for rundt 500 fra alle som selger ting og 200 på lodder. Kjøper ikke fra de som slenger ut mld på FB eller står på butikkene og selger. 

Våre går selv rundt og selger ting og lodder fra 1kl av

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er enig med deg og litt i samme situasjon. Det er dugnad flere ganger i året, men de verste dugnadene er de som innebærer å selge ting. Sist var det julekort, hvor hver og en skulle selge for ca. 1500,-

Jeg har ikke stort nok nettverk til det, jeg har knapt familie og jeg er ikke ivrig på SoMe, så jeg hadde heller betalt de 1500,- selv, fremfor å gå dør-til-dør. Men det er mye penger... Heldigvis var vi ikke de eneste som slet med å få solgt. Jeg forstår dog konseptet, hvor alle må bidra for barnas skyld, men alle er ikke like. Jeg har også sagt fra direkte til klubben om alt dette, slik at det ikke blir de samme hber gang som ikke får solgt ting. Bare vær ærlig. Og si at du kan bidra med andre ting, som kjøring, stå i kiosk, kakebaking, el.

Anonymkode: 8c47f...d88

Hva er så ille å ringe på?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med å la barna gå rundt i nabolaget og selge selv? Folk tør jo knapt å gå ut av døra lenger. I sommer solgte mine barn 20 pakninger med sokker til helt fremmede mennesker. Er barna små så blir du med dem ut. Barna har godt av dette, de lærer at man må jobbe for å få andre goder (en klubb å være medlem i), og de får god sosial trening, og det er meget god selvstendighetstrening. 

Anonymkode: 145af...efb

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke meningen at barnet selv skal gå rundt i nabolaget og selge? Forstår jo at det ikke er så enkelt om barnet er 5 år, da må mor være med. Det hadde jo vært bedre om dere kunne bytte på å sitte stand med loddsalg på kjøpesenter o.l.? 

Anonymkode: feb97...5f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tydelig med klubben om situasjonen din. Her gikk fotballklubben bort fra salg av produkter fordi fotball skal være inkluderende for alle uavhengig av nettverk. Dette er en gammeldags form for dugnad som dessverre henger igjen flere plasser. Flere har heldigvis fulgt etter i kommunen vår. 

Anonymkode: 43ab8...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper flere begynner å gå mot selskapene som driver med dette. De har jo en enorm fortjeneste, men det er jo idrettslagene ol. vi vil støtte!

Husker disse kakene var veldig populære både i skoleklasser og idrettslag for ca 20 år siden, men da delte vi ut/fikk brosjyrer for kjøp, hvor det var merket med det laget/klassen vi skulle støtte. Så ikke noe forhåndskjøp av dette. 

Synes nå det er merkelig hvordan folk godtok at vi solgte lodd på dørene tidligere, men nå føler jeg heller for å skrive meg opp i en loddbok enn å kjøpe varer. 

Hente pant har de også her i området, noe som jeg synes er greit om det varsles om på forhånd, noe de også gjør ved å legge lapper i postkassen. Da er det faktisk mulig at jeg har noe liggende. 

Anonymkode: ae9b7...e3d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stort problem, det ødelegger mye av gleden (for oss foreldre) med å ha barn som spiller fotball eller er med på tilsvarende aktiviteter. Jeg synes det er meget ubehagelig å selge lodd for klubben, og hva skal en bestemor på andre siden av landet gjøre hvis hun vinner 1 time gratis rørlegger fra det lokale rørleggerselskapet hvor vi bor?

Vi kjøpte dopapir for 1200 kr i oktober. Det står stablet i kjellerboden. Så kommer juleloddbøkene nå. Vi kjøper loddbøkene selv, 1000 kr nå rett før jul. Men problemet er at denne loddboka skal selges for hovedlaget (altså for å sponse de voksne spillerne så de kan reise på kamper langt unna). Trodde vi var ferdige med salgsdugnad for en stund, men nå kommer loddbøkene for eget lag, altså slik at 12-åringen min og de andre på hans lag skal få redusert egenandel på cup neste sommer.

Da det var salgsdugnad for bambussokker osv rett før sommeren ba vi om å betale kun klubbens inntjening i stedet for å sitte med masse ræl vi ikke bruker, og sponse produsenter som tjener seg rike på at barnefamilier selger for dem. Da fikk vi en sint mail tilbake fra klubbleder om at dette ikke var god sporstånd, og bla bla bla, og at mannen min som har verv i styret i klubben burde gå foran med et godt eksempel. Godt eksempel med å støtte sokkeprodusenter?!

Et annet fotballag i samme by har gjort det som en fast regel at man kan velge å betale seg ut av salgsdugnadene ved å vippse pengene laget tjener på salget. Dette sitter tydeligvis LAAANGT inne for vår klubb.

Det er andre dugnader som ikke koster noe, vi deltar alltid der (f.eks. nå i neste uke skal vi vaske voksen-spillernes garderobe). De som ikke gidder (el ikke har råd til) å delta på salgsdugnadene, dukker heller aldri opp på disse mer praktiske dugnadene. Og får ikke kjeft for det, heller. Bare vi andre som får voksenkjeft av klubbleder.....

Anonymkode: 66024...5bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke ringe på til naboene da? Jeg var vant med det fra jeg var lita. Min jobb å selge ikke mine foreldre. Så jeg gikk rundt der vi bodde. Mine barn måtte gjøre det samme. De gamle som bodde rundt oss ble jo kjempe glad. Dem ville veldig gjerne hjelpe til. Så når mine barn ble så stor at dem slutta på idrett så sa ene naboen. Å nei. Det var jo så artig når dem ringte på og jeg kunne kjøpe fra dem. 

Anonymkode: 9d93c...a1b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det jo ungene som skulle gå rundt å selge, ikke foreldrene. Selvfølgelig med noe kjørehjelp eller pga tidsnød osv, men i utgangspunktet var det barna selv som skulle ordne dette. Ved å gå rundt i nabolaget og ringe på. Merkelig hvor mye foreldrene nå må gjøre for ungene. 

Anonymkode: c1837...d6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kontakt lagleder eller annen ansvarlig i klubben. De kommer til å ha forståelse for situasjonen. De aller fleste klubber har også gode løsninger for de med trang økonomi, enten i egen regi, eller i samarbeid med kommunen. Dessverre er mange for dårlige til å informere om dette. Det er viktig at dere sier ifra, for de ønsker å ha et tilbud for alle barn!

Dugnader, inkludert dugnadssalg er ellers viktig for klubbene for å klare å holde treningsavgifter og medlemsskap nede, men dugnad er i utgangspunktet frivillig, og om man har mulighet til å kjøpe seg fri som noen her skriver så er det helt ok. Og om man ikke har råd til det så finnes det andre løsninger. Og lagleder og andre har taushetsplikt, så du trenger ikke være bekymret for å ta opp sånt.

Hilsen en som har vært lagleder og trener for barn i mange år.

Anonymkode: d1bf0...db6

Ikke nødvendigvis. 

jeg snakket med lagleder til mitt barn, som vi hadde en god tone med. Hadde felles bursdagsfeiring osv siden barna våre har bursdag samtidig. Sa at pga helse vil jeg gjerne bli satt opp på loddsalg, kakebaking og andre ting som ikke er fysisk tunge og far til barna på det fysiske. Fikk et OK, så satt hun meg opp dobbelt. I tillegg til far til barna. 

etter det svarer hun meg ikke i spond, svarte ikke på messenger eller sms om vi skulle feire bursdag sammen i år. 
så jeg angrer på jeg tok kontakt, siden det har gått utover sønnen min også. I tillegg er det ubehagelig på trening, kamper og cuper. 

Anonymkode: 4f07b...044

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sluttet helt med å kjøpe salgsprodukter som selges på dugnad, en sjelden gang kan jeg kjøpe lodd men loddsalg foregår bare en gang hvert skuddår tror jeg. Årsaken er at dugnad så til de grader blir misbrukt, for noen år siden var det en del mennesker som ble lei av dugnadskjøret, mange hadde kanskje 2-3 barn som holdt på med aktiviteter i tillegg til at de selv var aktive på mosjonistnivå, så det ble startet en klubb hvor det sto klart i vedtektene at klubben ikke skulle arrangere stevner eller drive dugnad, de søkte om medlemskap i ett særforbund men ble avvist fordi klubbnavnet virket useriøst og kunne virke støtende på enkelte personer men ingen er i tvil om at avslaget kom på grunn av de linjene i vedtektene.

Anonymkode: 4e3c0...45f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 8.16):

Jeg sliter med økonomien alene nå, får ting akkurat til å gå rundt. Det ene barnet mitt går på en aktivitet som nå krever at vi skal selge ting til inntekt for klubben. Bare det å betale hvert halvår for denne aktiviteten er hardt nok, men jeg jobber meg i hjel og prioriterer det da barnet mitt trenger en aktivitet i forhold til interesse. 

Uansett, skal det nå selges ting. Ikke har jeg råd til å kjøpe masse greier selv, ikke har jeg så stort nettverk og selge ting til, og jeg har ikke råd til å forhåndsbetale for ting jeg kanskje ikke en gang for solgt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og får purringer fra klubben på å selge ting. Jeg blir lei meg og får en klump i magen da jeg føler så på og ikke strekke til. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 02412...781

Det hjelper deg i alle fall IKKE å klage til kvinneguidens brukere. 
Her må du ta kontakt med den som er leder og ansvarlig i klubben og legge frem problemet ditt. Det er den eneste måten du kan få til en løsning på. 
Alternativet er å ta barnet ut av aktiviteten, men det er ikke noe godt alternativ. 

Problemet dit kan bare løses på en måte; dialog, dialog, dialog, med rette personen(e).

Anonymkode: ecd8b...905

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva skjedde med å la barna gå rundt i nabolaget og selge selv? Folk tør jo knapt å gå ut av døra lenger. I sommer solgte mine barn 20 pakninger med sokker til helt fremmede mennesker. Er barna små så blir du med dem ut. Barna har godt av dette, de lærer at man må jobbe for å få andre goder (en klubb å være medlem i), og de får god sosial trening, og det er meget god selvstendighetstrening. 

Anonymkode: 145af...efb

Det er litt vanskelig for et barn å gå rundt med svære pakker med dopapir, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Det er litt vanskelig for et barn å gå rundt med svære pakker med dopapir, liksom.

De selger jo uten å drasse på det. Tar utleveringen senere. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De selger jo uten å drasse på det. Tar utleveringen senere. 

Jeg hadde i hvert fall IKKE betalt for en vare som jeg ikke fikk der og da. Mye lureri rundt omkring.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 12.11.2024 den 8.24):

Salg er per definisjon ikke dugnad. Jeg nektet å selge da vår gamle klubb begynte med det. Jeg er som deg - null nettverk, ingen å selge til, og verken råd eller plass til masse overpriset ræl. De kan heller ikke kreve at du selger. Du kan overføre den lille summen klubben sitter igjen med etter at alt er solgt, og nekte å jobbe gratis for millionselskap, uten arbeidskontrakt, forsikringer eller lønn. For det er nettopp det du gjør - du er gratis salgsagent for selskapet. 

Så utrolig smart! Dette har jeg ikke  tenkt på før. Takk for tips. 

TS; Jeg tror faktisk ikke de kan tvinge deg til å selge noe som helst. 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer nabobarna på døra. Fordelt på mange er det få tiere per barn. Så to ting som er lett tilgjengelig i gangen vår er det; tommflaskser og kontanter. 

Anonymkode: 1f1da...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...