Gå til innhold

Er dere strenge på leggetider på Julaften?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn under 3 år, og vi er ikke "rigide" på legging kl 19 når det kommer til selskap, uansett om det er jul eller ikke.

Barna holder likevel ikke lenge over sin faste leggetid, og blir trøtte og grinete. Noen ganger kan vi holde humøret oppe til vi kommer oss i bilen og de sovner, og andre ganger legger vi dem der vi er.

Akkurat julaften feires enten hos oss eller mine foreldre, så de har sine egne senger å legge seg i, og selskapet trenger ikke å avsluttes om de legger seg kl 20. Likevel legger vi opp julen slik at pakker er åpnet innen da, men sånn tror jeg egentlig vi har hatt det siden jeg var liten selv.

Anonymkode: 10b2d...b02

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som er så fastlåse på leggetid, herlighet.. Har vel småbarn og ikke prøvd ut 18år med barn..Stakkars barn. Blir mange som kommer til å teste grenser lg muligens bli utaggerende og prøve div. 

Ser det gang på gang!

Fins en mellomting! 

Anonymkode: 304e4...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som er så fastlåse på leggetid, herlighet.. Har vel småbarn og ikke prøvd ut 18år med barn..Stakkars barn. Blir mange som kommer til å teste grenser lg muligens bli utaggerende og prøve div. 

Ser det gang på gang!

Fins en mellomting! 

Jeg er ikke streng på leggetiden fordi det PASSER BEST FOR MEG. 

Jeg er streng på leggetid fordi det kommer barna til gode! 

Hvis de tåler bedre å redusere rutinene som 14-åring så må de gjerne være lenge oppe da. Men per i dag fungerer det IKKE. Det er ikke synd på barn som får behovene sine møtt……………… 

Anonymkode: e3741...c55

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser det gang på gang!

Fins en mellomting! 

Tror ikke det er de barna som får nok søvn som utagerer som ungdommer, hvor har du det fra?

Vi legger barna når DE har behov for å sove. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis de tåler bedre å redusere rutinene som 14-åring så må de gjerne være lenge oppe da. Men per i dag fungerer det IKKE. Det er ikke synd på barn som får behovene sine møtt……………… 

Så sint du var da..

Kan vel bare innrømme at du ikke vil styre med trøtte barn når kvelden endelig kommer, da vil du ha fri.. Samma om det er jul eller hva!

Hver enkelt får gjøre som de vil. Men det er jammen mange egoistiske foreldre der ute!

Ingenting er så gøy som å være lengre våken som barn på 2dager i året. Og du som snakker om påske ditt og datt, virkelig ikke vanlig å holde de oppe da.. Men julaften og nyttårsaften ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er de barna som får nok søvn som utagerer som ungdommer, hvor har du det fra?

Vi legger barna når DE har behov for å sove. 

Jobber med ungdommer så jo, de lever så strengt at de tester..

Og ser det hver dag, hva de sier og hva de gjør.

Greit med regler og fast leggetid for nok søvn er viktig, men 1-2dager i året er ikke krise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så sint du var da..

Kan vel bare innrømme at du ikke vil styre med trøtte barn når kvelden endelig kommer, da vil du ha fri.. Samma om det er jul eller hva!

Hver enkelt får gjøre som de vil. Men det er jammen mange egoistiske foreldre der ute!

Ingenting er så gøy som å være lengre våken som barn på 2dager i året. Og du som snakker om påske ditt og datt, virkelig ikke vanlig å holde de oppe da.. Men julaften og nyttårsaften ja!

:bond: 

Men dette nivået kan jeg ikke diskutere på. Du beskylder meg for å legge barna tidlig fordi jeg vil ha fri? Selv om jeg flere sider har fortalt at jeg legger barna fordi de har et behov for søvn, og ved å møte dette søvnbehovet får vi alle sammen en fin jul.

Er jeg både egoistisk og rigid nå, fordi jeg møter BARNAS behov? Og skaper en god jul FOR DEM, i tillegg til de voksne? 🤪 

Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser! Plis si at dere kødder med meg nå? :bond:  

Jeg forbereder meg på grensetestende barn. Jeg gleder meg til det. Selv vokste jeg opp uten grenser (ingen innetider, ingen regler, stakk jeg av hjemmefra var det ingen som lette etter meg…), uten kjærlighet, uten tilstedeværende foreldre(primært mor, far var jo edru som sagt men ikke spesielt opptatt av barna han heller. I større grad enn mor, må sies). 

Om sønnen min tester grenser som 15-åring så er han HJERTELIG VELKOMMEN til det. 

Han skal få oppleve alt annet enn et hjem hvis foreldre ikke orker bry seg om han.

Men å kalle meg egoistisk, nei ærlig talt 😂😂😂😂😂😂 det kan jeg simpelthen ikke forholde meg til. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber med ungdommer så jo, de lever så strengt at de tester..

Og ser det hver dag, hva de sier og hva de gjør.

Greit med regler og fast leggetid for nok søvn er viktig, men 1-2dager i året er ikke krise..

...og du mener fortsatt at leggetiden som barn er årsaken, for den har du kontroll på?

Tenåringer som lever under veldig strenge forhold er noe annet, og det så jeg i min egen omgangskrets da jeg var yngre også. Det er likevel ikke det sammenlignbart med fast leggetid på små barn som kanskje enda sover på dagtid.

Neida, 1-2 dager er ikke krise, og vi har ikke en "fast" leggetid til jul eller i selskap. Vi legger de når det trengs, når "alt blir feil" fordi de er så trøtte at de ikke har det noe godt lenger så er det bare feil å tvinge de til å holde seg oppe fordi det er julaften.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

De aller fleste som er over 25 i dag, har ikke hatt strenge leggetider. Og det har gått helt fint med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (Akkurat nå):

De aller fleste som er over 25 i dag, har ikke hatt strenge leggetider. Og det har gått helt fint med dem.

Jeg vil gjerne se grunnlag for disse påstandene? 

Jeg hadde strenge leggetider som liten(da ville mamma at jeg skulle legge meg så hun kunne drikke i fred) og så var de ikke-eksisterende som ungdom(da klarte jeg meg selv og hun brydde seg ikke lenger). 

Jeg er 33. 

Det går forresten ikke spesielt bra med dagens ungdom, se lenker jeg delte i et tidligere innlegg. De har alvorlige søvnmangler, forbruk av medisiner mot søvnproblemer har skutt i været, og skjermbruken deres går utover søvn og skolegang. Det er sltså ikke rutinene som er trøblete, det er MANGELEN på de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften har de alltid fått være oppe til de enten ber om å få legge seg eller sovner i armkroken min.

Anonymkode: b0f41...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å nekte barna sine julefeiring fordi det er viktigere å legge seg tidlig blir for teit i mine øyne. Men folk gjør som de vil. Jeg har fått være oppe så lenge jeg ville på julaften og nyttårsaften siden jeg var veldig liten. Ble folk av meg også utrolig nok. Men for all del, gjør som dere vil. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 42599...772

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine barn voksne, men de fikk være oppe så lenge de selv ønsket hele jul og nyttår. Mine barnebarn får lov til det samme.

For meg har julaften alltid vært for barna. Det vil si vi ikke serverte alkohol hele jula. Barna fikk bestemme det meste i jula, bortsett fra hva vi skulle spise, ha som gjester og andre rutine ting.

Anonymkode: eb578...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barna var så små inviterte vi heller hjem til oss, vi begynte litt tidligere og de eldre barna og de voksne åpnet gaver etter at de minste barna hadde lagt. Ikke fordi vi er så streng, men fordi det ble hyggeligere for alle, spesielt de minste. Min erfaring er at barna mine har hatt det bedre av mindre variasjoner i leggetid. De har mer eller mindre samme leggetid også i helgene med bare mindre variasjoner, og de etterlyser det selv hvis ikke fordi de pga faste rutiner lettere selv har sett hva lite søvn gjør med de. Alle er forskjellige, men jeg tror mange ikke klarer å se sammenhengen mellom slitne, masete, sutrete og syke barn og mangelen på jevn, god og nok søvn. Det er vanskelig å se sammenhengen om man ikke har prøvd gode rutiner over lang tid. Mine er nå store, og har fremdeles et bevisst forhold til leggetider og søvn, de kjenner det på egen kropp, selvom unntakene er oftere nå. 

Ofte tror jeg vi voksne legger våre behov over på barna, vi synes det er koselig, det høres  gøy ut å være oppe så lenge man vil osv, for en fireåring stemmer nok ikke det alltid... 

Barn er forskjellig, foreldre er forskjellige, men her er det snakk om at de tar hensyn til sitt barns behov...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Våre slet til og med vi med å se når de var slitne de første par årene, sålenge de var med andre mennesker (sosiale unger som elsker å få med seg det som skjer). Men da hendte det og et par ganger at vi gikk på en smell - at når vi da dro fra et selskap, viste de seg å være så slitne at de ikke visste hva de skulle gjøre med det (annet enn å hyyyyle). Dette gjorde jo da noe med de neste dagene og/forplantet seg. Derfor ble nok vi tatt for å være av de som styrte litt etter klokka, selv om vi gjerne var litt rundere ved tilstelninger enn vi vanligvis var. 
Julaften har vi derfor vært tydelige på, overfor besteforeldrene, at må tilpasses. Vi trenger ikke sitte til bords 2-3 timer. Er alle ferdige med å spise, er vi ferdige. (Og nei, da er det ikke «vi skjønner at en av dere går fra for å leke med barnet», julaften er for barna, og i våre dager har vi oppvaskmaskin - vi trenger ikke vente på oppvask for hånd etter 2-3 timer til bords kun fordi bestemoren måtte det i sin barndom!) I tillegg er det jo gaver - og ikke kun barnas. De gleder seg og til å gi. Derfor, alle gavene TIL -og FRA barna først ☺️ Om piffen faller litt kan og et par gaver spares til dagen etter. Så, får de legge seg når de trenger/vi ser de trenger. Resten av gavene til oss voksne kan tas etter leggetid. Men leggetiden er jo likevel drøyet inntil halvannen time, men ikke på bekostning av barna eller de neste dagene. Og er vi da borte, er det viktig at vi kan overnatte. Og da ikke bare barna om det så er hos besteforeldrene 10 min unna - hos oss er pappaen borte omtrent hele førjulstiden t.o.m. lille julaften, så første juledag skal vi få våkne/være sammen som famile!

I tillegg koster det jo og krefter med spenningen og å glede seg. I fjor var 4-åringen så spent at fra kirka til julemiddagen ble det spurt om det ikke snart var leggetid før h*n sovnet, og sov en god halvtime før vi vekket. Da var det til gjengjeld nok krefter til å drøye leggetid litt mer den kvelden ☺️

Anonymkode: 94b52...5b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil gjerne se grunnlag for disse påstandene? 

Jeg hadde strenge leggetider som liten(da ville mamma at jeg skulle legge meg så hun kunne drikke i fred) og så var de ikke-eksisterende som ungdom(da klarte jeg meg selv og hun brydde seg ikke lenger). 

Jeg er 33. 

Det går forresten ikke spesielt bra med dagens ungdom, se lenker jeg delte i et tidligere innlegg. De har alvorlige søvnmangler, forbruk av medisiner mot søvnproblemer har skutt i været, og skjermbruken deres går utover søvn og skolegang. Det er sltså ikke rutinene som er trøblete, det er MANGELEN på de. 

Det er skjermen som er problemet her; ikke at de ikke hadde streng leggetid som barn... Legg vekk skjermen, så vil søvnen komme raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så sint du var da..

De som er egoistiske, er vel de voksne som nekter å tilpasse seg de yngste og svakeste i familien? De voksne som er så rigide på tradisjonene sine at de ikke kan vike for de små håpefulle?  Julaften skal kun være på de voksnes premisser.

Barna skal slite seg gjennom julekvelden. De skal være trøtte og uopplagt, slik at behovene til den eldre generasjonen blir møtt. Her er det ikke rom for nye tradisjoner eller tilpasninger. 

Boomer generasjonens jul, skal følges slavisk, og militært. 

Anonymkode: 66ad8...be9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som er egoistiske, er vel de voksne som nekter å tilpasse seg de yngste og svakeste i familien? De voksne som er så rigide på tradisjonene sine at de ikke kan vike for de små håpefulle?  Julaften skal kun være på de voksnes premisser.

Barna skal slite seg gjennom julekvelden. De skal være trøtte og uopplagt, slik at behovene til den eldre generasjonen blir møtt. Her er det ikke rom for nye tradisjoner eller tilpasninger. 

Boomer generasjonens jul, skal følges slavisk, og militært. 

Jøsses, du må ha hatt en røff barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Jøsses, du må ha hatt en røff barndom.

Min familie har alltid tilpasset seg de minste 😊 Jeg var et av de barna som alltid sovnet før 19. Heldigvis startet vi julemiddagen tidlig, slik at jeg også fikk oppleve det. 

Gode minner ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min familie har alltid tilpasset seg de minste 😊 Jeg var et av de barna som alltid sovnet før 19. Heldigvis startet vi julemiddagen tidlig, slik at jeg også fikk oppleve det. 

Gode minner ❤️

Så du har altså ingenting å uttale deg om, bortsett fra fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...