Gå til innhold

Til deg som er/har vært alkoholiker og som har mistet mye

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, AA har ikke monopol på anonymitet, andre grupper kan også være anonyme. 

Det trenger de ikke, for de 12 trinnene har i gen dokumentert effekt. Effekten lukker i fellesskapet, ikke i innholdet i trinnene. 

Ingen har vel sagt at listen er lang og bra, alle er for et bedre ettervern, man etterlyser bare alternativer til AA som ikke passer for alle. 

Det har ingen statistisk betydning. Kjempefint at det funker for deg, virkelig, men det er ingen revolusjonerende virkning.

Som med de andre trinnene vekker dette 12. trinnet bare motstand i meg, ikke fordi jeg skiltet med å innrømme mitt eget problem, men fordi jeg ønsker på ingen måte noen åndelig oppvåkning, jeg er en ganske militant ateist som ikke på noen som helst måte ønsker eller tror på noe åndelig eller større enn meg selv, ikke Gud, ikke gruppen, ingenting utenfor meg selv og det som vitenskapelig kan påvises. For meg er ikke dette hjelp, det er i beste fall svada, og jeg skal ikke en gang si hva jeg tenker det i verste fall er. 

Anonymkode: 00cc7...807

Da går du hardt inn for å unngå å forstå hvordan dette blir brukt i dag. Det er deres utfordring at dere ikke skjønner at dette med Gud osv ikke er endel av 12 trinn lenger, altså så lenge en person ikke ønsker det selv. 
Du har ikke klart å forstå hva det tolvte trinnet betyr. Det står for å gi det videre, altså å dele erfaring om eget edruskap med de som strever, da får man en påminnelse om hvor man selv har vært, noe som er preventivt og en som er ny kan få håp av å ha kontakt med en person som har vært rusfri i flere år. 
Det er hvordan trinnet brukes, ligner det på din tolkning synes du?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andrine& skrev (57 minutter siden):

Da går du hardt inn for å unngå å forstå hvordan dette blir brukt i dag. Det er deres utfordring at dere ikke skjønner at dette med Gud osv ikke er endel av 12 trinn lenger, altså så lenge en person ikke ønsker det selv. 
Du har ikke klart å forstå hva det tolvte trinnet betyr. Det står for å gi det videre, altså å dele erfaring om eget edruskap med de som strever, da får man en påminnelse om hvor man selv har vært, noe som er preventivt og en som er ny kan få håp av å ha kontakt med en person som har vært rusfri i flere år. 
Det er hvordan trinnet brukes, ligner det på din tolkning synes du?? 

Da burde jo ordlyden i trinnet endres da, men det gjør det ikke. I likhet med religion så må man selv vri og vende på ordene for å få de til å passe, i steden for å endre på selve teksten. Det er et av de største problemene mine med AA. Det er ikke individer sin feil at de ikke greier å tolke noe annet inn i trinnene enn det som egentlig står der, det er teksten som er feil! 

Dette er jo bare fellesskap og samhold, som alle er enige om at fungerer, men med en dose Gud og høyere makter, som jeg helst ønsker å slippe å høre om. Igjen, kjempefint at dette fungerer for deg, men det er ganske ekskluderende for folkenes et annet livssyn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 10.13):

Da burde jo ordlyden i trinnet endres da, men det gjør det ikke. I likhet med religion så må man selv vri og vende på ordene for å få de til å passe, i steden for å endre på selve teksten. Det er et av de største problemene mine med AA. Det er ikke individer sin feil at de ikke greier å tolke noe annet inn i trinnene enn det som egentlig står der, det er teksten som er feil! 

Dette er jo bare fellesskap og samhold, som alle er enige om at fungerer, men med en dose Gud og høyere makter, som jeg helst ønsker å slippe å høre om. Igjen, kjempefint at dette fungerer for deg, men det er ganske ekskluderende for folkenes et annet livssyn. 

Rita Nilsen sin bok, veien frem går først tilbake er veldig god! 
igjen! Jeg har ikke hørt noe om Gud og høyere makter, rart det er mulig for meg å ikke andre å komme igjennom uten noe guiding. Å herregud.. . hvis det er lov å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...