AnonymBruker Skrevet 9. november #1 Del Skrevet 9. november Har ei jente på 10 år. I klassen er det særlig ei jente som rett og slett ikke er noe hyggelig. Hun sier nedsettende ting til min jente (og andre) om utseende, klær osv. Hun kan ha en litt truende fremtoning og tvinger ofte de andre jentene til å følge henne hjem fra skolen eller til andre jenter. Hun snakker stygt om jenter til deres venner innad i klassen, antagelig for å prøve å splitte litt her og der. Når hun har kommet hit tar det ofte ca 10 min før leken er over og alle drar hjem om de er flere. Når hun er her alene er det mye hersking og press feks ved at min datter må skaffe godteri ellers drar hun hjem eller sier slemme ting til eller om henne. Foreldrene er veldig spesielle, og mener de er bedre enn de fleste. De har en del holdninger som helt klart smitter over på jenta. Jeg er ikke bekymra for vold og overgrep, det er bare en veldig spesiell familie. De har blant annet null toleranse for sukker, og snakker stolt utad om at de og barna aldri spiser sukker og at ingen savner det for de er så sunne… mens jenta flyr rundt å truer til seg godis her og der… Uansett så gidder ikke min jente mer og har sagt at hun vil vi avviser denne jenta for henne om hun kommer på døra. Jeg skjønner henne egentlig godt. Hva ville dere gjort? Greit å avvise henne? Ikke vits å snakke med foreldrene. Anonymkode: 0ee1c...34d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Del Skrevet 9. november Selvsagt bare å si nei man kan ikke tvinge et så stort barn til å leke med en annen, særlig ikke en slik utgave av arten barn heller Anonymkode: 72447...658 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 9. november #3 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ei jente på 10 år. I klassen er det særlig ei jente som rett og slett ikke er noe hyggelig. Hun sier nedsettende ting til min jente (og andre) om utseende, klær osv. Hun kan ha en litt truende fremtoning og tvinger ofte de andre jentene til å følge henne hjem fra skolen eller til andre jenter. Hun snakker stygt om jenter til deres venner innad i klassen, antagelig for å prøve å splitte litt her og der. Når hun har kommet hit tar det ofte ca 10 min før leken er over og alle drar hjem om de er flere. Når hun er her alene er det mye hersking og press feks ved at min datter må skaffe godteri ellers drar hun hjem eller sier slemme ting til eller om henne. Foreldrene er veldig spesielle, og mener de er bedre enn de fleste. De har en del holdninger som helt klart smitter over på jenta. Jeg er ikke bekymra for vold og overgrep, det er bare en veldig spesiell familie. De har blant annet null toleranse for sukker, og snakker stolt utad om at de og barna aldri spiser sukker og at ingen savner det for de er så sunne… mens jenta flyr rundt å truer til seg godis her og der… Uansett så gidder ikke min jente mer og har sagt at hun vil vi avviser denne jenta for henne om hun kommer på døra. Jeg skjønner henne egentlig godt. Hva ville dere gjort? Greit å avvise henne? Ikke vits å snakke med foreldrene. Anonymkode: 0ee1c...34d Ville sendt en melding til læreren om dette. Dette vil påvirke klassemiljøet i stor grad og det vil være lettere for lærer å kunne ta en prat med jenta og foreldre om denne vet hvordan ting er på privaten også. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #4 Del Skrevet 9. november Jeg hadde sagt at det ikke passer i dag. Anonymkode: 9a48c...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersmurf Skrevet 9. november #5 Del Skrevet 9. november Jeg hadde ikke latt mitt barn leke med den jenta. Barn skal ikke tåle overtramp på den måten. Jenta bør få tydelig beskjed om at hun må endte atferd, ellers får hun ikke være med. Ville også gitt beskjed til lærer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #6 Del Skrevet 9. november Du må støtte din datter først og fremst. Det er greit å avvise. Ellers mener jeg du ihvertfall burde prøve å snakke med foreldrene ihvertfall en gang. Da har du i det minste prøvd. Send gjerne beskjed til lærer også slik en annen foreslo. Anonymkode: 6247e...c16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #7 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ei jente på 10 år. I klassen er det særlig ei jente som rett og slett ikke er noe hyggelig. Hun sier nedsettende ting til min jente (og andre) om utseende, klær osv. Hun kan ha en litt truende fremtoning og tvinger ofte de andre jentene til å følge henne hjem fra skolen eller til andre jenter. Hun snakker stygt om jenter til deres venner innad i klassen, antagelig for å prøve å splitte litt her og der. Når hun har kommet hit tar det ofte ca 10 min før leken er over og alle drar hjem om de er flere. Når hun er her alene er det mye hersking og press feks ved at min datter må skaffe godteri ellers drar hun hjem eller sier slemme ting til eller om henne. Foreldrene er veldig spesielle, og mener de er bedre enn de fleste. De har en del holdninger som helt klart smitter over på jenta. Jeg er ikke bekymra for vold og overgrep, det er bare en veldig spesiell familie. De har blant annet null toleranse for sukker, og snakker stolt utad om at de og barna aldri spiser sukker og at ingen savner det for de er så sunne… mens jenta flyr rundt å truer til seg godis her og der… Uansett så gidder ikke min jente mer og har sagt at hun vil vi avviser denne jenta for henne om hun kommer på døra. Jeg skjønner henne egentlig godt. Hva ville dere gjort? Greit å avvise henne? Ikke vits å snakke med foreldrene. Anonymkode: 0ee1c...34d Ser du ikke hva som ligger i fremstillingen din her? Ei jente som trenge rå bli hørt, trenger å bli sett, trenger å bli involvert og lært ting hun ikke får lære hjemme om sosiale relasjoner. Ta nå dette stakkars barnet under dine vinger og gi litt av det hun trenger så sårt fremfor å avvise og kritisere det stakkars barnet. Anonymkode: fcb66...7f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har ei jente på 10 år. I klassen er det særlig ei jente som rett og slett ikke er noe hyggelig. Hun sier nedsettende ting til min jente (og andre) om utseende, klær osv. Hun kan ha en litt truende fremtoning og tvinger ofte de andre jentene til å følge henne hjem fra skolen eller til andre jenter. Hun snakker stygt om jenter til deres venner innad i klassen, antagelig for å prøve å splitte litt her og der. Når hun har kommet hit tar det ofte ca 10 min før leken er over og alle drar hjem om de er flere. Når hun er her alene er det mye hersking og press feks ved at min datter må skaffe godteri ellers drar hun hjem eller sier slemme ting til eller om henne. Foreldrene er veldig spesielle, og mener de er bedre enn de fleste. De har en del holdninger som helt klart smitter over på jenta. Jeg er ikke bekymra for vold og overgrep, det er bare en veldig spesiell familie. De har blant annet null toleranse for sukker, og snakker stolt utad om at de og barna aldri spiser sukker og at ingen savner det for de er så sunne… mens jenta flyr rundt å truer til seg godis her og der… Uansett så gidder ikke min jente mer og har sagt at hun vil vi avviser denne jenta for henne om hun kommer på døra. Jeg skjønner henne egentlig godt. Hva ville dere gjort? Greit å avvise henne? Ikke vits å snakke med foreldrene. Anonymkode: 0ee1c...34d Høres ikke ut som dette er et godt vennskap. Liker datteren din å vøre med henne? Gir det henne glede bår hun har dratt? Kanskje datteren din kan få beskjed om at det er greit å si at hun ikke kan bli med hjem fordi det ikke passert uavhengig om det er sannheten eller ikke? Eller som en annen sa her, ta litt mer kontroll over situasjonen og finn på noe kjekt sammen, dere tre. Jeg hadde enten tatt full kontroll når de var hjemme sammen eller sagt at hun kan dra hjem til seg selv Ingenting er ikke verdt det derom din datter føler seg dust etter besøket. Anonymkode: 0d106...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Del Skrevet 9. november Hadde jeg hørt dette barnet snakke slik til mitt, hadde jeg sendt henne på dør. Med direkte beskjed om at sånn oppfører man seg ikke. Mtp de andre barna hadde jeg også snakket med lærer som muligens vet hvilken retning man går videre. Finnes måte på hva man finne seg i. Hadde så klart også tatt en samtale med egen datter om å sette grenser, og dette med hva gjør vi om vi ser at andre plager noen. Anonymkode: a7092...ee2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #10 Del Skrevet 9. november For noen lite empatiske og høys egoistiske personer denne tråden har tiltrukket seg. Anonymkode: fcb66...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #11 Del Skrevet 10. november Hvorfor skal dere også straffe denne jenta? Hun trenger omsorg. Og bli sett og hørt. At hun er født inn i en spesiell familie er ikke hennes feil. Her må du snakke med din datter. Anonymkode: 55c66...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #12 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ser du ikke hva som ligger i fremstillingen din her? Ei jente som trenge rå bli hørt, trenger å bli sett, trenger å bli involvert og lært ting hun ikke får lære hjemme om sosiale relasjoner. Ta nå dette stakkars barnet under dine vinger og gi litt av det hun trenger så sårt fremfor å avvise og kritisere det stakkars barnet. Anonymkode: fcb66...7f2 Det er ikke ts sitt ansvar å oppdra denne jenta. Da må foreldrene komme ned fra sin høye hest og se realiteten i øyne. Det er deres livsvalg som påvirker livet til jenta deres. Jeg hadde nok gjort et forsøk å prate med foreldrene, men om de ikke gjør noe så hadde jeg ikke giddet heller. Anonymkode: 6ccfd...f4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #13 Del Skrevet 10. november Tror jeg ville tatt en samtale med læreren deres. Så kan læreren snakke med foreldrene til jenta. Kjenner jeg koker på foreldre som ødelegger barna sine på denne måten! Anonymkode: d0abb...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #14 Del Skrevet 10. november Ja, denne jenta trenger oppdragelse, å bli sett, grenser osv. Det er ikke gitt at TS har energi, kapasitet og ork til å gjøre nettopp dette. Det er lov å innrømme at man faktisk ikke har overskudd til å oppdra en til! Men jeg ville sagt fra til kontaktlærer og/eller helsesøster på skolen. Send saklig info, presiser at du ikke forventer noen dialog pga deres taushetsplikt, men av egen samvittighet føler du for å informere om hva du ser. Informer så objektivt som overhodet mulig! Så tenker jeg at det er helt innafor å si at det ikke passer med besøk. Man kan tenke at man burde "redde" alle, men man kan faktisk ikke påta seg mer enn man har kapasitet til. Av og til må man bare si at nok er nok og passe på sine egne. Hardt og brutalt, men sånn er det bare. Men jeg ville på ingen måte gjort det uten å informere andre (riktige instanser!) om hva jeg så. Anonymkode: 79d74...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #15 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ser du ikke hva som ligger i fremstillingen din her? Ei jente som trenge rå bli hørt, trenger å bli sett, trenger å bli involvert og lært ting hun ikke får lære hjemme om sosiale relasjoner. Ta nå dette stakkars barnet under dine vinger og gi litt av det hun trenger så sårt fremfor å avvise og kritisere det stakkars barnet. Anonymkode: fcb66...7f2 Det er godt mulig, men det er da ikke ts sitt ansvar å oppdra denne jenta. Man skal vel først og fremst støtte sine egne barn. Anonymkode: 14c1f...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #16 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal dere også straffe denne jenta? Hun trenger omsorg. Og bli sett og hørt. At hun er født inn i en spesiell familie er ikke hennes feil. Her må du snakke med din datter. Anonymkode: 55c66...f93 Datter skal ikke måtte godta denne oppførselen, det er feil fremgangsmåte. Hva er budskapet? Denne jenta har det så fælt at hun kan ikke noe for hvordan hun oppfører seg? = det må datter forstå/godta? Anonymkode: 14c1f...342 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erd Skrevet 10. november #17 Del Skrevet 10. november Jeg ville tatt en prat med den `ekle`jenta: lat som du trenger hjelp til noe, få henne på tomannshånd og spør hva som plager henne. Forklar at hun mer enn gjerne må komme på besøk, men da er det dine husregler som gjelder. Si at praten blir mellom dere to, og at det er hennes valg, men ditt hjem. Om du får hennes tillit, og hun føler hun kan slappe av med dine husregler kan det faktisk borge for et godt, gjensidig forhold i veldig mange viktige år fremover. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #18 Del Skrevet 10. november Tydelig ei jente som sliter med relasjoner Hun har vel lært å være fordumsfull hjemmefra, hvis hun skal hate på alle som spiser sukker her i verden så er det ikke mange igjen Anonymkode: 17248...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #19 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har ei jente på 10 år. I klassen er det særlig ei jente som rett og slett ikke er noe hyggelig. Hun sier nedsettende ting til min jente (og andre) om utseende, klær osv. Hun kan ha en litt truende fremtoning og tvinger ofte de andre jentene til å følge henne hjem fra skolen eller til andre jenter. Hun snakker stygt om jenter til deres venner innad i klassen, antagelig for å prøve å splitte litt her og der. Når hun har kommet hit tar det ofte ca 10 min før leken er over og alle drar hjem om de er flere. Når hun er her alene er det mye hersking og press feks ved at min datter må skaffe godteri ellers drar hun hjem eller sier slemme ting til eller om henne. Foreldrene er veldig spesielle, og mener de er bedre enn de fleste. De har en del holdninger som helt klart smitter over på jenta. Jeg er ikke bekymra for vold og overgrep, det er bare en veldig spesiell familie. De har blant annet null toleranse for sukker, og snakker stolt utad om at de og barna aldri spiser sukker og at ingen savner det for de er så sunne… mens jenta flyr rundt å truer til seg godis her og der… Uansett så gidder ikke min jente mer og har sagt at hun vil vi avviser denne jenta for henne om hun kommer på døra. Jeg skjønner henne egentlig godt. Hva ville dere gjort? Greit å avvise henne? Ikke vits å snakke med foreldrene. Anonymkode: 0ee1c...34d Selv om du sier det ikke er poeng i å snakke med foreldrene så burde dere det, deretter snakke med lærer. Enda bedre om flere foreldre ringer inn om det samme. Om dere ser noe, så gi beskjed om dette til jenta selv at det ikke er greit. Ville også snakket med datteren din. Si at om jenta kommer med sånne trusler, så skal hun si : ja da tenker jeg det er på tide at du går hjem dette er noe flere av jentene burde gjøre. Om dette ikke hjelper så tenker jeg du kan si det til henne når hun kommer på døra. Sett deg ned med henne å si det som det er. Anonymkode: 50445...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #20 Del Skrevet 10. november Enig om at dette bør tas med lærer. Kan virke som jenten har det veldig strengt hjemme og behov for å være motsatt ellers. Uansett er det mer i bildet enn at hun bare vil ha godteri. Hun utnytter andre, mobber og kan bidra til lavt selvbilde hos andre (sannsynligvis har hun det selv også). Voksne trekker seg unna ufordragelige folk. Og det er sykt å sette grenser. Man skal ikke gå på glasskår for andre, og i tillegg føle seg liten og usikker. Det du kan lære din jente, er å stå opp for seg selv og andre. Sier denne "venninnen" noe stygt, så kan din datter si "sånt er ikke greit å si, da må du gå". Både når det gjelder seg selv og andre. Kanskje flere sier seg enig med datteren din da. Tvinger hun de til å få tak i godteri eller annet, så si at det blir en melding/telefon til foreldrene om at at hun tvinger andre barn til å fikse ting for seg. Sorry, men høres ikke ut som en bra fremtid. Hva gjør hun når hun blir 14? Tvinger andre til å selge narkotika for seg? For å ikke gjøre det tydelig at hun blir holdt utenfor, sørg for å ikke invitere hele gjengen samtidig. Inviter et par venner av gangen. Det er på ingen måte riktig at et ufordragelig barn skal ødelegge andre barn. Meld fra til lærer, det er mulig lærer kan gjøre noe. Men ansvaret kan ikke legges på dere. Anonymkode: 015df...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå