Gå til innhold

Nær familie som kjøper gaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Reign skrev (57 minutter siden):

Jo, det er faktisk det. For hvis alle utelukkende kjøper de som er merket "fri for skadelige stoffer", så er det ikke lenger et marked igjen for de som er ikke kan garanteres at er fri for slikt...

Nei, det er ikke svar på spørsmålet. Jeg skjønner ikke hvorfor alt må inn med teskje. 

1. På en flaske står det "fri for x og y". En annen står det "fri for x,y, z og å" Bare det å velge riktig flaske der må jo skje på manglende kunnskap om produktet

2. Barnet vil ha Peppa Gris-flaske, ikke generelt grå og kjedelig "fri for ditt og datt"-flaske

3. Vi diskuterer fortsatt Temu-produkter versus hvilket som helst produkt i Norge, hvor noen mener sistnevnte er trygge og ikke lagd av barnehender, mens Temu representerer djevelens verk. 

Spørsmålet mitt var nok en gang så enkelt som: Hvordan vet vi at  produkter i norske butikker er trygge?

Skjønner at det er om å gjøre å avspore mest mulig i mangel på argumenter, men tenker det alltid er bedre med kunnskap enn hysteri.

Anonymkode: ffc41...9eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 14.36):

Temu er fantastisk. Om det er bærekraftig eller ikke driter jeg i så lenge det er billig. 

Anonymkode: 6663e...035

Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det er ikke svar på spørsmålet. Jeg skjønner ikke hvorfor alt må inn med teskje. 

1. På en flaske står det "fri for x og y". En annen står det "fri for x,y, z og å" Bare det å velge riktig flaske der må jo skje på manglende kunnskap om produktet

2. Barnet vil ha Peppa Gris-flaske, ikke generelt grå og kjedelig "fri for ditt og datt"-flaske

3. Vi diskuterer fortsatt Temu-produkter versus hvilket som helst produkt i Norge, hvor noen mener sistnevnte er trygge og ikke lagd av barnehender, mens Temu representerer djevelens verk. 

Spørsmålet mitt var nok en gang så enkelt som: Hvordan vet vi at  produkter i norske butikker er trygge?

Skjønner at det er om å gjøre å avspore mest mulig i mangel på argumenter, men tenker det alltid er bedre med kunnskap enn hysteri.

Men hvordan skal vi diskutere dette, når du skal inn og bestemme hvilke argumenter som kan brukes? Da tenker jeg på dette med at vi vet at norske butikker skal følge EU-regler, og at mattilsynet tar kontrollprøver. Og til teskje-snakket ditt:

1. Du sa ikke noe om at Peppa-flasken også hadde fri-for-merking. I vårt hjem velger vi ting som er merket som fri for bpa og ftalater. 

2. Barnet vil også ha godteri til middag. Vi spiser allikevel sunn mat, for det er vi som er voksne og vet best hva som skal spises til middag, og hvilke produkter vi anser som trygge for barnet.

3. Jeg anser det som mye mer sannsynlig at varer kjøpt i Norge fra ordentlige tilbydere er trygge, enn at temu/aliexpress/ebay/shein har trygge nok varer. 

Er det virkelig ikke greit for deg at enkelte ikke ønsker temu-varer til sine barn? At enkelte ønsker å minske sitt negative miljøavtrykk? 

Anonymkode: 315d5...9e1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjedene du handler fra her i Norge selger ofte de samme varene da, via dropshipping.

Men du får si at dere ikke ønsker leker da, hvis du ikke greier å si Temu-standpunktet ditt. Eller ikke ønsker gaver. Men hvis du vil ha i pose og sekk, altså gaver men fra "riktige" plasser, så må du si det og tåle å stå i den situasjonen.

Anonymkode: b5426...d12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De kjedene du handler fra her i Norge selger ofte de samme varene da, via dropshipping.

Men du får si at dere ikke ønsker leker da, hvis du ikke greier å si Temu-standpunktet ditt. Eller ikke ønsker gaver. Men hvis du vil ha i pose og sekk, altså gaver men fra "riktige" plasser, så må du si det og tåle å stå i den situasjonen.

Anonymkode: b5426...d12

Nope. Det er ikke de samme varene...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (53 minutter siden):

Enig.

Egoistisk tankegang. 

Anonymkode: 4b1db...673

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (7 minutter siden):

Nope. Det er ikke de samme varene...

Jo, akkurat samme. 

Her går vi gjennom en del katteleker på et år. Jeg vet akkurat detaljer i hvordan det er ut, holdbarhet, hardhet plast, og mye mer. 

Så kan du jo velge om du kjøper de for 3 kr/stk på Temu. Eller 50 kr/stk i butikk. 

Anonymkode: bfe41...cd5

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, akkurat samme. 

Her går vi gjennom en del katteleker på et år. Jeg vet akkurat detaljer i hvordan det er ut, holdbarhet, hardhet plast, og mye mer. 

Så kan du jo velge om du kjøper de for 3 kr/stk på Temu. Eller 50 kr/stk i butikk. 

Jaja, du får støtte lønna til en amerikaner fremfor lønna til Turid da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (59 minutter siden):

Jaja, du får støtte lønna til en amerikaner fremfor lønna til Turid da.

Amerkiankeren/kineseren betaler jeg jo for uansett.

At Turid ønsker å jobbe i butikk i nærmiljøet gidder jeg ikke subsidiere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.22):

Handler ikke om at de skal få dritt fordi at de er fattig. Det handler om økonomi. Og jeg vil heller at 30 barn skal få en ting hver, som jeg kjøper, enn at 10 skal få en ting hver fra Norge. Nå er det nå en gang slik at det ofte er de med best råd som gir minst til slike organisasjoner og oss vanlige må da fordele det vi har på alle. Selv om jeg går på tilbud i Norge så strekker fortsatt pengene lengre ved å handle på temu.

Anonymkode: 92597...f77

Hva med å handle brukt? Kjøpe/selge/bytte sider på facebook, eller i en bruktbutikk som loppeliten? Kan finne mye fint til billig peng da

Anonymkode: 3eaa5...31a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har man etter tusen Temu-tråder enda ikke klart å vise til én link som forteller at andre varer fra de samme fabrikkene som selges for ti ganger så mye er sertifisert og godkjent. Det eneste halmstrået man har er at EU skal granske nettstedet til Temu for å se om det oppfyller en "digital act".

Hvorfor er det så vanskelig å snakke sant?

Og hvorfor beskylde andre for løgn når det åpenbart er du som er på jordet?

Du må gjerne vise kilder på at produkter fra Temu er produsert på akkurat samme fabrikker som de som har disse sertifiseringene jeg har nevnt. 

Det er du som hevder det, og da må du vise kilder på det. 

Anonymkode: 025fc...5fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det greit hvis hobbysakene kommer fra temu?

Anonymkode: 3b083...94d

Ja, det har jeg ingen problemer med. Men selv avstår jeg å de fleste jeg kjenner fra temu. Det handler om miljøavtrykk.  

Om nille bestiller inn piperensere til alle sine butikker kommer alle eskene med samme fly. La oss si at det er 100 pk i en eske og 30 esker. 

Om alle kunder som vil ha en pakke piperensere kjøper på temu blir det 100x30 flyreiser.  3000 fly bare for noen piperensere.  

Anonymkode: 59f67...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, det har jeg ingen problemer med. Men selv avstår jeg å de fleste jeg kjenner fra temu. Det handler om miljøavtrykk.  

Om nille bestiller inn piperensere til alle sine butikker kommer alle eskene med samme fly. La oss si at det er 100 pk i en eske og 30 esker. 

Om alle kunder som vil ha en pakke piperensere kjøper på temu blir det 100x30 flyreiser.  3000 fly bare for noen piperensere.  

Du vet at grunnen til at de opererer med grunnen til at forventet leveringsdato blir oppgitt som et lengre tidspunkt, er at pakkene blir sendt, der flyet ellers ville gått med ledig plass. De utnytter flygninger som uansett går, ved å sende med pakker der de har ledig kapasitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du at flyene kun frakter 1 og 1 ting fra Temu?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet at grunnen til at de opererer med grunnen til at forventet leveringsdato blir oppgitt som et lengre tidspunkt, er at pakkene blir sendt, der flyet ellers ville gått med ledig plass. De utnytter flygninger som uansett går, ved å sende med pakker der de har ledig kapasitet.

Honey Dew skrev (1 time siden):

Tror du at flyene kun frakter 1 og 1 ting fra Temu?

Dere får lese dere opp. 40 tonn pakker pr uke bare til Norge. 

Fra temu og shein alene tilsvarer antall tonn ut hver uke 777 fullastede fly DAGLIG! 

Så at de kun benytter ledig kapasitet som alltid har vært der er feil. 

@Honey Dew må jeg virkelig forklare hva jeg mente?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere får lese dere opp. 40 tonn pakker pr uke bare til Norge. 

Fra temu og shein alene tilsvarer antall tonn ut hver uke 777 fullastede fly DAGLIG! 

Så at de kun benytter ledig kapasitet som alltid har vært der er feil. 

@Honey Dew må jeg virkelig forklare hva jeg mente?

Da er det jo bra at de ansatte i fraktselskapene nok å gjøre 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (5 minutter siden):

Da er det jo bra at de ansatte i fraktselskapene nok å gjøre 🙂

Det som ikke er bra er at etterspørsel etter fraktfly har doblet seg på kort tid. At fly er det som forurenser mest i hele verden. Samt økte priser på fly. 

Helt supert 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 14.42):

Jeg tenker man takket for gaver og ikke sier så mye

Anonymkode: c3d01...420

Tenker jeg også. Husker jeg kjøpte en leke i plast fra Babyshop for mange år siden i bursdagsgave til datteren til en venninne. Fikk en SMS dagen etter om jeg ikke kunne bytte den til noe annet, fordi hun ville ikke at datteren skulle leke med plast-leker. Har ikke kjøpt noe mer til henne. Og jeg sa at om du ønsker å bytte den, så får du gjøre det selv 😅 

Anonymkode: 804ac...f8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det som ikke er bra er at etterspørsel etter fraktfly har doblet seg på kort tid. At fly er det som forurenser mest i hele verden. Samt økte priser på fly. 

Helt supert 😆

Er for gammel til å bty meg om slikt. Bygging av fly er jo bra for de som jobber i flyfabrikkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (23 minutter siden):

Er for gammel til å bty meg om slikt. Bygging av fly er jo bra for de som jobber i flyfabrikkene.

Da setter du lite pris på verden og det den består av. Det høres jo litt stusselig og trist ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...