Gå til innhold

Hva gjør dere når en nær venninne "glemmer" bursdagen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er egentlig litt vanskelig situasjon å sette seg inn i hvis det er mer inn i bildet enn at en nær venn glemmer å gratulere deg på bursdagen din, men er nysgjerrig på hvordan dere er mot den personen etterpå? Later dere som ingenting og går videre i livet eller sier dere ifra eller gir noe hint til denne personen?

Er 4 dager siden jeg hadde bursdag og denne venninnen har jeg hatt siden jeg var 12 år og nå er jeg 32. Vi har vært bestevenner mesteparten av den tiden, men dabbet seg litt av siste årene etter jeg flyttet til en annen by og tok seg mer opp igjen etter jeg flyttet tilbake, men blitt dårligere nå igjen, men vi er enda venner. Hun har i de siste årene gratulert meg på selve bursdagen eller 1 dag etter bursdagen, men fikk ingen gratulasjon i år selv om at hun vet at jeg har bursdag 1 måned etter henne så vet at hun ikke kunne ha glemt den, men nå er denne venninnen et sårt punkt for meg fra før av siden hun har vært litt kvass mot meg for mine følelser og skuffet meg litt for mange ganger med å ikke anse meg som like viktig som hun er for meg og har vært dårlig på generell intiativ så en gratulasjon fra den ene barndomsvenninna jeg har er jo viktig for meg siden jeg legger så mye tid i mine gratulasjoner når hun har bursdag..

Hun er også fadder til sønnen min så er ikke akkurat sånn at jeg føler jeg kan kutte henne ut selv om jeg føler at jeg får mer skuffelse og dårlige følelser av å være venn med henne enn motsatt, men man får liksom en del forventninger når man er god venn med noen og ønsker at ting skal gå begge veier.

Hvordan hadde dere håndtert en sånn venn uten å lage dårlig stemning? Hadde dere bare godtatt å bli skuffet flere ganger uten å si noe eller gjort noe med det og isåfall hva?

Ønsker ikke kommentarer fra de som ikke syns bursdager er viktige å huske på og ikke fra de som forstår situasjonen.

Er kun ute etter å høre synspunkt ifra de som har gått igjennom samme situasjon eller lignende :)

Anonymkode: 85ed9...08c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

,jeg tenker at dette vennskapet er i stor grad over. Jeg hadde også en nær venninne over mange år som tilslutt bare kom og tok kontakt når det var noe hun ville, og hun glemte bursdagen min. Jeg lot det bare fase ut, og gjorde det heller til bekjentskap. Du beskriver også en venninne som ikke har vært grei med deg. 

Anonymkode: 23eb4...8f8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde bare fader henne litt ut. Ikke nødvendigvis på grunn av manglende gratulasjon, men hele pakken. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sånn, kan glemme av bursdager både til venninner og til deres barn, også de barna jeg er fadder til. Livet og dagene tar meg likksom.. Tror de også glemmer av våre bursdager, men både de og jeg er venner som stiller opp på alle mulige andre måter for hverandre og de er vel de som teller siden året inneholder så mange andre dager?  Kanskje dere ikke ser helt likt på viktigheten av de lenger, eller at dagene bare inneholder så mye annet at de rett og slett er blitt glemt..

Anonymkode: ac6f1...7cf

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er grunnen til at man ikke skal velge venner til faddere. 

Anonymkode: c7306...399

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kjenner jeg at jeg er ekstremt glad for at jeg ikke har noen venner. Å bli helt satt ut fordi noen glemmer å gratulere et voksent menneske med dagen...🙄

Anonymkode: 537b4...2ba

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei vet du hva, det må være lov å glemme en venninnes bursdag uten at det skal gå ut over vennskapet.  Gode venner har glemt min bursdag av og til, og jeg har sikkert gjort det samme sjøl. Null og niks å henge seg opp i. 

Det andre du skriver om vennskapet er ikke fullt så bra, tenker dere får sette dere ned i ro og fred og prate om det.

Anonymkode: bba00...c0a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er egentlig litt vanskelig situasjon å sette seg inn i hvis det er mer inn i bildet enn at en nær venn glemmer å gratulere deg på bursdagen din, men er nysgjerrig på hvordan dere er mot den personen etterpå? Later dere som ingenting og går videre i livet eller sier dere ifra eller gir noe hint til denne personen?

Er 4 dager siden jeg hadde bursdag og denne venninnen har jeg hatt siden jeg var 12 år og nå er jeg 32. Vi har vært bestevenner mesteparten av den tiden, men dabbet seg litt av siste årene etter jeg flyttet til en annen by og tok seg mer opp igjen etter jeg flyttet tilbake, men blitt dårligere nå igjen, men vi er enda venner. Hun har i de siste årene gratulert meg på selve bursdagen eller 1 dag etter bursdagen, men fikk ingen gratulasjon i år selv om at hun vet at jeg har bursdag 1 måned etter henne så vet at hun ikke kunne ha glemt den, men nå er denne venninnen et sårt punkt for meg fra før av siden hun har vært litt kvass mot meg for mine følelser og skuffet meg litt for mange ganger med å ikke anse meg som like viktig som hun er for meg og har vært dårlig på generell intiativ så en gratulasjon fra den ene barndomsvenninna jeg har er jo viktig for meg siden jeg legger så mye tid i mine gratulasjoner når hun har bursdag..

Hun er også fadder til sønnen min så er ikke akkurat sånn at jeg føler jeg kan kutte henne ut selv om jeg føler at jeg får mer skuffelse og dårlige følelser av å være venn med henne enn motsatt, men man får liksom en del forventninger når man er god venn med noen og ønsker at ting skal gå begge veier.

Hvordan hadde dere håndtert en sånn venn uten å lage dårlig stemning? Hadde dere bare godtatt å bli skuffet flere ganger uten å si noe eller gjort noe med det og isåfall hva?

Ønsker ikke kommentarer fra de som ikke syns bursdager er viktige å huske på og ikke fra de som forstår situasjonen.

Er kun ute etter å høre synspunkt ifra de som har gått igjennom samme situasjon eller lignende :)

Later som ingen ting og tenker at det har nok en forklaring. Skjønner godt at det blir krig i verden hvis dette er noe folk bryr seg om.

Anonymkode: a149b...b7a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du legger (for) mye i dette fordi andre ting i vennskapet gir deg såre følelser. Å glemme en bursdag er fort gjort i en travel hverdag og en bagatell for de aller fleste 

Hvis jeg oppdager at jeg har glemt en bursdag og det er lenger siden enn i går, sender jeg sjelden etterpå-hilsen. Dagen har vært, glemt er glemt, bedre lykke neste år. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kjempeglad for alle de som glemmer å gratulere meg med dagen. Jeg har fjernet mulighet til  at andre kan skrive på min vegg og gratulere.

Jeg har viktigere ting å bedrive tiden min med enn å takke for gratulasjoner i rykk og napp.

Det er kun du, ts som bryr seg om dagen din. Bli voksen og ikke la deg affisere av mangel på gratulasjon.

Anonymkode: 72bdb...858

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du virker litt tenårings-besatt av henne, med for forhøyede følelser. Å kalle henne for "bestevenninne", velge henne som fadder, tolker en glemt bursdag alt for mye, og generelt føler alt for mye rundt vennskapet. 

Vennskap i voksen alder er mer dynamiske. Man er tettere i enkelte perioder, mindre tette i andre. Man prioriterer noen til en ting, andre til noe annet. Man har rett og slett mange flere i livet sitt, og mye mer som skjer. 

Og bursdager kan selvfølgelig bli glemt. Ikke registrerer jeg det. Og ikke påvirker det neste gang vi tar kontakt. 

Anonymkode: 9c140...0a2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ekstremt til victim blaiming her når ts er den som skal vokse opp og get over it? Leste dere den delen om hvor ekkel venninnen hennes kam være?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ekstremt til victim blaiming her når ts er den som skal vokse opp og get over it? Leste dere den delen om hvor ekkel venninnen hennes kam være?

Den ene bisetningen om at TS føler hun kan være litt kvass?

Hele innlegget handler jo om at TS føler på veldig mye i forhold til denne venninna. Og overtolker. 

Anonymkode: 9c140...0a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om ts ikke liker venninnen sin er det fortsatt hun som må kutte henne ut.

Anonymkode: 537b4...2ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glemme bursdager kan alle gjøre. Det synes jeg er barnslig å bli lei seg for. Det som er problemet er at du ikke føler at vennskapet gir deg det du trenger til vanlig. Hvis hun ikke er hyggelig med deg når dere treffes så er det vel ikke vits å treffes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jada, alle kan glemme bursdager. Men det er noe som heter "kalender" på telefonen, og den funker helt supert dersom man bare gidder å legge inn bursdagene til sine nære og kjære.

Jeg hadde EI venninne, jeg. Og hun hadde også bare meg. Jeg har bursdag nøyaktig én uke etter henne, og da burde det vel være lett å huske på meg på min bursdag? Jeg gratulerte henne hvert år, hun glemte stadig meg. Hun fortalte meg at hun alltid husket på tantebarn og slikt, så hun var ikke helt gullfisk. Likevel var det bare 50/50 om det kom en gratulasjon eller ei på min dag.

I år gadd jeg ikke gratulere henne, bare for å se hvordan hun reagerte på det (ja, så barnslig atte). Har ikke hørt fra henne siden. Det viser hvor dårlig vennskapet var, tenker jeg. Og det handlet selvsagt om mer enn bursdagene. 

Anonymkode: 99a2f...b23

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

nå er denne venninnen et sårt punkt for meg fra før av siden hun har ... skuffet meg litt for mange ganger med å ikke anse meg som like viktig som hun er for meg

Du kan ikke diktere hvor viktig du skal være for henne. 

Anonymkode: fb386...54c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv foreldre og mannen min glemmer bursdagen min noen ganger. Tar det ikke spesielt tungt, de gjør det ikke med vilje. 

Anonymkode: 1cdbc...46c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være så mange grunner til at hun har glemt bursdagen din, så akkurat det ville jeg ikke brydd meg noe som helst om. Hun kan ha mer enn nok med ting som foregår i eget liv akkurat nå, som du ikke aner noe som helst om.

Det du må jobbe med å akseptere, er at vennskapet deres ikke er som tidligere lengre. Dere er ikke de nære og gode vennene som dere var før du flytta. Livet har gått videre, og dere har kanskje vokst litt fra hverandre og utviklet dere på forskjellige måter. Så da må du ta dette vennskapet for hva det er nå, og klarer du ikke å akseptere at vennskapet har utviklet seg til sånn det er nå, må du ta en skikkelig prat mer henne om hvordan du vil ha det og videre ta ting ut fra hva hun ønsker med vennskapet deres. 

Anonymkode: 692c9...b32

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...