AnonymBruker Skrevet 9. november #121 Del Skrevet 9. november Jeg har aldri fått overtid for å jobbe noen timer ifm sykt barn. Men, det som er praksis hos oss er at hvis jeg feks er hjemme med sykt barn to dager, men jobber noen timer hver av dagene så fører jeg bare en sykt barn dag. Evt hvis jeg bare er hjemme en dag og jobber noen timer så kan jeg avspasere tilsvarende en annen dag. Anonymkode: 1e358...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #122 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ikke nødvendigvis overtidsbetalt heller, men å bli betalt for disse timene. Men slik det er nå får jeg betalt for 0 timer når jeg jobba på kvelden. ts Anonymkode: fa590...46e Hva står det i kontrakten din? Har du spurt om du kan ta det ut som avspasering? Hvis du vanligvis ikke jobber kveld er det ikke urimelig å avspasere time for time, men det er vel uvanlig at overtid kompenseres når det ikke er avtalt på forhånd og pålagt av arbeidsgiver? Hvordan fører du timer ellers? Anonymkode: ff59f...35e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 9. november #123 Del Skrevet 9. november Neste gang du står i lik situasjon kan du avklare det på forhånd og spørre om du får registrere timene på kvelden som fleksitid/timer til gode. Hvis svaret er nei får du si at beklager, jeg kan ikke stille opp i kveld. Hvis det er viktig for deg da. Hos oss løses det likt som du beskriver i HI, får altså ikke ekstra timer eller betaling eller noe for å ta ting igjen på kvelden. Min sjef er fleksibel og jeg kunne sikkert fått det kompensert hadde jeg spurt, men helt ærlig syns jeg det er litt smålig med mindre det er noe som oppstår ofte (noe det åpenbart ikke gjør siden dere ikke bruker opp sykt barn-dagene?). Og så er det helt innafor å bare si nei sorry, sykt barn, kan ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #124 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hos oss er det ikke slik. Hvis vi har behov for å jobbe ekstra, så jobber vi ekstra. Jeg har ikke tatt meg tilrette uten å sjekke om det var ok. ts Anonymkode: fa590...46e Da er det jo annerledes. Ta kontakt med hr/lønn, eller leder over leder. Anonymkode: 3b1bb...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #125 Del Skrevet 9. november Gud forby at man yter mer enn det absolutte minimum.. Du har ikke tapt noe som helst: du har fått 100% betalt for å være hjemme å passe på ditt syke barn. Anonymkode: 5a081...4bc 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ansjosen Skrevet 9. november #126 Del Skrevet 9. november Slik jeg leser dette så mener du ts altså at jeg bør forvente at arbeidsgiver kompenserer meg ekstra for at jeg ikke har et barn som kan bli sykt? For jeg har jo ikke rett til sykt barn dager? For slik det er nå ender du jo opp i en posisjon hvor du er blitt kompensert HVIS barnet skulle bli sykt mer enn de 10 dagene du har til rådighet har du litt å gå på. I praksis "schrødingers kompensasjon" du vet ikke om du er blitt kompensert eller ikke før året er omme. Jeg anbefaler at du finner deg en jobb med mer fleksibilitet. Det er jo ofte bonusen til oss med altfor mange år utdanning, at vi kan skaffe oss jobber hvor det er store krav til levering, men samtidig ganske stor frihet. Jeg er vant med at sykt barn dager ikke er noe som følges slavisk, det gjøres utfra hvor mye eller lite arbeid arbeidstaker kan utføre den dagen. De som rapporterer til meg benytter selvsagt ikke sykt barn dager om de faktisk kan jobbe selvom de må være hjemme med barnet. Men dette er jo noe jeg kommuniserer med de om. Vi har en samtale når de tar kontakt om hvorvidt de ønsker å ta en sykt barn dag fordi barnet trenger det, eller om barnet kun trenger litt tilsyn nå og da og de heller ønsker å jobbe. De har også stor frihet i arbeidsdagene sine gitt at de kommuniserer underveis så jeg ikke får overraskelser om at vi ikke møter tidsfrister. Jeg forventer også at folk med flere års erfaring slik du har, gitt at barn eller de selv ikke er svært syke klarer å gi meg beskjed om det er tidsfrister som må overholdes. Jeg forventer virkelig ikke at de skal stille opp utenfor arbeidstid å gjøre slike ting om de er hjemme med sykt barn. Ønsker de det så ville vi jo snakket om det når de tok det opp, og da vil det være naturlig om det også tar opp om de forventer plusstimer, eller annen kompensasjon. Om en av mine kom med den forventningen du har ville jeg først og fremt diskutert hvor forventningen kom ifra, for det er jo gjerne noe som ikke er kommunisert godt nok når det er såpass forskjell på hvordan bedriften operer og hva arbeidstaker forventer. Og igjen; det er ganske mye fleksibilitet i min jobb gitt at vi møter frister, så om det hadde vært viktig for arbeidstaker å få dette som plusstid så hadde det virkelig ikke vært noe problem å føre sykt barn dag, og siden to timer ekstra til plusskonto en annen dag. Har du foreslått noe av dette selv? Det virker som du jobber i et svært rigid system, med svært svært lite fleksibilitet. Mulig det er en svært stor bedrift, men jeg har i løpet av mine snart 20 år i arbeidslivet aldri opplevd en arbeidsgiver som ikke er nysgjerrig på hvordan din forrige arbeidsplass var og hva du som arbeidstaker har med deg derfra som positive opplevelser, og da ville jo også alt dette kommet naturlig opp i samtale antar jeg. Så var jeg deg ville jeg lagt opp til et møte med HR og sjef om det er noe som er uklart omkring kompensasjon i ansatthåndboken til bedriften og i kontrakten din, slik at du slipper flere sånne kjipe opplevelser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #127 Del Skrevet 9. november Slik du skisserer her da TS, vil jo gjøre at man ved frokosten og oppdagelse av sykt barn vil ende opp med at mor i 10 av 10 tilfeller tar sykt barn dagen, fordi da går dere i pluss økonomisk. Sykt barn dager er et gode fra velferdsstaten. Slik du skisserer skjer dette når barnet ditt er sykt: 1. Velferdsstaten går i minus, fordi de betaler sykt barn dag for deg 2. Arbeidsplassen din går i minus, fordi de mister 7,5 time verdiskapende arbeid for deg 3. Arbeidsplassen går enda mer i minus, fordi de må betale deg 2 timer overtid 4. Du går i pluss, fordi du får betalt vanlig lønn + overtid for det du jobbet 5. Arbeidsplassen din kommer dårlig ut av det på sikt, fordi det er mer sannsynlig at du tar sykt-barn-dager enn mannen din, altså får din arbeidsplass mer av ulempene med å ha småbarnsmor ansatt enn fars bedrift får Du kan ikke sammenligne dette med å "jobbe gratis" om du greier et par timer på ettermiddag. Ærlig talt. Du har til og med en arbeidsplass som lar dere føre sykt barn i timer, men så skal du være pirkansatt fra helvette? Anonymkode: eb698...535 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 9. november #128 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.43): Grei arbeidsplass mannen din har. Bare pass på at nav ikke finner ut at det er bruk av timebasert uttak av sykt barn. (Eller revisor) Anonymkode: 1b358...dc1 Hvorfor skriver du dette når du ikke vet hva du prater om? Det er lov å ta ut sykt barn på timesbasis/del av dag. Dette kom eksplisitt inn i folketrygdloven i 2022, men i forarbeidene står det at det også var lov tidligere. (Det kom inn i fordi arbeidsgivere ofte mistolket loven). Faktisk, så er arbeidsgiver pålagt å drøfte dette med tillitsvalgte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #129 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg får ikke betalt noe for tiden jeg var på jobb! Jeg får betalt full dag for sykt barn dagen og ingenting for timene jeg var på jobb. ts Anonymkode: fa590...46e Du har fått lønn for en vanlig arbeidsdag selv om du bare jobbet to timer. Ja, du hadde fått samme lønn uansett men sykt barn dager er et gode, man får ikke lønn for det for så så få ekstra lønn for å jobbe litt den dagen likevel. Du får ikke i pose og sekk. Anonymkode: 0c51a...180 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #130 Del Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dere henger dere veldig opp i det med overtid, men iallfall kompensasjon av noe slag, om det hadde vært vanlig timesbetaling, timer til avspasering eller noe. Men poenget er jo at de timene ikke kompenseres på noe vis. ts Anonymkode: fa590...46e Du har ikke krav på kompensasjon for at du fikk være hjemme med betaling med ditt eget barn og jobbet noe på kvelden. Du virker ekstremt kravstor og navlebeskuende. Det er meg, meg, meg, og hva du har krav på og hvilken kompensasjon du krever. Jeg kan og jobbe noen timer om jeg er syk, men det gjør jeg fordi det er nødvendig eller jeg ønsker å bidra positivt til arbeidsplassen min. Det å være hjemme til sykt barn dager betyr ikke at du taper noe på å ikke bruke alle i løpet av året. Da er du heldig dom har relativt friske barn. Anonymkode: 6552e...411 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. november #131 Del Skrevet 9. november Ansjosen skrev (1 time siden): Slik jeg leser dette så mener du ts altså at jeg bør forvente at arbeidsgiver kompenserer meg ekstra for at jeg ikke har et barn som kan bli sykt? For jeg har jo ikke rett til sykt barn dager? For slik det er nå ender du jo opp i en posisjon hvor du er blitt kompensert HVIS barnet skulle bli sykt mer enn de 10 dagene du har til rådighet har du litt å gå på. I praksis "schrødingers kompensasjon" du vet ikke om du er blitt kompensert eller ikke før året er omme. Jeg anbefaler at du finner deg en jobb med mer fleksibilitet. Det er jo ofte bonusen til oss med altfor mange år utdanning, at vi kan skaffe oss jobber hvor det er store krav til levering, men samtidig ganske stor frihet. Jeg er vant med at sykt barn dager ikke er noe som følges slavisk, det gjøres utfra hvor mye eller lite arbeid arbeidstaker kan utføre den dagen. De som rapporterer til meg benytter selvsagt ikke sykt barn dager om de faktisk kan jobbe selvom de må være hjemme med barnet. Men dette er jo noe jeg kommuniserer med de om. Vi har en samtale når de tar kontakt om hvorvidt de ønsker å ta en sykt barn dag fordi barnet trenger det, eller om barnet kun trenger litt tilsyn nå og da og de heller ønsker å jobbe. De har også stor frihet i arbeidsdagene sine gitt at de kommuniserer underveis så jeg ikke får overraskelser om at vi ikke møter tidsfrister. Jeg forventer også at folk med flere års erfaring slik du har, gitt at barn eller de selv ikke er svært syke klarer å gi meg beskjed om det er tidsfrister som må overholdes. Jeg forventer virkelig ikke at de skal stille opp utenfor arbeidstid å gjøre slike ting om de er hjemme med sykt barn. Ønsker de det så ville vi jo snakket om det når de tok det opp, og da vil det være naturlig om det også tar opp om de forventer plusstimer, eller annen kompensasjon. Om en av mine kom med den forventningen du har ville jeg først og fremt diskutert hvor forventningen kom ifra, for det er jo gjerne noe som ikke er kommunisert godt nok når det er såpass forskjell på hvordan bedriften operer og hva arbeidstaker forventer. Og igjen; det er ganske mye fleksibilitet i min jobb gitt at vi møter frister, så om det hadde vært viktig for arbeidstaker å få dette som plusstid så hadde det virkelig ikke vært noe problem å føre sykt barn dag, og siden to timer ekstra til plusskonto en annen dag. Har du foreslått noe av dette selv? Det virker som du jobber i et svært rigid system, med svært svært lite fleksibilitet. Mulig det er en svært stor bedrift, men jeg har i løpet av mine snart 20 år i arbeidslivet aldri opplevd en arbeidsgiver som ikke er nysgjerrig på hvordan din forrige arbeidsplass var og hva du som arbeidstaker har med deg derfra som positive opplevelser, og da ville jo også alt dette kommet naturlig opp i samtale antar jeg. Så var jeg deg ville jeg lagt opp til et møte med HR og sjef om det er noe som er uklart omkring kompensasjon i ansatthåndboken til bedriften og i kontrakten din, slik at du slipper flere sånne kjipe opplevelser. Dette er helt essensielt. For store grupper er ikke sykt barn dager noe som er nødvendig lenger. Vi kan være hjemme med barna våre og jobbe samtidig. I forrige uke var yngste datter syk og skulle til fastlegen. Jobbet selvsagt på hjemmekontor og kom til å tenke at nå kunne jeg egentlig lagt meg på sofaen med sykt barn dag (noe jeg selvsagt ikke gjorde). Når hjemmekontor blir regulert bedre i lovverket, må man også gjøre noe med sykt barn dager. Da bør det endres til rett å ha hjemmekontor de dagene større barn er syke. Veldig små barn som trenger pass må man fortsatt bruke sykt barn dag på. Og de som ikke kan ha hjemmekontor må selvsagt fortsatt kunne ta sykt barn dag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 9. november #132 Del Skrevet 9. november (endret) Gramma skrev (På 8.11.2024 den 14.52): Jobbing på dag er ikke temaet her. Har man tid og mulighet til det, er jo ikke dagen med sykt barn spesielt krevende, og fint å utvise litt fleksibilitet når man uansett får betalt. Men å legge inn ekstra timer når arbeidsdagen er over, altså å jobbe gratis, ville jeg bare gjort dersom jeg visste at jeg kunne flekse andre veien og gå tidligere en annen dag. Edit: TS får ikke avspasere timene heller, ser jeg i tråden. I innlegget du siterer skriver jeg jo nettopp at det heller ikke kunne falt meg inn å kreve ekstra betalt om jeg skulle jobbe noen timer på kveld. For jeg har jo allerede fått betalt for full arbeidsdag. Endret 10. november av Hippogriff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november #133 Del Skrevet 9. november Du har ikke jobbet overtid. Du har jobbet to av 7,5 timer Anonymkode: 78c53...282 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #134 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 14.36): Nei, du misforstår. Jeg har mulighet til å bygge opp plusstid, men da ikke på dager der jeg har brukt egenmelding eller sykt barn dager. Da blir det ikke plusstid før jeg eventuelt har jobbet mer enn 7,5 timer utover tiden jeg var hjemme med barnet. For jeg kan ikke skrive 7,5 time sykt barn og 2 timer jobb. Jeg må da skrive 5,5 timer sykt barn og 2 timer jobb. ts Anonymkode: fa590...46e Vi hadde løst det ved å skrive de to ekstra timene dagen etter. Anonymkode: 8ca1f...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #135 Del Skrevet 10. november Ikke evner du å ta til deg tilbakemelding som du har etterlyst, men skal trumfe igjennom at du har rett. Noe du helt tydelig ikke har. Anonymkode: 5fb83...4df 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tubaluba Skrevet 10. november #136 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 11.36): Jeg har en kontorjobb og startet i ny jobb i august. Jeg var hjemme med sykt barn to dager i forrige måned, men da jeg hadde ting med tidsfrister, så dro jeg på jobb på ettermiddagen da mannen min kom hjem. I min tidligere jobb fikk jeg betalt ekstra hvis jeg dro på jobb på kveldstid etter å ha vært hjemme med sykt barn på dagen, mens her er visstnok praksis at da trekkes de timene man har jobbet fra tiden med fravær, slik at istedenfor å få betalt for 7,5 time med sykt barn + f.eks. 2 timer overtid slik jeg ville fått i min tidligere jobb, så får jeg her betalt for 5,5 timer fravær og 2 timer jobb. Jeg syns dette er en litt merkelig måte å gjøre det på. Hvordan er praksis andre steder? Jeg tenker at jeg fremover jo da ikke kommer til å dra på jobb på kvelden hvis jeg har vært hjemme med sykt barn, da jeg jo får akkurat samme lønn uansett, så da blir det jo at jeg jobber gratis på kvelden. En annen ting er jo at man regner vel ikke timer på sykt barn, men dager? Men hvis jeg jobber når jeg har sykt barn en dag, så vil jeg jo plutselig ha så og så mange timer med sykt barn tilgode. Blir dette rett da? Anonymkode: fa590...46e De dagene jeg jobber hjemmefra og har sykt barn (har større barn), så tar jeg ikke ut sykt barn-dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest storetora Skrevet 10. november #137 Del Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.47): Du gjør et forsøk på å være frekk uten å vite at ifølge min arbeidskontrakt så får vi overtidsbetalt for alt etter 7,5 timer. ts Anonymkode: fa590...46e Det er helt vanlig at arbeidsgiver deler sykt barn dager over i timer. Men overtidstimer trer ikke inn før du fysisk har vært på jobb 7,5 timer. Det vil si om du bruker sykt barn timer, må til tannlegen eller noe midt i arbeidstiden så regnes ikke sånt fravær som arbeidet timer. Vil tro at du har en jobb som du også har litt frihet i, jobber flex eller noe? Arbeidsgiver har ikkje gjort noe feil her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november #138 Del Skrevet 10. november Det var bra du leverte til tidsfristen til tross for sykt barn, ts. Prøv å se forbi de timene du ikke får tilbake. Slikt legger sjefen merke til og setter pris på. Hadde du bedt arbeidsgiver gi din oppgave til andre fordi du hadde sykt barn så blir du et irritasjonsmoment dersom du gjør det ofte. Alle har nok med sine oppgaver. Anonymkode: cebb6...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå