Gå til innhold

Noen som har barn som har tatt vgs som hjemmeskole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller har fått det tilrettelagt uten karakter feks pga fravær? (diagnoser og sykdom).

Hvem kam man snakke med om bytte av skole/linje og tilrettelegging? Går på vgs no, men ikke vært der på lang tid. Det er forskjellig hva lærerene mener vi skal snakke med. Så vet rett og slett ikke hvem vi skal kontakte for å få litt hjelp til å få til noe for ungdommen. Før var det jo rådgivete ved skolene du kunne få hjelp av men no er de lærere og litr tid, og skal du bytte skole eller være et annet sted må du visst finne ut av det selv? Vet ikke hvem som er helt på jordet her, men samma hvem jeg spør så er det ikke mulig med hjelp.. Så hva har dere andre gjort? Snakker man med fylkeskommunekontoreret da eller? Trenger tilrettelegging i forhold til høyt skolefravær oga diagnoser men også pga sykdom som kommer og går. Hjemmeskole er det som ønskes av ungdommen og som han gjør veldig bra i forhold til vanlig skole. Er dette mulig? Evt noe prakisplass for å ta fagbrev? Vanlig skole er ikke for alle..

Anonymkode: 76874...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke finne ut av det selv. Hvis skolen ikke har rådgiver (som jeg aldri har hørt om?), så kan du kontakte avdelingsleder hvis kontaktlærer ikke gjør jobben sin. Dette er ganske vanlig, vi tilrettelegger ofte. 
I vårt fylke finnes det en nettskole som tilbyr fellesfag, det kan du jo sjekke opp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (7 minutter siden):

Du skal ikke finne ut av det selv. Hvis skolen ikke har rådgiver (som jeg aldri har hørt om?), så kan du kontakte avdelingsleder hvis kontaktlærer ikke gjør jobben sin. Dette er ganske vanlig, vi tilrettelegger ofte. 
I vårt fylke finnes det en nettskole som tilbyr fellesfag, det kan du jo sjekke opp. 

Takk for svar. Skole har rådgiver, men de brukes som lærere og har ikke tid til sånt. Så lenge det er flytte til annen skole eller linje osv så må jeg visst finne ut av dette selv. Vet man fikk hjelp til sånt før av rådgiverne på skolen. Men mulig det skal spares eller noe. SÅ Kontaktlærer,rådgiver og avdleder kan ikke hjelpe meg og rektor sier jeg må snakke med de. Hva man gjør da vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettskole har jeg prøvd å finne litt ut av, takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skolen høres jo ut til å ha kollapset helt. Det er helt vanlig at vi bistår med å bytte linje og skole. 
Kanskje du kan høre med inntakskontoret i fylket? Legg vekt på at du har forsøkt å få hjelp av skolen uten hell. 
Håper det ordner seg kjapt! 
(det finnes mange muligheter for dem som ikke passer inn i malen, ikke gi opp!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gå 4 år som lærling kontra 2 år for å få fagbrev. Isteden for skole i to år og lærling i to år. Men da må man finne en bedrift som er villig til å ta på seg den oppgaven. Det finnes flere. Ellers så vet jeg ikke så mye om det andre du spør om. Min datter har delt opp skoleåret. Tar bare noen få fag pr år. Så hun bruker lenger tid på vgs. 

Anonymkode: e47c3...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (1 time siden):

Den skolen høres jo ut til å ha kollapset helt. Det er helt vanlig at vi bistår med å bytte linje og skole. 
Kanskje du kan høre med inntakskontoret i fylket? Legg vekt på at du har forsøkt å få hjelp av skolen uten hell. 
Håper det ordner seg kjapt! 
(det finnes mange muligheter for dem som ikke passer inn i malen, ikke gi opp!).

Ja jeg kan prøve det. Håper vi finner ut av det. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan gå 4 år som lærling kontra 2 år for å få fagbrev. Isteden for skole i to år og lærling i to år. Men da må man finne en bedrift som er villig til å ta på seg den oppgaven. Det finnes flere. Ellers så vet jeg ikke så mye om det andre du spør om. Min datter har delt opp skoleåret. Tar bare noen få fag pr år. Så hun bruker lenger tid på vgs. 

Han har snakket om å gå 4år i lære/praksis framfor skole. Men spør vi selv bedrifter da? eller søker man gjennom skole/fylkesgreier? Så vanskelig å finne ut alt selv om man googler.  Når det ikke er noen rådgivere å spørre!

Det høres jo greit ut da, men hvordan gjør hun det? Fagene er jo delt utover uken, må hun møte hver dag allikevel da? eller er det tilrettelagt med å ta halve dager ,evt 2,3dager pr uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med PPT i deres fylke. Altså fylkeskommunal PPT.

Anonymkode: 71df2...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han har snakket om å gå 4år i lære/praksis framfor skole. Men spør vi selv bedrifter da? eller søker man gjennom skole/fylkesgreier? Så vanskelig å finne ut alt selv om man googler.  Når det ikke er noen rådgivere å spørre!

Det høres jo greit ut da, men hvordan gjør hun det? Fagene er jo delt utover uken, må hun møte hver dag allikevel da? eller er det tilrettelagt med å ta halve dager ,evt 2,3dager pr uke?

Må vanligvis skaffe bedriften selv. Anbefaler å kontakte fagopplæringsavdelingen i fylket dere bor i. 

Anonymkode: 71df2...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hun har ikke skole hver dag. Noen timer her og der. Hun jobber i tillegg. Med å være 4 års lærling så kan man snakke med opplæringskontoret eller bedrifter selv. Ser han for seg en bedrift så er det bare å høre med dem. Opplæringskontoret legger til rette for bedrifter som ønsker å hjelpe ungdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...