AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Del Skrevet 6. november Har invitert mor og søster på besøk i jula. Søster er student og har jobb på siden. Mor jobber 100% og har ca lik inntekt som meg. Ingen hjemmeboende barn. Jeg har mann og barn, så har bestemt oss for å feire jul hjemme hos oss i år. Har sagt at familie kan komme på besøk om ønskelig, men fikk nå spørsmål om jeg kunne bidra til flybillett fordi det var så dyrt å reise til oss. Er snakk om store avstander, så fly er eneste alternativ! Søster fikk påspandert to uker ferie i sommer, vi fikk absolutt ingenting annet enn en «lutfattig» mor på besøk som hadde brukt alle pengene på søster. skal sies at jeg har mye bedre økonomisk sans enn både mor oh søster, så opplever selv at jeg har ekstremt god råd. Likevel plager det meg at jeg får spørsmål om å sponse reise hit, når søster får «alt» og jeg aldri får noe annet enn utgifter! Men forklar meg gjerne hva som er «riktig». Bruke det man har på hele familien, eller verne om seg selv og sine nærmeste? kjenner jeg familien rett, står nok vi for alle utgifter til mat gjennom jula! Hvertfall nye av det… Anonymkode: bf9c8...fe5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #2 Del Skrevet 6. november Jeg hadde beklaget og sagt at det har vi dessverre ikke økonomi til! Anonymkode: d8a22...54b 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Del Skrevet 6. november Just say no. Anonymkode: 7e59c...9cb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Del Skrevet 6. november Hadde sagt nei, med mindre du har fryktelig lyst at de skal komme, og det høres jo strengt tatt ut som du ikke liker dem noe særlig engang. Anonymkode: 407a7...665 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #5 Del Skrevet 6. november "Beklager, det har vi ikke mulighet til nå, for vi har hatt mange andre utgifter nå i høst". Punktum. Anonymkode: 6a9b9...472 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Del Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde beklaget og sagt at det har vi dessverre ikke økonomi til! Anonymkode: d8a22...54b Helt enig. Familien AS krever mye - særlig til jul. Også tenker jeg det er helt på sin plass å være skuffet og frustrert. For det er ikke greit ❤️ Anonymkode: 8d678...8ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. november #7 Del Skrevet 6. november Det er jo bare å være ærlig og si at siden dere dekker alt av mat og slikt i julen så kan dere dessverre ikke betalt flybillett i tillegg. Når det er sagt ville jeg personlig heller betalt billetten enn at mitt søsken ikke kunne feire jul med oss. Du kan jo også foreslå at billetten er julegaven hennes? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6. november #8 Del Skrevet 6. november Kommer jo an på hvor mye du har lyst på besøk? Høres ikke ut som de er høyt på listen, og blir det da enda flere utgifter fordi de forventer masse oppvartning? Kjenner liksom igjen typen som «koser seg ekstra». på andres regning, men ikke sikkert det stemmer. Er det begge som ønsker hjelp? Det har jo også noe å si. Jeg hadde nok sagt nei om det ikke var veldig viktig at de kom. Skjønner du er lei av forskjellsbehandlingen også 💚 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 6. november #9 Del Skrevet 6. november Moren din betaler neppe flybilletter for deg (og dine) når dere skal besøke henne, så hvorfor skal du betale for at hun skal komme til deg? Det er ikke vanlig å betale for reisa til folk man inviterer. Selv ikke når det er familie og jul. Jeg kunne gjort unntak hvis mor var lavtlønnet eller pensjonist (med lav pensjon), men en voksen person i fulltidsjobb ville jeg forventet at betalte billetten sin selv. Studentsøster med deltidsjobb stiller det seg litt annerledes med. Kanskje kunne jeg gitt henne en andel av billetten som julepresang, men ikke tusenvis av kroner. Noe må hun faktisk klare å spytte inn selv. Du står for all mat hele jula, så hun sparer jo de utgiftene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Del Skrevet 6. november Det mest normale her var om moren din spanderte flybillett på søsteren din som er student, og tilbød seg og være med på dine innkjøp. Hvis moren din hadde skikkelig dårlig råd og du veldig gjerne ville ha henne der hadde du kanskje tilbudt deg og spleise? Og spørre er jo frekt uansett. Anonymkode: 5635b...006 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 6. november #11 Del Skrevet 6. november (endret) Betaler moren din når dere skal besøke henne? Regner med det er like langt? Jeg mener at man kan godt hjelpe hverandre i en familie men om du føler at søsteren din får spandert mye av mor så ville jeg nok ikke "bidratt" med å betale flyreisen for henne. Det høres ut som om din mor og søster ikke helt klarer å prioritere den inntekten de tross alt har. Hvis dere står for maten så får de betale reisen selv tenker jeg.. Endret 6. november av fru Alving 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6. november #12 Del Skrevet 6. november Kan jeg spørre om hvordan det er andre veien? Må dere være med å spleise på mat og annet, eller enda mer spandere når dere er hos din mor? Hvordan er overnatting da, er det og en utgift? Jeg synes det er litt frekt av noen i vanlig jobb å spørre sånn. Forstår mer din søster her, hadde vært som andre sier, en minstepensjonist så hadde en forstått mer. Håper de er rause med dere når dere har betalt for fire billetter den veien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Del Skrevet 6. november Daisy-love skrev (35 minutter siden): Kan jeg spørre om hvordan det er andre veien? Må dere være med å spleise på mat og annet, eller enda mer spandere når dere er hos din mor? Hvordan er overnatting da, er det og en utgift? Jeg synes det er litt frekt av noen i vanlig jobb å spørre sånn. Forstår mer din søster her, hadde vært som andre sier, en minstepensjonist så hadde en forstått mer. Håper de er rause med dere når dere har betalt for fire billetter den veien. Andre veien har jeg alltid måtte betalt reise hjem til jul (fra jeg var 19 år og flytta hjemmefra og var student UTEN jobb). Og i senere år har det vært krav om å spleise på julematen, hvertfall pinnekjøttet. Og hun har selvfølgelig ynka seg over hvor dårlig råd hun har, gitt dårlig samvittighet så jeg har dratt litt ekstra. nå når vi kommer hjem som familie får vi heller aldri spandert flybillett. Får derimot bo hos henne og hun betaler mat. Men tar noen innkjøp selv også, så bidrar ALLTID med pålegg, et par middager (spørs hvor lenge vi er) og annet godt eller ting vi selv ønsket spise. Ts Anonymkode: bf9c8...fe5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #14 Del Skrevet 7. november Hadde svart at jeg forstår hvis de heller vil bli hjemme. Og ikke invitert dem igjen. Anonymkode: eb90a...9da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november #15 Del Skrevet 7. november Det riktige er å si"Nei, vi har så mye ekstrautgifter med jul, og vi er jo 3 (4) så det har vi ikke råd til. Veldig hyggelig om de vil komme som sagt.". Anonymkode: 101f4...67f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå