Gå til innhold

Ustabil syklus?


Ceres

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget av ustabil syklus og kraftige smerter, uten at det har vært noen åpenbar grunn til det. Er veldig sensitiv for hormonforandringer, og kan ikke bruke noen form for hormonell prevensjon - altså har det ikke vært like enkelt. Og for oss som prøver, er det veldig greit å ha en stabil syklus.

Jeg gikk til noen som med gode kunnskaper om kosttilskudd, for å høre om det var noe de kunne anbefale. Og det var det!

Jeg har nå, etter å slitt flere år, veldig stabil syklus, og det fikk jeg etter å ha begynt på f.eks. nattlysolje.

Det jeg vil fram til, er at det faktisk hjelper - og det har tatt mye av smertene OG PMS. Så de rundt meg er også godt fornøyd.

En annen ting; Wild Yam kan hjelpe på syklusen, men har hørt at denne kan hindre eggløsning...

Noen flere som har tips?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du brukt nattlysolje foer du fikk effekt? Jeg har tatt det i over en maaned men har fortsatt merkelig lengde paa syklusen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har forsøkt kinsesisk balanse te i noen mnd, men kan ikke si at jeg har merket forskjell. Min syklus varierer fra 30 til 48 dager.

I dag har jeg vært på min første behandling med fotsoneterapi, og jeg er spent på å se om det fungerer stabiliserende for syklusen ;) Tenker at det ikke kan skade i alle fall, og det var veldig behagelig!

Fikk også tips om å kjøpe ginseng til mannen min (han tar sink fra før, og det var visst veldig bra)

Lykke til, klem fra Konemora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både nattlysolje og vitex (ikke samtidig) i 6 mnd uten å få noen effekt. Men man reagerer jo på de forskjellig, så kanskje det fungerer for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattlysolje er omega-6. Det må tas sammen med omega-3. Man skal ha mer omega-3 enn omega-6.

Jeg tar flere forskjellige, men det er på en måte "skreddersydd" til meg. Tror det virker fordi det skaper balanse i kroppen sånn rent generelt, rett og slett.

:) Gå til en naturterapeut eller lignende som kan det, og be om råd!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Popelka!

Nå må jeg tenke meg om... Jeg har faktisk lagt om kostholdet den siste tiden. Jeg så på hva jeg spiste og fant at jeg absolutt ikke var flink nok til å tenke over hva jeg puttet i munnen. Så jeg har rett og slett begynt å spise MYE mere frukt og grønnsaker. Sånn typisk lager meg en fruktsmoothie som mellommåltid og hvis jeg får lyst på godteri, spiser jeg et eple. Men jeg har ikke lyst på godteri lenger, det er det som er... Ja, det er jo egentlig ikke så rart - for jeg spiser mye mer regelmessig og sunnere, så blodsukkeret er vel nokså stabilt.

Jeg er ikke ekstrem altså! Spiser gjerne sjokolade - men da mørk, og kan godt spise godteri også, men jeg har rett og slett ikke lyst på det. Når jeg tenker over det er det egentlig veldig deilig å ha det sånn! :)

Ellers så tar jeg forskjellige kosttilskudd som jeg ble anbefalt - en slags "pakke" som passer for meg. Vitaminer og sånn - basert på mine symptomer. For det var mye som tydet på en generell ubalanse i kroppen min. Etter at jeg begynte med det, har jeg blitt kvitt mye kviser tilogmed! :)

Også har jeg blitt mye flinkere til å ikke bare trene, men faktisk komme meg ut og være ute og få sollys og masse frisk luft hver dag. Det har hjulpet på psyken også, så jeg føler meg mer "stabil". Tror nok det har mye å si også.

Må bare si at jeg er hypersensitiv for hormonpreparater - kan ikke bruke p-piller, mini-piller, plaster eller ring... Tåler det rett og slett ikke! Så det å faktisk få litt system i sakene har vært helt... in lack of a better word - fantastisk!

:) Det jeg mener er at hvis man går til en naturterapeut eller homeopat eller lignende, så kan man faktisk få hjelp. Det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var opploeftende aa hoere, Ceres! Jeg proever aa unngaa sukker, spise mye frukt og groent og kutte ned paa kaffe og alkohol. Tar meg et glass vin i ny og ne, men ikke noe mer.

Skal begynne aa trene mer og proeve aa faa mer sollys i ansiktet!

Tar ogsaa B-vitaminer, C-vitaminer, nattlys- og stjerneblomstolje samt Agnus Castus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det faaes i Norge, det er en urte som ogsaa kalles munkepepper. Eller vitex. Har lagt ut en link i dette forumet for noen dager siden...skal se om jeg finner den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

"En annen ting; Wild Yam kan hjelpe på syklusen, men har hørt at denne kan hindre eggløsning... " som du skriver.. men på div helsekost sider, står det faktsik at Wild Yam er et kosttillskudd som hjelper deg å bli gravid... eller det er letter sjanse for å bli gravid når du bruker den!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt forvirra når d gjalt den wild yam altså.... hvordan kan den hjelpe en å bli gravid hvis den hindrer eggløsning??? :klø:

Må en ta nattlysolje kombinert med omega 3 for at d skal virke? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...