Gå til innhold

Eneggede tvillinger på skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine tvillingjenter startet i august. Vi har hatt fargekoder på de siden de var små, men mange tar feil på skolen enda de «vet» fargekodene. Tenker det er ganske naturlig. Det vil jo ta den tiden det tar.

Anonymkode: 15f24...727

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Anonymkode: 360bd...4f7

Dette er en av de negative sidene ved å ha en tvilling. 
Kler du dem likt? Da forsterker du folk oppfatning av at de er «en». 
Å lage en regel på at tvilling en har slike sko og tvilling to har slike sko kan hjelpe på. Eller at du gjør noe med klærne deres som gjør at de skiller seg ut som egen personer. (Navn i jakker og på sko regner jeg med at du har?)
Vi har tvillinger, men de er toeggede, i tillegg har de en adoptert søsken som er nesten like gammel. Vi prøver bevisst å gi dem ulike farger på særlig yttertøy, der adoptivsøskenet gjerne får samme farge på yttertøy og sko som en av tvillingene. Dette for å knytte adoptivsøskenet sammen med tvillingene. Det folk her reagerer på er den adopterte, som har annen hudfarge enn tvillingene og derfor ikke kan være et søsken. 
Folk legger seg opp i mye rart som de ikke har noe med, mens barn kan være nådeløse i sin uerfarenhet. 
De viktigst, etter mitt syn, du som forelder gjør er å markere ulikhet ikke forsterke den ved å gjøre dem like i alt. 
Det du beskriver er jo og grunnen til at enkelte lar tvillinger gå i hver sin klasse. Men da blir det to foreldremøter og dobbelt arbeid med mye. 

Anonymkode: 9c359...f73

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har eneggede gutter som begynte på skolen i år. Siden de er eneggede er de jo veldig like for de som ikke kjenner de. Nå har de jo gått 2,5 måned på skolen, og den ene gutten reagerer på at "ingen vet hvem han er", og kaller han det broren heter, og uttrykker ganske sterkt at han blir lei av det. 

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de? Jeg som mor synes jo det er rart folk ikke lærer seg det fordi for meg er de jo så forskjellige, men ja, jeg er jo tross alt moren da. Sønnen min er klar på at det er både voksne og barn som tar feil av de, men det virker som noen barn ser forskjell da. De de kjenner fra barnehagen gjør jo det blant annet. 

Anonymkode: 360bd...4f7

Jeg hadde noen naboer en gang med tvillingjenter som da var 6 år. Jeg sleit med å se forskjellen på de så jeg spurte. Fikk et veslevoksent svar tilbake "ser du ikke det at Sara har en prikk der og det har ikke jeg!" En liten flekk etter vannkopper, under nesa 😂

Onkelen til disse jentene så forskjell når han løftet de, den ene var alltid lettere enn den andre. 

De begynte med ulike farger på sko. 

Anonymkode: 9726d...6ab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått flere tips ift farger, ulike klær osv.

Har tvillingjenter selv, usikkert om de er eneggede eller toeggede, men veldig like. Tenker at det må ta den tiden det tar for lærere og medelever å lære seg forskjellen på dem. Både lærere og elever har x antall ansikter de skal bli kjent med, å lære å se forskjell på veldig like tvillinger kan  ta tid. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eneggede tvillinger på min ungdomsskole, ikke i min klasse. Jeg klarte aldri å lære meg å se forskjell. Fortsatt ikke den dag i dag. De hadde lik klesstil, lik sveis, like ansikter. De bittesmå nyansene folk nær dem lærte seg, ble ikke fanget opp av folk litt unna. De ble også kalt PerOla begge to, så da bommet man ikke…

Anonymkode: af4aa...8ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selv eller få andre til å brodere en liten forbokstav på gensere og ytterklær (evt klistremerke som holder godt for å unngå hull i ytterklær? Lys tråd på mørke klær og mørk tråd på lyse klær. Da kan de bruke samme farger, samme klær velge ulike print osv etter ønske. Ulike hårklipper fungerer også, men kun om begge liker frisyrene. 

Anonymkode: 6d7f4...830

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør heller deg selv om hvorfor du er så lite oppfinnsom.

Anonymkode: 9b4b1...c84

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig sveis er et godt tips.

Eller hva med caps til den ene? 

Anonymkode: 5f808...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosesandpeonies skrev (12 timer siden):

Ser du har fått flere tips ift farger, ulike klær osv.

Har tvillingjenter selv, usikkert om de er eneggede eller toeggede, men veldig like. Tenker at det må ta den tiden det tar for lærere og medelever å lære seg forskjellen på dem. Både lærere og elever har x antall ansikter de skal bli kjent med, å lære å se forskjell på veldig like tvillinger kan  ta tid. 

Fikk du ikke vite det under svangerskapet? Har tvillinger selv og de var veldig interessert i om det var en eller to eggede pga komplikasjoner som kan oppstå.

Anonymkode: 4674f...a0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2024 den 14.07):

Jeg har jo forståelse for at det er vanskelig å skille tvillinger, men hvor lenge tenker dere det er OK at folk blander de?

Så lenge foreldre sørger for at de er kliss like, så kan de overhodet ikke forvente at folk skal se forskjell! Det blir dumt å ha forskjellige klesfarger. Tenk hvis Trond ikke har lyst til å alltid gå i blått og rødt mens Trym går i grønt og gult? Be de velge seg hver sin frisyre, så kan de gå i de klærne de vil. Evt en tatovering på halsen :D

Anonymkode: 09914...69f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting i denne sammenhengen, hvordan velger deres tvillinger klær hjemme? 
Er alt felles? Har dere to av alt? 
Eller har de hver sine klesskap/kommoder med hver sitt tøy? 
Kanskje særlig yttertøy som skal brukes ofte og henges opp, er det første til mølla og hente en felles ytterjakke? 

Yttertøy og sko er her navnet med fornavn, slik at de har hver sitt. Det samme med skotøy. 

Anonymkode: 9c359...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de et eller annet spesifikt som skiller dem fra hverandre, rent fysisk, som kan nevnes for de voksne? Jeg ble gjort oppmerksom på at et tvillingpar hadde ulike neser en gang, og etter det var det ingen problem å skille dem. Før det var jeg helt sjanseløs. Ser noen her nevner muligheten for ulik frisyre, det er jo en enkel sak å gjøre noe med. Alternativt at en av dem har en strikk rundt håndleddet eller et eller annet synlig tegn som gjør det lettere for andre. Det er lettere å bli kjent med dem som individer også, om man umiddelbart vet hvem man snakker med.

Anonymkode: aa640...e3c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så delte de dem i forskjellige klasser. Men for å være ærlig så. Kjenner flere tvillinger. Mange av dem er ulike.   Jeg vet ikke hvilket navn som tilhører hvilket menneske. Så da kommer jo det første navnet som popper opp. Forstår at det kanskje kan være sårt for personen. Men slik er det no da. 

Anonymkode: 41cee...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også barn som er så like at folk ikke kjenner de igjen. Vi prøver å gjøre de så ulike de kan. Nå kjenner vennene dem igjen da, så lærerene ser det ut ifra hvem det lekes med

Anonymkode: 1f497...91a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med nabo som var tvillinger  ser ikke forskjell på de hvis de er går likt kledd. Da de var små så hadde de forskjellige klokker og aldri lik hårfasong. For det gjorde at en i farta så forskjell.

Nå som voksen er de fortsatt like, men ene har tatovering på høyre arm, mens den andre har på venstre.

Yngste her gikk med tvillinger der så hadde de vennskaps armbånd med forskjellige farger  noe de hadde hatt fra de gikk i bhg, forskjellige farger

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste venner som barn var tvillinggutter, og de var faktisk så like at det var oppriktig vanskelig å skille dem på utseendet til tross for at jeg lekte med dem hver dag i flere år. Jeg lærte meg en metode for å se på mønsteret av fregner på nesen, som var bittelitt ulikt mellom guttene, men dette gjorde det ikke noe lettere å skille dem på avstand. 

Til tross for at det var vanskelig å skille mellom de fysisk så var de ganske ulike av personlighet, og jeg hadde ikke problemer med å se på dem som ulike personer, selv om jeg av og til blandet hvem som var hvem, så det går an å forveksle utseendet, men samtidig være godt kjent med de individuelle personlighetene. 

Men disse tvillingene hadde alltid lik hårsveis og ganske likt kledd (altså samme stil, selv om de ikke alltid gikk med like plagg). Den dag i dag kan jeg trenge 2-3 minutter før jeg skjønner hvem av dem det er hvis jeg møter en av de på gata, og det til tross for at jeg var kjæreste med en av de. 

Anonymkode: 4b80f...19b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelp folk med noen huskeregler som hjelp til hvordan de skal skille dem, da?

Jeg kjenner et par tvillinger som er kliss like i mine øyne. De har litt ulik sveis, så jeg må lage meg en regel som gjør at jeg husker hvem som er hvem, som akkurat nå er "lengst hår=lengst navn". Hvis en plutselig klipper seg så må jeg nok finne en annen regel 😅

Noe sånt bør du kunne hjelpe voksne og barn på skolen med slik at det er enklere for dem å huske hvem som er hvem!

(Og samtidig huske at de fleste neppe gjør det for å være vrange og vanskelige).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og har noen eneggede tvillinger på trinnet nå, en i min klasse og de andre i parallellklassen. Jeg vet jo selvfølgelig hvem som går i min klasse, men når de er sammen klarer jeg ikke å se forskjell. Jeg vet at den ene er bittelitt høyere enn den andre, men da må se stå tett på hverandre. 

De har begynt med smykke med forbokstaven sin nå. Det har hjulpet utrolig mye. Da ser jeg om det henger en A eller E rundt halsen og så vet jeg hvem jeg snakker med 😅 (fiktive bokstaver, sånn tilfelle jeg traff på et ekte tvillingpar her nå) 

Anonymkode: 04c46...1fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eneggede tvillingpar i klassen til datteren min har hver sin farge: Grønn og orange. De har alltid noe med en av disse fargene på seg. For eksempel orange hårspenner. Resten av tøyet er gjerne rosa/lilla, så lett å skjønne hvem som er hvem når Erle alltid har noe grønt i tillegg og Perle har noe orange. Synes det er en lur løsning, og sjeldent noen sier feil navn.

Anonymkode: 318cf...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en barnehage hvor vi hadde tre eneggede tvillinger  på samme avdeing!

Det første paret var greit; det var ett guttepar. En av tvillingene nektet å klippe seg, så han hadde lang hår.

Det andre paret var to jenter, de kunne vel gå som samme person, noe de fant veldig moro. I alle fall etter de ble eldre. Vi lærte å skille dem ved at de hadde veldig forskjellige personligheter.

Det siste tvillingparet var nærmest umulig å skille. Altså til og med mor måtte ha noen minutter ved henting i barnehagen før hun kunne si hvem var hvem.

Anonymkode: 74bd1...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...