AnonymBruker Skrevet 2. november #21 Del Skrevet 2. november Hhs skrev (1 minutt siden): De har ikke lært å ta mye ansvar pga jeg er syk. Det har jo ikke alltid vært slik som det er nå. De har ikke lært seg hvordan de skal klare seg selv i 4-6 uker. Det ville blitt en veldig brå overgang.. Jeg kan ikke bruke tiden på å trene dem opp, da tiden min nå for det meste går i å holde meg i live, og Skåne dem for hvor ille dette er.. Skjønner. Da ville jeg sendt 15 åringen til far og latt 17 åringen være hjemme alene. Det er vanlig at ungdom i den alderen er selvstendige nok til å være alene, derfor jeg tenkte det var mulig. Jeg har bodd alene siden jeg var 14. Hadde ikke syke foreldre, men de flyttet og jeg kunne ikke flytte pga skole. Anonymkode: 49a95...870 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 2. november #22 Del Skrevet 2. november Ikke personlig erfaring, men kjenner til par tilfeller hvor en fikk hjelp av barnas venner. Litt yngre enn her, men folk foreldre til barnas venner ble forklart situasjonen og de hjalp gjerne til. Lurt å høre med de instanser du har rundt deg med hva de tenker både generelt med å løse det, og om du kan spørre noen av barnas venner. 17åringen kan gjerne være alene også, om naboer eller foreldre til barnas venner kan være litt ekstra tilgjengelige? 🤔 Er en stund å være alene også, tross 17år gammel. Du kjenner jo ungdommen best og kan gjerne vurdere om ungdommen kommer seg på skolen og ellers får fulgt opp alt. Der er det jo ulikt modningsnivå. 😊 Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #23 Del Skrevet 2. november Snakk med foreldre av barnas venner og spør de. vet du hvor lang tid du event blir lagt inn? barnas venner kunne mer enn gjerne bodd her noen uker, om foreldrene ble syke. Anonymkode: 92cd8...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #24 Del Skrevet 3. november Når de er så gamle, er det på tide at de klarer mye selv. Vil si det er litt omsorgssvikt å ikke ha lært de det. De burde kunne flytte til besteforeldrene sine og hjelpe de. Lære seg å vaske skikkelig, lage middager ect Komme seg til og fra skole og handle inn ect og passe tider er de jo vant med allerede. Burde de hvertfall. Anonymkode: 79559...c08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #25 Del Skrevet 3. november Kjenner du foreldrene til barnas venner da? Du må jo nesten kjenne de litt om du vil de skal ta vare på barna dine da. Eller ev noen venninner av deg. Hadde ikke spurt far hvis han er så uinteressert. Ellers så er det barnevernet da som folk skriver. Har du ingen å spørre er de jo utdannet til å hjelpe. Fungerer barna bra og ikke har tatt skade av din situasjon burde det gå greit for en periode. Anonymkode: 19e5b...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #26 Del Skrevet 3. november Jeg tenker at de i utgangspunktet kan være hjemme eller at yngste er hos far om det et sjanse for krig mellom dem pga ulikheter (kjenner til den problematikken). Så kan far /og evt bv følge opp med tilsyn i hjemmet i tillegg. Skjønner det uroer deg nå, men det ordner seg nok. Særlig mtp at du har gode instanser involvert. Anonymkode: 3bf77...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #27 Del Skrevet 3. november Med mindre ungdommene er virkelig evneveike tror jeg faktisk de ville klart seg fint hjemme alene så lenge noen kom og så til de litt. Jeg hadde spurt dem selv hva de tenker, de er store nok til det. Du kan ikke skjerme dem for dette. De har internett og kan finne ut av hvordan de setter på klesvasken eller andre ting de ikke kan. Kanskje kan de bo hos en venn, kanskje kan de bo hos far, kanskje kan de være hjemme hvis noen kommer inndom noen dager i uka. Barna vet jo at du skal legges inn, så de må vel ha gjort seg noen tanker om hva som skal skje eller hva de vil skal skje? Anonymkode: 6d211...739 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #28 Del Skrevet 3. november Beredskapshjem eller institusjon? BV vil nok kartlegge nettverket ditt sammen deg Anonymkode: ff7eb...d1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 3. november #29 Del Skrevet 3. november Hhs skrev (18 timer siden): De har ikke lært å ta mye ansvar pga jeg er syk. Det har jo ikke alltid vært slik som det er nå. De har ikke lært seg hvordan de skal klare seg selv i 4-6 uker. Det ville blitt en veldig brå overgang.. Jeg kan ikke bruke tiden på å trene dem opp, da tiden min nå for det meste går i å holde meg i live, og Skåne dem for hvor ille dette er.. Hva slags opplæring trenger en 17-åring? Jeg flyttet 60 mil hjemmefra da jeg var 17 uten opplæring, gikk heeelt fint likevel. 6 uker er ikke så lenge. Allier deg med noen som kan besøke 17-åringen jevnlig og lage mat sammen? Jeg hadde gladelig stilt opp for noen ungdommer i barnas vennskapskrets, enten ved å la de bo hos oss eller besøke jevnlig. Ikke vær redd for å be nettverket om hjelp. ❤️ 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #30 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med mindre ungdommene er virkelig evneveike tror jeg faktisk de ville klart seg fint hjemme alene så lenge noen kom og så til de litt. Anonymkode: 6d211...739 Dette synes jeg er unødvendig sagt. Hun har forklart litt bakgrunnen, og det kan være mange grunner til at de er litt for sårbare til å bo alene. Det at mor er innlagt kan jo også være en grunn til at de kanskje trenger litt ekstra omsorg. Jeg har to oppegående tenåringer på 14 og 17, og hadde syntes det hadde vært vondt om de skulle være alene i mange uker mens jeg var innlagt. Eldste var alene en uke i sommer, og det hender de er alene 2-3 dager sammen, men det er annerledes å være ganske alene i livet i flere uker når de ikke er vant til dette. Anonymkode: 7574b...a0a 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #31 Del Skrevet 3. november Mitt søsken og jeg var som hund og katt hele oppveksten. Men da foreldrene våre måtte reise bort en ukes tid da vi var 13 og 17 klarte vi oss helt fint alene hjemme. Vi kranglet ikke en eneste gang, kom oss på skolen, gjorde lekser, laget middag osv. Foreldrene våre kom hjem til et hus som var renere og ryddigere enn da de reiste. Besteforeldre som bodde 5 minutter unna var innom et par ganger i løpet av uka og ringte hver dag. Naboene visste at vi var alene, og vi visste at hvis noe skjedde kunne vi gå til hvilken som helst nabo og be om hjelp. For oss var det veldig godt for søskenforholdet å være uten foreldre ei stund. Anonymkode: 2bbe7...1cc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 3. november #32 Del Skrevet 3. november Hhs skrev (20 timer siden): Besteforeldre er for gamle, dessverre. Ingen som har vært i lignende situasjon, og kan gi meg råd..? Kanskje noen av vennene kan stille opp. Det hadde jeg ikke tenkt på.. Skal diskuteres med de ulike instansene til uken. Hadde en venninne av jenta mi boende hos oss omtrent en hel sommer pga lignende omstendighet..var null problem egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #33 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når de er så gamle, er det på tide at de klarer mye selv. Vil si det er litt omsorgssvikt å ikke ha lært de det. De burde kunne flytte til besteforeldrene sine og hjelpe de. Lære seg å vaske skikkelig, lage middager ect Komme seg til og fra skole og handle inn ect og passe tider er de jo vant med allerede. Burde de hvertfall. Anonymkode: 79559...c08 Verken en 14- eller en 17-åring bør kunne klare seg 4-6 uker selv. Og dette dreier seg ikke først og fremst om mat og husvask, men om å være uten en voksenperson rundt seg i så lang tid. Anonymkode: 9015c...8a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #34 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verken en 14- eller en 17-åring bør kunne klare seg 4-6 uker selv. Og dette dreier seg ikke først og fremst om mat og husvask, men om å være uten en voksenperson rundt seg i så lang tid. Anonymkode: 9015c...8a6 Nå er det mange som må flytte på hybel når de er 15 for å gå på vgs, uten voksenpersoner til stede. Klarer ikke være enig i at de i den alderen ikke bør kunne klare seg alene. Ikke ønskelig, men fullt mulig. Anonymkode: 49a95...870 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hhs Skrevet 3. november #35 Del Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det mange som må flytte på hybel når de er 15 for å gå på vgs, uten voksenpersoner til stede. Klarer ikke være enig i at de i den alderen ikke bør kunne klare seg alene. Ikke ønskelig, men fullt mulig. Anonymkode: 49a95...870 De ungdommene som må flytte på hybel som 15 åringer blir forberedt på dette lang tid i forveien. Her har den yngste atferdsproblemer og skolevegring.. Så derfor er det ikke mulig å la dem bo her alene. det får bare bli som det blir, jeg orker uansett ikke mer. Jeg kan ikke være innlagt et sted, og samtidig bekymre meg syk for hvordan det går hjemme, liksom.. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 3. november #36 Del Skrevet 3. november En 15 og 17-åring bør vel kunne være alene hjemme, evt. med tilsyn? Ellers vil jeg tro det er lett å plassere bort så store unger - hjemme hos venner f.eks.? Jeg hadde gladelig hatt en av vennene til barna et par uker dersom alenmoren/faren deres måtte innlegges. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #37 Del Skrevet 3. november Har 15-åringen en god venn med stødig familie? Kanskje han kan bo der mens 17-åringen bor hjemme? Anonymkode: c7218...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 3. november #38 Del Skrevet 3. november Hhs skrev (22 timer siden): De har ikke lært å ta mye ansvar pga jeg er syk. Det har jo ikke alltid vært slik som det er nå. De har ikke lært seg hvordan de skal klare seg selv i 4-6 uker. Det ville blitt en veldig brå overgang.. Jeg kan ikke bruke tiden på å trene dem opp, da tiden min nå for det meste går i å holde meg i live, og Skåne dem for hvor ille dette er.. Har de venner med familie som kunne stilt opp? Jeg har hatt fosterhjemsfunksjon i to tilfeller for barns venner , både når det har vært fysisk / psykisk sykdom . Så kan hverdagen gå som normalt ellers med skolegang / fritidsaktiviteter . Jeg har gjort det uten betaling / uten at barnevernet har vært involvert . Men dersom barnevernet allerede er involvert , prøv å tenk ut hvilken vennefamilie som evnt kunne passet for oppgaven ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hhs Skrevet 3. november #39 Del Skrevet 3. november NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Har de venner med familie som kunne stilt opp? Jeg har hatt fosterhjemsfunksjon i to tilfeller for barns venner , både når det har vært fysisk / psykisk sykdom . Så kan hverdagen gå som normalt ellers med skolegang / fritidsaktiviteter . Jeg har gjort det uten betaling / uten at barnevernet har vært involvert . Men dersom barnevernet allerede er involvert , prøv å tenk ut hvilken vennefamilie som evnt kunne passet for oppgaven ❤️ Jeg håper det kan ordne seg med at i hvert fall yngste kan bo hos noen venner. Kjenner ikke foreldrene så godt, så jeg føler ikke det er naturlig å spørre. Får bare høre hva de forskjellige instansene kan bidra med. Takk for svar🙂 Hadde vært fint å ha en som deg i min omgangskrets 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 3. november #40 Del Skrevet 3. november Hhs skrev (Akkurat nå): Jeg håper det kan ordne seg med at i hvert fall yngste kan bo hos noen venner. Kjenner ikke foreldrene så godt, så jeg føler ikke det er naturlig å spørre. Får bare høre hva de forskjellige instansene kan bidra med. Takk for svar🙂 Hadde vært fint å ha en som deg i min omgangskrets Prøv i samarbeid med barnet og barnevernet finne et hjem som kan passe . De fleste mennesker ønsker å hjelpe barn/ mor i en vanskelig situasjon ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå