AnonymBruker Skrevet 1. november #21 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ikke nødvendigvis valgt privatskole. De er ikke bedre, faktisk blir privatskoler ofte en lagringsplass for elever med utfordringer som ikke har passet inn eller likt seg/klart seg i offentlig skole. Det jeg heller ville sett etter er om noen av de offentlige skolene i nærheten tilbyr forsering i de aktuelle fagene. Dette er skoler som er opptatt av å gi alle elevene utfordringer på sitt nivå. Ellers enig med AB om at nærmiljø og klassekamerater også betyr veldig mye. Det er tungt å komme inn som ny når alle de andre på ungdomsskolen har kjent hverandre fra barneskolen. Det ser jeg veldig godt her vi bor hvor de få nye strever med å komme inn i veletablerte vennegjenger. Jeg har ellers selv skoleflinke, motiverte og lærevillige barn som alle har gått på vanlig offentlig skole (og uten forseringstilbud). Skolene har alltid tilrettelagt og det har vært null problem å få utfordringer nok. De har hatt gode nok karakterer til å kunne velge akkurat den vgs de har ønsket seg. Offentlig skole er ikke negativt for skoleflinke barn, du har nok bare vært uheldig med akkurat din skole eller den læreren. Jeg har god tro på at dette vil bli bedre og gå seg til av seg selv på ungdomsskolen. Anonymkode: ce42a...f4d Mitt eldste barn gikk på lokal ungdomsskole. Han er spesielt flink i realfag, men også sterk i andre fag. Han kjedet seg grønn i mattetimene de to første årene, der han stort sett gikk rundt i klassen og hjalp de andre. I 10. klasse fikk han endelig forseringsløp på en vgs, men oppfølgingen ellers var laber. Dette er grunnen til at vi vurderer privat ungdomsskole. Tror ikke Akademi realskolene passer henne siden hun også er svært god i og interessert i norsk og engelsk. Kanskje KG. Tenker selvfølgelig også mye på det sosiale, samtidig som hun er veldig omgjengelig og finner fort venner. Problemet med f eks KG er jo at de andre i klassen ofte bor langt unna. takk for gode svar! TS Anonymkode: bb723...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #22 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har veldig god erfaring med KG, men man kommer inn ved hjelp av loddtrekning. Det er 18 private grunnskoler/ungdomsskoler i Oslo, tenkte denne læreren på en spesiell hun hadde god erfaring med? Reisevei, opptak og om jenta ønsker venneskifte selv spiller vel en rolle. Samt ryktet til den skolen hun faktisk sokner til, går hun på 1-10-skole nå, så dere vet? Anonymkode: d9f1b...8f4 Synes ikke kg har så høyt nivå. Men det er nok en skole som kan være betydelig bedre enn andre ungdom skoler i Oslo. Kommet ann på hvilken skole som er nærskolen. Lærerne på kg, måtte iallfall før, være personlig kristne, det var et viktigere grunnlag enn hvor gode de var som lærere. Anonymkode: 02e73...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #23 Del Skrevet 1. november Anbefaler ikke privatskole. Velg heller offentlig skole med omhu. De private er bare interessert i å få betalende kunder, og har ingen insentiver for å tilrettelegge. I den offentlige skolen er det annerledes. Angrer veldig på at jeg startet på privatskole. Alt ble mye bedre da jeg byttet til offentlig skole og faktisk fikk muligheter til å forsere. Anonymkode: 4a5c2...e57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #24 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Mitt eldste barn gikk på lokal ungdomsskole. Han er spesielt flink i realfag, men også sterk i andre fag. Han kjedet seg grønn i mattetimene de to første årene, der han stort sett gikk rundt i klassen og hjalp de andre. I 10. klasse fikk han endelig forseringsløp på en vgs, men oppfølgingen ellers var laber. Dette er grunnen til at vi vurderer privat ungdomsskole. Tror ikke Akademi realskolene passer henne siden hun også er svært god i og interessert i norsk og engelsk. Kanskje KG. Tenker selvfølgelig også mye på det sosiale, samtidig som hun er veldig omgjengelig og finner fort venner. Problemet med f eks KG er jo at de andre i klassen ofte bor langt unna. takk for gode svar! TS Anonymkode: bb723...0ff Som ungdomskole elev er ikke dette et problem at venner bor langt unna. Men er enig at det er et problem for barneskole elever. Gikk selv på privatskole og avstand hindret ikke sosialisering utenom skoletiden Anonymkode: 02e73...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #25 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som ungdomskole elev er ikke dette et problem at venner bor langt unna. Men er enig at det er et problem for barneskole elever. Gikk selv på privatskole og avstand hindret ikke sosialisering utenom skoletiden Anonymkode: 02e73...f77 Jeg mener det er et problem også på ungdomsskolen fordi spontane treff er vanskeligere for den som bor langt unna. Vi merker godt at de som bor nær hverandre bare stikker innom hverandre og finner på noe plutselig, mens de som bor lenger unna blir litt mer utenfor fordi alle treff med dem må planlegges. Hvis man plutselig vil finne på noe tar man ikke buss eller sykler 20 minutter til den som bor lengst unna når man kan gå 5-10 minutter til en haug andre folk. Det kan godt være dette var problemfritt for deg, men det er ikke problemfritt for alle og TS vet ikke hvilken kategori hennes barn havner i. Det er unektelig en sosial risiko å velge en skole langt unna hvis alle andre elever i samme klasse bor i nærheten Anonymkode: ce42a...f4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 1. november #26 Del Skrevet 1. november (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette stemmer ikke. Fra Utdanningsdirektoratets egne sider om tilpasset opplæring: Elever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring er også viktig for elever med stort læringspotensial. Dette er elever som lærer raskere og kan tilegne seg mer kompleks kunnskap sammenliknet med jevnaldrende, innenfor ett eller flere områder. Begrepet omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå, og de elevene som har et potensial for å gjøre det. Kilde: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/ Anonymkode: 22d96...d0f Elever med særlig stort læringspotensiale er ikke det samme som skoleflink elev. Det du viser til er for de som kjeder vettet av seg på vanlig skole. De får ikke tilpasset undervisning fordi de "klarer seg selv". Jeg har en sånn, hun fikk fritak fra oppmøte i 10. Klasse, hadde forskuttert matte men ville ikke ta eksamen (disse elevene har et unntak fra førstegangsvitnemål og kan ta 1t eksamen to ganger). Hun gikk på talentsenter realfag, og det var et helt fantastisk tilbud. Sjekk ut det ts! Selv med svært begrenset oppmøte fikk hun kun 5 og 6 på alle prøver i alle fag, og gikk ut med 5,7 i snitt. Men tilpasset undervisning fikk hun ikke... for hun oppfyller alle målene i kompetanseplanen! Videregående har så langt vært en opptur, her finnes det realfagsgymnas, forskerlinjer og "skoler for nerdene " Endret 1. november av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #27 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg mener det er et problem også på ungdomsskolen fordi spontane treff er vanskeligere for den som bor langt unna. Vi merker godt at de som bor nær hverandre bare stikker innom hverandre og finner på noe plutselig, mens de som bor lenger unna blir litt mer utenfor fordi alle treff med dem må planlegges. Hvis man plutselig vil finne på noe tar man ikke buss eller sykler 20 minutter til den som bor lengst unna når man kan gå 5-10 minutter til en haug andre folk. Det kan godt være dette var problemfritt for deg, men det er ikke problemfritt for alle og TS vet ikke hvilken kategori hennes barn havner i. Det er unektelig en sosial risiko å velge en skole langt unna hvis alle andre elever i samme klasse bor i nærheten Anonymkode: ce42a...f4d Når "alle" bor sprett slik som er normalen ved privatskoler så stiller alle ungdommene likt. Dette er uheldig lokalt når kun enkelte bor lengre unna. Mange elever på privatskoler beholder også venner i nærmiljøet. Anonymkode: 02e73...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #28 Del Skrevet 1. november Summeer skrev (4 timer siden): Elever med særlig stort læringspotensiale er ikke det samme som skoleflink elev. Det du viser til er for de som kjeder vettet av seg på vanlig skole. De får ikke tilpasset undervisning fordi de "klarer seg selv". Jeg har en sånn, hun fikk fritak fra oppmøte i 10. Klasse, hadde forskuttert matte men ville ikke ta eksamen (disse elevene har et unntak fra førstegangsvitnemål og kan ta 1t eksamen to ganger). Hun gikk på talentsenter realfag, og det var et helt fantastisk tilbud. Sjekk ut det ts! Selv med svært begrenset oppmøte fikk hun kun 5 og 6 på alle prøver i alle fag, og gikk ut med 5,7 i snitt. Men tilpasset undervisning fikk hun ikke... for hun oppfyller alle målene i kompetanseplanen! Videregående har så langt vært en opptur, her finnes det realfagsgymnas, forskerlinjer og "skoler for nerdene " Det er så mange søkere til talentsenteret i Oslo at mange ikke får plass selv om de har "diagnosen" høyt læringspotensiale. I dagens læreplan i grunnskolen er hovedvekten av grunnlaget for karaktersetting ikke riktig svar på prøver lengre. Men bidrag under undervisningstiden, oppgaver gjort i timen osv. Har selv en som kjedet vettet av seg på barneskolen. Ungdomsskolen er heldigvis hakket bedre da hen har hatt utrolig flaks med klassen og undervisningen har blitt lagt opp slik i mange fag at de fleste lærerne klarer å tilpasse undervisningen litt. Selv blomstret jeg opp som student. Før dette hadde jeg 12 års hverdags tortur. Anonymkode: 02e73...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #29 Del Skrevet 1. november Har hatt to jenter som du beskriver. Valgte lokal skole pga venner og nærmiljø. Angrer ikke på dette. I Oslo finnes det satsingsklasser i matte på tvers av skoler. Flere tar også t- matte (teoretisk matte, studiespes) siste året på ungdomsskolen. Så må det sies at alle barn som er flinke på barneskolen ikke nødvendigvis får toppkarakter på ungdomsskolen. Barn utvikler seg ulikt intellektuelt, og noen er tidlig ute, men blir hentet igjen faglig av andre på ungdomsskolen. Anonymkode: 8763b...fd8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #30 Del Skrevet 1. november Vi søkte, i samråd med lærer og rektor, om å hoppe opp et trinn. Det ble helt supert 😊 Anonymkode: c022a...5b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 1. november #31 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi søkte, i samråd med lærer og rektor, om å hoppe opp et trinn. Det ble helt supert 😊 Anonymkode: c022a...5b3 Hvordan fungerte det i praksis, og hvilket trinn var det som ble hoppet over? Om du ønsker å dele mer da 😊 Godt det gjorde susen hos dere 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #32 Del Skrevet 1. november Daisy-love skrev (Akkurat nå): Hvordan fungerte det i praksis, og hvilket trinn var det som ble hoppet over? Om du ønsker å dele mer da 😊 Godt det gjorde susen hos dere 😊 Var litt eldre da, men siden det gikk så fint så burde vi gjort det lenge før😅 han gikk ferdig første termin av niende og hoppet til 10. til andretermin. Fikk da fritak for musikk og mat og helse, siden det var avsluttende fag i niende. Rektor søkte til PPT, vi hadde møte med dem felles, de skrev anbefaling, så ble det godkjent. Ikke noe hokus pokus egentlig, var veldig grei prossess. Anonymkode: c022a...5b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 1. november #33 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var litt eldre da, men siden det gikk så fint så burde vi gjort det lenge før😅 han gikk ferdig første termin av niende og hoppet til 10. til andretermin. Fikk da fritak for musikk og mat og helse, siden det var avsluttende fag i niende. Rektor søkte til PPT, vi hadde møte med dem felles, de skrev anbefaling, så ble det godkjent. Ikke noe hokus pokus egentlig, var veldig grei prossess. Anonymkode: c022a...5b3 Oj den er sprek, men det sier da mye om hvilke ressursen han har 💪🏻😁 Så bra det var mulig så sent i løpet, og det håper jeg hjalp godt på motivasjonen til videre skolegang og studier. Er totalt umotiverende å ikke få nok utfordringer, og dessverre mange som faller utenfor sånn, eller blir «klassens klovn» fordi de kjeder seg. Artig og imponerende å høre om 😁👏🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #34 Del Skrevet 1. november Vi har barn som er veldig skoleflink, det ene baret har i alle årene på ungdomsskolen fått tilpasset eget opplegg, og har jobbet med VGS fag som bl.a mattematikk. Hun ville selv ikke gå på privat skole. Mest med tanke på det sosiale. En faller utenfor det sosiale rundt der en bor om en går på skole i et annet distrikt som det ville blitt om det skulle bli privat. Nå går hun IB linjen på VGS og tar alle realfagene så hun får maks ut av alle poeng hun kan oppnå. Vårt andre barn var også veldig skoleflink, men det gikk normalt løp med fag som de andre i klassen. Gikk ut av VGS med maks av poeng og gikk rett ut i medisin studiet. Så det trengs ikke nødvendigvis legges så mye til rette for mye ekstra for at de skal makse ut kapasiteten sin. Og det er stor overgang fra barneskolen til ungdomsskolen, og enda større til VGS igjen. Miljø og trivsel er også utrolig viktig Anonymkode: 8e01c...a8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #35 Del Skrevet 1. november Daisy-love skrev (15 minutter siden): Oj den er sprek, men det sier da mye om hvilke ressursen han har 💪🏻😁 Så bra det var mulig så sent i løpet, og det håper jeg hjalp godt på motivasjonen til videre skolegang og studier. Er totalt umotiverende å ikke få nok utfordringer, og dessverre mange som faller utenfor sånn, eller blir «klassens klovn» fordi de kjeder seg. Artig og imponerende å høre om 😁👏🏼 Ja, ble overrasket selv over at det gikk. Foreslo egentlig å la han ha hjemmeskole og heller lese vgs fag resten av niende, pluss tiende. Dette syns selvsagt skolen var en veldig dårlig løsning, og det var jo ikke optimalt (sosialt osv). Derfor tenker jeg de var ekstra villige til å finne en god løsning. Så nå leser han vgs fag likevel, bare på skolen sammen med alle andre😅👍🏻 Anonymkode: c022a...5b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #36 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er så mange søkere til talentsenteret i Oslo at mange ikke får plass selv om de har "diagnosen" høyt læringspotensiale. I dagens læreplan i grunnskolen er hovedvekten av grunnlaget for karaktersetting ikke riktig svar på prøver lengre. Men bidrag under undervisningstiden, oppgaver gjort i timen osv. Har selv en som kjedet vettet av seg på barneskolen. Ungdomsskolen er heldigvis hakket bedre da hen har hatt utrolig flaks med klassen og undervisningen har blitt lagt opp slik i mange fag at de fleste lærerne klarer å tilpasse undervisningen litt. Selv blomstret jeg opp som student. Før dette hadde jeg 12 års hverdags tortur. Anonymkode: 02e73...f77 Alle som bør får ikke plass dessverre. Vi har enklere vei til nmbu, men også der er det kamp om plassen. Barnet må skrive motivasjonsbrev, lærer må skrive søknad, og foreldrene må svare på et stort skjema om evner og utvikling. På talentsenteret var det mange som enten forskutterte fag, hadde et pauseår fra ungdomsskolen, ble hjemmeskolet etc. Heldigvis gikk skolen med på at mitt barn kunne styre oppmøtet sitt selv. Hen har engasjert seg politisk og fikk bruke tid på verv i en organisasjon i tillegg til talentsenteret, følge et fag på nmbu og selvstudier. Vi hadde en alvorsprat med skolen om at barnet kom til å droppe ut om det ikke ble tatt noen grep fordi hen kjedet seg alvorlig. Barneskolen hadde latt hen forskuttere og fikk bøker for 2-3 år opp, mens ungdomsskolen ikke løftet en finger og hen ble flere ganger i uka brukt som hjelpelærer på grupperom for svakere barn som måtte få ting forklart på nytt. Barnet kom opp i matte i 10 klasse og jublet. Men kom gråtende hjem fordi eksamen var for enkel og bare forklaringsoppgaver basert på tekster og ikke egne utregninger. Hen fikk ikke vist det hen kan og ble kjempeskuffet. Hen brukte 90 minutter (minimumstid) og fikk 6. Hen har valgt en spesiell vei på videregående og stortrives. Hen tar noen 2. Klasse programfag i 1. for å få litt utfordring. Anonymkode: 4ac25...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #37 Del Skrevet 1. november Jeg var et sånt barn som tenkte "så gøy, NÅ kommer alle til å ville lære nye ting!" da jeg begynte på barneskolen, ungdomsskolen, vgs... og det skjedde jo aldri. Men jeg gikk på offentlig skole og fikk dermed lov til å være den beste i klassen hele ungdomsskolen og vgs, noe som var veldig fint for selvtilliten og som gjorde at da jeg begynte på universitetet og ble "middelmådig", siden jeg gikk med folk som også hadde vært best på vgs, så tålte jeg det fint. Vet ikke hvordan jeg hadde tålt det som 13-åring, uten å ha fått de årene med boosting, siden jeg var så flink pike og aldri syntes noe jeg gjorde var bra nok. Tør ikke tenke på hvor mye mer jeg hadde slitt meg ut allerede som 13-åring om jeg hadde gått i klasse med en gjeng sekser-elever. Anonymkode: cc14e...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #38 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Alle som bør får ikke plass dessverre. Vi har enklere vei til nmbu, men også der er det kamp om plassen. Barnet må skrive motivasjonsbrev, lærer må skrive søknad, og foreldrene må svare på et stort skjema om evner og utvikling. På talentsenteret var det mange som enten forskutterte fag, hadde et pauseår fra ungdomsskolen, ble hjemmeskolet etc. Heldigvis gikk skolen med på at mitt barn kunne styre oppmøtet sitt selv. Hen har engasjert seg politisk og fikk bruke tid på verv i en organisasjon i tillegg til talentsenteret, følge et fag på nmbu og selvstudier. Vi hadde en alvorsprat med skolen om at barnet kom til å droppe ut om det ikke ble tatt noen grep fordi hen kjedet seg alvorlig. Barneskolen hadde latt hen forskuttere og fikk bøker for 2-3 år opp, mens ungdomsskolen ikke løftet en finger og hen ble flere ganger i uka brukt som hjelpelærer på grupperom for svakere barn som måtte få ting forklart på nytt. Barnet kom opp i matte i 10 klasse og jublet. Men kom gråtende hjem fordi eksamen var for enkel og bare forklaringsoppgaver basert på tekster og ikke egne utregninger. Hen fikk ikke vist det hen kan og ble kjempeskuffet. Hen brukte 90 minutter (minimumstid) og fikk 6. Hen har valgt en spesiell vei på videregående og stortrives. Hen tar noen 2. Klasse programfag i 1. for å få litt utfordring. Anonymkode: 4ac25...d62 Bra dere klarte å løse dette. Synes det er vanskelig å få mere tilrettelegging og det er tydelig at ungdommen ikke får utviklet potensialet sitt. Matte er det faget det er mest tilgjengelig tilrettelegging i og matte er et av 3 fag ungdommen ikke liker. Så det hjelper ikke oss dessverre. Min er også veldig knyttet til vennene sine og ville aldri gått med på å hoppe over trinn. Heldigvis er ungdommen flink til å sette seg inn i ganske avanserte egne prosjekter og interesser privat. Bare synd det ikke eksisterer noen muligheter for ordentlig fordypning i dette før høyere utdannings nivå. Anonymkode: 02e73...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #39 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var et sånt barn som tenkte "så gøy, NÅ kommer alle til å ville lære nye ting!" da jeg begynte på barneskolen, ungdomsskolen, vgs... og det skjedde jo aldri. Men jeg gikk på offentlig skole og fikk dermed lov til å være den beste i klassen hele ungdomsskolen og vgs, noe som var veldig fint for selvtilliten og som gjorde at da jeg begynte på universitetet og ble "middelmådig", siden jeg gikk med folk som også hadde vært best på vgs, så tålte jeg det fint. Vet ikke hvordan jeg hadde tålt det som 13-åring, uten å ha fått de årene med boosting, siden jeg var så flink pike og aldri syntes noe jeg gjorde var bra nok. Tør ikke tenke på hvor mye mer jeg hadde slitt meg ut allerede som 13-åring om jeg hadde gått i klasse med en gjeng sekser-elever. Anonymkode: cc14e...4ec Og det er jo fint at dette fungerte for deg. For mange av de flinkeste barna så blir skolegangen en lang repetisjonsøvelse hvor alt gjentas og sies igjen og igjen og helt opplagte ting blir sagt oppatt og oppatt. mange slutter å anstrenge seg. Anonymkode: 32a48...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #40 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Anbefaler ikke privatskole. Velg heller offentlig skole med omhu. De private er bare interessert i å få betalende kunder, og har ingen insentiver for å tilrettelegge. I den offentlige skolen er det annerledes. Angrer veldig på at jeg startet på privatskole. Alt ble mye bedre da jeg byttet til offentlig skole og faktisk fikk muligheter til å forsere. Anonymkode: 4a5c2...e57 For noe tull du skriver, private har ofte høyere nivå på elever Anonymkode: 55d2f...96c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå