AnonymBruker Skrevet 31. oktober #1 Del Skrevet 31. oktober Jeg har en tenåring på 15 gutt som vil så klart bruke parfyme, dessverre har han en mamma som blir syk av det. Jeg får vanvittig migreneanfall av parfymer. Og hjemme er det godt å ha fri, men får jo så dårlig samvittighet. Vet jo at tenåringer helst tar et bad i parfymen før de går ut. Hva synes dere? Anonymkode: cef3f...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #2 Del Skrevet 31. oktober Hva med å fortelle han at dette er med på å fremskynde migrene☺️ Kan dere lage en avtale som er til det beste for deg, men samtidig slik at han kan bruke litt parfyme om det er det han vil?😊 Evt ta litt og evt dusje når han kommer hjem? Anonymkode: 2f91d...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #3 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har en tenåring på 15 gutt som vil så klart bruke parfyme, dessverre har han en mamma som blir syk av det. Jeg får vanvittig migreneanfall av parfymer. Og hjemme er det godt å ha fri, men får jo så dårlig samvittighet. Vet jo at tenåringer helst tar et bad i parfymen før de går ut. Hva synes dere? Anonymkode: cef3f...f2b Har han en sensitivert mamma så kan han ved å leve i sin egen parfymelukt selv bli sensitivert. Hvis du bestemmer at han ikke skal bruke parfyme så må det være av hensyn til han, ikke dag. Anonymkode: c6010...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #4 Del Skrevet 31. oktober Forstår gutten og. Ser her så blir det fort svette lukt hvis de ikke bruker noe. Og kan være han føler det lukter av ham..så hadde latt ham få lov å bruke når han er ute osv. Her så har gutten med seg i bil og på jobb Anonymkode: 50e66...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #5 Del Skrevet 31. oktober Jeg strekker meg langt for barna mine, men jeg har også rett til å ha et hjem som fremmer helsa mi. Så her får ikke barn bruke parfyme. Jeg blir syk av det, og det gagner ingen. Anonymkode: 02e45...b29 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #6 Del Skrevet 31. oktober Jeg reagerer selv på parfyme men ikke alle så jeg er med å bestemme hvilke tenåringen får. I tillegg så har jeg satt en grense på antall sprut utifra hvor sterk parfymen er. Tenker det er lurt å prøve å finne en løsning som fungerer for alle. Anonymkode: ff26b...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #7 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har han en sensitivert mamma så kan han ved å leve i sin egen parfymelukt selv bli sensitivert. Hvis du bestemmer at han ikke skal bruke parfyme så må det være av hensyn til han, ikke dag. Anonymkode: c6010...0a9 Hvorfor kan man ikke bestemme det av hensyn til seg selv? I sitt eget hjem? Ærlig talt. Anonymkode: 02e45...b29 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #8 Del Skrevet 31. oktober Både jeg og min datter på 15 reagerer sykt mye på parfyme. Min stakkars datter plages daglig pga andre ungdommer som bader i parfyme. Egentlig greit for han å lære seg ung at ikke alle tåler parfyme og til å begrense seg. Anonymkode: ceb33...905 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #9 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Forstår gutten og. Ser her så blir det fort svette lukt hvis de ikke bruker noe. Og kan være han føler det lukter av ham..så hadde latt ham få lov å bruke når han er ute osv. Her så har gutten med seg i bil og på jobb Anonymkode: 50e66...fda Lukter ikke av han, jeg synes jo han lukter godt🥰Men klart må bruke deodorant og dusje hver dag. Vet at det snikes på en parfyme sprut om han skal noe spesielt. Jeg klager ikke på det, er jo hjemme og det daglig som er verst. Han godtar det. Men tror han synes det er kjipt. Anonymkode: cef3f...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #10 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har han en sensitivert mamma så kan han ved å leve i sin egen parfymelukt selv bli sensitivert. Hvis du bestemmer at han ikke skal bruke parfyme så må det være av hensyn til han, ikke dag. Anonymkode: c6010...0a9 Da må jeg la han bruke parfyme om vi skal tenke slik, for det er pga meg. Også for å fungere som mamma. Anonymkode: cef3f...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #11 Del Skrevet 31. oktober Bare lær at en dusj er nok! yikes Anonymkode: 22f7c...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #12 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da må jeg la han bruke parfyme om vi skal tenke slik, for det er pga meg. Også for å fungere som mamma. Anonymkode: cef3f...f2b men vi tenker ikke slik. Ingen har vondt av å lære at man tar hensyn til de rundt seg. Å sette barna først betyr ikke å bli syk på daglig basis fordi barna vil ha parfyme på seg. Søstra mi har pollenallergi, jeg begynner ikke å klippe plena når vi er sammen. Hensyn. Barna mine får ikke bruke parfyme hjemme pga meg, hensyn. Hva veier tyngst liksom, barnas "behov" for parfyme eller ditt behov for å være frisk? Vi trenger ikke oppdra en generasjon som tror at deres ønsker går foran alt, på tross av andre menneskers helse. Det ene barnet mitt vil ha en katt, men det kan hun ikke for broren er allergisk. Sånn er livet, får sannsynligvis ikke traumer av det. Ei heller av at de vokser opp uten parfyme. Skjønner at det er kjipt, men kjipere for meg når de bruker. Anonymkode: 02e45...b29 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 31. oktober #13 Del Skrevet 31. oktober AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Lukter ikke av han, jeg synes jo han lukter godt🥰Men klart må bruke deodorant og dusje hver dag. Vet at det snikes på en parfyme sprut om han skal noe spesielt. Jeg klager ikke på det, er jo hjemme og det daglig som er verst. Han godtar det. Men tror han synes det er kjipt. Anonymkode: cef3f...f2b Kom til en middelvei. Få lov å bruke når han er ute av huset,men kommer hjem vaske seg så parfymen ikke blir så sterk, evnt bytte klær. Ei vennine har slik regel pga far i huset sliter med migrene og astma. Så der skifter ungdommen når de kommer hjem og vasker seg der de har hatt på parfyme før de evnt går i felles rommene hvor far også oppholder seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. november #14 Del Skrevet 1. november Jeg får også migrene av enkelte parfymer, men heldigvis langt fra alle. Så barna kan fint bruke parfyme, bare jeg får være med og lukte slik at de velger en som ikke trigger migrene. Et kompromiss kan være som jegerrinne foreslår at han bruker parfyme når han er ute av huset (og kanskje nøyer seg med en spray eller to og ikke bader hele seg i den), men skifter klær og kanskje vasker seg når han kommer hjem. Jeg tenker du bør akseptere at han prøver seg litt fram og ser om det finnes måter han kan bruke parfyme på som ikke utløser migrenen din, men at til syvende og sist må helsen din trumfe om det ikke finnes noen akseptabel løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #15 Del Skrevet 1. november Arkana skrev (55 minutter siden): Jeg får også migrene av enkelte parfymer, men heldigvis langt fra alle. Så barna kan fint bruke parfyme, bare jeg får være med og lukte slik at de velger en som ikke trigger migrene. Et kompromiss kan være som jegerrinne foreslår at han bruker parfyme når han er ute av huset (og kanskje nøyer seg med en spray eller to og ikke bader hele seg i den), men skifter klær og kanskje vasker seg når han kommer hjem. Jeg tenker du bør akseptere at han prøver seg litt fram og ser om det finnes måter han kan bruke parfyme på som ikke utløser migrenen din, men at til syvende og sist må helsen din trumfe om det ikke finnes noen akseptabel løsning. Slik har vi det hos oss. Ungdommen fikk en parfyme som ødelegger hele uken for meg, men han bruker den nå bare innimellom, og tar den på ute 😅 Det er ikke slik at jeg reagerer på alle, så har gått til innkjøp av et lite arsenal som jeg tåler. Anonymkode: 90fdd...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #16 Del Skrevet 1. november Kan han ikke ta parfyme på seg utenfor huset hvis han skal noe sted? Anonymkode: 92162...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #17 Del Skrevet 1. november Du vurderer i fulle alvor å la ungen gjøre noe som er helt unødvendig og påfører deg intense smerter i utbrudd av en hjernesykdom? Er du 1) en tøffel med null foreldreautoritet 2) stokk dum eller 3) en av disse som tror bittelitt hodepine som blir borte med en kvart paracet er migrene? Altså. Herregud. Folk. Anonymkode: 5fed8...4d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 1. november #18 Del Skrevet 1. november Det er ikke dumt å lære seg å ta hensyn. jeg blir skamdårlug av parfyme og alle ungdommene skjønner helt av seg selv at de da ikke kan bruke dette. Det går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #19 Del Skrevet 1. november AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du vurderer i fulle alvor å la ungen gjøre noe som er helt unødvendig og påfører deg intense smerter i utbrudd av en hjernesykdom? Er du 1) en tøffel med null foreldreautoritet 2) stokk dum eller 3) en av disse som tror bittelitt hodepine som blir borte med en kvart paracet er migrene? Altså. Herregud. Folk. Anonymkode: 5fed8...4d7 Jeg skriver i det minste ikke slik til noen som du, synes du det er greit å skrive slik til andre? Jeg har kronisk migrene, jeg har blitt godt utredet på riksen, jeg går på ajovy (det er nye cgrp hemmer mot mirgrene) Så er det noe jeg vet hva er så er det migrene! Når man har kronisk migrene så påvirker det veldig familien og mye barn ikke kan. Det er vondt og vanskelig, om du ikke forstår det så er det ikke jeg som er dum . Jeg har faktisk fått noen tips her, kanskje vi skal se om vi kan finne noen som jeg "tåler" og at han må dusje når han kommer hjem. Mitt barn har vokst opp med mamma som er syk, han klager ikke, han godtar, men vet han gjerne vil være som andre. Takk for mange fine svar og hvordan andre gjør det Anonymkode: cef3f...f2b 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november #20 Del Skrevet 1. november En ungdom er stor nok til å forstå at handlingene hans får konsekvenser, og at det er hans ansvar! Når han VET at han påfører sin egen mor intense smerter og kanskje at hun blir sengeliggende i flere dager, så er dette fryktelig dårlig gjort! Du kan jo sammenligne det med at han slår deg i hodet med noe hardt! Jeg vet det høres overdrevet ut, men om jeg sitter i nærheten av noen som bruker parfyme, eller noen sprayer på seg i vårt hus, så er konsekvensen intense smerter og hjemme fra jobb i 2-3 dager. Jeg vil kalle det vold. Og at volden er utført med vilje fordi ungdommen vet hva han gjør med deg ved å bruke parfyme. "Nå tar jeg på meg parfyme selv om jeg vet at mamma blir syk. Men det driter jeg i, fordi parfymen er viktigere enn mamma og andre rundt meg". Gutten (eller jenten) må lære seg å ta hensyn til andre. Det er ikke bare jeg og TS som blir syk av parfyme. Det er også mange andre. Det er mennesker som ikke kan ta buss eller gå på kino. Ja, de kan til og med knapt gå på skolen fordi mange ungdommer synes kosmetikk er viktigere enn andres helse. Vi må lære dem at det ikke er greit. Hvorfor skal medelever ha masse skolefravære fordi klassekameratene "ikke vil lukte svette"? Mine ungdommer får ikke bruke parfyme. Både av hensyn til meg og til andre rundt oss. Jeg synes også det burde være forbudt på skole på lik linje som at man ikke kan røyke på skolen (jeg blir like dårlig av å være i nærheten av storrøykere innendørs) (Jeg vet innlegget mitt virker litt voldsomt, men jeg blir veldig engasjert i parfymedebatter pga de alvolige konsekvensene de gir som vi bare skal godta) Anonymkode: 299b0...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå