Arkana Skrevet 30. oktober #41 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Så på nyhetene nå hvor de med et smil forteller at folk handler på spreng til i morgen. Samtidig intervjues butikkansatte som koser seg med trafikken i butikken. Kjenner jeg blir så forbanna. Halloween som ikke har noe med norsk tradisjon å gjøre har blitt innført for nok et påskudd for å tjene ekstra penger, dette samtidig med at familier sliter mer økonomisk. Ikke har man noe valg heller, fordi denne dagen betyr mye for barna. Og kan som forelder selvfølgelig ikke holde barnet utenfor i protest heller. Anonymkode: 5ccc7...765 Du er klar over at de aller fleste juletradisjonene du sannsynligvis driver med ikke er norske de heller? 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #42 Del Skrevet 30. oktober skreppamedleppa skrev (26 minutter siden): Du har ikke juletre heller du da? Det er ikke en norsk tradisjon men en importert tradisjon. Du spiser ikke lasagne, hamburger, pasta, taco kanskje... Pass deg nå det er ikke norsk vettu.. Påskeharen, påskeegg, Disney filmer, lussekatter er heller ikke norsk. Kanskje du bare lever på norsk fjelluft og bare ferirer 17. mai for den er super norsk men jeg tviler på at resten av Norge følger dette.Mange tradisjoner har engang vært ny, det er ikke mange generasjoner siden de ikke hadde juletreet her i Norge. Hva folk velger å bruke penger på er en privatsak. Vi bruker 13 milliarder på julen, vo bruker ikke 2% av dette engang på halloween så skal fu kritisere hva folk bruker penger på er du en måned for tidlig uten at jeg helt klarer å se hvorfor du skal bli så forbanna for at barn og voksne som liker og feirer halloween har det gøy og kjekt med det. Jeg skal kose meg masse i morgen og jeg skal kose meg masse på halloween fest på fredag så får de gretne sure mugne menneskene heller sitte i mørket og forbanne seg over at andre har det gøy Forstår nå at jeg burde utelatt at det ikke er en norsk tradisjon, da det ikke var det viktigste poenget. Og du, jeg klarer helt fint å kose meg og ha det moro hele året med barna. Må ikke ha Halloween av den grunn. Og hvorfor skulle jeg sitte i mørket?😅 Ps: sørger for at det blir Halloween da pga barna. Råd til det har jeg også. Bare liker ikke at det er stort fokus på kjøp og penger når det gjelder tradisjoner. Det er mange nok som sliter i disse tider. Anonymkode: 5ccc7...765 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 30. oktober #43 Del Skrevet 30. oktober Er en dum tradisjon der man skal spise masse dritt, bruke penger på masse dritt, og så er det ikke så lett å bare melde seg ut heller. Det er en fullstendig kapitalistisk tradisjon der barna brukes til å få penger ut av folk. Kanskje noen etter hvert finner opp sunnere godteri i det minste. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #44 Del Skrevet 30. oktober Arkana skrev (1 minutt siden): Du er klar over at de aller fleste juletradisjonene du sannsynligvis driver med ikke er norske de heller? Hvis du ser over flere innlegg jeg har skrevet her, så ser du at jeg er like i mot kjøpepresset rundt jula. Men burde som sagt utelatt det med norsk tradisjon da det ikke var hovedpoenget. Anonymkode: 5ccc7...765 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. oktober #45 Del Skrevet 30. oktober Kjøpepress kan vi jo alle være enig i at er unødvendig, men man kan jo selv prøve å være en motvekt til dette. Det er ikke nødvendig å gå bananas med Halloweenpynt og kostymer (men i likhet med julepynt kan også Halloweenpynt og kostymer brukes om igjen år etter år, og man kan kjøpe sistnevnte brukt). I stedet for å kjøpe godteri å dele ut kan man lage små kremmerhus/poser med hjemmepoppet popcorn eller noe lignende. Utover det kan man selvsagt ikke bestemme hva andre skal gjøre, enten det er jul eller Halloween. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #46 Del Skrevet 30. oktober Ja, det et en gigantisk søppelfest. Anonymkode: 8b5b9...961 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. oktober #47 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Forstår nå at jeg burde utelatt at det ikke er en norsk tradisjon, da det ikke var det viktigste poenget. Og du, jeg klarer helt fint å kose meg og ha det moro hele året med barna. Må ikke ha Halloween av den grunn. Og hvorfor skulle jeg sitte i mørket?😅 Ps: sørger for at det blir Halloween da pga barna. Råd til det har jeg også. Bare liker ikke at det er stort fokus på kjøp og penger når det gjelder tradisjoner. Det er mange nok som sliter i disse tider. Anonymkode: 5ccc7...765 Men man trenger da ikke bruke mye penger på halloween.bøtte til 10 kroner og nlr hjemmelaget kostyme. Brukt noe sminke etc. Har man ikke råd å kjøpe godteri til barna i gata..slå av lyset 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #48 Del Skrevet 30. oktober Alle tradisjoner har vært nye en gang. Det er fullt mulig å ikke bruke særlig penger på Halloween. I en mørk tid, er det hyggelig med en fest. Barna gleder seg i månedsvis. Ser ikke på Halloween som en merkedag jeg bruker mer penger på enn en vanlig bursdag. Anonymkode: 986aa...870 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #49 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan ikke sammenligne jul og Halloween Anonymkode: 97831...3a7 Hvorfor ikke? Det er likheter og forskjeller, jeg ser positive og negative sider ved begge deler. Kjøpepress er negativt med begge høytidene, men der syns jeg definitivt jul er verst. Anonymkode: 04bce...50d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #50 Del Skrevet 30. oktober I og med det er så masse lys på dette huset mitt, så slår jeg aldri av lysene – det blir bekmørkt, men folk i gaten går ikke til meg siden de her har satt UT lys om de vil ha besøk. Dessuten skal jeg bort til noen og mannen skal på jobb. Samt, HVORFOR skal man bli «tvunget» til å slå av lysene? Kan man ikke ha lys stående ute om det ønskes å ha troll på besøk?!? Anonymkode: fb9d7...758 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #51 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kan ikke sammenligne jul og Halloween Anonymkode: 97831...3a7 Det kan man vel!! Kjøpspresset fra USA som trådstarter velger å dra inn i diskusjonen er fra USA. Så joda, vi kan fint sammenligne det! Anonymkode: c0527...898 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #52 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I og med det er så masse lys på dette huset mitt, så slår jeg aldri av lysene – det blir bekmørkt, men folk i gaten går ikke til meg siden de her har satt UT lys om de vil ha besøk. Dessuten skal jeg bort til noen og mannen skal på jobb. Samt, HVORFOR skal man bli «tvunget» til å slå av lysene? Kan man ikke ha lys stående ute om det ønskes å ha troll på besøk?!? Anonymkode: fb9d7...758 Men kjære vakre vene, bare å la vær å åpne!! Det gjør jeg med selgere, innsamlingsaksjoner etc etc... Åpner ikke. Punktum. Så enkelt er det 🫶🏻 Anonymkode: c0527...898 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. oktober #53 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I og med det er så masse lys på dette huset mitt, så slår jeg aldri av lysene – det blir bekmørkt, men folk i gaten går ikke til meg siden de her har satt UT lys om de vil ha besøk. Dessuten skal jeg bort til noen og mannen skal på jobb. Samt, HVORFOR skal man bli «tvunget» til å slå av lysene? Kan man ikke ha lys stående ute om det ønskes å ha troll på besøk?!? Anonymkode: fb9d7...758 For slik har regel vært i mange år...og pga barn og vi so foreldre ver hvor vi skal gå og ikke gå. Men du kan godt ha på lys ...men ikke bli irriterte på oss når vi kommer å banker på døra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober #54 Del Skrevet 30. oktober (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Forstår nå at jeg burde utelatt at det ikke er en norsk tradisjon, da det ikke var det viktigste poenget. Og du, jeg klarer helt fint å kose meg og ha det moro hele året med barna. Må ikke ha Halloween av den grunn. Og hvorfor skulle jeg sitte i mørket?😅 Ps: sørger for at det blir Halloween da pga barna. Råd til det har jeg også. Bare liker ikke at det er stort fokus på kjøp og penger når det gjelder tradisjoner. Det er mange nok som sliter i disse tider. Anonymkode: 5ccc7...765 Jada det er mange som sliter. Det er jeg fullstendig klar over. Men det går så godt an å være kreativ... For veldig lite penger. Selv skal jeg være en klisje på fredag: "when life gives you lemons", det eneste jeg må kjøpe til det kostyme er sitroner... Jeg sier ikke at det treffer like godt hos en 10 åring, jeg er fullstendig klar over dette også. Men det før faktisk an å se muligheter. Det er poenget. Og jeg er drit lei (sikkert på samme måte som du er drit lei) av denne halloween kritikken som flyr så lett for dere motstandere der det første og billigste retorikken deres er å skylde på handelsstanden og at tradisjonen kommer fra et annet land. Men det er jo bare tull når dere møter motstand på den retorikken. Vi har mange tradisjoner vi har importert fra andre land, tradisjoner du også lever med hver dag, hver høytid... Alle står fritt til å bruke penger på det vi vil. Selv prioriterer jeg halloween fremfor ny julepynt, eller andre ting. Vi tar alle valg, mine valg er ikke mer rett eller feil enn dine. Du står fritt til å gjøre med dine penger som du vil, vi som liker og prioriterer å bruke penger på halloween gjør nett det samme. Det at noen bruker penger på noe er overhode ingen grunn til å ikke like halloween. Halloween er super gøy så får de som velger å ikke feire gjøre det. Men halloween er kommet for å bli, sånn er det så får du velge hvilken innstilling du ønsker å ha til det. Det er opp til deg. Jeg har brukt penger i dag på halloween godteri til de som kommer i måren og jeg har ingen dårlig samvittighet for det. Endret 30. oktober av skreppamedleppa 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #55 Del Skrevet 30. oktober mommyaka skrev (8 minutter siden): Men man trenger da ikke bruke mye penger på halloween.bøtte til 10 kroner og nlr hjemmelaget kostyme. Brukt noe sminke etc. Har man ikke råd å kjøpe godteri til barna i gata..slå av lyset Hjemmelaget kostyme? Det hadde nok falt i smak hos litt eldre barn. Her er det ihvertfall klare ønsker om hvem barna ønsker å kle seg ut som. Anonymkode: 5ccc7...765 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober #56 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I og med det er så masse lys på dette huset mitt, så slår jeg aldri av lysene – det blir bekmørkt, men folk i gaten går ikke til meg siden de her har satt UT lys om de vil ha besøk. Dessuten skal jeg bort til noen og mannen skal på jobb. Samt, HVORFOR skal man bli «tvunget» til å slå av lysene? Kan man ikke ha lys stående ute om det ønskes å ha troll på besøk?!? Anonymkode: fb9d7...758 Du behøver jo ikke mørklegge hele huset. Det er utelatende man skrur av dersom man ikke ønsker besøk. Anonymkode: 986aa...870 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 30. oktober #57 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg kommer ikke til å slå av lysene, og kommer ikke til å dele ut godteri heller. Anonymkode: e9972...7cd Jeg slår heller ikke av lys, har tre hunder som gjør at jeg ikke kan åpne døra. De løper bare ut da. Så jeg henger opp en lapp om at jeg ikke feirer Halloween. I fjor slo jeg av utelamper, men de kom uansett. Hundene bjeffer som gale, så det gidder jeg ikke i år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 30. oktober #58 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det måtte selvfølgelig komme et spydig innlegg. Poenget mitt er at jeg har svært lite sansen for tradisjoner som hovedsakelig har blitt innført for å presse penger ut av folk. Går det an å skrive sin mening rundt det uten å få spydigheter kastet etter seg? Anonymkode: 5ccc7...765 Det presses penger ut av folk fordi vi er et forbrukersamfunn. Påska kom ikke originalt med påskeegg, gule gensere, kvikk lunsj og solo. Jula kom ikke med adventskalender, julestrømpe, juleblad, julebrus, julemarsipan og pinnekjøtt. 17. mai kom ikke med kostbare aktivitetsløyper, 40 kroners-kakestykker eller sjampanje. Likevel har vi gjort det til en tradisjon å bruke penger på disse dagene - noen mer enn andre. Man kan, som ved alle andre markeringer, unngå å delta på halloween. Til forskjell fra USA er ikke knep særlig utbredt her til lands, så om man slår av utelyset noen timer én kveld i året kan man få nyte godteposen sin helt i fred. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. oktober #59 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjemmelaget kostyme? Det hadde nok falt i smak hos litt eldre barn. Her er det ihvertfall klare ønsker om hvem barna ønsker å kle seg ut som. Anonymkode: 5ccc7...765 Nettopp...det er her vi foreldre må stå på vårt oh ikke skylle på Handel og tradisjoner. Om vi ikke har råd til Elsa kjole til 500 kroner ..da kjøper msn ikke det 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 30. oktober #60 Del Skrevet 30. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går an å ha en nøktern feiring. Jeg kjøper ikke mer enn jeg må. Kjøpte gresskar. Kostet 10 kr kiloen og det smaker slett ikke verst med gresskarsuppe. Er ute på klassefest og tiggerunde det meste av kvelden, så slipper kjøpe inn godteri. Helt sykt hvor mye plastdritt som selges som det skal pyntes med kun en dag. Anonymkode: 0747f...ba5 Man bruker det jo igjen år etter år. Kjøper du ny julepynt hvert år også da eller? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå