Gå til innhold

Hjelp! Enda en tråd om 2 vs 3 barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gikk for tre barn. Det barnet har fra dag 1 vært verdens enkleste, blideste barn med et enormt sovehjerte. Vi var heldige med den, men ser at det ikke skulle vært mye «ekstra» med nr. 3 (eller noen av oss andre) før det kunne velte lasset. 

Anonymkode: eb715...487

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke bare om norge, det er et gjennomfgående problem i alle vestlige land at fødselsraten er langt under opprettholdelse. Vi snakker jo hele tiden om hvordan vi kan øke fødselstallene, og mitt poeng var at vi bør fremsnakke det å få barn nr 3 og 4 fremfor å kun snakke om det negative.

Anonymkode: 48ec1...aef

De som virkelig har lyst og kapasitet på 3 og 4 barn, de får det som regel. Det er nok heller slik at mange ikke ønsker så mange barn lenger, og det er nok både et økonomisk spørsmål og snakk om kapasitet til god oppfølging. 

Anonymkode: eaccb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For alle dere som snakker ned 3 barn, ønsker dere at barna deres skal vokse opp i et samfunn hvor den etniske norske befolkningen er i mindretall? Hvor vi et borte om et par hundre år?

Fødselstallene er nå på 1,44 som betyr at normenn synker raskt i antall, og hovudgrunnen til dette er at færre får barn nr 3 og 4. Vi burde heller fremsnakke barn nr 3 istedet for å halshøgge alle tråder om dette. I tillegg all skremselspropagandaen om de ekstreme tenårene, det er faktisk ikke slik for alle.

Hva med å heller påsse på at flest mulig som har lyst på og kan, får det ene, eller de to barna først? Med tanke på all mulig hjelp.

Anonymkode: 05830...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som virkelig har lyst og kapasitet på 3 og 4 barn, de får det som regel. Det er nok heller slik at mange ikke ønsker så mange barn lenger, og det er nok både et økonomisk spørsmål og snakk om kapasitet til god oppfølging. 

Holdninger i samfunnet har langt større innvirkning enn man kanskje tror. Det er nesten som om man blir frarådet å få mer enn to barn, og når folk hører at noen skal ha et tredje, er det sjelden reaksjonene er positive. Vi fikk nylig vårt tredje barn, og jeg ble virkelig overrasket over hvor negative kommentarene var. Istedenfor gratulasjoner hørte vi ting som ‘Oi, orker dere det?’, ‘Dette blir travelt,’ eller ‘Da må dere bytte ut bilen.’ Da vi fikk vårt første barn, strømmet det inn gaver, men med nummer tre fikk vi bare én – fra en nabo.

Hvis vi ønsker å øke fødselstallene, må holdningene endres. Tenk om folk heller sa ‘Så fint med et tredje barn – nå får de mye glede av hverandre!’ Det er så mye jantelov knyttet til antall barn at jeg er sikker på at denne nedlatende holdningen til store familier er en av grunnene til at færre får flere barn.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3, det var mye lettere å få en baby bår jeg hadde en 6 åring og 4 åring, enn når jeg hadde en 2 åring og fikk baby. 
det føltes som familien ble komplett❤️

Anonymkode: 31ee1...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk for 3 og jeg er alene halve året med mann i reisejobb. Angrer ikke. 

Anonymkode: 36b10...11e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva med å heller påsse på at flest mulig som har lyst på og kan, får det ene, eller de to barna først? Med tanke på all mulig hjelp.

Anonymkode: 05830...a54

Absolutt, dette burde det være stor fokus på. Likevel ser vi at den store nedgangen i fødselstallene er fordi de som får barn får færre barn enn før. Færre får barn nummer 3 og 4, flere får bare 1 barn. Antallet som får barn er relativt stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Holdninger i samfunnet har langt større innvirkning enn man kanskje tror. Det er nesten som om man blir frarådet å få mer enn to barn, og når folk hører at noen skal ha et tredje, er det sjelden reaksjonene er positive. Vi fikk nylig vårt tredje barn, og jeg ble virkelig overrasket over hvor negative kommentarene var. Istedenfor gratulasjoner hørte vi ting som ‘Oi, orker dere det?’, ‘Dette blir travelt,’ eller ‘Da må dere bytte ut bilen.’ Da vi fikk vårt første barn, strømmet det inn gaver, men med nummer tre fikk vi bare én – fra en nabo.

Hvis vi ønsker å øke fødselstallene, må holdningene endres. Tenk om folk heller sa ‘Så fint med et tredje barn – nå får de mye glede av hverandre!’ Det er så mye jantelov knyttet til antall barn at jeg er sikker på at denne nedlatende holdningen til store familier er en av grunnene til at færre får flere barn.

Vel, jeg er uenig. Jeg tror ikke det stopper noen med ønske om flere barn. Jeg tror heller at færre i dag ønsker og orker fler enn 2 barn, det er vanligere i dag å være fornøyd med 1-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vel, jeg er uenig. Jeg tror ikke det stopper noen med ønske om flere barn. Jeg tror heller at færre i dag ønsker og orker fler enn 2 barn, det er vanligere i dag å være fornøyd med 1-2. 

Tror du ikke at folks holdninger påvirkes av samfunnets generelle negativitet mot familier som får tre barn?

Det er faktisk bevist at holdninger i nærmiljøet spiller inn – en studie viste at hvis folk rundt deg får tre barn, er du selv mer tilbøyelig til å vurdere det samme. Jeg brenner kanskje litt ekstra for dette temaet siden vi nettopp har fått vårt tredje barn, men møter nesten bare kommentarer om hvor slitsomt det vil bli. Det føles som om ingen gleder seg på våre vegne. Det er ikke rart færre ønsker å få tre barn under slike forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du ikke at folks holdninger påvirkes av samfunnets generelle negativitet mot familier som får tre barn?

Det er faktisk bevist at holdninger i nærmiljøet spiller inn – en studie viste at hvis folk rundt deg får tre barn, er du selv mer tilbøyelig til å vurdere det samme. Jeg brenner kanskje litt ekstra for dette temaet siden vi nettopp har fått vårt tredje barn, men møter nesten bare kommentarer om hvor slitsomt det vil bli. Det føles som om ingen gleder seg på våre vegne. Det er ikke rart færre ønsker å få tre barn under slike forhold.

Det har jo like gjerne med hvor man bor (boligpriser) og miljø å gjøre, som holdninger? 

At man får kommentarer på at det blir slitsomt synes jeg ikke er så rart, det krever jo mer å følge opp 3-4 barn enn 1-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror at holdninger spiller inn - men det er også bare en av mange faktore. Det skal være en viss akseptanse i samfunnet for å ha mange barn, hvis det er veldig uvanlig, så gir det selvforsterkende effekt. Effekten ser vi nå i Kina, da det er nå lov å ha flere enn 2 barn men det har blitt så uvanlig i samfunnet, at de færreste velger det for seg selv. 

Men det er også mye annet som spiller inn, f.eks. plassen i søskenrekefølgen. Av de som fikk 3 barn, kommer de fleste selv fra familier med 3 barn. Samtidig, det er sjeldent at den eldste datter av tre barna i familien selv har tre barn - hun husker kanskje barndommen som mer slitsomt og ønsker ikke det samme for sine barn. 

Men jeg lurer på om det er økende deltagelse av fedre i familielivet som har blitt den viktigste faktoren som reduserte antall barn pr familie i Norge, ganske dramatisk i løpet av siste 20 år. Samtidig med innføring av pappapermisjon. Virker som det er menn som oftest setter stopper for flere barn. De ser mengde arbeid med barna, og synes det er mer enn nok med ett eller to. De har samtidig ikke samme følelser angående det å gå gravid eller ha spedbarn, de blir ikke fristet til "bare en til baby" like lett. 

Anonymkode: fab1b...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du ønsker barnet, TS. Og derfra er vel veien kort. 

Det høres ut som du har reflektert litt rundt, og det er bra. Jeg har 2 barn selv og har hatt nr. 3 i tankene, men det som setter en stopper er: 

- Økonomi. Vi har ikke råd til at jeg går ned i stilling og i tillegg ønsker vi ikke å flytte bort fra venner og familie eller skape en lengre pendlerreise for min del. 

- Mental kapasitet (ingen sovebarn her heller). 

- Jeg ville slitt med 3 stk på egenhånd hvis det skulle skjedd brudd/død i fremtiden. 

- Redsel for at nr. 3 blir ett krevende barn, diagnoser eller masse oppfølgning som stjeler tid og omsorg fra de 2 andre. 

- Tvillinger. 

- Mannen har en jobb hvor han er borte 50% av tiden. 

Men alt i alt så har vi det fint og rolig med de 2 vi har.

Anonymkode: 0c505...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...