Gå til innhold

Svigerfamilie, vanskeligheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gidavmeg skrev (14 minutter siden):

Men dette angår jo ikke dere

Det er nå vår nærmeste familie, og det er trist at besteforeldrene ikke viser interesse for de barnebarna de nå en gang har. 

Anonymkode: 7a3d1...9f8

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da to helt "forskjellige verdener" å få hjelp til fertilitetsbehandling kontra boligkjøp- der er din svigerbror på helt på jordet sett med mine øyne.

Forstår godt at det ikke er trivelig at barna deres blir behandla på en lite trivelig måte av sin tante og onkel- uansett årsak, og man ønsker jo ikke da å tilbringe særlig mye tid sammen.

Selvsagt har ingen andre noe med folks fertilitetsstatus eller behandling. På den annen side, så hadde ting / reaksjoner gitt mere forståelse om man vet "ståa". Dårlig oppførsel er uansett ikke ok.

Har din mann og hannes foreldre hatt en nær relasjon tidligere? Har hans søster alltid hadd en nærmere relasjon til foreldrene?

Skjønner at det oppleves trasig og sårt når besteforeldre viser lite, eller helt minimal interesse for sine barnebarn. 

Hvorfor vil ikke din mann takke ja til invitasjon til julefeiring?

Avslåtte invitasjoner kan også være sårt, så spørs det hva som er høna, og hva som er egget...

Dere og din svigerbror har tydeligvis helt forskjellige motiver for å reagere på fertilitetshjelpa, men egentlig har ingen av dere noe med det.

Men som sagt skjønner deg, men ikke din svigerbror.

Ps- hva har din mann/ dere evt gjort for å få til en tettere relasjon mellom barnebarn og besteforeldrene?

Endret av Sydvesta Orkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (2 minutter siden):

Det er da to helt "forskjellige verdener" å få hjelp til fertilitetsbehandling kontra boligkjøp- der er din svigerbror påhelt på jordet sett med mine øyne.

Forstår godt at det uke er trivelig at barna deres blir behandla på en lite trivelig måte av sin tante og onkel- uansett årsak, og man ønsker jo ikke da å tilbringe særlig mye tid sammen.

Selvsagt har ingen andre noe med folks fertilitetsstatus eller behandling. På den annen side, så hadde ting / reaksjoner gitt mere forståelse om man vet "ståa". Dårlig oppførsel er uansett ikke ok.

Har din mann og hannes foreldre hatt en nær relasjon tidligere? Har hans søster alltid hadd en nærmere relasjon til foreldrene?

Skjønner at det oppleves trasig og sårt når besteforeldre viser lite, eller helt minimal interesse for sine barnebarn. 

Hvorfor vil ikke din mann takke ja til invitasjon til julefeiring?

Avslutte invitasjoner kan også være sårt, så spørs det hva som er høna, og hva som er egget...

Dere og din svigerbror har tydeligvis helt forskjellige motiver for å reagere på fertilitetshjelpa, men egentlig har ingen av dere noe med det.

Men som sagt skjønner deg, men ikke din svigerbror.

Ps- hva har din mann/ dere evt gjort for å få til en tettere relasjon mellom barnebarn og besteforeldrene?

Vi var der mer før vi fikk barn. De liker voksenprat med kaffe uten forstyrrelser (altså hvem gjør ikke det, jeg skjønner jo det), ekstremt friluftliv, sene middager med vin. Så vi faller helt utenfor når vi er på besøk,de spiser middag etter barna har lagt seg. Sist jul tok mannen initiativ til en liten topptur som eldstebarnet vårt kunne klare, ingen gidda å bli med og når jenta vår kom stolt tilbake så ble toppen omtalt som "en fjert-tur" som de ikke vsr særlig imponert over. Mannen sender ellers bilder til dem av hva barna gjør, men vi får liten respons. 

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det kjennes sårt for deg. Det er mye man ikke vet om andre, og her kunne nok det beste være at dere ikke visste, men nå vet dere. Foreldre har lov å gi pengegaver til den de vil, inkludert forskjellsbehandle egne barn. Man kan se på dette på ulike måter - flott at svigerforeldrene vil hjelpe din svoger og svigerinne med en kostbar fertilitsbehandling. Samtidig kan det jo være slik at dere har behov eller forventninger til støtte til andre ting. Det kan man ønske seg, men ikke kreve. 
Dette kan enten være at di svoger og svigerinne har fått en enkelt pengegave, og at dere aldri får tilsvarende, eller at det er forskud på arv. Hvis det er det siste, vil dere trolig få noe senere. 

I vår familie har en av tre brødre alltid fått mye penger av sine foreldre. Hjelp til det ene og det andre. Han har et såkallet kreativt yrke, med frilansing der inntektene går i bølger. Helt fra han var tenåring, har foreldrene hans tatt diverse regninger, betalt større investeringer og leilighet. Min mann har ikke fått en krone. Det kjennes ganske sårt. Vår barn vil stille med helt ulike økonomiske utgangspunkt, basert på besteforeldrenes forskjellbehandling gjennom mange tiår. 

Ser du får mye kjeft her, men jeg forstår deg også. 

Anonymkode: 6d31f...446

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var der mer før vi fikk barn. De liker voksenprat med kaffe uten forstyrrelser (altså hvem gjør ikke det, jeg skjønner jo det), ekstremt friluftliv, sene middager med vin. Så vi faller helt utenfor når vi er på besøk,de spiser middag etter barna har lagt seg. Sist jul tok mannen initiativ til en liten topptur som eldstebarnet vårt kunne klare, ingen gidda å bli med og når jenta vår kom stolt tilbake så ble toppen omtalt som "en fjert-tur" som de ikke vsr særlig imponert over. Mannen sender ellers bilder til dem av hva barna gjør, men vi får liten respons. 

De må få leve sitt voksenlivet som de ønsker, men ærlig talt så er det jo helt rimelig å tilpasse seg de man inviterer.

Her er vi kun voksne- vi spiser seint (gjerne vin og øl til maten), legger oss og står opp seint sammenlignet med barnefamilier osv - men vi tilpasser oss selvsagt dersom vi får besøk av barn!

Og det å underminere jentas prestasjon, og ta fra henne stoltheten er bare så bedritent 😑

Man gjør ikke sånt mot folk, og absolutt ikke mot barn som man er glade i. Hadde blitt mere forundra og skuffa over det enn over "urettferdig" pengehjelp el.l.

Har ikke barn selv, men man tåler da at kaffeslaberas osv ikke er "uforstyrret" når man er sammen med barn. Antar da at barna det er snakk om oppfører seg "normalt" og er greitt oppdradd. Hyl å gneldring, evig sutring og misnøye osv er det ingen som liker, så det er foreldrers ansvar å evt få avlært.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke mangel på empati å reagere på at noen ekskluderer barnebarn for å unngå å såre følelsene til et voksent menneske. 

Anonymkode: d9537...88b

Da handler tråden om besteforeldre som ignorerer barnebarn.

Ikke om en svigerinne som har fått sponset prøverørsforsøk.

Det sier alt om TS sitt utgangspunkt her... 

Anonymkode: 83668...183

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er nå vår nærmeste familie, og det er trist at besteforeldrene ikke viser interesse for de barnebarna de nå en gang har. 

Det er en helt annen sak enn hvordan de bruker sine penger  

Anonymkode: 9e925...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en helt annen sak enn hvordan de bruker sine penger  

Ja, det er klart. Tolket du hovedinnlegget som at vi bare,ville ha penger?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at det føles kjipt at besteforelderen ikke bryr seg om de barnebarna de har, men bruker all energi og penger på å prøve å få flere. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er klart. Tolket du hovedinnlegget som at vi bare,ville ha penger?

Jeg tolket det som to helt forskjellige saker. Og at dere reagerte sterkere på manglende kontakt når dere får høre om pengene. Jeg syns det er rart å bry seg med hvordan andre velger å bruke sine penger. Den delen kan dere legge dødt uansett hva. 

Når det kommer til manglende kontakt med barna så burde dere hatt en direkte dialog om dette for lenge siden. Spør de rett ut hvorfor de behandler barnebarna som luft og hvorfor de ikke klarer å bry seg mer. Ligger det mer grums under? Er det noe rart med tilknytning til sønnen/din mann fra starten av? Liker de ikke deg? 

Jeg har hørt om besteforeldre som ekskluderer et sett med barnebarn fordi de ikke liker moren. Har også hørt om situasjoner der de gir mer til et av sine voksne barn fordi de tenker at det barnet ikke klarer seg uten de. Og at de tenker at de andre barna klarer seg uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså ikke griskhet. Men null empati.

Like ille. 

Anonymkode: 83668...183

Får du gi deg! Man trenger ikke å mangle empati for å mislike at voksne familiemedlemer er freke mot barna (tvert om vil jeg si).

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tolket det som to helt forskjellige saker. Og at dere reagerte sterkere på manglende kontakt når dere får høre om pengene. Jeg syns det er rart å bry seg med hvordan andre velger å bruke sine penger. Den delen kan dere legge dødt uansett hva. 

Når det kommer til manglende kontakt med barna så burde dere hatt en direkte dialog om dette for lenge siden. Spør de rett ut hvorfor de behandler barnebarna som luft og hvorfor de ikke klarer å bry seg mer. Ligger det mer grums under? Er det noe rart med tilknytning til sønnen/din mann fra starten av? Liker de ikke deg? 

Jeg har hørt om besteforeldre som ekskluderer et sett med barnebarn fordi de ikke liker moren. Har også hørt om situasjoner der de gir mer til et av sine voksne barn fordi de tenker at det barnet ikke klarer seg uten de. Og at de tenker at de andre barna klarer seg uansett. 

Synes det er naturlig at TS reagerer jeg. Det er en ting om barna blir nedprioritert i en familie som ikke liker eller er opptatt av barn (selv om det også er trist). Nå man får vite at familien faktisk er opptatt av barn og svigerforeldrene bruker mye resurser på barnebarn som ikke finnes en gang, da blir det trolig mye vanskeligere å akseptere at de velger vekk de barnebarna de allerede har. Synes det er veldig merkelig at folk ikke ser den åpenbare sammenhengen....

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Synes det er naturlig at TS reagerer jeg. Det er en ting om barna blir nedprioritert i en familie som ikke liker eller er opptatt av barn (selv om det også er trist). Nå man får vite at familien faktisk er opptatt av barn og svigerforeldrene bruker mye resurser på barnebarn som ikke finnes en gang, da blir det trolig mye vanskeligere å akseptere at de velger vekk de barnebarna de allerede har. Synes det er veldig merkelig at folk ikke ser den åpenbare sammenhengen....

Du ser på det feil. Det går penger til et av barna deres. Det er ikke sikkert dette voksne barnet får egne barn ut av det en gang. Så temaet er ikke at ufødte barn får allerede mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har vi aldri fått, så det vil vi ikke ha, men vi syns det er rart at vi ikke får vite noe. 

Men dere har jo INGENTING med det å gjøre. Dere virker veldig usympatisk og lite forståelsesfull.

Anonymkode: de474...974

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men dere har jo INGENTING med det å gjøre. Dere virker veldig usympatisk og lite forståelsesfull.

Isåfall gjør vel svigersøsteren også det, som driver og kjefter på barna bare fordi? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar slutning. Vanskelig å ta hensyn ril noe vi ikke vet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare vent til søsteren får egne barn. Da blir det plutselig barnevennlig hjem, middager osv  hos svigers også. 

Anonymkode: 7f2fb...86e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo virkelig ikke noe med hva foreldrene hans bruker penger på. Om de vil invistere i muligheten til å få barnebarn gjennom fertilitetsbehandling så er dette noe helt annet enn egenkapital til en bolig. Folk har lov til å bruke penger på hva de vil og her burde de nok ikke fortalt noen at de har gjordt det.

Anonymkode: b4c50...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lest noe i ts sine innlegg på at de "er pengegriske" men jeg har lest at de syns det er trist at barna ikke behandles pent og at besteforeldrene ikke inkluderer dem og jeg skjønner godt at det er sårt for foreldrene å se at tanten ikke er særlig grei med dem. Det blir ikke mindre sårt når de nå ser at hun har oppført seg slik av sjalusi og egne issues tenker jeg, jeg ville ikke syns det var greit selv om noen av mine søsken skulle behandle mine barn dårlig.

At broren er såret over det med pengene er ikke TS og mannen sin greie - de som ikke klarer skille de to må seriøst gå litt i seg selv og kjenne på hvor denne reaksjonen kommer fra. 

Enhver forelder jeg kjenner ville beskyttet barna sine først og fremst. Og i det ligger også å ikke favorisere eller gjøre forskjell på dem slik jeg ser det. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn som har en tilstand som vil gi overgangsalder i svært ung alder. Vi har tenkt å tilby å betale for eggfrysing når hun blir gammel nok og ønsker det. Det kunne ikke alt meg inn at jeg må sette av tilsvarende beløp til søsken og vi kommer heller ikke til å fortelle det. Så denne tråden kom litt nært.

Hvis søsteren fikk kreft og foreldrene ønsket å betale for ekstra kreftbehandling, skulle da søsken fått tilsvarende til bruk? Foreldre må få lov til å bruke pengene slik de selv ønsker så lenge de er i live uten at man hater dem av den grunn.

Anonymkode: b4c50...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...