Gå til innhold

"Vi ønsker å sørge i fred"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 
Har et vennepar som har gått gjennom et svært tungt tap nylig. I annonseringen av deres tap har de skrevet "Vi ønsker å sørge i fred". 
Jeg lurer på om det er da innafor å sende blomster eller lignende med en kort hilsen som "Tenker på dere"? 

Spør i beste mening, vil verken virke å være "påtrengende" eller "passiv" så er så usikker siden de har formulert seg som dette. 

Anonymkode: 9992d...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg er ok. 

Det jeg følte var invaderende, som gjorde at jeg gjerne skulle sendt ut en slik melding, var mennesker som kom på døra. Selv om de bare kom med en blomst. Men særlig om de kom med mat, eller for å hjelpe til praktisk. 

Anonymkode: b9e82...cab

Skrevet

Ååå er det tap av et barn?😭 

Jeg syns det er innafor med kort, men tror jeg hadde blitt sliten/irritert av å skulle måtte sette diverse blomsterbuketter i vaser og sånt, jeg hater å gjøre det i utgangspunktet. Ville sida heller gitt noe som ikke krever noe innsats fra dem, forbruksvarer/mat hvis man absolutt skal gi noe men kort er hyggelig!

Anonymkode: 0c8cf...564

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gode venner er dere? Er dere veldig gode venner, så ikke skygg banen. 
Oppsøk de, kom på døren med middag, etc. 

Anonymkode: 6452e...8c4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ååå er det tap av et barn?😭 

Jeg syns det er innafor med kort, men tror jeg hadde blitt sliten/irritert av å skulle måtte sette diverse blomsterbuketter i vaser og sånt, jeg hater å gjøre det i utgangspunktet. Ville sida heller gitt noe som ikke krever noe innsats fra dem, forbruksvarer/mat hvis man absolutt skal gi noe men kort er hyggelig!

Blomst allerede i potte/vase kan være greit da

• Liker 1
Skrevet

Det en over meg skriver at hun syns det var invaderende. 
Hos oss var det det som gjorde at vi «overlevde». At folk kom, at folk bare handlet, ikke spurte om vi trengte - men bare gjorde.

• Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

NEI! 

Er du spinnvill. Selv de som ikke annonserer at de ønsker fred skal slippe slikt. 

Anonymkode: b9e82...cab

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, 
Har et vennepar som har gått gjennom et svært tungt tap nylig. I annonseringen av deres tap har de skrevet "Vi ønsker å sørge i fred". 
Jeg lurer på om det er da innafor å sende blomster eller lignende med en kort hilsen som "Tenker på dere"? 

Spør i beste mening, vil verken virke å være "påtrengende" eller "passiv" så er så usikker siden de har formulert seg som dette. 

Det er sikkert innafor, samtidig så har de sikkert fått tonnevis med blomster av andre også  akkurat nå. 

Anonymkode: 2dde2...cde

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gode venner respekterer venners ønse, de trenger seg ikke på på denne mpten, de sier at de er der men de går ikke bevisst mot venners ønsker om fred og ro. k

Anonymkode: 07aae...2ab

Skrevet

Jeg antar at er det en ting de neppe ønsker nå så er det blomster. Det har de gjerne nok av fra før av, og det betyr liksom ingenting når tapet er så stort. 

De ønsker å være i fred, og da bør man respektere det. 

Er dere veldig gode venner så tenker jeg at en melding om at du ønsker virkelig å stille opp hvis det er noe, og at de må ikke nøle med å ta kontakt. 

Er dere bare venner så ville jeg avventet til sjokkfasen har lagt seg, siden de tross alt har bedt om fred. 

Igjen, de har vært tydelige på hva de ønsker, og det må dere respektere.

Anonymkode: 1f081...9cd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Et kort tenker jeg alltid er greit så lenge man gjør det enkelt med bare et «tenker på dere». Blomster ville jeg droppet til noen som har uttrykt at de vil sørge i fred. Det er ikke alle som orker å fylle huset med den type visuelle bekreftelser på sorgen. Blomster må dessuten vannes og de visner og dør og må kastes. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det en over meg skriver at hun syns det var invaderende. 
Hos oss var det det som gjorde at vi «overlevde». At folk kom, at folk bare handlet, ikke spurte om vi trengte - men bare gjorde.

Samme her, venner og naboer bare kom med handleposer, ting, de bare ga, jeg måtte ikke bruke hodet og tenke ut ting, hva mangler jeg og trenger, det ante jeg jo ikke, var lamslått av sorg. Så folk som bare kom og ga, satte jeg all verdens pris på. 

Anonymkode: 352a7...c1f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skal hun IKKE gjøre når de ønsker å sørge i fred.

• Liker 5
Skrevet

Man oppsøker ikke når de har spesifisert at de ønsker å sørge i fred. Her trenger de tid på seg. Det høres ut som et knusende tap for dem og vi sørger alle ulikt. Er vanskelig å vite helt hvordan man skal forholde seg som nærme venner, men gi dem tid. 

• Liker 5
Skrevet

Vanskelig å vite om de mener at de ikke ønsker at folk ringer eller kommer på besøk eller om de også mener at de ikke ønsker kort og blomster. Du kjenner dem best og er best til å vurdere hvor de intime grensene går.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei, 

Ville ikke gjort noe i en slik situasjon. 
Spørs hvor nære du er dem, om noen uker kan du sende en melding der du skriver at du tenker på dem, og er der dersom de ønsker å prate. 

(Elelrs vil jeg kommentere at dersom du har gjengitt nøyaktig tekst fra dødsannonsen her, så ville jeg tatt det som en krenkelse og fornærmelse å finne i en tråd på kg).

Anonymkode: b3f53...d1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er lurt det de har bedt om, men jeg måtte jo respektert det. Og heller endret taktikk om de selv oppdager at sorg er i utgangspunktet ensomt. Hvis man ber folk om å holde seg unna blir det nok enda mer ensomt..

Men ja, et kort er innafor. Ville ikke sendt blomster. Å måtte kaste stinkende blomster fortsatt innpakket i papiret fordi man ikke orket å finne frem vase. Ikke noe særlig 

Anonymkode: b14ce...ede

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville ikke gjort noe i en slik situasjon. 
Spørs hvor nære du er dem, om noen uker kan du sende en melding der du skriver at du tenker på dem, og er der dersom de ønsker å prate. 

(Elelrs vil jeg kommentere at dersom du har gjengitt nøyaktig tekst fra dødsannonsen her, så ville jeg tatt det som en krenkelse og fornærmelse å finne i en tråd på kg).

Anonymkode: b3f53...d1a

Tviler på at noen som er i den situasjonen som TS beskriver, henger på KG akkurat nå..

Anonymkode: b2752...36f

• Liker 3
Skrevet

Kort ok, en konkret gave som ikke blir dårlig er også ok. Eller et tilbud om hjelp. Men ikke ting som kan bli dårlig eller som må stelles, som blomster, ferdig middag, frukt etc.  

Anonymkode: 98815...105

Skrevet

De ønsker fred.

De ønsker ikke mat, blomster eller besøk akkurat nå. 

Det som er innefor er om du tilbyr deg å hjelpe til med hverdagssyssler: for eksempel om de har andre barn kan det være innenfor om du tilbyr deg å være litt barnevakt, ta med ungene noen timer, hente på skolen eller annet slik at de kan få litt tid til hverandre og de de trenger sammen. De trenger kanskje å gråte, skrike eller annet som de ønsker å "skåne barna for".

Er de veldig gode venner hadde jeg muligens kjøpt dem et gavekort på Egon eller til og med ei natt på hotell slik at de kommer seg ut av bobla når de selv er klar for det.

Anonymkode: c36d2...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...