Gå til innhold

Tenåringer og late helger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to jenter på 13 og 15. Denne helga har vi ingen store planer. I dag sov de til i 12-tida, vi spiste «frokost» sammen og nå er de bare hjemme, den ene dusjer og den andre sminker seg.. 

Kjenner det kribler litt i meg når de ikke «gjør» noe. De har fått beskjed om å rydde romma sine, det får de vel gjort ila dagen. Samtidig er skoleukene travle, tidlig opp og trening et par ganger i uka. Så kanskje de fortjener å velge selv hvor aktive de vil være i helga? 

Hver helg er jo ikke sånn da. De henger noe med venner eller vi besøker familie etc.

«Tvinger» dere tenåringene med på ting i helgene?

Anonymkode: 9077b...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger, ja, men enkelte helger får de bare sove så lenge de vil og styre dagene selv. Jeg har ikke glemt hvordan det var å være tenåring...

Anonymkode: 639af...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har to jenter på 13 og 15. Denne helga har vi ingen store planer. I dag sov de til i 12-tida, vi spiste «frokost» sammen og nå er de bare hjemme, den ene dusjer og den andre sminker seg.. 

Kjenner det kribler litt i meg når de ikke «gjør» noe. De har fått beskjed om å rydde romma sine, det får de vel gjort ila dagen. Samtidig er skoleukene travle, tidlig opp og trening et par ganger i uka. Så kanskje de fortjener å velge selv hvor aktive de vil være i helga? 

Hver helg er jo ikke sånn da. De henger noe med venner eller vi besøker familie etc.

«Tvinger» dere tenåringene med på ting i helgene?

La de slappe av og gjøre ingenting. 

Vi er human beings, ikke human doings 🤓

Anonymkode: e9051...3ba

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sånne late dager hjemme med tenåringene mine. ❤️
De har hektiske liv med skole, trening, jobb/sosialt hele tiden, så nyter å ha de hjemme og gjøre "ingenting" noen ganger.
Kjenner jeg kan savne tid med dem i en hektisk hverdag, så en helg uten planer er gull i min bok. 😉

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem slappe av. Det er ikke sunt å ha stimuli konstant. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne helger er jo så deilig! 
om de er travle med med venner og skole ellers i hverdagen, så er det bare bra å klare å slappe av og kose seg i sitt eget selskap.

Her har vi en salig blanding. En helg er fult opp fra skoleslutt fredag til sengetid søndag, mens neste helg er det kanskje null planer.

Anonymkode: c4bce...4fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må le litt. Har hatt helgefrokost alltid. Nystekte rundstykker, egg og bacon. Dette er nærmere brunsj. Alle har stått opp for å få denne brunsjen. Kl 11 eller 12. Så har de lagt seg igjen etterpå. Har ungdommen vært på fest, ta hensyn. Hvert der, gjort alt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne helger er deilige, det har både tenåringene og vi syntes her!

Forventer at de hjelper til hvis det er noe jeg trenger hjelp til, men ellers er sånne helger restitusjon her i en hektisk hverdag.

Anonymkode: 15676...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er store nok til å styre dette sjøl 

Anonymkode: 66916...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to på samme alder + en på 11 og tvinger dem ikke til noe som helst. De to yngste er oppe relativt tidlig i helgene (ca 9) mens eldste gjerne sover til 12. De sitter mye på rommene sine i helgene og det er helt greit. Det må være lov å slappe av og gjøre ingenting. Noen ganger har de/vi planer, andre ganger ikke. Hverdagene er travle nok som de er. Til middag kommer de fram og spiser med oss og tilbringer så det meste av helgekveldene med oss. På lørdag har vi filmkveld. På søndagene har vi besøk og da spilles det brettspill etter middag noe alle barna veldig gjerne er med på.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det plager deg at barna dine slapper av. Du kan jo gjøre de tingene du selv har lyst til uansett hva de driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle😊 Fint å høre at andre og synes det er ok med rolige helger! 

Du som svarte sist: Det plager meg ikke direkte, men jeg kan bli litt «rastløs» på deres vegne. Finner såklart på ting uten ungene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det blir lange perioder der ungdommen bare sløver rundt hjemme hver helg, så kan det være jeg "tvinger" dem med på noe. (Jeg kan ikke fysisk tvinge dem til noe som helst. De er mye sterkere enn meg.)

Det trenger ikke være noe stort. Kanskje er det å få dem med en tur på butikken, eller noe annet som lufter dem litt.
Evt. så tilbyr jeg at vi finner på noe sammen.

Hvis jeg virkelig mener at de trenger å få gjort noe aktivt, så sier jeg ifra, senest dagen før, at "i morgen skal vi ...." og så blir vi enige om tidspunktet vi starter.

For det meste setter jeg selv også pris på å ha sløve helger. Så jeg tenker at de også setter pris på det.

Anonymkode: 4fc1d...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får sløve. Her er det frokost kl 10, men hender de legger seg igjen litt. Men de må selvfølgelig hjelpe til med noen av de vanlige gjøremålene, om de er hjemme. F.eks måke snø, vanne hagen, bære ved, lage middag, henge opp en klesvask, gå med søppel.... Min største har også hatt lørdagsjobb fra han var 15. Det er vel ganske vanlig. Da er det helt greit å sløve resten av dagen.

Anonymkode: d104f...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La de sløve, tenk så godt for de

Anonymkode: c92ec...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...