AnonymBruker Skrevet 26. oktober #1 Del Skrevet 26. oktober Jeg er utdannet bvped og har en relevant mastergrad. Skal begynne å jobbe som familieveileder i bvtj. Jeg har barn selv, og har selv kjent på kroppen hvor utfordrende foreldrerollen kan være i blant. Likevel ønsker jeg gjerne å høre fra dere som har motatt/fortsatt mottar eller ønsker foreldreveiledning. Hvordan ønsker dere å bli møtt? Hvilke forhåpninger har dere til veiledningen? Mitt hovedformål er å hjelpe hele familien til en bedre dynamikk og forståelse. Men jeg ønsker ikke å tråkke noen på tærne eller fremstå som bedrevitende eller nedlatende. Med all respekt er det dere som kjenner barnet deres best, så jeg ønsker å være lydhør ovenfor dere som foreldre. Takk på forhånd for alle tilbakemeldinger, råd og tips❤️ Anonymkode: e6cb2...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #2 Del Skrevet 26. oktober Møt de som en nøytral person. Ikke les hundrevis av papirer før du faktisk har møtt de og fått en viss tillit. Lytt og hør. Ikke ta alt en saksbehandler sier som god fisk. Gjør deg opp din egen mening. Ingen voksne eller barn blir bedre av kritikk. Anonymkode: de259...b8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #3 Del Skrevet 29. oktober Opp. Anonymkode: e6cb2...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #4 Del Skrevet 29. oktober Å se begge foreldrene, ingen favorisering og forhåndsdømming. Lag et trygt rom slik at begge foreldre får sagt sitt. Å være ekstra tålmodig med de som kanskje er vanskeligst. Bruk litt ekstra tid på å komme til enighet seperat med den «vanskelige» foreldern, slik at dem forstår hvorfor du mener akkurat det er det beste for barnet. Ha fokus på hvordan foreldre kan bygge tillit til hverandre. Jobb med relasjon, tilpasset situasjonen. Jeg er en nøytral part i en slik foreldreveiledningssak gjennom barnevernet. Og jeg oppfatter det slik at ene foreldern blir sett og hørt, mens den andre foreldern blir dømt og begrenset. Og det er smertelig å se, for denne forelderen vil intet annet enn godt for barnet sitt. Og ja, som hun over skriver - ingen voksne liker voksenkjeft. Masse lykke til TS, du er så utrolig viktig i en slik rolle du påtar deg! Anonymkode: 1394b...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #5 Del Skrevet 29. oktober Jeg vet ikke helt hva slags situasjoner du skal veilede foreldre gjennom. Men vi er inne i Bups systemer, og har mye erfaring med ulike veiledere. De som vi får mest nytte av, er de som klarer å sette seg inn i situasjonen vår, er åpne og hører på hva vi sier. Og klarer å legge bort det de pugget fra lærebøkene i studietida. Og så, når de har lyttet og tenkt, kommer de med innspill. Ikke masse formaninger før de vet hva situasjonen er. Vi har en familieveileder nå som vi rett og slett ikke klarer å kommunisere med, det blir litt sånn "Goddag mann, Økseskaft", når vi forteller noe, svarer hun med en setning fra læreboka om hvordan ting skal være i ideelle situasjoner. Vi har et barn som er sterkt pleietrengende, og mye av hverdagen dreier seg om å legge til rette for ham. Men jeg tror ikke det står så mye om disse situasjonene i hennes studiebøker. Det jeg skulle ønske hun kunne ha gjort, var å lytte mer. Be oss forklare hvordan ting er, hvorfor det er vanskelig. Så kunne hun kanskje lært noe av situasjonen vår, i det minste, sånn at hun kan hjelpe neste familie litt bedre. Sånn det er nå, føles det som en ekstra belastning å gå på disse timene med "foreldreveiledning"... Anonymkode: 8882f...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #6 Del Skrevet 29. oktober Jeg har ei venninne som jobber som familieveileder. Hun er veldig bevisst på å ikke kle seg noe ekstra pent, men går med helt vanlige klær osv. Hun er klar over at familiene hun besøker oftest har litt å slite med, og prøver å møte de på deres nivå og ikke komme inn og se superprofesjonell ut feks. Og på hjemmebesøk er hun avslappet til om det er litt skittent eller om familiehunden hopper på henne, det er ikke det som er viktig under det besøket. Anonymkode: 1585d...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #7 Del Skrevet 29. oktober Du får opplæring og veiledning i jobben din Hilsen bv.ped, samspillsterapeut og foreldreveileder i bv.tjenesten Anonymkode: 1cc0e...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober #8 Del Skrevet 29. oktober Som jeg sier: rolige foreldre gir rolige barn. En bør huske dette......det gjelder også å se hele situasjonen til barn og foreldre...... Anonymkode: d765c...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå