Gå til innhold

Min mor er vanskelig å ha et forhold til

NoUsername

Anbefalte innlegg

Jeg fikk noen meldinger av min mor i går å der sto det at om jeg ikke hjelper henne med penger så er vi ikke familie.

Her er noen fakta om min mor 

• Drukket alkohol i minst 30 år

• Spiser bare m og riskrem

• Ligger bare i senga eller sitter i sofaen nesten 24/7

• Har muligens alkohol-assosiert demens 

• Husker ikke hva hun sier eller skriver itillegg sletter det hun skriver 

• Lyver 

• Lover ting men holder ikke det (som feks at vi skal få julegaver i år men ingen tror på det)

• Er flink å spille på følelsene og barmhjertigheten til folk 

• Har muligens manipulativ schizofreni 

• Har aldri akseptert hjelp 

• Eier ikke selvinnsikt 

• Sagt selv at hun har begynt "å miste ord" 

• Er 60 år 

• Har voksne barn med 4 menn 

Min halvsøster har bedt henne om å ikke spørre etter penger men fremdeles så spør hun. Hun betaler heller ikke det hun skylder min halvsøster eller meg. Mor tar for det meste bare kontakt med oss når det gjelder penger og forventer at genuin kontakt kommer bare fra vår side.

Jeg vurderer sterkt å kutte totalt kontakt med moren min for hun bringer meg bare vondt men jeg har ikke klart det så langt... Er jeg en dårlig sønn / menneske om jeg gjør det? 

Endret av NoUsername
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noen diagnose som heter manipulativ schizofreni. Har hun psykoser? Hvis ikke kan det være tale om personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 93dd0...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt menneske tar vare på seg selv og det virker genuint fornuftig å kutte eller begrense kontakten med denne moren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (1 time siden):

Jeg fikk noen meldinger av min mor i går å der sto det at om jeg ikke hjelper henne med penger så er vi ikke familie.

• Lyver 

• Lover ting men holder ikke det (som feks at vi skal få julegaver i år men ingen tror på det)

• Eier ikke selvinnsikt 

• Er 60 år 

Min halvsøster har bedt henne om å ikke spørre etter penger men fremdeles så spør hun. Hun betaler heller ikke det hun skylder min halvsøster eller meg. Mor tar for det meste bare kontakt med oss når det gjelder penger og forventer at genuin kontakt kommer bare fra vår side.

Jeg vurderer sterkt å kutte totalt kontakt med moren min for hun bringer meg bare vondt men jeg har ikke klart det så langt... Er jeg en dårlig sønn / menneske om jeg gjør det? 

Du trenger ingen av punktene. Om et familiemedlem truer med at dere ikke er  «familie» om man ikke gir dem ønsket sum lenger, er det så destruktivt at det krever kompetent helsehjelp. Det er ikke et friskt eller rasjonelt krav, men en trussel som vitner om at hun sannsynligvis ikke er ved sine fulle fem. Har hun tilgang på helsehjelp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (1 time siden):

• Lyver 

• Eier ikke selvinnsikt 

• Er 60 år 

Nei, du er ikke et dårlig menneske eller sønn om du kutter kontakten, det er viktig å skjerme seg selv og evt andre, om du feks har barn. 

Det er tøft å stå i sånne situasjoner, man føler seg hjelpeløs og man aner ikke hva man skal gjøre. Men det er ikke så mye å gjøre om vedkommende er samtykkekompetent og ikke ønsker å motta hjelp, og det ikke går an å snakke ordentlig med henne. 

Du har først og fremst ansvar for deg og dine, og du må gjøre det som er riktig for deg. Og som sagt, du er ikke et dårlig menneske om du trekker deg bort, du er fornuftig. Om du fortsetter å ha kontakt så vil du bare kjøre deg selv i grøften.

Anonymkode: f5215...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen dårlig sønn om du kutter kontakt, men jeg er enig i at det virker som at hun trenger hjelp.

Har du noen gang snakket med din fastlege om hvordan hun er og om det er noe som kan gjøres? 

Om hun ikke vil ha, å ingen kan tvinge henne, så dømmer jeg deg ikke om du lar henne seile sin egen sjø. Men det er en veldig sår og tung situsjon. 

Lykke til uansett hva det blir til, det er ikke sånn her et forhold til mor skal føles ut. Du fortjener bedre. 

Anonymkode: 5b144...a5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS. Jeg har en mor som truer med at vi ikke er familie. Dette har hun drevet med siden jeg bar liten. Hun pleide ta på jakke, da jeg var barn, og si sånn "nå drar jeg". Jeg syns du bør bryte med din mor. Still evt et siste ultimatum om at hun må bli totalavholds, og ta imot hejsehjelp. Dersom hun fortsatt nekter, bør du bryte. Mest for din egen del. Det er veldig sårende når de sier slike ting. Man ønsker å ha familie, og sammenligner seg gjerne med de som har friske foreldre. Jeg vet at dette er vondt. Du bør fokusere på egne behov. Hvordan har det gått med deg? Er du i arbeid, eller under utdanning? Har du gode venner. Prøv å hjelpe deg selv til å bli en god boksen som trives i livet ditt! Lykke til!

Anonymkode: d0085...e3d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (8 timer siden):

• Lyver 

• Eier ikke selvinnsikt 

• Er 60 år 

Du er ikke det. Du bør gjøre det som er best for deg. Din mor vil ikke endre seg, bortsett fra de endringene som følger med hennes livstil. Dere bør likevel ta kontakt med helsevesenet,  og gi dem ansvaret for henne. 

Anonymkode: a5a16...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ønske henne alt godt og samtidig akseptere at dette ikke er bra og at det er best at dere ikke har kontakt. Hvis samvittigheten din fremdeles plager deg kan du tilby deg å betale for matkasser, kjøre henne til avrusing eller noe. 

Hun kommer ikke til å ha forståelse for at du bryter, jeg tror du skal være forberedt på at det ikke blir hyggelig. Samtidig kan det være at det er enklest for deg å akseptere at hun ikke har det bra og la være å dømme henne. Men det er opp til deg, hvis du får bedre samvittighet av å dømme henne så for all del, døm i vei. Det synes jeg ikke det er noe galt i etter hva du har opplevd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (8 timer siden):

Du trenger ingen av punktene. Om et familiemedlem truer med at dere ikke er  «familie» om man ikke gir dem ønsket sum lenger, er det så destruktivt at det krever kompetent helsehjelp. Det er ikke et friskt eller rasjonelt krav, men en trussel som vitner om at hun sannsynligvis ikke er ved sine fulle fem. Har hun tilgang på helsehjelp. 

Hun har tilgang på helsehjelp men bruker det bare når det er noe fysisk galt, ikke psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, du er ikke et dårlig menneske eller sønn om du kutter kontakten, det er viktig å skjerme seg selv og evt andre, om du feks har barn. 

Det er tøft å stå i sånne situasjoner, man føler seg hjelpeløs og man aner ikke hva man skal gjøre. Men det er ikke så mye å gjøre om vedkommende er samtykkekompetent og ikke ønsker å motta hjelp, og det ikke går an å snakke ordentlig med henne. 

Du har først og fremst ansvar for deg og dine, og du må gjøre det som er riktig for deg. Og som sagt, du er ikke et dårlig menneske om du trekker deg bort, du er fornuftig. Om du fortsetter å ha kontakt så vil du bare kjøre deg selv i grøften.

Anonymkode: f5215...310

Hun er samtykkekompetent men blir det nok ikke i flere år til, ønsker ikke hjelp og går ikke ann å snakke til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er ingen dårlig sønn om du kutter kontakt, men jeg er enig i at det virker som at hun trenger hjelp.

Har du noen gang snakket med din fastlege om hvordan hun er og om det er noe som kan gjøres? 

Om hun ikke vil ha, å ingen kan tvinge henne, så dømmer jeg deg ikke om du lar henne seile sin egen sjø. Men det er en veldig sår og tung situsjon. 

Lykke til uansett hva det blir til, det er ikke sånn her et forhold til mor skal føles ut. Du fortjener bedre. 

Anonymkode: 5b144...a5c

Hun trenger hjelp men sier selv at hun har aldri trengt hjelp, det er hennes liv og må få leve som hun vil siden hun er 60 og at hun ikke trenger hjelp. Det er en VELDID vond situasjon for meg. Det gjør jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke det. Du bør gjøre det som er best for deg. Din mor vil ikke endre seg, bortsett fra de endringene som følger med hennes livstil. Dere bør likevel ta kontakt med helsevesenet,  og gi dem ansvaret for henne. 

Anonymkode: a5a16...e97

Jeg vet at hun ikke vil endre seg, hun sitter for langt inn i sine problemer... Hun bor ca 7 timer unna meg da, i en annen kommune og er flink til å lyve samt å få ting til å virke som at det er andre folk som har problemer enn seg selv.

Endret av NoUsername
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig å ønske henne alt godt og samtidig akseptere at dette ikke er bra og at det er best at dere ikke har kontakt. Hvis samvittigheten din fremdeles plager deg kan du tilby deg å betale for matkasser, kjøre henne til avrusing eller noe. 

Hun kommer ikke til å ha forståelse for at du bryter, jeg tror du skal være forberedt på at det ikke blir hyggelig. Samtidig kan det være at det er enklest for deg å akseptere at hun ikke har det bra og la være å dømme henne. Men det er opp til deg, hvis du får bedre samvittighet av å dømme henne så for all del, døm i vei. Det synes jeg ikke det er noe galt i etter hva du har opplevd.

Samvittigheten min plager meg men min halvsøster sier at det må jeg slutte med når det gjelder våres mor. Jeg har ikke lappen eller bil. Hun vil ikke ha hjelp til noe enn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skylder ikke dine foreldre noe som helst. 

Les den setningen en gang til.

Ikke en liten smule engang. Din plikt er å ivareta deg selv og din familie (kone, barn). Din mor er voksen og er et produkt av sine egne valg. Det er lov å kutte kontakt for å kunne ivareta din egen mentale helse. Du skylder henne ingenting.

Anonymkode: 2bd37...f13

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke noen diagnose som heter manipulativ schizofreni. Har hun psykoser? Hvis ikke kan det være tale om personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 93dd0...cae

Jeg vet ikke hva hun har men noe har hun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du skylder ikke dine foreldre noe som helst. 

Les den setningen en gang til.

Ikke en liten smule engang. Din plikt er å ivareta deg selv og din familie (kone, barn). Din mor er voksen og er et produkt av sine egne valg. Det er lov å kutte kontakt for å kunne ivareta din egen mentale helse. Du skylder henne ingenting.

Anonymkode: 2bd37...f13

Jeg skylder ikke min mor noe som helst, det er bare det at hele situasjonen er veldig vond og jeg har samvittighet og barmhjertighet. Jeg har ikke kone eller barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å beskytte deg selv og din eventuelle partner og barn oppi dette. Det er leit å høre at du var så uheldig med hvem du fikk utdelt til mor. 

Det kan være lurt at du selv søker hjelp hos psykolog for å rydde i tankene dine. Hvor langt går et voksent barns ansvar for en vrang forelder. Det virker som du sliter med både hvordan forholde deg til henne i dag, og sorg over hvordan det har vært, altså tapet av en ordentlig og god mamma. 

Jeg ville ikke nødvendigvis brutt kontakten helt, men absolutt satt klare grenser for hvordan jeg aksepterer å bli behandlet. Og tatt den avstanden jeg behøver for å trives i egen hverdag. Slike trusler bør du bare ikke imøtekomme, men svare ganske bestemt på. For eksempel at dette synes ikke du var en grei forespørsel, så da får det heller bli sånn. Så ser du om hun gjennomfører, isåfall ikke noe tap for deg.

Anonymkode: da11a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (20 minutter siden):

Samvittigheten min plager meg men min halvsøster sier at det må jeg slutte med når det gjelder våres mor. Jeg har ikke lappen eller bil. Hun vil ikke ha hjelp til noe enn penger.

Det er enkelt å si hva andre skal føle men det funker ikke sånn. Gjør det som er best for deg selv, bare du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (10 timer siden):

Nei.

Jeg har kuttet ut min mor av færre grunner enn hva du ramser opp. Aldri forstått helt dette å måtte ha ti tusen grunner til å kutte ut mennesker som er stygge mot deg..

Det er ditt liv. Om mennesket ikke gir deg positiv innput, hvorfor plager du deg selv så mye med å ha henne i livet ditt? 

Du trenger jo ikke kutte henne ut for resten av livet. Kanskje for en periode til å begynne med. Du må skjerme deg selv.

Anonymkode: 00789...d85

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...