Gå til innhold

Meldt naboene til barnevernet. Gi beskjed?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor vegg i vegg med et par som har vært sammen siden ungdomsskolealder. De har 3 barn. Eldste ble nettopp 6 år. Inne er det veldig godt lydisolert, og jeg hører lite, men med engang man går utenfor hører man langt mer. Nå har det vært svært mange hendelser hvor eldste skriker av all sin hals, og far brøler tilbake. Jeg aner ikke om dette barnet har noen diagnoser, men h*n ser generelt trist ut når jeg ser h*n. Barnet mitt har også kommentert at dette barnet er mye alene i friminuttene på skolen og ofte er lei seg. Jeg har hørt barnefar brøle hold kjeft, pissunge og at far har spurt barnet om det er hjerneskadet, når barnet fant frem feil par sko før de skulle dra hjemmefra engang. Mor er veldig rolig, og hjemmeværende. Og kan virke som en underdanig part i forhold til far. Nå har jeg meldt disse til barnevernet og selv om barnevernet bestemmer seg for å ikke åpne undersøkelsessak, så kommer likevel foreldrene til å bli underrettet om denne meldingen. Meldingen blir også gitt med alle detaljer, noe som gjør at det er umulig å skjule at det er jeg som har meldt. 

Nå kjenner jeg på en økende uro, fordi jeg ikke kjenner disse annet enn på hils når vi treffes utenfor (noe som skjer ofte) 

Jeg vet ikke hvilken reaksjon jeg kommer til å få om jeg får en. Barnevernet oppfordret meg til å fortelle det til de (de foreslo at jeg sier det til mor og ikke far) før barnevernet skal ringe etter helgen, og jeg har venner som også sier at jeg bør gi beskjed i forveien siden de uansett får vite at det er jeg som har meldt, men det gir meg bare mer vondt i magen. 

Hva ville dere gjort? 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hatt en forventning om å bli "advart" i forkant, hvis jeg hadde gjort noe som jeg ble meldt til barnevernet for. Naboene er ikke akkurat mine venner eller familie.

Gruer meg bare til mandag jeg nå og til stemningen som jeg muligens må kjenne på i årene som kommer (men jeg kjenner likevel på at jeg har gjort rett ved å melde inn)

Anonymkode: c6696...0ef

• Liker 6
  • Hjerte 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja lykke til med det der...

Anonymkode: d5cb2...506

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver slett ikke å si noe. Men etter at vi ble meldt en gang, anonymt, har det vært vanskelig. Det var detaljer i varselet som kun våre nærmeste visste om. Vi vil nok aldri få vite det, og det er kanskje greit. Jeg hadde nok hatt frost mot den som ikke syntes jeg var den beste mammaen for sønnen min. 

Ellers er barnevernet pliktig til å undersøke ethvert varsel de får. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at du har min fulle støtte på at du meldte fra, å bli kalt stygge ting av sin egen far er det ingen barn som fortjener å vokse opp med. 
Faren trenger i hvertfall et sinnemestringskurs og sikker cos-kurs også. 

Jeg hadde tatt kontakt med mor for å «advare» henne om at bv kommer til å ta kontakt, og hvorfor. Selv om hun kanskje ikke sier slike ting selv så godtar hun at det skjer ved å ikke gå fra han. Begge er ansvarlig, men det er sikkert en skjevhet i forholdet der hun kanskje ikke tørr å gjøre noe?

Faktisk vet jeg om en mor som fikk beskjed fra bv om at om hun ikke gikk fra barnefar sa ville dem iversette omsorgsovertagelse, dog der var det snakk om «lettere» vold også. Enden på visen var faltisk at barnefar skikket seg og familien har det bra nå. 

Anonymkode: 2a189...a05

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (5 minutter siden):

Du behøver slett ikke å si noe. Men etter at vi ble meldt en gang, anonymt, har det vært vanskelig. Det var detaljer i varselet som kun våre nærmeste visste om. Vi vil nok aldri få vite det, og det er kanskje greit. Jeg hadde nok hatt frost mot den som ikke syntes jeg var den beste mammaen for sønnen min. 

Ellers er barnevernet pliktig til å undersøke ethvert varsel de får. 

Barnevernet fortalte at de skulle ha et møte i går. Der ville det bli tatt stilling til om de skulle opprette undersøkelsessak eller ikke. Hvis ikke, så ville foreldrene likevel bli ringt og få vite om meldingen, og rådet til å ta tak i det (kanskje i form av noe sinnemestringskurs etc) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnevernet fortalte at de skulle ha et møte i går. Der ville det bli tatt stilling til om de skulle opprette undersøkelsessak eller ikke. Hvis ikke, så ville foreldrene likevel bli ringt og få vite om meldingen, og rådet til å ta tak i det (kanskje i form av noe sinnemestringskurs etc) 

Det var rart. De plikter å undersøke.Du må ikkje snakke med mammaen. Men du kan.Er no ikkje heilt sikkert at de forstår at det er deg, kan vel vere andre naboer eller forbipasserende som hører og ser. Tek av meg hatten for eit så flott menneske som deg.Står opp for dette barnet sjøl om det er ubehagelig. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lenge du ikke har meldt som anonym, blir navnet ditt formidlet som melder. Håper du har kikkehull i døra og kan sile de som ringer på en stund fremover. 

Anonymkode: 3940a...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som brøler av full hals er ga ganske normalt,fedre eller mødre skal ikke  krenke ungen sin på den måten. 

Anonymkode: c6fdf...c0c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må være klar over når en anmelder noen til barnevernet og konklusjonen blir omsorgsovertakelse og må opp i nemda, så kan du bli innkalt som vitne og da er du ikke lenger anonym. Går ut i fra at du har tenkt sålangt.

Anonymkode: 29a05...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så lenge du ikke har meldt som anonym, blir navnet ditt formidlet som melder. Håper du har kikkehull i døra og kan sile de som ringer på en stund fremover. 

Anonymkode: 3940a...7a3

Ikke alltid. Jeg meldte under fullt navn flere ganger på samme barn. Barnevernet formidlet ikke til foreldrene hvem som hadde meldt, og det fikk ikke foreldrene vite før rettssaken da jeg skulle vitne. Men jeg sa til barnevernet at jeg ønsket ikke at de skulle formidle at jeg hadde meldt, da dette ville gå ut over barna hvis de ikke fikk ha kontakt med meg videre (for barna var jeg en slags beskyttelsesfaktor ved at de fikk komme til meg og fikk mat etc).

Anonymkode: ae21e...c2f

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det gått så langt så skulle jeg vitnet, men akkurat nå er det jo sånn at det ikke engang er sikkert at barnevernet går inn å undersøker, og da oppleves det veldig belastende å ikke skulle være anonym når dette er folk jeg treffer på nesten daglig. 

Vi bor dessverre slik at det er usannsynlig at andre skal ha hørt hva som har blitt sagt. At andre kan ha hørt skrikingen fra barnet eller brølingen fra far er mer sannsynlig, men ikke de spesifikke tingene far har sagt. Og barnevernet sa at foreldrene får vite alle detaljer i meldingen. De kan ikke bare si at det er meldt om skriking og brøling fra huset.... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjorde det riktige. Det beste for denne familien er trolig å få hjelp til å være en familie og oppdra barna sine på en sunn måte. Det har du bidratt til nå. Hvis de ringer på døra di for å gi voksenkjeft, så ville jeg sagt noe langs disse linjene. Si hva du har hørt og observert og tenkt at de kunne ha behov for hjelp fra bvn. 

Anonymkode: 445e6...60c

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til barnevernet en gang. Det satt langt inne. Det var en vurdering over tid. Her var det ikke rus inni bildet. Mishandling. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble meldt inn for litt over et års tid siden. Litt samme grunnlag som hos deg. Det ble undersøkt, samtaler, men henlagt.

Tungt veiende var at barna hadde vært på ferie i 4 uker da det ble meldt inn bekymring. Først to uker med far og så to uker med meg. Vi hadde rett og slett ikke vært hjemme i det tidsrommet bekymring gjaldt og var bortreist da det ble meldt inn og bv rykket ut for å undersøke.

Det var heller ikke noe hold i det som ble meldt inn i vårt tilfelle, men ble likevel opprettet sak. Nabo har nok innsett at hen har meldt inn feil leilighet, men ikke hørt et eneste pip fra den kanten...

Anonymkode: c5e30...896

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (1 time siden):

Det var rart. De plikter å undersøke.Du må ikkje snakke med mammaen. Men du kan.Er no ikkje heilt sikkert at de forstår at det er deg, kan vel vere andre naboer eller forbipasserende som hører og ser. Tek av meg hatten for eit så flott menneske som deg.Står opp for dette barnet sjøl om det er ubehagelig. 

Nei, de plikter ikke å undersøke, saken kan avsluttes uten undersøkelse. 

Anonymkode: 066a5...9c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sjans for at noen som har vært på besøk hos deg har meldt heller?

Anonymkode: f9e13...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra du meldte fra! Heller en gang for mye enn en gang for lite.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ingen sjans for at noen som har vært på besøk hos deg har meldt heller?

Anonymkode: f9e13...57f

Åh det hadde vært befriende hvis det gikk an å si at det var en som ofte er på besøk hos meg som har meldt inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville nok ha vore for feig til å varsle mor i forkant av at bv tek kontakt med familien, men fint om du orkar å gjere det. 

Veldig bra at du melde ifrå! 

Anonymkode: 3b8e4...072

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å be barneverntjenesten om å være anonym, men når man melder som nabo er det ofte ganske åpenbart hvem som har meldt bekymring. 

I ditt tilfelle tror jeg ikke at jeg hadde sagt noe i første omgang. Da vil de helt sikkert ha detaljer og argumentere imot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...