Snublefot62 Skrevet 25. oktober #81 Del Skrevet 25. oktober Jo mer som skrives her jo mer overbevist er jeg om at de voksne her hverken klarer eller vil se barnas behov, og klarer å prioritere den fremfor eget ego. Fokuset til ts i tråden en løgnene og oppførsel til barna. For de må de lære at de ikke skal gjøre. Samtidig lever disse barna i en konflikt og drakamp mellom skilte foreldre, hvor minst den ene av foreldrene har hatt langvarig alvorlig psykisk sykdom. De lever i en daglig konflikt, og nå skal oppførsel fikses for sånn kan en ikke oppdras. Hvem tenker egentlig på barna lurer jeg på? Hvem setter de først? Det er ikke mor i alle fall. Det har TS gjort klart og tydelig. Det er ikke TS heller for der er det viktigste at de oppfører seg bra. Far? Stakkars barn. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #82 Del Skrevet 25. oktober Å kjempe mot en psykopat er virkelig tungt’ Men om hun har den diagnosen (siden du nevnte at mannen hadde lest journalen), så vil det være temmelig enkelt å få omsorgen for barna? Vil jo tro at far ikke ønsker at barna skal vokse opp i det huset. Anonymkode: 5f58f...c18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #83 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Her lurte jeg mer på oppdragelse. Barna må jo lære at dette ikke er greit. Men må være forsiktig med hvordan man går frem her. De gjør jo som mor sier. Men det er fremdeles feil valg å ta. Så hvordan reagerer vi på slike stygge løgner om oss? Anonymkode: 65015...9d4 Vi? Far. Du skal da ikke oppdra noen andres barn? Anonymkode: 6545c...58b 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #84 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Grep er tatt. Jeg skrev her i håp om litt råd eller hjelp fordi jeg vil gjøre så godt jeg kan når jeg skal hjelpe disse barna fremover. Tenkte her spesielt på løgnene deres. Jeg kan godt lage en ny tråd om resten av problemene disse barna viser. Fordi ja selvfølgelig er det mer bekymringer rundt barna. Har da aldri sagt at løgner er det eneste vi har å Jobbe med her. Takk for innspill Anonymkode: 65015...9d4 Far skal ta seg av barna. Ta et steg til side og la far oppdra barna sine. Anonymkode: 6545c...58b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #85 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er selvfølgelig vårt mål å få barna bort fra mor! Det jobbes iherdig med det. I mellomtiden vil vi ikke at barna skal ødelegges helt av mors "oppdragelse" Derfor prøver vi "lære" de hvordan man egentlig skal og burde oppføre seg. Ser jo at løgner og bedrag er en del av livet deres nå, og er blitt normalen for dem. På grunn av at mor er slik og de lærer jo av mor. Derfor skrev jeg her, for å kanskje få noen råd om hvordan vi kan kontre mors syke oppdragelse. Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja! Dette er vi da 100% klar over. Vi prøver gi de en så normal og kjærlig oppvekst som mulig. Vi vil ingenting annet enn at de skal vokse opp til å bli sterke gode, lykkelige mennesker. De har det kjempe vanskelig og vondt hos mor ja. Vi slåss for dem i retten og hos barnevernet. Gjør alt vi kan. Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sa ikke at rektor tok dette alvorlig. Hun bare ringte hjem å fortalte om alle løgnene. Løgnene er forresten veldig ille til tider, ikke bare om samvær. Barna går til politiet med mor og anmelder folk (naboer, gamle venner av mor etc) for tull. Ting som mor har funnet opp for å skade folk eller få tak i penger fra folk. Dette er jo alvorlig. Og selvfølgelig vil vi ikke at barna skal være med på slike løgner som kan ødelegge folk. Derfor spørr jeg her om hjelp til spesielt dette med løgner. Hvordan få de til å slutte med løgnene? Det er den ene tingen jeg spurte om her på kg. Selvfølgelig har vi mye annet å jobbe med! Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk. Er dette som blir gjort også ☺️ I denne tråden tenkte jeg mer på hvordan vi skal samtale med barna her hjemme angående det å lyve så mye om så alvorlige ting. Altså hvordan "oppdra" barn i en slik stygg situasjon. Men forstår at folk har mye spørsmål rundt alt. Prøvde svare så godt jeg kan. Takk igjen ☺️ Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Moren deres er psykopat. Hun kan ikke snakkes med. Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Far har da vært gift med henne. I 15 år. Han har selvfølgelig lest journalen hennes ja👍 Far sier ikke et eneste stygt ord om mor til barna. Det tenger han ikke. Barna har øyne og ører. Mor deler alt av journaler og rapporter med barna, av en eller annen grunn. Hun har ingen grenser. Anonymkode: 65015...9d4 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei problemet var aldri at folk går rundt og tror stygt om far fordi barna lyver. Det er vondt for far ja, men han overlever. Vi ville muligens ha råd fra noen i lignende situasjon, om hvordan man kan håndtere slike alvorlige løgner fra barn. Fordi vi vil gi barna hjelp. Vil ikke de skal bli løgnere. Anonymkode: 65015...9d4 Er du helt blåst….? Problemet her er ikke at ungene lyver, men at mor manipulerer dem, straffer dem osv til å lyve. Dere kan rett og slett ikke oppdra disse stakkars ungene til å ikke lyve. Det du egentlig har lyst til å kreve av dem er at de skal stå opp imot sin psykopat mor, som etter dine egne ord ikke går ant å snakke med. For det er det som må til om de skal slutte med løgnene. De må konfrontere og utfordre sin mor, som da antakelig vil klikke helt i vinkel på dem. Far skilte seg fra moren deres for å komme unna regner jeg med. Barna hans derimot, er fremdeles fanget i hennes klør. Det disse ungene trenger er først og fremst støtte og forståelse. At far bekrefter at han skjønner at de ikke mener det, men at mor tvinger dem. Det du - hvem enn du er - og far absolutt ikke bør gjøre er å legge stein til byrden deres. Far må slutte å legge på ungene at han blir lei seg osv. Da setter dere bare de stakkars ungene under dobbelt press, så det blir feil og voksne som anklager dem uansett hva de gjør. Noen må være på barnas side, og forstå at de ikke ønsker å lyve og gjøre far lei seg - men at mor sier og gjør slemme ting for å tvinge dem. Dette har null og niks med oppdragelse eller å lære at det er stygt å lyve å gjøre. Far må heller hjelpe dem med hvordan de kan håndtere mor. Hva de kan si når hun vil at de skal gjøre noe som ikke føles greit. Hvordan de kan få hjelp om hun er slem og straffer. Stakkars, stakkars unger som står helt alene mot en psykopat mor, og det eneste TS er opptatt av er at de må skjønne at det er stygt å lyve…. Ikke mye ryggdekning å få der nei 😕 Anonymkode: aa503...aff 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #86 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi? Far. Du skal da ikke oppdra noen andres barn? Anonymkode: 6545c...58b Seøvsagt skal hun være med å oppdra om de bor sammem Anonymkode: dfb43...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #87 Del Skrevet 25. oktober Jo mer jeg leser i denne tråden, jo mer overbevist blir jeg om at ts sitter og lyver. Forsøk på støtte for å bruke støtten som bevis til noe? Dette fremstår som en farmor som støtter sin sønn slik jeg leser dette. Og hvor noe av informasjonen som kommer frem fra far tyder på at far ikke er helt ærlig selv, men hans mor såklart skal støtte sin "lille gutt". Om det er så alvorlig stilt med mor som beskrives samtidig som alle instanser er inne i bildet og har vært det over tid, så stemmer det dårlig at far har samvær og mor hovedomsorg når hun er så skadelig for barna og alle vet det. At ts nekter å oppgi egen relasjon annet enn at den ikke er stemor tyder også på at det ikke er rent mel i posen. Et godt råd til ts: la foreldrene og instansene rundt dem ordne opp i forholdene rundt barna UTEN din direkte innblanding. Om du absolutt vil være noe, velg å være barnas trygge havn. Det er visst helt avglemt i foreldrenes drakamp. Anonymkode: 31e13...271 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 25. oktober #88 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Moren deres er psykopat. Hun kan ikke snakkes med. Anonymkode: 65015...9d4 Det er noe med måte du skriver på som gjør at jeg får litt dårlige vibber av deg, jeg håper det er min feil og ikke reelt med tanke på barna det er snakk om. Det KAN være du har rett i at mor har en slik diagnose, men det kan også være at du faktisk bidrar til at konflikten rundt barna er større enn den trenger være (basert på måten du skriver på) ved å ikke til enhver tid sette barna i fokus og deres beste men fokusere på å skulle "ta mor" for alt det er verdt. Noen ganger er det eneste og beste man som omsorgsperson kan og bør gjøre å fokusere på hva barna trenger, ikke ens egne tanker, følelser og meninger knyttet til den andre forelderen. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #89 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei jeg er ikke stemor. Jeg tar vare på barna. Lojalitet til mor skal de ikke straffes for nei. Men løgner som kan ødelegge andres liv, det må de få lære at de ikke kan gå rundt å fortelle. Så hvordan lærer man bort det da? Uten å gi konsekvenser. Anonymkode: 65015...9d4 Sorry men du kan jo ikke være særlig gammel. Du påstår du ikke er stemor, men du er enten stemor eller mor til barnas far. Altså barna som visstnok lyver er ditt barnebarn. Er du sikker på at versjonen du har hørt er den riktige? Kanskje er barnefordelingssaken mer komplisert, men fordi du et så tett på far har du ikke fått høre mors versjon. Jeg lukter troll her. Du virker å ignorere til at mors mulige manipulasjon av barna gjør at selv barn på 11-12 år et livredde for å ikke please mor. Du sier mor straffet barna men hopper galant over hvordan. HI minner litt om en som har tatt side uten å forstå at barn vokser opp og blir vanvittig preget,og at emosjonell mishandling ikke er så enkelt som at man bare stopper å lyve. Dere må snakke med barna, sitte ned uten mob og SE barna! Ikke tenke straff!! Jesus, barna er jo mellom barken og veden og har det sikkert drittøft om moren er så ille som du påstår. Anonymkode: 94aeb...62a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #90 Del Skrevet 25. oktober Vi hadde problem med dette et par ganger etter skilsmissen. Min ekskone og jeg hadde (og har ennå) ikke et godt samarbeid. Hun har vært sint siden bruddet, og barna havner ofte i kryssilden. Det som kunne skje var at barna var hos meg og hadde en dårlig morgen der de kranglet seg imellom og det ble mye bråk. Yngstemann tok så dette ut overfor lærer, der han klaget på meg og at jeg var en dårlig far. Han brukte iblant et par ord (ifølge lærer) som jeg vet han ikke bruker, men som han har fra mor. Noen av tingene han sa var også direkte feil - som at vi ikke gjør noe gøy hos meg (da hadde vi helgen før hatt masse aktiviteter) eller at jeg aldri tok han med utenlands (vi hadde da vært på en langweekend borte kun få uker før og hadde en utenlandstur booket neste ferie). Jeg forsøkte å snakke med han om dette, da sa han hadde «glemt» det vi hadde gjort sammen. Jeg ga en ryddig respons til lærer, og det var egentlig alt jeg kunne gjøre. Sønnen min er impulsiv og har ganske lite følelseskontroll, og det sliter vi mye med. Også ved uenigheter eller grenser som trekkes hjemme ender det ofte i et komplett raseri. Lærerne som omgås ham har selvsagt også erfaring med dette. Vi har ikke kontroll over alt som blir sagt om oss, slik er det bare. Jeg slo meg til ro med dette et års tid etter skilsmissen, da min eks var på sitt verste. Anonymkode: 6c3f5...ea1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #91 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Seøvsagt skal hun være med å oppdra om de bor sammem Anonymkode: dfb43...75b Nei. Hun vurderer å "oppdra dem så de ikke lyver". Altså ... Anonymkode: 6545c...58b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #92 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sorry men du kan jo ikke være særlig gammel. Du påstår du ikke er stemor, men du er enten stemor eller mor til barnas far. Altså barna som visstnok lyver er ditt barnebarn. Er du sikker på at versjonen du har hørt er den riktige? Kanskje er barnefordelingssaken mer komplisert, men fordi du et så tett på far har du ikke fått høre mors versjon. Jeg lukter troll her. Du virker å ignorere til at mors mulige manipulasjon av barna gjør at selv barn på 11-12 år et livredde for å ikke please mor. Du sier mor straffet barna men hopper galant over hvordan. HI minner litt om en som har tatt side uten å forstå at barn vokser opp og blir vanvittig preget,og at emosjonell mishandling ikke er så enkelt som at man bare stopper å lyve. Dere må snakke med barna, sitte ned uten mob og SE barna! Ikke tenke straff!! Jesus, barna er jo mellom barken og veden og har det sikkert drittøft om moren er så ille som du påstår. Anonymkode: 94aeb...62a Kan være beredskapshjem eller fosterhjem Anonymkode: dfb43...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #93 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Hun vurderer å "oppdra dem så de ikke lyver". Altså ... Anonymkode: 6545c...58b Jo bor man i samme hus oppdrar man sammeb Anonymkode: dfb43...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #94 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Stakkars, stakkars unger som står helt alene mot en psykopat mor, og det eneste TS er opptatt av er at de må skjønne at det er stygt å lyve…. Ikke mye ryggdekning å få der nei Ja noe som ikke stemmer. Hvordan vet ts i det hele tatt at ungene kommer med løgner om hun ikke er objektiv og er tett på ungene. Kanskje noe av det ungene sier om far stemmer. Anonymkode: 94aeb...62a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #95 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan være beredskapshjem eller fosterhjem Anonymkode: dfb43...75b Nei tviler sterkt på det av flere grunner. Anonymkode: 94aeb...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #96 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo bor man i samme hus oppdrar man sammeb Anonymkode: dfb43...75b Leser du det du svarer på? Fuglen fløy rett over hodet på deg. Anonymkode: 94aeb...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #97 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er selvfølgelig hos barnevernet, familievernkontoret, terapeut og alt vi kan tenke på. Er det da ulovlig å spørre her også? Anonymkode: 65015...9d4 Svarene dine bærer preg av at du er både umoden og går i forsvar uten grunn. Du forstår vel at dette er så alvorlig at det må dere ta med bv, bup, psykolog osv? Du spør ikke på et forum når det gjelder så alvorlige ting som et barns psyke. Anonymkode: 94aeb...62a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 26. oktober #98 Del Skrevet 26. oktober (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan være beredskapshjem eller fosterhjem Anonymkode: dfb43...75b Ett beredskaps eller fosterhjem ville aldri skrevet på en så kryptisk måte. Dette er noen som har mye frykt, og er redd og bekymret for ryktet til familien og hva barna lærer av mor. Endret 26. oktober av Sefanja 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #99 Del Skrevet 26. oktober Jeg tror jeg ville gjort følgende: 1. Dokumenter mest mulig for å ha mest mulig å vise til i en fremtidig rettssak. Når rektor (eller andre) ringer, be dem om å sende det skriftlig. Kan dere dokumentere at det som sies ikke stemmer, gjør det. Samle mest mulig. 2. Les dere opp på psykologien bak løgner. Søk å forstå hvorfor de lyver, hva det handler om og hvordan dere kan møte det. Det handler trolig ikke om manglende moral, men om overlevelse. Jeg fant en fin artikkel her: https://rvtssor.no/aktuelt/360/hvorfor-lyver-barnet/ - og det finnes garantert mye mer om det der ute. 3. Gå til familievernkontoret for å lære å håndtere det. Det må være tøft å oppleve at de lyver om dere, men det er viktig å ikke la egne følelser komme i veien for relasjonen. De gjør det neppe med ond hensikt. Fvk er gode på familierelasjoner og kan være til hjelp her. Lykke til! Anonymkode: 6d0d9...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #100 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg tror jeg ville gjort følgende: 1. Dokumenter mest mulig for å ha mest mulig å vise til i en fremtidig rettssak. Når rektor (eller andre) ringer, be dem om å sende det skriftlig. Kan dere dokumentere at det som sies ikke stemmer, gjør det. Samle mest mulig. 2. Les dere opp på psykologien bak løgner. Søk å forstå hvorfor de lyver, hva det handler om og hvordan dere kan møte det. Det handler trolig ikke om manglende moral, men om overlevelse. Jeg fant en fin artikkel her: https://rvtssor.no/aktuelt/360/hvorfor-lyver-barnet/ - og det finnes garantert mye mer om det der ute. 3. Gå til familievernkontoret for å lære å håndtere det. Det må være tøft å oppleve at de lyver om dere, men det er viktig å ikke la egne følelser komme i veien for relasjonen. De gjør det neppe med ond hensikt. Fvk er gode på familierelasjoner og kan være til hjelp her. Lykke til! Anonymkode: 6d0d9...d63 Hun som stemor har da ingenting på familievernkontoret å gjøre. Anonymkode: 6545c...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå