AnonymBruker Skrevet 24. oktober #1 Del Skrevet 24. oktober Noen som vet hvor mye samvær man kan få om man mister omsorgen? noen som er i denne situasjonen selv, som kan svare? Anonymkode: b73d6...946 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 24. oktober #2 Del Skrevet 24. oktober Det kommer jo helt an på hvorfor man mister omsorgen. Noen får helgesamvær en gang i mnd, andre får 4x2 timer samvær i året med tilsyn. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #3 Del Skrevet 24. oktober Du tenker på til barnevernet, ikke en annen forelder? Vi har familier der jeg jobber som har 50% samvær. Krever en viss smidighet fra alle involverte, men kan fungere godt. I mer "ordinære" saker synes jeg å se en tendens til at 8-12 årlige samvær har erstattet de 4-6 som var veldig utbredt før EMD-dommene. Anonymkode: f2ccd...76f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. oktober #4 Del Skrevet 24. oktober Det er jo individuelt. Noen får samvær med barna uten tilsyn, noen får samvær med tilsyn. Også er det x antall ganger i året, og ulik varighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #5 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tenker på til barnevernet, ikke en annen forelder? Vi har familier der jeg jobber som har 50% samvær. Krever en viss smidighet fra alle involverte, men kan fungere godt. I mer "ordinære" saker synes jeg å se en tendens til at 8-12 årlige samvær har erstattet de 4-6 som var veldig utbredt før EMD-dommene. Anonymkode: f2ccd...76f Ja til bv. Så det er mulig med 50%? Eller feks 2 eller fler helger i mnd? jeg er en god omsorgsperson har de sagt, så det går ikke helt på det. Så håper jeg får nok samvær om de skulle vinne, men tviler da mye er usannheter og basert på uriktig informasjon. Har ikke fått hjelpetiltak først heller, noe jeg skulle ha hatt. Så hjertet mitt griner, om faktisk folk ikke får mer enn 8-12 samvær i året! Anonymkode: b73d6...946 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #6 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja til bv. Så det er mulig med 50%? Eller feks 2 eller fler helger i mnd? jeg er en god omsorgsperson har de sagt, så det går ikke helt på det. Så håper jeg får nok samvær om de skulle vinne, men tviler da mye er usannheter og basert på uriktig informasjon. Har ikke fått hjelpetiltak først heller, noe jeg skulle ha hatt. Så hjertet mitt griner, om faktisk folk ikke får mer enn 8-12 samvær i året! Anonymkode: b73d6...946 Det er mulig, men jeg har aldri opplevd at nemnd/rett har besluttet det. De sakene er preget av godt samarbeid mellom barnevern og foreldre. Det er ikke krav til å ha fått hjelpetiltak, men at hjelpetiltak skal ha vært vurdert. Barnevernet må begrunne hvorfor hjelpetiltak eventuelt ikke er hensiktsmessig. Om det er tiltak du tenker ville hjulpet dere og som ikke har blitt tilbudt, er det stort sett en god ide å be advokaten din foreslå disse - gjerne i samtaleprosess om det er aktuelt. Eller før. Anonymkode: f2ccd...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #7 Del Skrevet 24. oktober Alt fra 2 samvær, med tilsyn, i året til helgesamvær med overnatting. Det er en individuell vurdering og ingen her kan forutsi hva nemnda vil bestemme eller hva dere blir enig i samtaleprosess Anonymkode: da33d...fb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #8 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er mulig, men jeg har aldri opplevd at nemnd/rett har besluttet det. De sakene er preget av godt samarbeid mellom barnevern og foreldre. Det er ikke krav til å ha fått hjelpetiltak, men at hjelpetiltak skal ha vært vurdert. Barnevernet må begrunne hvorfor hjelpetiltak eventuelt ikke er hensiktsmessig. Om det er tiltak du tenker ville hjulpet dere og som ikke har blitt tilbudt, er det stort sett en god ide å be advokaten din foreslå disse - gjerne i samtaleprosess om det er aktuelt. Eller før. Anonymkode: f2ccd...76f ja, Her sa bv at det blir nok ikke samtaleprosess før nemnda selvom de sa først at det ble det. Skal det ikke alltid være en samtaleprosess først? Anonymkode: b73d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #9 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ja, Her sa bv at det blir nok ikke samtaleprosess før nemnda selvom de sa først at det ble det. Skal det ikke alltid være en samtaleprosess først? Anonymkode: b73d6...946 Det er et tilbud fra nemnda. Partene må samtykke til det. Jeg er ikke vant med at vi som barneverntjeneste noensinne nekter, selv om det hender tilsvaret vårt er at det fremstår lite hensiktsmessig. Ønsker du samtaleprosess, ber du advokaten din være tydelig på det. Anonymkode: f2ccd...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #10 Del Skrevet 24. oktober Kjenner til en far som mistet omsorgen pga familievold. Han hadde et nært og godt forhold til datteren sin, men mistet omsorgen pga mangel på sinnemestring/vold mot mor. Han fikk treffe datteren under tilsyn (feks sammen med et annet familiemedlemen, søster eller sin mor) en gang i uka, noen ganger to. Jenta var 10 år og da hun ble 12 fikk hun selv velge å treffe faren uten tilsyn. Det blir som regel 2-4 ganger per mnd. Hun har fortsatt ikke overnattet da. De har beholdt et godt og nært far/datter forhold hele veien. Anonymkode: 6ef3a...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #11 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): ja, Her sa bv at det blir nok ikke samtaleprosess før nemnda selvom de sa først at det ble det. Skal det ikke alltid være en samtaleprosess først? Anonymkode: b73d6...946 Begge parter står fritt til å si nei til samtaleprosess Anonymkode: da33d...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #12 Del Skrevet 24. oktober Kjenner et tilfelle der datter var(er) på besøk hos moren en fast dag i uka. Anonymkode: 1c7c3...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #13 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja til bv. Så det er mulig med 50%? Eller feks 2 eller fler helger i mnd? jeg er en god omsorgsperson har de sagt, så det går ikke helt på det. Så håper jeg får nok samvær om de skulle vinne, men tviler da mye er usannheter og basert på uriktig informasjon. Har ikke fått hjelpetiltak først heller, noe jeg skulle ha hatt. Så hjertet mitt griner, om faktisk folk ikke får mer enn 8-12 samvær i året! Anonymkode: b73d6...946 Nå er det barnets beste som skal være i fokus da, mange barn har store reaksjoner etter samvær Anonymkode: 0ca5d...cb4 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #14 Del Skrevet 25. oktober 8-12 samvær i året er MYE. Og absolutt ikke alltid til barnets beste. Anonymkode: 703dd...e08 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #15 Del Skrevet 25. oktober Er nok opp og ned. Kjenner noen de har kun 2 ganger i året, vil si det at tilbakeføring da blir vanskelig, selv om bv sier det er håpet. Noen andre jeg kjenner står det 4 ganger i året. Men de ser fast hver 3 uke. Gjort siden barnet var liten. Nå er barne 10 og begynte med overnatting Anonymkode: fd7d9...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #16 Del Skrevet 25. oktober Avhengig av hvorfor dere mistet omsorgen i første omgang, barnets alder, og bosted. Noen har samvær hos foreldre annenhver helg, med overnatting. Andre har samvær er ettermiddag i uken, mens andre igjen har kun noen timer med tilsyn i året. Anonymkode: 58983...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetipoppeti Skrevet 25. oktober #17 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det barnets beste som skal være i fokus da, mange barn har store reaksjoner etter samvær Anonymkode: 0ca5d...cb4 Hvorfor har de store reaksjoner? Vil ikke det være ondt og vanskelig for ethvert barn og se en mamma eller pappa som man ikke får se så ofte? Alle barn ønsker et nært forhold til sine foreldre, det er et biologisk innstinkt. Det er ikke sånn at det ikke er barners beste kun fordi barnet har en stor reaksjon etterpå. Da er det de voksne som ikke håndterer barnets følelser, og som legger til grunn at det er negativt med samvær. Det trenger det jo ikke være fordeom? Alle vonde følelser er ikke negative… 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #18 Del Skrevet 25. oktober Hoppetipoppeti skrev (21 minutter siden): Hvorfor har de store reaksjoner? Vil ikke det være ondt og vanskelig for ethvert barn og se en mamma eller pappa som man ikke får se så ofte? Alle barn ønsker et nært forhold til sine foreldre, det er et biologisk innstinkt. Det er ikke sånn at det ikke er barners beste kun fordi barnet har en stor reaksjon etterpå. Da er det de voksne som ikke håndterer barnets følelser, og som legger til grunn at det er negativt med samvær. Det trenger det jo ikke være fordeom? Alle vonde følelser er ikke negative… Det kan så være, men dessverre så er det mange foreldre som ikke er gode på å være foreldre. Et barn som har opplevd psykisk/fysisk vold, misbruk, eller annen form for dårlig omsorg - får ofte vonde følelser når de må treffe biologiske foreldre. Mange Barn gruer seg i dager og uker før de MÅ treffe biologiske foreldre, og som får forferdelige minner, følelser og reaksjoner i etterkant. Dette går ut over barnet hverdag. Så kommer barnet seg «ovenpå» igjen, før nytt samvær nærmer seg og det er på’n igjen med vondt i magen, grue seg, vondter tanker og minner. Alle barn vil ha GODE foreldre, og drømmer om at de skal ha foreldre som er som alle andres foreldre. Som er gode mot dem, som har god omsorg etc Men alle foreldre er ikke bra for barna sine. Anonymkode: 58983...311 14 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 25. oktober #19 Del Skrevet 25. oktober HMK skrev (10 timer siden): Det kommer jo helt an på hvorfor man mister omsorgen. Noen får helgesamvær en gang i mnd, andre får 4x2 timer samvær i året med tilsyn. Og noen får 2x2 timer i året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #20 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjenner til en far som mistet omsorgen pga familievold. Han hadde et nært og godt forhold til datteren sin, men mistet omsorgen pga mangel på sinnemestring/vold mot mor. Han fikk treffe datteren under tilsyn (feks sammen med et annet familiemedlemen, søster eller sin mor) en gang i uka, noen ganger to. Jenta var 10 år og da hun ble 12 fikk hun selv velge å treffe faren uten tilsyn. Det blir som regel 2-4 ganger per mnd. Hun har fortsatt ikke overnattet da. De har beholdt et godt og nært far/datter forhold hele veien. Anonymkode: 6ef3a...43a Men her har jo ikke barnevernet gjennomført noen omsorgsovertagelse, høres jo ut som om barnet bor sammen med sin mor? Anonymkode: 4dc11...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå