Gå til innhold

Familien reiser vekk i jula

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp vite at jeg må jobbe i jula. Har en stilling som ikke innebærer vaktarbeid, dvs jeg jobber kun hverdager og på dagtid, men akkurat i jula blir jeg likevel nødt til å jobbe i år - også helligdagene. Jeg har nettopp flyttet tilbake til hjemtraktene, og har derfor nærmest ikke noe nettverk her, utover familien. Vi pleier å feire jul på hytta, flere timer fra der vi bor, og familien har ikke tenkt seg å endre på planene i år. Det er snakk om foreldrene mine pluss et søsken. Dermed kommer jeg til å skulle være alene hele julen. 

Jeg forstår selvsagt at min jobb ikke skal «ødelegge» juletradisjonene for de andre tre. Samtidig synes jeg det er sårt at de velger å reise vekk, istedenfor å holde jul hjemme dette ene året. Jeg kan ikke forestille meg at jeg selv hadde reist vekk hvis jeg var i deres situasjon. 

Jeg synes hele situasjonen er litt vanskelig, så jeg hadde satt pris på noen kloke tanker. Det finnes ingen alternativ løsning enn at de reiser vekk og jeg blir igjen, så lenge det er det de ønsker, så jeg trenger nok aller mest bare hjelp til å akseptere at det blir en litt stusselig jul i år…

Anonymkode: 102ae...4e5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alene jul trenger jo ikke å være stusselig!

Om du er veldig opptatt av jul, så gjør de tingene du kan for deg selv!!

Jeg selv hater jul, men har ei venninne som sitter i litt samme situasjon som deg. Hun girer heller ekstra opp nå som hun må jobbe, og de andre skal på hytta. Så hun skal pynte masse, lage mat og det hun selv ønsker av julesnacks, bakeverk osv....

Anonymkode: de462...ab0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikj brydd meg. Uansett litt mykje v

forlangt at dei ikkje kan reise på hytta fordi du skal jobbe, og når du jobber kan du no ikkje vere med dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du er skuffet, men sånn er det vel da ja. Skal du jobbe hele romjulen også? Har du venner som også skal feire alene? 

Anonymkode: 391cb...307

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg synes du skal snu tankegangen. Ikke tenk på det du mister. Tenk på det du kan få til.

Tenk på den julen du kan lage til deg selv. Planlegg. Hva du skal ha på deg, hvilken mat du skal spise, hva du skal drikke, hva du skal se på TV og hvordan du kan kose deg mest mulig. Bruk dagen til skikkelig egenpleie. Pynt i forkant, tenn lys, fyr i peisen (om du har), disk opp med god mat og gjør det koselig og komfortabelt. Distanser deg til det du ikke får oppleve, og prøv å glede deg til det du skal gjøre. 

Ta utfordringen, gi det en skikkelig sjanse. Hvem vet, kanskje kommer du til å elske det. Hvis du ellers bare isolerer tankegangen din innomhus og ikke mot andre. Tenk på deg og ditt. På det du har fått til, gjør og skal gjøre. Overraskende mange liker å være alene for seg selv julaften, nettopp pga roen, behaget og kosen.

Og så kan du jo alltids trøste deg med at dagen går fort, og før du får snudd deg så er alt over.

Endret av Bombasi
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Skjønner du blir lei deg for dette. Jeg kunne alltids takle en alene-hjemme-jul om det var gode grunner til det eller selvvalgt, men når familien din velger hytta fremfor deg, så skjønner jeg du synes det er sårt. Selv ville jeg ha blitt utrolig overrakset og skuffa om noe sånt hadde skjedd meg, men dette er jo helt avhengig av familieforhold og hvor ventet/uventet dette var for deg. 

Anonymkode: 746c3...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fortsatt ha en fin jul for og med deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært i samme situasjon flere ganger gjennom livet.. Er enig at du må snu tankegangen; hva kan jeg gjøre som blir kjekt for meg selv? Gå tur, trene, kafébesøk, se film etc. Du kan også sjekke om det er et sted å være som frivillig i julen for de som ikke har andre; både røde kors og flere menigheter har ofte sammenkomster. 

Anonymkode: ba632...6f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan du invitere noe til julefeiring? Kjøp deg den maten/ drikken du elske og benytt sjansen til å lag deg noen egne gode juletradisjoner. 🎄

Anonymkode: 0f2fe...45d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sagt til dem at du synes det er sårt at de reiser og at du skulle ønske de kunne feire hjemme i år så dere kan være sammen? De er ikke tankelesere og det meste kan løses om man snakker sammen. Si det til dem! 

Og om de mot formodning skulle reise likevel så trenger ikke julen bli trist likevel. Gjør det beste ut av det. Lag maten du liker aller best og ha bare det snopet du vil ha. Så koser du deg med gode julefilmer og god mat og slapper av. :) 

Anonymkode: 3cb6a...f3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...