Gå til innhold

Oppgitt over restauranter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var på ferie med vår ettåring, og helledussen så mye dårlig mat på barnemenyene!

Bare fritert junk food. Pølser og pommes frites, Fish and chips, osv. Gjerne servert med en Kuli full av sukker. 

Ett sted bestilte vi fish and chips, og det var så vidt fisk inni den oljedryppende friterte deigen som omsluttet den. Aldri i livet om jeg hadde spist det selv. For det første var det nok 5000 kalorier bare i dårlig olje i det måltidet (hva bruker de? Palmeolje eller soyaolje? Akkurat det en liten barnekropp ikke bør få i seg?) men det er jo null næring i måltidet. Bare masse fett. Av frityrolje de sikkert har brukt om igjen 80 ganger.

Nå er ikke jeg den mest hysteriske når det gjelder ultraprosessert mat og slikt, men vet du hva. 

Hva med hjemmelaget fiskegrateng?

Poteter og grønnsaker med saus som tilbehør istedenfor pomfri? Må alt være fritert?

Anonymkode: 585f4...f0f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid bestilt vanlig porsjon til barna og heller justert hva vi bestiller til oss voksne. Forrett til en voksen feks og rester fra barnets porsjon 

Anonymkode: 2c343...11e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestiller aldri fra den, bestiller kun nok "voksenmat". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte fra vanlig meny, og/eller delte maten vår . Bare spurte om en ekstra asjett.

Anonymkode: 14769...876

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de dyreste og beste restaurantene som lager god mat. De andre sjappene kan man likesågodt droppe og heller lage noe ekstra godt hjemme selv. Ingenting slår hjemmelaget mat fra bunnen av. Enig i at barnemenyene er elendige. 

Anonymkode: c6ab7...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heldigvis storspiste barn, så vi bestiller fra voksenmenyen til dem.. 

Jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan få lov til å bestille en halv porsjon. Hvorfor må man enten bestille en full voksenporsjon, som vil være alt for mye for de fleste små barn, ELLER så må man bestille dritt (som mer eller mindre alltid er alt for lite mat til ungene mine i tillegg til at det er bare dritt)?

Anonymkode: ed55c...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har heldigvis storspiste barn, så vi bestiller fra voksenmenyen til dem.. 

Jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan få lov til å bestille en halv porsjon. Hvorfor må man enten bestille en full voksenporsjon, som vil være alt for mye for de fleste små barn, ELLER så må man bestille dritt (som mer eller mindre alltid er alt for lite mat til ungene mine i tillegg til at det er bare dritt)?

Anonymkode: ed55c...88a

Enig..jeg selv har en sykdom der jeg spiser som et barn...jeg får ikke lov å kjøpe halv porsjon...jeg får ikke kjøpe fra barne meny heller.

Burde bort mulig å kjøpe eks laks middag halv porsjon til barna...eller voksne ..så kan alle spise bedre og ikke kaste bort mat

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Derfor bestiller vi aldri fra barnemeny, men bestiller heller litt ekstra voksen-mat, så får hun fra oss. Barnet er snart 2 år og alt-etende, så jeg ser ingen grunn til å stappe henne full av pølser, pizza og hamburger når hun spiser biff og gulerøtter like bra. 

Anonymkode: f1465...59a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løser vi slik ved at ungen får av de voksnes mat. Vi får en ekstra tallerken. Barnemenyen mange steder er latterlig. Ungen spiser mer enn gjerne vanlig mat, så hvorfor skal eneste alternativet på restaurant være pannekaker og fritert mat. 

Anonymkode: 58e95...504

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at mange restauranter gjerne lager liten porsjon av voksen-maten på forespørsel. Om man ønsker det istedenfor barnemenyen. (Til barna, altså.) 

Barnemenyene er som de er, fordi dette er hva de fleste velger å bestille til barna sine på restaurant. Det er ting barn flest synes smaker godt. 
Og, ja, det er ikke sunn mat. Men de færreste av oss i Norge er så ofte på restaurant at hva vi spiser der påvirker gjennomsnittet av hva vi spiser. 

Og du MÅ ikke kjøpe Kuli til barna. De kan jo drikke vann. (Evt. ta med Kulien hjem og gi den til et større barn.) 

Min erfaring er at de fleste som går ut og spiser med ettåringer og slike små barn, enten gir dem smakebiter av engen mat, eller ber om varmt vann og varmer opp middagsglass eller babygrøt til barnet. 

Barnemenyen er jo mest for barn fra 2-10 år. 

Anonymkode: bf66d...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var på ferie med vår ettåring, og helledussen så mye dårlig mat på barnemenyene!

Bare fritert junk food. Pølser og pommes frites, Fish and chips, osv. Gjerne servert med en Kuli full av sukker. 

Ett sted bestilte vi fish and chips, og det var så vidt fisk inni den oljedryppende friterte deigen som omsluttet den. Aldri i livet om jeg hadde spist det selv. For det første var det nok 5000 kalorier bare i dårlig olje i det måltidet (hva bruker de? Palmeolje eller soyaolje? Akkurat det en liten barnekropp ikke bør få i seg?) men det er jo null næring i måltidet. Bare masse fett. Av frityrolje de sikkert har brukt om igjen 80 ganger.

Nå er ikke jeg den mest hysteriske når det gjelder ultraprosessert mat og slikt, men vet du hva. 

Hva med hjemmelaget fiskegrateng?

Poteter og grønnsaker med saus som tilbehør istedenfor pomfri? Må alt være fritert?

Anonymkode: 585f4...f0f

Pomfri? Hva er det?

Anonymkode: eda8b...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke feriemåltider som betyr noe i den store sammenheng. Kan du ikke bare slappe av når du først er på ferie?

Anonymkode: 211d0...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pomfri? Hva er det?

Anonymkode: eda8b...229

Klarer du virkelig ikke å forstå hva som menes her? Prøv å si ordet høyt. Kanskje det er enklere for deg da. 

Anonymkode: 69947...d5d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig, men vet også at flere restauranter har prøvd sunnere retter på barnemenyene, og da velger ingen å kjøpe dem. Som gjør at de forsvinner fra menyen.

Men retten du beskriver høres ikke ut som noe som ville blitt servert på en skikkelig restaurant? 

Jeg er ikke hysterisk heller, og tenker at en Kuli en gang i blant ikke er farlig. Voksnes drikker er ofte ikke sunnere heller,med mindre man velger vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere holde dere hjemme og lage den maten du mener er passende.

Anonymkode: e89db...682

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fleste steder kan du  e om barnemeny av de andre rettene også.  Vi har aldri hatt problemer med det.  Verken da våres unger var små eller når vi nå har hatt med oss små barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klarer du virkelig ikke å forstå hva som menes her? Prøv å si ordet høyt. Kanskje det er enklere for deg da. 

Anonymkode: 69947...d5d

Det uttales pomm fritt, men skrives pommes frites.

Anonymkode: e89db...682

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke truffet på en restaurant som ikke vil servere barneporsjon fra voksenmenyen, null problem at barna får det samme som de voksne. Når det er sagt ser jeg heller ikke problemet med å spise pølser med pommes frites og drikke Kuli en gang i blant. Det er tross alt ikke når man går på restaurant at man prøver å spise sunn og variert mat, det gjør man hjemme til hverdags. Og veldig veldig mange barn vil faktisk ha pølser og pommes frites heller enn voksen mat når de er på restaurant, og nei, det er ikke fordi de ikke får servert god og variert mat hjemme. 

Anonymkode: 6bb74...467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske typisk, men løs det ved å bare bestille en tallerken til barnet og del av deres mat

Endret av Sefanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...