Gå til innhold

Nerf pistoler, sverd etc. Får barnet lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt begynte å få nerf pistoler og ulike sverd i gaver fra det begynte på skolen. 

Får barna deres lov å ha slike leker i hus? Hvorfor/hvorfor ikke?  

Jeg trodde dette var vanlig leker blant gutter på denne alderen, men har hatt besøk av ett par gutter den siste tiden som sier de ikke får lov til å ha sverd hjemme. 

Vi er nøye med at de må ha på seg beskyttelsesbriller når de leker med pistolene. Ellers er det kun en gang min sønn har fått vondt av pistolene så har ikke blitt mye skader av denne leken.  Det er dette det blir mest lekt med her hjemme.. 

Anonymkode: 3e561...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen restriksjoner på nerf og lekesverd. Barn ønsker å holde på med risikolek, og det er mye god læring i voldsom lek. Hvis man ikke får utløp for risiko og herjing, vil det slå negativt ut på senere tidspunkt tror jeg. At det er våpen som potensielt kunne drepe hvis det var ekte er ikke noe jeg henger meg opp i. De er lagd av plast, skumgummi eller tre hjemme her, og leken er på liksom. Ingen dreper hverandre heller. De skyter på blink eller har sisten med nerf. Sverdene blir mest brukt for å se kule ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min gutt har fått lov, men han har aldri vært veldig opptatt av det. Litt regler for bruk, så tenker jeg det er helt greit. Regler gjelder å ikke sikte i ansiktet (men briller er lurt), og språk. 

Anonymkode: bc0f6...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lov etter at han begynte på skolen. Har ikke lov å sikte på folk, men han og kompisen hadde duell noen år siden og han andre ble skutt i nesen. De lærte begge to, og nå skyter de på blink eller på ryggen til hverandre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Her leker hele gata ute med Nerf, og ser ingen grunn til å begrense den leken.

Anonymkode: 5067d...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lekt mye med Nerf og sverd her. De har kamper ute hvor de deler seg inn i lag, sniker seg rundt :)

Barn har da lekt slik til alle tider. Eneste bakdelen jeg ser, er å få de til å plukke opp gummipilene. 

Anonymkode: c2601...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har våre hatt lov til å bruke (med enkelte regler).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med noen av delene. Men i bursdager ser jeg at noen barn ikke kan leke med sånt. Manglende impulskontroll og nerf er bare ikke verdt det. 

Anonymkode: 00d92...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk sverd i bursdagsgave, og faren kjøpte NERF. Jeg er ikke superfan av det, men samtidig er det noe «alle» leker med og de leker med det på en bra måte. Bedre enn å sitte foran en skjerm i mine øyne. De får ikke skyte på hverandre om det ikke er avtalt eller på ting, da er det null sjanser og alt ryddes bort. Det har bare blitt gjort en gang, så har det ikke skjedd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet mitt begynte å få nerf pistoler og ulike sverd i gaver fra det begynte på skolen. 

Jeg trodde dette var vanlig leker blant gutter på denne alderen, men har hatt besøk av ett par gutter den siste tiden som sier de ikke får lov til å ha sverd hjemme. 

Vi er nøye med at de må ha på seg beskyttelsesbriller når de leker med pistolene. Ellers er det kun en gang min sønn har fått vondt av pistolene så har ikke blitt mye skader av denne leken.  Det er dette det blir mest lekt med her hjemme.. 

Hvorfor skal ikke barna få det eller bruke det? Hadde stor samling og mye gøy med vennene sine inne og ute. 

Det er gale at de leker, det er gale at de bruker skjerm. Er det noe som er greit lengre?

Anonymkode: 4aa84...f3a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal ikke barna få det eller bruke det? Hadde stor samling og mye gøy med vennene sine inne og ute. 

Det er gale at de leker, det er gale at de bruker skjerm. Er det noe som er greit lengre?

Enig her.

Barn skal ikke kjøpe bursdagsgaver lenger, det er fyfy.

Barn skal ikke klatre i trær.

Barn skal ikke ha skjermtid.

Barn skal ikke leke med «våpen».

Barn skal ikke lekeslåss.

Barn skal ikke gå med «kjønnsbaserte farger».

Barn skal ikke få middag når de er på besøk.

Lista er sikkert lenger. Hva er det barn faktisk får gjøre i dag? 

Anonymkode: caf3e...370

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 2 år er besatt av Kaptein sabeltann, så han har mange sverd. Tror nok vi kjøper nerf gun (den miste) til 3-årsdagen. 

Anonymkode: 0eb6b...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig her.

Du misser veldig med innlegget ditt. 
Hva har om de får leke med slikt noen ting å gjør med bursdagsgaver eller om de får middag borte? 

Anonymkode: 5067d...8b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har også kompiser som ikke får lov til å ha dette hjemme. Derfor er det ekstra gøy å leke med det her. Ofte er dem en gjeng og leker med det ute i hagen eller i kjellerstua. De MÅ bruke briller og får ikke lov til å sikte på ansiktet. Dette passer vi på. Jeg ser dem har det gøy og ser ikke problemet 😀 

Anonymkode: 3d5b3...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klart de får lov! Hvorfor skulle de ikke det?

Skader kan man få av en pinne også, det tåler barn! 

Anonymkode: 23006...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ikke problemet. Arvet et enormt arsenal av nerf-våpen i barnehage-alder, og det endte med at alle barna i gata lekte krig nesten hver dag den sommeren, selv guttene på 10-12 år kom og ringte på og ville leke med min 4-5 år gamle datter 😅

Vi har også sverd, ordentlig pil og bue, luftgevær. Luftgevær får selvsagt kun brukes sammen med en voksen. 

Barna laget sverd i sløyd på skolen her også, som blir brukt til å leke viking, riddere etc.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig her.

Dette var en rar liste.

Mitt barn har ikke skjermtid, spiller ikke, har ikke sosiale medier, vi har gavefri bursdager på skolen og jeg vil ikke at ungen min skal spise middag andre steder uten at det er avtalt.

Men det er masse lekeslossing (går på to kampsporter), klatres mye i både trær, lyktestolper og fjell, og mye våpenlek. Farger er vel opp til ungen selv…

Anonymkode: 5a8c1...ed8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig her.

Ja det er så rart, hvorfor? Klatre i trær, hoppe, sprette,leke med nerf og andre ting, selvfølgelig gir jeg mat til barn på besøk, om folk ikke vil de så be barna gå hjem å spis da. Vi spiser tidlig!Så mange ganger satt jeg på rommet hos venner etter skolen mens de spiste, den følelsen og sulten har ikke jeg tenkt å gi andre barn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Guttene mine hadde lekesverd en stund, men de bråker så utrolig mye med de. Slår i sofaen så det smeller til, slår hverandre, slår på oss, fekter i vildens sky så interiør faller i gulvet. Da ble sverdene kastet/gjemt på boden, fordi de ikke klarer å leke fint med det. 

Nerf har vi hatt to stk av, dartpilene blir så fort borte at det har gått fint. Nå er det to tomme nerf som egentlig ikke brukes.

Anonymkode: d8863...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen lekevåpen. 

Anonymkode: 739a7...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Godt og høre det ikke bare er vi som er gale! Har følt litt på det i det siste siden det var 3 gutter på rad som var på besøk som nevnte at de ikke fikk lov til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...