AnonymBruker Skrevet 21. oktober #1 Del Skrevet 21. oktober Jeg søkte om uføre i starten av juli, og dette er det eneste jeg tenker på for tiden. Er bekymret for å få avslag.. Er halvveis i behandlingstiden nå, om nav følger de antatte månedene. Er det flere som venter? Anonymkode: cb7d3...3d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #2 Del Skrevet 21. oktober Min sønn venter. Han søkte i juni, fikk bekreftelse på mottatt søknad i juli, med beskjed om seks måneders behandlingstid. Det er altså et par måneder igjen. Han har Asperger og fungerer ikke i arbeidslivet. Anonymkode: d7593...25a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #3 Del Skrevet 21. oktober Takk, for svar. Har sønnen din noen tanker eller reaksjoner rundt ventetid/svar? Jeg er så bekymret, som igjen går utover appetitt/søvn ++.. Forsøker å flytte fokus, men det er ikke så enkelt. Ts Anonymkode: cb7d3...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #4 Del Skrevet 21. oktober Jeg fikk innvilget uføretrygd for litt over 1 år siden, å jeg husker hvor tung ventetiden var, spesielt den siste mnd var tung. Nå er det ca 22% som får avslag, så da er det nesten 80% som får innvilget. Av de som får avslag er det de som mangler bo-tid i Norge, de som har søkt på egenhånd uten klar signal fra Nav, de som har en dårlig lege erklæring og de som Nav mener mangler dokumentasjon eller utprøving. Så sjansen for innvilget er ganske stor hvis ingen av de tingene jeg nevnte gjelder for deg. Anonymkode: 41154...b62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #5 Del Skrevet 21. oktober Takk, for svar. Søkte når veileder åpnet for det, har bodd i Norge hele tiden, så de punktene skal være greit. Har hatt arbeidsprøving på arbeidsplassen da jeg har søkt gradert uføre, samt vært i diverse utredning/behandling underveis. Så det jeg er mest bekymret for er legeerklæringen, samt at nay mener det er mer som må prøves. Jeg har hatt samtaler med fastlegen om videre behandling, og fastlegen mente at det ikke fantes mer å prøve. Husker du hvor lang behandlingstiden var når du fikk svar, og hvilket kontor som behandlet din søknad? Ts Anonymkode: cb7d3...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #6 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg søkte om uføre i starten av juli, og dette er det eneste jeg tenker på for tiden. Er bekymret for å få avslag.. Er halvveis i behandlingstiden nå, om nav følger de antatte månedene. Er det flere som venter? Anonymkode: cb7d3...3d9 Samme. Jeg har klart å legge det vekk helt frem til høstferien. Nå stresser og bekymrer jeg meg hver eneste dag. Søkte 1 juni og fikk brev om seks mnd frist. Hvor lang frist fikk du? Kjenner at dette er helt forferdelig å vente på. Har søkt om gradert ufør. Anonymkode: d8fba...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #7 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme. Jeg har klart å legge det vekk helt frem til høstferien. Nå stresser og bekymrer jeg meg hver eneste dag. Søkte 1 juni og fikk brev om seks mnd frist. Hvor lang frist fikk du? Kjenner at dette er helt forferdelig å vente på. Har søkt om gradert ufør. Anonymkode: d8fba...2f8 Fikk frist på 6 mnd jeg også. Vet du hvilket kontor som behandler din søknad? Jeg tror det er nay Romerriket som skal behandle min.. Glemte søknaden litt de første mnd, men nå tenker jeg på det hele tiden. Sjekker flere ganger i uken om det har skjedd noe endring. Ts Anonymkode: cb7d3...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #8 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk frist på 6 mnd jeg også. Vet du hvilket kontor som behandler din søknad? Jeg tror det er nay Romerriket som skal behandle min.. Glemte søknaden litt de første mnd, men nå tenker jeg på det hele tiden. Sjekker flere ganger i uken om det har skjedd noe endring. Ts Anonymkode: cb7d3...3d9 Det ser ut som det er samme NAV kontor som der jeg bor. Det står hvertfall nederst i brevet der det sto hvilken frist de hadde. Det er et annet kontor enn det du nevner. Eller har du funnet nav Romerike en annen plass? Ja nå har jeg sjekket hver dag siste dagene 🙈 jeg hadde også arbeidsutprøving på egen arbeidsplass. Veldig redd for at det kan «felle» søknaden siden jeg ikke har prøvd andre plasser. Men har en arbeidsplass jeg fungerer godt i og jeg får brukt utdanningen min der. Jeg elsker jobben min. Men Nav åpnet heldigvis for at jeg kunne søke og tror lege har skrevet en god erklæring. Har også vært hos ulike behandlere men det er ikke innhentet så mye annet dokumentasjon fra andre instanser enn rehabiliteringsklinikk og fastlege. Veldig veldig spent. Anonymkode: d8fba...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #9 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk, for svar. Søkte når veileder åpnet for det, har bodd i Norge hele tiden, så de punktene skal være greit. Har hatt arbeidsprøving på arbeidsplassen da jeg har søkt gradert uføre, samt vært i diverse utredning/behandling underveis. Så det jeg er mest bekymret for er legeerklæringen, samt at nay mener det er mer som må prøves. Jeg har hatt samtaler med fastlegen om videre behandling, og fastlegen mente at det ikke fantes mer å prøve. Husker du hvor lang behandlingstiden var når du fikk svar, og hvilket kontor som behandlet din søknad? Ts Anonymkode: cb7d3...3d9 Jeg var nesten sikker på at jeg ville få avslag, å ble veldig positivt overrasket når jeg fikk innvilget. Grunnen til det er at jeg er vant til at ting ikke kommer enkelt og går min vei, jeg må liksom slite for alt. Men heldigvis så holdt dokumentasjon og utprøving for min del. Jeg fikk beskjed om 5 mnd behandlingstid, men det tok nesten 6 mnd. Da det hadde gått ca 1 uke over tiden, å jeg ikke hadde fått beskjed om lenger behandlingstid fra Nav, så skreiv jeg en serviceklage og henviste til en paragraf som jeg tror var § 11a, eller noe. gikk da ca 2 uker, så fikk jeg svar. Vet ikke om det var tilfeldig eller pga klagen min. Det var Tønsberg som behandlet min søknad, som hører til fylket jeg bor i. Anonymkode: 41154...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Del Skrevet 21. oktober Søkte selv i midten av april. Var 6 mnd fikk jeg opplyst. Om fredagen hadde det gått 2 dager over, så jeg ringte Nav for og spørre åssen det lå ann, og om jeg manglet noen dokumenter. Alt var i orden, men de regnet ikke dato til dato. Men måneden søknaden ble levert. Så jeg skulle få svar denne måneden, ellers skulle jeg ta kontakt igjen. Jeg kunne sjekke selv når status gikk fra under behandling til attestering. Da skulle det bare ta noen dager.... Bor på Østlandet, men min behandles på Vestlandet ett sted..... Anonymkode: ef8d9...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det ser ut som det er samme NAV kontor som der jeg bor. Det står hvertfall nederst i brevet der det sto hvilken frist de hadde. Det er et annet kontor enn det du nevner. Eller har du funnet nav Romerike en annen plass? Ja nå har jeg sjekket hver dag siste dagene 🙈 jeg hadde også arbeidsutprøving på egen arbeidsplass. Veldig redd for at det kan «felle» søknaden siden jeg ikke har prøvd andre plasser. Men har en arbeidsplass jeg fungerer godt i og jeg får brukt utdanningen min der. Jeg elsker jobben min. Men Nav åpnet heldigvis for at jeg kunne søke og tror lege har skrevet en god erklæring. Har også vært hos ulike behandlere men det er ikke innhentet så mye annet dokumentasjon fra andre instanser enn rehabiliteringsklinikk og fastlege. Veldig veldig spent. Anonymkode: d8fba...2f8 I svarbrevet om behandlingstid kom fra nav lokalt, men brevet om midlertidig AAP i påvente på svar på uføretrygd, kom fra nay Romerriket. Derfor jeg har antatt at det er de som skal behandle søknaden. Uten at jeg vet det helt sikkert. Jeg har heller ikke forsøkt andre arbeidsplasser og har vært tydelig til nav at det ikke er ønskelig fra min side, da jeg som deg, trives godt i jobben min og får brukt utdanningen min. Leste ett sted at overlege i nav lokalt har kommentert at det ikke er hensiktsmessig å forsøke arbeidsutprøving i annen jobb, så håper nay er enig. Anonymkode: cb7d3...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #12 Del Skrevet 21. oktober Samboer fikk nylig godkjent sin. Tok ganske 6 måneder. Det var en skikkelig lettelse å få det overstått Anonymkode: 9a732...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #13 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I svarbrevet om behandlingstid kom fra nav lokalt, men brevet om midlertidig AAP i påvente på svar på uføretrygd, kom fra nay Romerriket. Derfor jeg har antatt at det er de som skal behandle søknaden. Uten at jeg vet det helt sikkert. Jeg har heller ikke forsøkt andre arbeidsplasser og har vært tydelig til nav at det ikke er ønskelig fra min side, da jeg som deg, trives godt i jobben min og får brukt utdanningen min. Leste ett sted at overlege i nav lokalt har kommentert at det ikke er hensiktsmessig å forsøke arbeidsutprøving i annen jobb, så håper nay er enig. Anonymkode: cb7d3...3d9 Okei, skjønner. Da må jeg sjekke om det står noe annet der. Veldig bra at du har den dokumentasjon fra overlege i Nav da. Jeg krysser fingrene for oss. Hadde aldri trodd det skulle være så belastende å vente på svar. Er også spent i forhold til alderen min. Er i midten av 30 årene. Jeg skal oppdatere deg. Håper på svar før jul hvertfall. Det blir lange måneder 🙈 Anonymkode: d8fba...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #14 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg fikk innvilget uføretrygd for litt over 1 år siden, å jeg husker hvor tung ventetiden var, spesielt den siste mnd var tung. Nå er det ca 22% som får avslag, så da er det nesten 80% som får innvilget. Av de som får avslag er det de som mangler bo-tid i Norge, de som har søkt på egenhånd uten klar signal fra Nav, de som har en dårlig lege erklæring og de som Nav mener mangler dokumentasjon eller utprøving. Så sjansen for innvilget er ganske stor hvis ingen av de tingene jeg nevnte gjelder for deg. Anonymkode: 41154...b62 Har du statistikk på det? Jeg tror Ikke tallene stemmer, jeg tror det er fler som får avslag. Om ikke NAV/saksbehandlerne har blitt enda strengere med å «godkjenne» for søknad, så klart. jeg søkte ufør første gang i 2018. Jeg har en kronisk og dødelig sykdom og er innlagt på sykehuset ca 50% av tiden. De andre 50% er kapasiteten min svært begrenset og jeg er mye sengeliggende og trenger pleie for mye av dagligdagse gjøremål. Saken min burde vært krystallklar, men jaggu fikk jeg ikke avslag fordi jeg ikke hadde vært under arbeidsutprøvning. Det hjalp ikke at to av landets største sykehus og min fastlege klagde på vedtaket. NAV sto på sitt og jeg måtte avklares i arbeid. Det endte med at jeg fikk en praksisplass som jeg selvfølgelig aldri møtte opp på, og jeg hadde teams møter med de fra sykehussengen. De avklarte raskt, sammen med mine behandlere at jeg verken kunne prøves ut i arbeid eller hadde restarbeidsevne. I 2020 ble jeg innvilger 50% ufør fordi legen på NAV mente jeg var for ung til å dø av denne sykdommen. de la vekt på uttalelsen fra sykehuset om at sykdomsforløpet ikke nødvendigvis forverres de neste ti årene, men det er ikke mulig at jeg går i remisjon og utfallet vil innen ti-femten år være dødelig. De tolket dette som at siden jeg ikke bli verre ville jeg kanskje ha mulighet for å jobbe litt, og da var det for tidlig med 100% uføregrad. I 2022 led jeg fremdeles av samme sykdom (overraskende nok for nav, selv om mine behandlere har påpekt at den er kronisk og dødelig og at min behandling kun er lindrende og har begrenset livsforlengende effekt), og da fikk jeg endelig 100% uføregrad. Anonymkode: 02e57...0b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #15 Del Skrevet 21. oktober Jeg søkte 1. nov i fjor. Fikk innvilget 27/2-24. Var Tønsberg som behandlet. Anonymkode: ed939...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #16 Del Skrevet 21. oktober Ikke bekymre deg så mye ❤️ jeg søkte i slutten av oktober i fjor, og fikk svar i april. Fulgte med på saken min inne på nav. Plutselig en dag stod det «til attestering» og da skjønte jeg at det nærmet seg. Anonymkode: 3b65b...1ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #17 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du statistikk på det? Jeg tror Ikke tallene stemmer, jeg tror det er fler som får avslag. Om ikke NAV/saksbehandlerne har blitt enda strengere med å «godkjenne» for søknad, så klart. Anonymkode: 02e57...0b7 Har ingen statistikk, men har lest det i AAP-Aksjonen på facebook. De følger ganske godt med. Ille at du måtte holde på så lenge før du endelig fikk ufør Har inntrykk av at det er stor forskjell på Nav veiledere, Nav kontor, også kan du ha hatt max uflaks med den/ de som behandlet den første søknaden din. Mange ganger så skulle man nesten tro at det er et lotteri hvem som får og hvem som ikke får. Anonymkode: 41154...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #18 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg søkte om uføre i starten av juli, og dette er det eneste jeg tenker på for tiden. Er bekymret for å få avslag.. Er halvveis i behandlingstiden nå, om nav følger de antatte månedene. Er det flere som venter? Anonymkode: cb7d3...3d9 8 måneder liksom .... det tar flere år, har du ikke fått med deg at det er blitt innskjerpet ? Anonymkode: d8cba...383 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #19 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 8 måneder liksom .... det tar flere år, har du ikke fått med deg at det er blitt innskjerpet ? Anonymkode: d8cba...383 Her er du helt på jordet. Anonymkode: 86578...f90 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #20 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er du helt på jordet. Anonymkode: 86578...f90 Vel har ikke noen statistikk, men leser og hører om saker der det tar flere år .... og at det er tydelig i media at det er innskjerping på gang. Anonymkode: d8cba...383 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå