AnonymBruker Skrevet 21. oktober #1 Del Skrevet 21. oktober Hei! Er det jeg som er lite forståelsesfull eller er barnehagen litt teit her? Dattera mi var hjemme hele forje uke, da hun hadde feber i starten av uka og jeg holdt ho hjemme torsdag og fredag fordi jeg hadde fri.. helt fin i form siden torsdag.. barnehagen ringte i 10 tiden idag ig hun hadde da kastet opp 1 gang .. vell og merke ute rett etter å ha husket.. da jeg kom for å hente var hun midt i maten, og viste ingen tegn til å være dårlig.. hadde heller ikke vert noe dårlig den timen hun ventet på meg i bhg.. vi kjørte bil i 30 min og formen like fin.. slik har den forsatt resten av dagen… jeg har vert utrolig mye borte fra jobb( er alene med henne) spurte om hun kunne komme i 9 tiden imorgen om formen var like fin.. skrev da at hun ikke hadde vist ett tegn til sykdom.. fikk fort svar at nei.. de måtte holde seg til reglene og hun kunne kanskje komme på onsdag om formen var fin.. virket nesten som de trodde jeg løy.. er det ikke litt firkantet? Eller er jeg teit? Ikke en stor greie, men bare litt nyssgjerig på hva andre ville tenkt og gjort selv. Anonymkode: 80e7e...34e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #2 Del Skrevet 21. oktober Jepp ved oppkast er det 48 timers regel, uansett om det er 1 gang eller 10. når det gjelder omgangsyke så er det veldig forskjellig hvor hardt oppkast rammer, av og til bare 1 gang, av og til flere. Anonymkode: 181f7...f5f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #3 Del Skrevet 21. oktober Barnet mitt ble bilsyk på vei til barnehagen en gang, kastet opp i bilen og jeg ble hjemme med han. Man bet jo aldri om det egentlig var bilsyke eller brygger opp til mer. Her var det ikke mer og formen var bra, sleit litt med å bli bilsyk en periode. Anonymkode: f0d0c...85b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #4 Del Skrevet 21. oktober Selv om oppkastet kom etter husking er ikke det bevis i seg selv på at oppkastet kom av huskingen. Verken du eller barnehagen kan vite årsaken og man tar selvfølgelig ikke sjansen på å smitte tyve andre barn, hvor noen potensielt kan ha sykdommer som gjør at de tåler omgangssyke dårligere enn friske. Alle har forståelse for at det er kjipt å måtte si man har sykt barn for n'te gang, men det er sånn det er. Verken du eller jobben din er viktigere enn helsen til de andre barna og ansatte i barnehagen! Anonymkode: 228a2...1e0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #5 Del Skrevet 21. oktober Noen kaster opp bare en gang med omgangssyke, opplevd det et par ganger her. Storebror først med 1 oppkast og grei form, og så blir resten smittet. Så jeg hadde holdt hjemme de 48 timene barnehagen ønsket, hvis vi alle tar den "dugnaden" så blir det totalt sett mindre sykdom i barnehagen også. Ingen har lyst på omgangssyke og selv om det er kjipt å være hjemme med tilsynelatende friske unger, så gjør jeg mitt for å unngå å slitte andre. Anonymkode: a6419...af1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #6 Del Skrevet 21. oktober 48 timer er regelen. Min gutt spydde i bilen en gang på vei hjem fra bhg. Alt hadde vært fint, og alt var fint etterpå. Dette var en torsdag. Vi holdt han hjemme selv om vi trudde det var bilsyke. Natt tamil mandag spydde meg og pappan etter at han smitta oss... Anonymkode: f62a1...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #7 Del Skrevet 21. oktober Syns du skal forholde deg til reglen. Man vet aldri om det er omgangssyke eller noe annet. Det er ikke uvanlig å bare kaste opp en gang ved omgangssyke. Anonymkode: a1875...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #8 Del Skrevet 21. oktober Ja så firkanta og lite forståelsesfulle er vi. Nesten hver gang et barn kaster opp eller har diaré, har foreldre en forklaring. Kan nevne noen eksempler : Barnet har diaré på grunn av at de har tenner på vei, dette hører vi flere ganger i halvåret. Barnet spiste så mye kake i bursdagen dagen før, så det er bare derfor de har diaré. Barnet kastet opp fordi vi har så modne bananer. Barnet kaste opp fordi de spiste pære hjemme. Barnet kastet opp for de har løpt så mye å blir andpusten. Barnet kastet opp for de satt for lenge på husken. Vi kan ikke ta hensyn til til sånne ting, vi kan aldri vite sikkert. Har kranglet med foreldre så mange ganger, holdt barna hjemme når det har kastet opp eller har diaré. Anonymkode: a77f6...8f8 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #9 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Er det jeg som er lite forståelsesfull eller er barnehagen litt teit her? Dattera mi var hjemme hele forje uke, da hun hadde feber i starten av uka og jeg holdt ho hjemme torsdag og fredag fordi jeg hadde fri.. helt fin i form siden torsdag.. barnehagen ringte i 10 tiden idag ig hun hadde da kastet opp 1 gang .. vell og merke ute rett etter å ha husket.. da jeg kom for å hente var hun midt i maten, og viste ingen tegn til å være dårlig.. hadde heller ikke vert noe dårlig den timen hun ventet på meg i bhg.. vi kjørte bil i 30 min og formen like fin.. slik har den forsatt resten av dagen… jeg har vert utrolig mye borte fra jobb( er alene med henne) spurte om hun kunne komme i 9 tiden imorgen om formen var like fin.. skrev da at hun ikke hadde vist ett tegn til sykdom.. fikk fort svar at nei.. de måtte holde seg til reglene og hun kunne kanskje komme på onsdag om formen var fin.. virket nesten som de trodde jeg løy.. er det ikke litt firkantet? Eller er jeg teit? Ikke en stor greie, men bare litt nyssgjerig på hva andre ville tenkt og gjort selv. Anonymkode: 80e7e...34e Litt vesentlig her om det er en nystarter, 1. åring i bhg. Eller ett større barn. Fordi nystarteren vil tåle og reagere på hulking, men større barn gjerne ikke er «der» lengre. Når ungen spiser like etter å ha kastet opp, så er det nærmere å tenke at hun har husket for røft, enn at hun har et smittsomt virus. Hva har de forklart om henne rett før og ret etter oppkast? Brekket hun seg og spydde momentant og var like fin straks etterpå? Da er det neppe virus men røff hulking. Noe dette barnet ikke skal gjenta. Anonymkode: 780e9...b27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja så firkanta og lite forståelsesfulle er vi. Nesten hver gang et barn kaster opp eller har diaré, har foreldre en forklaring. Kan nevne noen eksempler : Barnet har diaré på grunn av at de har tenner på vei, dette hører vi flere ganger i halvåret. Barnet spiste så mye kake i bursdagen dagen før, så det er bare derfor de har diaré. Barnet kastet opp fordi vi har så modne bananer. Barnet kaste opp fordi de spiste pære hjemme. Barnet kastet opp for de har løpt så mye å blir andpusten. Barnet kastet opp for de satt for lenge på husken. Vi kan ikke ta hensyn til til sånne ting, vi kan aldri vite sikkert. Har kranglet med foreldre så mange ganger, holdt barna hjemme når det har kastet opp eller har diaré. Anonymkode: a77f6...8f8 Det er lov å bruke hodet. Både for bhg ansatte og for foreldre. Her bruker du ikke hodet. Anonymkode: 780e9...b27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja så firkanta og lite forståelsesfulle er vi. Nesten hver gang et barn kaster opp eller har diaré, har foreldre en forklaring. Kan nevne noen eksempler : Barnet har diaré på grunn av at de har tenner på vei, dette hører vi flere ganger i halvåret. Barnet spiste så mye kake i bursdagen dagen før, så det er bare derfor de har diaré. Barnet kastet opp fordi vi har så modne bananer. Barnet kaste opp fordi de spiste pære hjemme. Barnet kastet opp for de har løpt så mye å blir andpusten. Barnet kastet opp for de satt for lenge på husken. Vi kan ikke ta hensyn til til sånne ting, vi kan aldri vite sikkert. Har kranglet med foreldre så mange ganger, holdt barna hjemme når det har kastet opp eller har diaré. Anonymkode: a77f6...8f8 Da hadde ikke min sønn fått vært i barnehagen i det hele tatt med den holdningen. Problemer med lukkemusskel gjorde at han kasta opp om han spiste for mye, lo for mye, gråt for mye, sprang for fort, husket, stupte kråke osv Anonymkode: 31298...9ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 21. oktober #12 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da hadde ikke min sønn fått vært i barnehagen i det hele tatt med den holdningen. Problemer med lukkemusskel gjorde at han kasta opp om han spiste for mye, lo for mye, gråt for mye, sprang for fort, husket, stupte kråke osv Anonymkode: 31298...9ba Men da hadde de sett er mønster og siden du viste om lukkemuskelen har han tatt manomentry eller gastro og da med lege erklæring Men når et barn kaster opp .. engang...er det bedre p holde hjemme en å spre virus På avdelingen til min datter hadde de omgangssyke i 2 mnd da foreldre ikke holdt barna hjemme og kom ned ene unnskyldning etter den andre. De holdt på stenge avdelingen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #13 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt ble bilsyk på vei til barnehagen en gang, kastet opp i bilen og jeg ble hjemme med han. Man bet jo aldri om det egentlig var bilsyke eller brygger opp til mer. Her var det ikke mer og formen var bra, sleit litt med å bli bilsyk en periode. Anonymkode: f0d0c...85b Da må vi bli hjemme hver dag da.... Anonymkode: e296e...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #14 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jepp ved oppkast er det 48 timers regel, uansett om det er 1 gang eller 10. Nei, dette er feilinformasjon. Regelen er at ved omgangssyke skal man være hjemme 48 timer etter siste oppkast/diaré. Det vil si at hvis man kaster opp av andre grunner enn omgangssyke (for eksempel at man blir svinmel under lek eller setter noe i vranga) er det ikke noen 48-timersregel. Likevel er dette noe særlig barnehager med personellmangel liker å prøve seg på. Det er jo så praktisk når man får ett barn mindre i to dager. Jeg vet at det har vært klagesaker på dette hos bydelsoverlegene i Oslo, og barnehagene har da fått innskjerpet at "48-timersregelen" bare gjelder ved omgangssyke. Anonymkode: 3d7e1...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 21. oktober #15 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, dette er feilinformasjon. Regelen er at ved omgangssyke skal man være hjemme 48 timer etter siste oppkast/diaré. Det vil si at hvis man kaster opp av andre grunner enn omgangssyke (for eksempel at man blir svinmel under lek eller setter noe i vranga) er det ikke noen 48-timersregel. Likevel er dette noe særlig barnehager med personellmangel liker å prøve seg på. Det er jo så praktisk når man får ett barn mindre i to dager. Jeg vet at det har vært klagesaker på dette hos bydelsoverlegene i Oslo, og barnehagene har da fått innskjerpet at "48-timersregelen" bare gjelder ved omgangssyke. Anonymkode: 3d7e1...454 Vel du kan jo ta sjansen.. Du skriver at de gjør dette pga personal mangler...ja for om dr allerede er få på jobb og der kommer omgangssyke i barnehagen..kan du banne på at de blir enda ferre. De sender ikke barn hjem bare for å håndtere mindre barn...det er for de selv ikke skal bli syke... eller at mitt barn skal bli syk...og kunne smitte eks bestemor. Det er snakk om å tenker lenger en ditt eget barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #16 Del Skrevet 21. oktober Mitt barn blir ikke særlig dårlig ved omgangssyke. Pleier å kaste opp 1-2 ganger, men ellers være i fin form. Så lenge det ikke er veldig klare bevis på at oppkastet skyldes noe annet, så syns jeg du er teit. Du kan ikke bare anta at oppkastet kom av svimmelhet fra huska. Høres jo ikke ut som om barnet ditt har for vane å kaste opp av husking. Og for å si det sånn; hadde jeg som foreldre til et annet barn fått med meg at du sendte i barnehagen etter oppkast med den begrunnelsen, så hadde jeg sett stygt på deg. Anonymkode: 43d18...f7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #17 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da hadde ikke min sønn fått vært i barnehagen i det hele tatt med den holdningen. Problemer med lukkemusskel gjorde at han kasta opp om han spiste for mye, lo for mye, gråt for mye, sprang for fort, husket, stupte kråke osv Anonymkode: 31298...9ba Herregud, da har dere vel erklæring fra lege på det Anonymkode: a6244...bcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #18 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da hadde ikke min sønn fått vært i barnehagen i det hele tatt med den holdningen. Problemer med lukkemusskel gjorde at han kasta opp om han spiste for mye, lo for mye, gråt for mye, sprang for fort, husket, stupte kråke osv Anonymkode: 31298...9ba Da vet du sikkert at dette er noe helt annet enn det som diskuteres her. Anonymkode: a1875...5f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #19 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, dette er feilinformasjon. Regelen er at ved omgangssyke skal man være hjemme 48 timer etter siste oppkast/diaré. Det vil si at hvis man kaster opp av andre grunner enn omgangssyke (for eksempel at man blir svinmel under lek eller setter noe i vranga) er det ikke noen 48-timersregel. Likevel er dette noe særlig barnehager med personellmangel liker å prøve seg på. Det er jo så praktisk når man får ett barn mindre i to dager. Jeg vet at det har vært klagesaker på dette hos bydelsoverlegene i Oslo, og barnehagene har da fått innskjerpet at "48-timersregelen" bare gjelder ved omgangssyke. Anonymkode: 3d7e1...454 Utfordringen er at man i veldig mange tilfeller ikke kan vite sikkert hva som er grunnen til oppkast/diaré. Og personalet i barnehagen må tenke på alle barna og mulig smittespredning. Derfor har man denne 48 timers regelen. Og dessverre mange som ikke respekterer den, og derfor mye smitte i perioder. Anonymkode: a1875...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #20 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er lov å bruke hodet. Både for bhg ansatte og for foreldre. Her bruker du ikke hodet. Anonymkode: 780e9...b27 Hvis alle foreldre skal "bruke hodet" så blir det mye smitte i omløp. Det er en grunn til at man har en 48 timers anbefaling/regel. Litt diaré eller en oppkast og så fin form kan være omgangssyke, det er hele poenget. Om barnet nettopp har spist en pære eller husket, kan man ikke vite om var utløsende. Og derfor er man føre var. Anonymkode: a6419...af1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå