Gå til innhold

Kan foreldre også ansvaliggjøres for barnehagebarns ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det holder jo å høre det fra et annet barn eller en film før ungen sier slikt selv ut av det blå. Når barn får en negativ reaksjon på noe de sier fortsetter noen i mobbesporet dessverre. Noen foreldre er muligens rasister her, men vanskelig å vite hvem, og det er vel ikke forbudt å være rasist heller så lenge man ikke plager andre med det. Men barn snapper opp ting utrolig fort! På skolen her har det gått mye i j**** n****, men barna sier det til alle (mest de som er etnisk norske og krithvite), så det er helt tydelig at de ikke vet hva det betyr.

Synes det er merkelig om ikke de voksne har sagt tydelig ifra til barnet, både i barnehagen og hjemme. Noen ting sier man bare ikke, og det bør faktisk lede til konsekvenser. 

Anonymkode: 84b30...e9b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barn sier sånt gjentatte ganger bare pga noe de har hørt på TV eller hørt andre si, dette er noe de har fått med hjemmefra. Ingen av mine barn ville noen gang finne på å si noe slikt til andre mennesker og selvfølgelig er det fordi de har fått en god oppdragelse hvor vi ikke har snakket negativt om andre mennesker. Hvorfor har ikke barnehagen tatt tak i dette eller sagt i fra til foreldrene? Foreldre trenger å få vite det hvis barna snakker sånn til andre mennesker og må få muligheten til å lære barna bedre, men det kan selvsagt være at barnehagen har sagt i fra og at foreldrene bare gir blaffen. Dessverre er dette vanligere enn mange tror. Det er overraskende mange foreldre som rett og slett gir blanke i meldinger fra skolen om sitt barns atferd og da er det ikke det minste rart at man blir et barn som synes det er greit å kalle andre for brun bæsj. Så ja, foreldre må ansvarliggjøres, men denne saken handler jo ikke om manglende ansvar for barnets menneskesyn, den handler om at barnehagen ikke har sørget for at den ansatte slipper å bli kalt stygge ting på jobb. 

Anonymkode: 3b49b...ebd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at barn "tester" ulike ord og uttrykk. En helt annen sak er det at de ikke forholder seg til voksnes korrigering, at de ikke stopper når de blir bedt om å stoppe og forklart hvorfor. 

Foreldre har ansvar for å oppdra barna sine til å være mottakelige for korrigering. At flere barn i en barnegruppe gjentatte ganger "får lov" til å bruke rasistiske uttrykk mot en ansatt som målskive vitner om hvilken takhøyde det var for slikt i den barnehagen. På samme måte som at enkelte hjem har altfor høy takhøyde for hva barna slipper unna med.

Anonymkode: d8cb3...1d5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nærmer oss diktatur stater med woke bevegelsen. Barn bør kunne utforske språket fritt uten å måtte ta ansvar før de forstår hvorfor.

Anonymkode: a1377...b19

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi nærmer oss diktatur stater med woke bevegelsen. Barn bør kunne utforske språket fritt uten å måtte ta ansvar før de forstår hvorfor.

Det tror jeg heldigvis de fleste oppegående foreldre er uenige med deg i. Å snakke med selv små barn om hva som ikke er greit å si handler jo også nettopp om at de skal få denne forståelsen. Og det kan de helt fint lære fra barnehagealder. 

Anonymkode: 8cfbb...104

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler om at arbeidsgiver ikke har gjort nok til å stoppe rasistiske ytringer. Ikke om barna, og i hvert fall ikke om foreldrene. Å diskutere det blir helt meningsløst. 

Jeg vet at jeg som forelder ikke hadde satt pris på om barna i barnehagen fikk holde på slik. Jeg hadde også tenkt at ledelsen svikter totalt 

Anonymkode: 3958e...5cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

😂😂😂😂😂 sorry meg, men woke folk må jo være i nedre skala hva angår intelligens? De viser jo ingen tegn til å trenge frihet til noe, tvert imot misbruker de frihet til å innskrenke andres frihet. Alle skal liksom være like dårlig som dem. 

Anonymkode: b02ba...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tror ikke barn sier sånt gjentatte ganger bare pga noe de har hørt på TV eller hørt andre si, dette er noe de har fått med hjemmefra. Ingen av mine barn ville noen gang finne på å si noe slikt til andre mennesker og selvfølgelig er det fordi de har fått en god oppdragelse hvor vi ikke har snakket negativt om andre mennesker. Hvorfor har ikke barnehagen tatt tak i dette eller sagt i fra til foreldrene? Foreldre trenger å få vite det hvis barna snakker sånn til andre mennesker og må få muligheten til å lære barna bedre, men det kan selvsagt være at barnehagen har sagt i fra og at foreldrene bare gir blaffen. Dessverre er dette vanligere enn mange tror. Det er overraskende mange foreldre som rett og slett gir blanke i meldinger fra skolen om sitt barns atferd og da er det ikke det minste rart at man blir et barn som synes det er greit å kalle andre for brun bæsj. Så ja, foreldre må ansvarliggjøres, men denne saken handler jo ikke om manglende ansvar for barnets menneskesyn, den handler om at barnehagen ikke har sørget for at den ansatte slipper å bli kalt stygge ting på jobb. 

Å du er en sv de foreldrene ja🙈

Anonymkode: 54b13...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Treåringen min kaller meg en bæsj hver gang han må legge seg. Nå har de lært farger i barnehagen, meget mulig han avanserer til brun bæsj om kort tid. Rasister er vi ikke av den grunn.

Anonymkode: 4e728...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn som omgås andre barn? For de lærer seg, det kan jeg love deg. Det som skiller er at noen får tilbakemelding og slutter, mens andre ikke. Kan også garantere deg at en 3-åring ikke har noe annet forhold til «brun bæsj» enn bæsj - kult! - og fargen brun. Eller kanskje de faktisk syntes hun så ut som en brun bæsj? Uansett - det trenger ikke være rasistisk om man er 3 år, de har ikke noe forhold til rasisme. Rasisme er en voksengreie. Og ja, selvfølgelig skal man snakke med barna og det er ikke greit å si sånt til folk.

Ellers enig i at det er et problem at noen foreldre ikke følger opp. Og hvor var de ansatte i barnehagen, det er jo nesten enda mer rart at det fikk fortsette slik?

Og enig i at det garantert er noe mer i denne historien. Det er noe i politiet som heter taushetsplikt, sp her har vi nok ikke fått det fulle bildet. Det høres ut som det er sagt brun bæsj to ganger og så er det en kjempesak, og det henger så klart ikke på greip.

Anonymkode: 84b30...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er vel at disse barna har sagt dette gjentatte ganger. Da regner jeg med at de har fått korreks og blitt forklart hvorfor det ikke er greit å si slikt. 
Utfordringen er at mange barn i dag ikke lærer å ta imot korreks. Foreldrene oppdrar dem ikke, lærer dem ikke at man skal høre etter og korrigere seg når man får beskjed om det. Altfor mange barn får gjøre og si akkurat det de vil, uten at foreldrene griper inn. Det finnes heller ingen konsekvenser for dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 5655c...43b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje at barnehagen som arbeidsgiver har et ansvar som er et annet enn foreldrene har, men foreldrene har jo også et ansvar for hvordan barna oppfører seg og det bør være konsekvens for dårlig oppførsel og den bør læres tidlig.

Anonymkode: 5caf3...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treåringen min kaller meg en bæsj hver gang han må legge seg. Nå har de lært farger i barnehagen, meget mulig han avanserer til brun bæsj om kort tid. Rasister er vi ikke av den grunn.

Har du vurdert å gå til sak mot 3-åringen? Høres ut som du har en god sak.

Anonymkode: f757c...561

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så vanskelig å lære treåringen at det er greit å kalle deg brun bæsj siden du er norsk og hvit, men at det ikke er greit å si det til folk med brun hud. Akkurat som om du kanskje kan finne på å kalle treåringen din en apekatt hvis han oppfører seg tøysete, men du ville aldri sagt det til et afrikansk barn.

Anonymkode: d3b61...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er vel ikke så vanskelig å lære treåringen at det er greit å kalle deg brun bæsj siden du er norsk og hvit, men at det ikke er greit å si det til folk med brun hud. Akkurat som om du kanskje kan finne på å kalle treåringen din en apekatt hvis han oppfører seg tøysete, men du ville aldri sagt det til et afrikansk barn.

Anonymkode: d3b61...206

Det hadde funket fint på en femåring, men ikke på en del treåringer. Hjelper ikke å forklare noe han ikke forstår. Det eneste som da skjer er at han vil si brun bæsj neste gang vi ser en som er mørk i huden, kun for å se min reaksjon. Da er det jeg som lager koblingen mellom hudfarge og ordbruk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

https://www.smp.no/nyheter/i/W0o99g/barnehage-felt-i-diskrimineringsnemnda-barn-skal-ha-kalt-ansatt-brun-baesj

denne fikk meg til å tenke litt lengre; kan foreldre bli holdt ansvarlig for barnas ordbruk i neste instans? Burde foreldre holdes ansvarlig?

Anonymkode: 5caf3...c28

Naturligvis burde foreldre det. Hvor tror du barn lærer rasisme? Hos samme to personer de lærer mobbing: sin mamma og pappa. (Eller sine to mødre, eller fedre).

Om vi gjorde foreldre ikke abre strafferettslig ansvarlige men også erstatningspliktige tror jeg nok en del foreldre ville kjenne seg motivert til å velge å være et ok eller i alle fall noe mer ok menneske enn de er i dag. Eller bare til å la være å få barn, som også er en god løsning.

Men innledningsvis kunne man begynne med å sende foreldrene til alle barn som oppfører seg ugreit et brev med innkalling til 4 ukers obligatorisk voksenopplæring i skikk og bruk.

Anonymkode: 725f4...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Naturligvis burde foreldre det. Hvor tror du barn lærer rasisme? Hos samme to personer de lærer mobbing: sin mamma og pappa. (Eller sine to mødre, eller fedre).

Om vi gjorde foreldre ikke abre strafferettslig ansvarlige men også erstatningspliktige tror jeg nok en del foreldre ville kjenne seg motivert til å velge å være et ok eller i alle fall noe mer ok menneske enn de er i dag. Eller bare til å la være å få barn, som også er en god løsning.

Men innledningsvis kunne man begynne med å sende foreldrene til alle barn som oppfører seg ugreit et brev med innkalling til 4 ukers obligatorisk voksenopplæring i skikk og bruk.

Anonymkode: 725f4...a00

så du tror ikke at barn plukker ting opp fra samfunnet? at foreldrene går å kalle hverandre for baesj hjemme?
og hvor skulle vi få nok lærere til å ta imot 99% av foreldrene som trengte denne obligatoriske opplæringen i skikk og bruk?

Barn like å utforske ord, og de kan kanskje si stygge ting til andre uten og helt være klar over det/tenke konsekvenser. De tester grenser og ja det er viktig at foreldre eller andre viktige voksne i barnas liv er inne og korrigere.

Men jeg har null tro på at uansett hvor god oppdragelse barna får så kan de ende opp med å teste grenser, Husk at det ikke er alt Mamma og Pappa får vite og det kan kanskje vært tilfelle i denne saken og.

Den setningen nedføre tilsier at ingenting ble gjort fra BGH sin side og dermed 100% deres ansvar.

Barnehagen har ikke overholdt plikten til å forebygge og forsøke å hindre trakassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bæsj er brun. Denne ansatte hadde en sånn hudfarge. Da er det ikke vanskelig for et barn i bæsjealderen å koble disse to sammen.

Har man helt glemt at barn må lære hva som er rett og galt? Dette barnet må si noen galt og få forklart at dette er slemt sagt før den kunnskapen er på plass.

#JegHarOgsåBlittKaltBæsj

Anonymkode: 84bdf...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#MeBæsjToo 😅

Anonymkode: 84bdf...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...