Gå til innhold

Markering av FN-dagen og verdenssituasjonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk høre at barnehagen hvor datteren min går planlegger å ikke feire FN -dagen i år pga verdenssituasjonen, så mange barn som lever med krig og elendighet, også familier av noen av barna i barnehagen. Barnehagen mener det blir feil å feire barns rettigheter når det er så mange barn som lider.

Jeg vil ikke lage noen sak ut av det, men jeg tenker at slike markeringer er viktigere enn noen gang. Jeg skjønner barnehagens syn, men for meg er ikke FN-dagen en feiring av at alle barn har det godt, mer en markering av hvordan alle barn burde ha det.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 52db7...947

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, høres ut som om barnehagen har misforstått hva FN-dagen er. Det er da ikke en feiring på den måten, men en markering, der man både gleder seg over det som er bra, og markerer støtte til/lærer om de som ikke har det så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det da ikke voldsomt flere barn som lider i år enn i fjor eller for 10, 30 eller 50 år siden...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Dessuten er det da ikke voldsomt flere barn som lider i år enn i fjor eller for 10, 30 eller 50 år siden...

Tenker jeg også. Men det handler kanskje om at det blir mer personlig for en del av de ansatte når det dreier seg om krigen i Gaza og Libanon. Både fordi noen av dem har familie som er berørt og fordi noen føler det som et angrep på muslimer (er mange muslimer, både blant ansatte og barn/familier)...

Anonymkode: 52db7...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Man ser jo gang på gang hvor viktig det er med globalt samarbeid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda verre i barnehagen til min kusines datter. Datteren er halvt russisk, og har alltid tatt med seg en rett fra hjemlandet på FN-dagen (da alle kunne ta med seg en rett fra hjemlandet sitt). I år fikk de beskjed om at de ikke kunne ta en rett fra Russland, på grunn av situasjonen i verden, og ble oppfordret til å heller ha noe ukrainsk mat med seg. Kusinen min holder datteren hjemme denne dagen, og jeg synes det er helt greit, faktisk. 

P.S. Palestinske barn fikk ha med seg mat fra hjemlandet. Det samme gjaldt det kinesiske barnet.

Anonymkode: 14784...6f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er enda verre i barnehagen til min kusines datter. Datteren er halvt russisk, og har alltid tatt med seg en rett fra hjemlandet på FN-dagen (da alle kunne ta med seg en rett fra hjemlandet sitt). I år fikk de beskjed om at de ikke kunne ta en rett fra Russland, på grunn av situasjonen i verden, og ble oppfordret til å heller ha noe ukrainsk mat med seg. Kusinen min holder datteren hjemme denne dagen, og jeg synes det er helt greit, faktisk. 

P.S. Palestinske barn fikk ha med seg mat fra hjemlandet. Det samme gjaldt det kinesiske barnet.

😳😳😳

Håper virkelig hun sa tydelig fra om sånn kan de ikke holde på og at det ikke godtas!

Anonymkode: 15f4b...9b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😳😳😳

Håper virkelig hun sa tydelig fra om sånn kan de ikke holde på og at det ikke godtas!

Anonymkode: 15f4b...9b7

Hun prøvde, og fikk da beskjed om at hun måtte forstå hvor umusikalsk det ville være å "flashe" russisk matkultur. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette tror jeg ingenting på

Anonymkode: 06dda...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I all verden? 

Er det forresten stor forskjell på russisk og ukrainsk mat? Og i tilfelle, hvorfor forventer de at russere skal kunne lage ukrainske matretter? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun prøvde, og fikk da beskjed om at hun måtte forstå hvor umusikalsk det ville være å "flashe" russisk matkultur. 

Det er vel ikke den russiske matkulturen som er skyld i krigen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo ikke rart, ettersom Palestina blir angrepet av Israel. En bedre sammenligning hadde vært om barn fra Israel fikk ta med seg en rett eller ikke.

Men synes selvsagt det er idiotisk å nekte et halvt russisk barn å ta med seg noe fra Russland pga "verdenssituasjonen". Jeg hadde reagert kraftig hvis barnehagen kom med en sånn beskjed!

Anonymkode: 579c0...99a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...