Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har funnet igjen overkjørte AirPods på denne måten😆

Anonymkode: 0da2e...ba2

Beklager! Siterte helt feilinnlegg🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun lærer aldri hvis det ikke får konsekvenser å gi så blaffen som hun gjør. Passer bra å starte nå.

Anonymkode: 6419a...57f

Du er 50+ og ikke interessert i ny forskning angående barneoppdragelse? Holder tritt med at alt som var før var så mye bedre?

Anonymkode: 3dad6...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en telefon som ikke er iPhone er sosialt selvmord så har hun ikke akkurat vondt av en ny omgangskrets. Folk som er sykelig opptatt av Apple er bare så utrolig usjarmerende.

Jeg har vært gjennom en haug av merker, men aldri iPhone, har alltid tatt avstand fra Apple. Og det har ikke påvirket sosiallivet mitt på noen måte. Hadde venner herfra til månen gjennom hele studietida allikevel. 

Anonymkode: e09ed...507

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med sosialt selvmord. Kanskje hun kommer til å ha mindre skjermtid 😁 og det er jo ingen bakdel!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt en så dyr mobil i utgangspunktet. Og nå må hun i alle fall spare selv til en ny. Så dere har absolutt gjort rett her. Selv har jeg en mobil som jeg kjøpte brukt for 4 år siden til 5000 kr. Den fungerer helt fint den.

Så er det kanskje godt for henne med litt sosialt selvmord også, så kan hun samtidig få seg nye venner med bedre kvaliteter enn dem hun tydeligvis har.

Anonymkode: f6f8a...a76

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Den er jo stjålet. Hvis ikke hadde de jo funnet den igjen der den ble lagt 

Anonymkode: fd2c2...a9d

Det kommer nok ann på hvordan man definerer det. 

Feks i Europeiske sine vilkår står det:"med tyveri og ran menes som definert i streffeloven (...) Eiendeler som er mistet eller boetkommet, og senere behold av en finner, regnes ikke som tyveri" 

Jeg har sjekket et par andre tilbydere av reiseforsikring også, og det å miste en mobiltelefon (selv om noen stjeler den etter at man har mistet den) regnes i de fleste tilfeller ikke som tyveri eller ran, som kreves for at det skal være dekket. Da må man evt levere inn en falsk politianmeldelse da, og det er vel ikke noe man vil lære sin vimsete 13-åring

Hilsen mor til vimsete 10-åring som lærte dette på den harde måten da jeg prøve å få igjen noen kroner på forsikringen da ungen glemte igjen telefonen på et offentlig sted, og den selvsagt var borte vekk da hun tilslutt kom på det og gikk tilbake. 

Anonymkode: 8ff93...b87

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar i tråden her. 

1) Vi har reiseforsikring, men den dekker ikke mistet mobil. Hadde den derimot blitt skadet eller stjålet kunne vi ha tatt det på forsikringen. 

2) Datter og barnefar har vært og lett på skolen og på trening. I følge «Finn min mobil» så er den på skolen, men den er ikke der, far og datter har lett overalt. Vi har skrevet til lærer, som har gitt beskjed videre. Men mobilen er ikke å  finne noen sted. 

3) Ja, helt enig i at 13 åringer ikke trenger en dyr iPhone, spesielt ikke vår rotekopp. Men denne telefonen var julegave fra barnefar. Ikke meg. Og da kunne jeg ikke si noe. Barnefar angrer nå på at han kjøpte mobilen til henne, så det blir nok ikke flere gaver i den prisklassen på en stund nå. 

4) Som flertallet i tråden sier, vi kommer nok til å stå i det. Det blir ingen ny iPhone fra oss, hun får spare selv eller leve med «Kina mobilen». Jeg kommer nok til å gjøre det samme hvis vinterjakka eller andre ting blir borte, da blir det en billig jakke fra HM. Dette har jeg også sagt til henne. 

Anonymkode: c4c0e...726

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sosiale selvmordet var da hun greide å forlegge telefonen, ikke når pappa kom med kinatelefon. 
Er den stjålet, er den ubrukelig til annet enn reservedeler så lenge man var pålogget med AppleId. Skrues den på, vil den dukke opp på «hvor er»… 

Anonymkode: 3e742...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillebamsemums skrev (3 timer siden):

Hadde gitt hu en gammel nokia, busskort kan man få tak i som kort. Da får dere tak i hun og hun kan fortsatt kommunisere med venner. 

Burde heller gi henne en Doro 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er 50+ og ikke interessert i ny forskning angående barneoppdragelse? Holder tritt med at alt som var før var så mye bedre?

Hvilken ny barneoppdragelse sier at man ikke skal lære at ha delinger får konsekvenser?

Anonymkode: dfd48...1ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at dere er for strenge. På et eller annet tidspunkt må ungen lære at handlinger får konsekvenser. Det er ikke «normalt» og bør heller ikke aksepteres at hun mister dyre ting som vinterjakker, mobil og andre ting i hytt og pine. Men det er jo klart at hvis det ikke får noen annen konsekvens for henne enn at hun sporenstreks får en ny og minst like fet versjon av det hun har rotet vekk, så gir det heller ikke noe incentiv til å ta bedre vare på tingene sine i fremtiden. Snarere tvert imot.

Hun har fått tilbud om ny telefon. Nå kan hun velge om hun vil ha den eller om hun vil leve uten telefon. Dere som foreldre må tåle at tenåringen er sur og tverr. Hun kommer over det, og har forhåpentligvis lært at hun bør ta bedre vare på tingene sine i fremtiden. Som andre sier her kan hun jobbe og tjene penger til ny telefon, eller i alle fall tjene penger eller ønske seg penger til jul og bursdag slik at hun betaler en god andel av den den koster selv. 

Våg å stå i det!

Anonymkode: dfd48...1ab

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi du synes det fungerer så fint sånn foreldrene har gjort det til nå? 

Anonymkode: 6419a...57f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (19 timer siden):

Hvorfor bruker dere ikke Hvor er ja? Da får dere jo vite hvor mobilen hennes er. Jeg har også dekning for tapt mobil i enten reise eller innboforsikring (husker ikke hvilken) til en grei penge som sikkert kunne vært brukt for å dekke inn en ny mobil. Iallefall en pent brukt fra Finn. Det er jo unødvendig å kjøpe en ny mobil til en tenåring.

Er du sikker på at forsikringen dekker at man mister telefonen? Tyveri og skade kan være dekker, men neppe at man mister/glemmer/surrer vekk telefonen.

Selv en verdisakforsikring vil nok kreve en spesiell hendelse for å dekke taper. Eks:

Forsikringen dekker tap av forsikret gjenstand når skadeårsak er kjent, og tapet kan knyttes til et bestemt skadetidspunkt.

For eksempel hvis du mister du klokken din i sjøen en fin sommerdag. 

https://www.storebrand.no/privat/forsikring/verdisakforsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

petterm skrev (2 timer siden):

Er du sikker på at forsikringen dekker at man mister telefonen? Tyveri og skade kan være dekker, men neppe at man mister/glemmer/surrer vekk telefonen.

Selv en verdisakforsikring vil nok kreve en spesiell hendelse for å dekke taper. Eks:

Forsikringen dekker tap av forsikret gjenstand når skadeårsak er kjent, og tapet kan knyttes til et bestemt skadetidspunkt.

For eksempel hvis du mister du klokken din i sjøen en fin sommerdag. 

https://www.storebrand.no/privat/forsikring/verdisakforsikring

Jeg spurte forsikringsselskapet om akkurat dette og ja sa de. Men til egenandel så klart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke urimelige, det  er leit at dagens ungdom forventer å få alt servert på et sølvfat og tar alt som en selvfølge. Hvor har det blitt av takknemlighet? Jeg synest det er på sin plass at vedkommende lærer seg å passe bedre på tingene sine så får hun ta konsekvensene av å surre de bort, at det er en billig telefon er bedre enn ingen.

Anonymkode: 40ced...141

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt på tide at hun jekkes litt ned. Det er mange som gjerne skulle hatt en "billig kinadrit". Funker den? Ja!

Satser på at hun har mer å by på enn å vise frem en kul mobil blandt venner. Sosialt selvmord, vel, da har hun jo lært. Klarer hun å holde på denne et års tid, så kan dere kjøpe en dyrerere, hvor hun nedbetaler.

Jeg hadde flippet hvis barnet mitt hadde hengt med leppa pga feil mobil. Bruk den eller gå uten, det er alternativet....

Anonymkode: 33f45...280

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt på siden og for sent nå, men i tillegg til å aktivere finn-funksjonen, kan det være lurt å notere IMEI-numrene:

IMEI

Jeg fulgte anvisningene nå og fikk opp to IMEI-numre pluss et serienummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.08):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Dere må stå i det.

Er telefonen så kjip, så får hun jo bare droppe den helt.

Men hjelp henne med sparingen, og forsøk å finne en brukt iPhone så det ikke tar så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan mobilen ha blitt stjelt? Kjedelig om hun får konsekvenser for noe om noen har tatt den? 

mobil er veldig viktig for ungdommene, så forstår henne godt. Hadde brukt forsikring. 

Anonymkode: 5a650...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 9.08):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Ja. Forstår dere godt. Enkelt og greit. 

Sjøl så kjøpte jeg en helt grei ny Samsung mobil til meg selv til 6000 kr etter 3 år. Jeg skjønner ikke poenget med å kjøpe ny mobil til titusenvis av kroner når jeg bruker den bare til å ringe, lese nyheter på mobilen og høre på radio. 

Endret av Serafin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...