Gå til innhold

Barnefar kjøpte en «dårlig» mobil til tenåringen, nå er hun sur og på krigsstien

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Anonymkode: c4c0e...726

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dere kunne kjøpt en brukt iphone til henne og latt henne nedbetale i alle fall deler av denne med pengene hun tjener. Ble det gjort en innsats for å finne mobilen hun mistet? Hvor den ble mistet burde jo ikke være noe problem å finne ut av hvis find my iphone var aktivert.

Anonymkode: c82e0...2e0

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere gjør helt riktig. Både for å lære konsekvenser og for å få et incentiv til å lete etter telefonen sin. Det meste dukker opp igjen, spesielt om det er mistet på skole eller trening.

Edit: Toppmodell til barn hører uansett ingen sted hjemme. Budsjettmodellene er etter hvert gode mobiltelefoner. Jeg kan forstå at hun synes de aller billigste er kjipe, men det er mye å få mellom de og flaggskipmodellene altså.  

Endret av ♥
  • Liker 38
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruker dere ikke «hvor er» for å sjekke hvor den befinner seg? 

Anonymkode: 6ea52...6e7

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk «hvor er» neste gang. Det har jeg på mine tenåringer. 

Anonymkode: d50f9...217

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i alle dager, har dere ingen kontroll på telefonen? Har aldri hatt iphone, men brukeren over meg skriver "hvor er"-funksjon. Android har noe lignende. Vi har også forsikring som dekker mistet telefon.

Datter får da bare være sur og lære seg å ta til takke med det hun har. 

Anonymkode: cc344...079

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor bruker dere ikke «hvor er» for å sjekke hvor den befinner seg? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruk «hvor er» neste gang. Det har jeg på mine tenåringer. 

Anonymkode: d50f9...217

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i alle dager, har dere ingen kontroll på telefonen? Har aldri hatt iphone, men brukeren over meg skriver "hvor er"-funksjon. Android har noe lignende. Vi har også forsikring som dekker mistet telefon.

Datter får da bare være sur og lære seg å ta til takke med det hun har. 

Anonymkode: cc344...079

Tror dere noen som stjeler telefon ikke er klar over disse funksjonene..? Som ikke slår av telefonen og fjerner simkort? Neppe 

Anonymkode: d0cbf...a5b

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror dere noen som stjeler telefon ikke er klar over disse funksjonene..? Som ikke slår av telefonen og fjerner simkort? Neppe 

Men hvor er sitter ikke i SIM-kortet.

og man kan også ta på «mistet»-funksjon.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får jo ikke stjålet en beskyttet telefon. Trenger tofaktor for å fjerne brukerkontoen. 

Telefonen er nok rett og slett mistet, og bør la seg gjenfonne med litt innsats.

Anonymkode: 78271...5f1

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Datteren vår på 13 år er velfungerende sosialt og har hode skoleresultater. Men en rotekopp som mister, legger vekk og glemmer tingene sine. Hun har nylig mistet mobilen sin, som hun fikk til julen 2023. Dette var en mobil hun hadde ønsket seg lenge, en iPhone 14. Jeg var i utgangspunktet veldig imot å kjøpe en så dyr mobil til en glemsk tenåring, men barnefar (vi er skilt) ga det i julegave og jeg kunne ikke si noe på det. 

I forrige uke var den telefonen borte vekk, antagelig har hun mistet den på skolen, eller på trening. Da ville hun selvsagt ha en ny umiddelbart. Men jeg tenkte hun kunne få gå ut en mobil en stund for å lære, men det går jo ikke i lengden. Da barna er veldig avhengige mobilen sin, både busskort og mye annet er på mobilen. Så må de jo ha mobil for å kunne lage avtaler med venner og klassevenner. Barnefar tok dette opp med meg og sa at hun måtte få mobil, selvom han var enig med meg i at hun må få seg en lærepenge. Hun er vandt til å bare få nye ting. Og hun mister/roter vekk ting ofte, vinterjakker, Headphones, smykker, busskort (når det ikke var digitalt) osv…

Barnefar sa at han skaffer henne en rimelig mobil nå, og hvis hun ønsker seg en dyr igjen, så må hun spare til den selv. Jenta vår pleier å få litt betalt for å klippe gresset/måke snø om vinteren hjemme hos barnefar og meg. Samt litt penger for å støvsuge/moppe huset. Jeg var enig med barnefar og tenkte ikke mer på den saken. Før på fredag, da datteren vår kom hjem fra samvær med barnefar (vi har 50/50 og delt bosted). Hun var sint og gråt fordi hun hadde fått en billig «Kina mobil», og mente det var sosialt selvmord og mobilen var søppel. Ifølge henne er vi «urkjipe» og de verste foreldrene på jordkloden. Jeg har forklart henne at jeg og barnefar ikke har ubegrenset med penger og ny iPhone (som hun ønsker seg) koster 12000-15000kr og det er ikke småpenger. Forklarte henne at hun kan begynne å spare og kjøpe seg en ny iPhone selv. Men det tok for lang tid ifølge henne, og det stemmer også, hun vil sikkert bruke 1-1,5 år på å spare opp til iPhone. 

Er dette en god løsning? Føler ikke at vi har vært for strenge her? Men hva tenker dere?

Dere er ikke for strenge. Synes dere var for snille som ga barnet en så dyr telefon. Hva skal hun med det? De andre telefonene, til billigere penger gjør samme nytten. Ærlig talt. Hun får bare være forbanna.  Ønsker hun seg noe så dyrt, så kan hun spare opp til det selv. Det tar den tiden det tar. 

Har dere brukt "finn telefon" funksjon etc?  Håper det, med tanke på prisen på tlf...

Anonymkode: f89aa...c34

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere ikke Hvor er ja? Da får dere jo vite hvor mobilen hennes er. Jeg har også dekning for tapt mobil i enten reise eller innboforsikring (husker ikke hvilken) til en grei penge som sikkert kunne vært brukt for å dekke inn en ny mobil. Iallefall en pent brukt fra Finn. Det er jo unødvendig å kjøpe en ny mobil til en tenåring.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også "hvor er", eventuelt forsikring. Så her skurret det litt..

Anonymkode: 25e09...50c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn min mobil. Har dere ikke iPhone selv så kan dere logge inn på dataen og logge inn på apple id hennes. Så finner dere det der. Men jeg har ei datter som selv var slik. Hun ødela dem. Så konsekvensen hennes var at du måtte kjøpe en ny selv. Etter det så ødela hun ikke mobilene mere. Hun måtte bare ha en gammel iPhone fram til hun hadde spart opp selv. 

Anonymkode: 9842b...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker "find my phone" hvis telefonen er tom for batteri/avskrudd? Og hvordan kommuniserer den ved omverden? Hvis mobilen trenger et fungerende SIM-kort eller at bluetooth er aktivert eller noe sånt så er det jo ikke rart om man kan blokkere det.

Muligheten er jo også tilstede for at mobilen kan ligge et sted med veldig dårlig dekning, type falt bak et skap eller noe sånt (selv om den mest sannsynlig er stjålet).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kjøpe nye ting til tenåring når de mister ting er praktisk talt å premiere dårlige egenskaper. De får dårligere kår for å klare seg i virkelighetens verden.

Her i huset mister barna ting på ordentlig hvis de mister noe! Bra folk har de blitt, og de tar vare på tingene.

Anonymkode: acb50...717

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dere er ikke for strenge. Jeg hadde ikke latt henne furte heller, jeg hadde sagt at det gidder jeg ikke høre på. Hun er ansvarlig for å ha rotet bort telefonen.

Anonymkode: 3e9ea...c63

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig at hele hennes verden raser når hun må gå med en ukul telefon. Det oppleves helt sikkert som et sosialt selvmord som hun sier. Hun er jo i en alder der det å passe inn er det viktigste i hele verden for mange. Men det er ikke farlig. Hun overlever det, og kanskje lærer hun også noe av det. La henne spare opp til ny mobil selv. Hvis hun kommer med noen kreative løsninger til hvordan det kan løses, så lytt til henne. Foreldre må slutte å være så redde for barns følelser. Stå i valget deres om å ikke gi henne en splitter ny telefon, det er et helt fair valg. Når hun blir voksen kommer hun til å forstå. 

Anonymkode: 3d4cb...94f

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hun får velge:
1. enten bruke 'kinatelefonen'
2. finne den hun har mistet (lete, spørre rundt om de har funnet den osv er alltid en god ide) eller
3. være uten telefon mens hun sparer opp til en ny.

Hun MÅ lære seg å ta vare på tingene sine!

Anonymkode: b308f...bec

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...