Gå til innhold

Vgs og angre valget, vil bytte, noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må vel vente til neste år?

Før var det jonrådgivere på skolen du kunne spørre og få råd ang sånt, mne no er jo rådgiverne opptatt med alt mulig annet enn å være rådgiver. Så hvem snakker du med?

Kontaktlærer har jo bare for den linjen. 

Snakker du med opptakskontoret? Eller er det meningen du skal få snakke med rådgiver? Eller avd leder?

Anonymkode: c7659...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med studieveileder, de kan hjelpe deg videre. Om du ikke får tak i en veileder, be om å snakke med avdelingsleder. Døra er 99% sikkert stengt for et bytte nå, men du kan fullføre fagene du får uttelling for på andre studieretninger.

Anonymkode: a601c...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kontaktlærer og karriererådgiver kan og bør hjelpe deg med dette. Eventuelt avdelingsleder. 
Vi er vant til slike problemstillinger (*lærer på vgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Har ikke studieveileder. Men de har avdelingsleder men det er jo for det faget h*n er på no. Men skal prøve å snakke med hun! Det hjelper lite med en del av fagene da de feks i naturfag bruker dette yrket i det faget og det samme med den andre linjen der bruker de det andre faget. 

Samme med engelsk og andre fag. Men skal forhøre meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rådgiver sin jobb, men du må kanskje bestille en time. 

Anonymkode: 4910a...9f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådgiver her brukes til å være "støttekontakt" for en person og ha vanlige timer. Ikke tid til sånt visstnok! 

Spare spare på skoler og alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der mine går har de studieveileder.  Egentlig er alle videregående pålagt å ha det. Og vet hos jenta gikk fikk de ny elev inn i nov i fjord på vg1 fordi en angret linje.

Så det bør være en som har slik veiledning på skole. Men om du fullføree trenger du neste år ikke å ta fellesfag som matte,naturfag og engelsk ved vg1, og norsk og samfunnsfag på vg2. Så lenge de fagene er bestått.

Har selv en som er usikker. Men  sier jeg fullfører vg2 og så ser jeg lære eller ny linje

Anonymkode: 1e222...799

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Der mine går har de studieveileder.  Egentlig er alle videregående pålagt å ha det. Og vet hos jenta gikk fikk de ny elev inn i nov i fjord på vg1 fordi en angret linje.

Så det bør være en som har slik veiledning på skole. Men om du fullføree trenger du neste år ikke å ta fellesfag som matte,naturfag og engelsk ved vg1, og norsk og samfunnsfag på vg2. Så lenge de fagene er bestått.

Har selv en som er usikker. Men  sier jeg fullfører vg2 og så ser jeg lære eller ny linje

Anonymkode: 1e222...799

Takk for svar.

Ja det hadde jo vært fantastisk om det gikk! skal forhøre meg. Så slipper ett helt år gå til spille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rådgiver her brukes til å være "støttekontakt" for en person og ha vanlige timer. Ikke tid til sånt visstnok! 

Spare spare på skoler og alt annet!

Det skal finnes både sosialrådgivere og karriererådgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om å bytte linje eller bytte skole? 

Anonymkode: 58ebf...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angret mest på grunn av trivsel og reisevei. Fikk ikke bytte, og måtte stå ut året. Kjenner andre som så og si droppa ut fordi de ikke fikk bytte til en skole med ledig plass fordi de ikke hadde gode nok grunner. Døra er nok som sagt ovenfor stengt.

Hvis du derimot opplever kraftig mobbing eller en annen *tungtveiende* grunn til å ønske å bytte skole, så kan du ta deg en tur til legen og få anbefaling om at du må bytte skole. Den tar du med til rådgiver som tar det med til rektor.

Så rådgiver må du innom uansett, med mindre du sender en e-post direkte til rektor.

Anonymkode: bc76e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bytte linje og skole(da linjen h*n vil på ikke er på den skolen, skolen er bra og ikke noe mobbing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er midttermin nå, så et rent bytte går nok ikke. Å fullføre fellesfag og ta omvalg neste år går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange av mine elever som fullfører fellesfag og søker seg inn på ny linje året etter. Nå så sent i året, tar vi ikke inn nye elever i fra andre linjer. Vi kan vurdere det, dersom de har gått samme linje ved en annen skole, men selv da vurderer vi nøye i hvert tilfelle.

10 uker ut i skoleåret har vi gått igjennom mye fagstoff det vil være vanskelig å ta igjen. 

Anonymkode: 4910a...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å bytte midt i skoleåret dessverre (så fremt det ikke er svært tungtveiende grunner til det og å angre på valget er nok ikke et av dem), men snakk med studieveileder og få noen råd og forhåpentligvis motivasjon til å fullføre året og bytte linje til neste år. Det er vanligere enn man skulle tro å bytte linje etter et år på vgs så hen er ikke alene. 

Anonymkode: 76b8f...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Bytte linje og skole(da linjen h*n vil på ikke er på den skolen, skolen er bra og ikke noe mobbing).

Har dere tatt kontakt med studieveileder eller rådgiver ved den andre skolen? Er jo først og fremst de som kan gi råd her. 

Anonymkode: 58ebf...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...