Gå til innhold

Jada, dette med gavefritt er supert ja😡

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

malifika skrev (8 minutter siden):

Men så kutt det ut da. Det er mange foreldre som velger å servere litt sunnere alternativer i bursdager. Og hvis man feirer 3-4 stk sammen så blir det jo mye mindre sukker i lengden. Man spiser jo ikke 3-4 ganger så mye kake i en bursdag bare fordi at det er 3-4 bursdagsbarn. Man får heller ikke med seg 3-4 godteposer hjem.

Her vi bor er det billigst å ha det hjemme. Feirer man sammen, så må man jo leie lokale som regel, og det koster en del penger. Jeg skal jammen foreslå å kutte ut kake og godteri i bursdager på neste foreldremøte, så får vi se hvor mange som blir positive til å bare servere noe (sunt) å drikke, og ikke noe annet. Blir knall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anledningene du nevner er jo spesielle og mer sjeldne enn de flere titalls barnebursdagene vi er på i året. Du kan ikke sammenligne dette. 

Du er på syltynn is her, Bambi!

Anonymkode: ae711...1cd

Hva som er spesielt for et barn eller ikke, kan ikke du bestemme. Men det er typisk dem som ønsker masse gaver til seg selv på slike merkedager, men ikke at de må kjøpe gave til barnas venner. Meg, meg, meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Nei. Det er dere som påstår at forbud mot gaver i bursdag er laget av hensyn til fattige foreldre som ikke har råd til å kjøpe små gaver til alle i klassen til barnet. Men samtidig forventer dere at deres barn blir disket opp med mat, kake og godtepose av de samme fattige foreldrene. 

Hvel har skrevet det akkurat slik? Vi tar ikke med gave, men vi forventer koldtbord med kaker og mat, det holder ikke med bare kaker? 

Anonymkode: 8477e...0b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (32 minutter siden):

Jeg godtar at andre velger noe annet enn meg. I min vennekrets har jeg både veganere, muslimer, Jehovas vitner og andre. Jeg tilrettelegger, for eksempel lager vegansk rett til folk som er veganere og kommer på besøk. Men jeg lar ikke være å spise kjøtt, egg og fisk når de er på besøk, slik at det blir likt for alle. For eksempel.

Mitt problem blir hvis en veganer begynner å omtale meg i nedsettende ordelag eller krever at jeg også spiser vegansk, en muslim krever at jeg dekker meg til, og så videre. For da har de forsøkt å bestemme over meg. Så lenge de bestemmer over seg selv, tilrettelegger jeg gjerne.

Men dette er ikke sammenlignbart. Hvis noen sier til deg at du ikke får lov til å servere sjokoladekake og brus i bursdagen til barnet ditt, så kan du si at du gjør som du vil i ditt hus og de kan velge og ikke spise det, selv om de deltar på feiringen. 

Hvis du derimot krever at barn skal ha med gaver for å feire hos deg så har de jo bare valget mellom å delta hvis de kommer med gave eller å ikke komme og bli vartet opp uten.

Sammenlikningen blir riktig hvis du krever at vegetarianer som kommer hjem til deg MÅ spise kjøtt hos deg, eller muslimen må spise svin hos deg, ellers får de ikke komme, siden det er ditt hus og du bestemmer. 

I denne situasjonen om disse gavene så er det jo ikke andre som prøver å bestemme over deg, det er du som prøver å bestemme over andre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Akkurat. I tillegg skal du kjøpe en gave for 500-1000 kroner "fra klassen". Forresten, hvis du har råd til sånne unødvendige ting som duk, så har du råd. De som er lutfattige, kjøper verken duk eller servietter.

Sånne unødige ting, nei jeg kjøper faktisk en pakke til enten 8, 16 eller 24 personer fordi det er billigere enn å kjøpe alt hver for seg. I tillegg får man tema. 

https://www.bursdagskongen.com/temaer/bursdagstemaer/minecraft/minecraft-bursdagspakke-8-24-personer?att=OA==&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmt24BhDPARIsAJFYKk2HL1CwjzULLv9DMFPTttsvnWsPXLELY0iRcxLYZB6VP92saIe9GkEaAokUEALw_wcB

Så det følger ofte med duker i slike pakker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 timer siden):

Jeg har sittet i FAU i flere år. 

Ja, sikkert...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

malifika skrev (1 minutt siden):

Men dette er ikke sammenlignbart. Hvis noen sier til deg at du ikke får lov til å servere sjokoladekake og brus i bursdagen til barnet ditt, så kan du si at du gjør som du vil i ditt hus og de kan velge og ikke spise det, selv om de deltar på feiringen. 

Hvis du derimot krever at barn skal ha med gaver for å feire hos deg så har de jo bare valget mellom å delta hvis de kommer med gave eller å ikke komme og bli vartet opp uten.

Sammenlikningen blir riktig hvis du krever at vegetarianer som kommer hjem til deg MÅ spise kjøtt hos deg, eller muslimen må spise svin hos deg, ellers får de ikke komme, siden det er ditt hus og du bestemmer. 

I denne situasjonen om disse gavene så er det jo ikke andre som prøver å bestemme over deg, det er du som prøver å bestemme over andre.

Nei. Men jeg kan gjerne sende med gave med mitt eget barn når barnet drar i bursdag. De snakker mye om hva barna ønsker seg, og det er FAU som bestemmer gavefrihet, ikke barna. Det er barnets bursdag, ikke ditt eller FAU sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne unødige ting, nei jeg kjøper faktisk en pakke til enten 8, 16 eller 24 personer fordi det er billigere enn å kjøpe alt hver for seg. I tillegg får man tema. 

https://www.bursdagskongen.com/temaer/bursdagstemaer/minecraft/minecraft-bursdagspakke-8-24-personer?att=OA==&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmt24BhDPARIsAJFYKk2HL1CwjzULLv9DMFPTttsvnWsPXLELY0iRcxLYZB6VP92saIe9GkEaAokUEALw_wcB

Så det følger ofte med duker i slike pakker. 

Men hvorfor kjøpe plastikk i det hele tatt? Hvorfor ikke bruke bestikk, fat osv som man har hjemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert...

Sikkert :) Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Hva som er spesielt for et barn eller ikke, kan ikke du bestemme. Men det er typisk dem som ønsker masse gaver til seg selv på slike merkedager, men ikke at de må kjøpe gave til barnas venner. Meg, meg, meg.

Du er jo ikke fornøyd før alle er enige med deg og stryker deg med hårene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor kjøpe plastikk i det hele tatt? Hvorfor ikke bruke bestikk, fat osv som man har hjemme?

For jeg ser ikke behovet for den type overforbruk, jeg har ikke brukt så mye penger på service som brukes så lite i året. Vi har det vi trenger til en familie på 5. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Nei. Men jeg kan gjerne sende med gave med mitt eget barn når barnet drar i bursdag. De snakker mye om hva barna ønsker seg, og det er FAU som bestemmer gavefrihet, ikke barna. Det er barnets bursdag, ikke ditt eller FAU sitt. 

Det er nok mye barna kunne tenkt seg å bestemme over, men det handler faktisk om de foresatte. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Det kan du selvfølgelig gjøre hvis du vil. Du kan også sende melding til foreldrene om at du ikke ønsker å være med på gavefrie feiringer og gjerne vil ha gaver til ditt barn. Problemet hvis du gjør sånne ting er at andre foreldre blir å se på deg som en veldig lite samarbeidsvillig person som det er et ork å forholde seg til. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som er sånn som du beskriver, verken barn eller voksne. Vi lever tydeligvis i to veldig forskjellige verdener.

Og så synes jeg det er ufattelig rart at du ikke evner å se at det å kjøpe masse billig skrammel til de utallige barnebursdagene i året er noe HELT annet enn  å få noen få gaver fra familie til jul. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare kutte ut hele bursdagsfeiringen...? Å få til en helt gjennomsnittlig og normal feiring virker jo komplett umulig😵‍💫

-Lille Ida har ikke råd til fin kjole, så dette må alle ta hensyn til og kle seg i vanlige klær.

-Lille Per spiser ikke sukker, Jan er veganer og Tobias liker ikke gluten. Silje kan ha saft, men kun hjemmelaget.

-Eva er lydsensitiv, så musikk og danseleken utgår

-Piñata må kuttes ut, da det ikke er bra at barn å bli lært opp til å slå med en pinne

-Gaver utgår selvsagt. Klistermerker, slim, fargeblyanter og slikt ræl er foreldrene sin oppgave å dra i hus på ukentlig basis.

-Bursdagskaken må ikke være for fin, det blir urettferdig for de som kun lager Toro-kake

Osv...

Anonymkode: 9ce72...aa2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (11 minutter siden):

Det kan du selvfølgelig gjøre hvis du vil. Du kan også sende melding til foreldrene om at du ikke ønsker å være med på gavefrie feiringer og gjerne vil ha gaver til ditt barn. Problemet hvis du gjør sånne ting er at andre foreldre blir å se på deg som en veldig lite samarbeidsvillig person som det er et ork å forholde seg til. 

Jeg har vokst ut av alderen der man bryr seg om hva andre folk, som ikke vil deg noe godt, mener og sier. Jeg synes de som prøver å bestemme over andre, ork å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som er sånn som du beskriver, verken barn eller voksne. Vi lever tydeligvis i to veldig forskjellige verdener.

Og så synes jeg det er ufattelig rart at du ikke evner å se at det å kjøpe masse billig skrammel til de utallige barnebursdagene i året er noe HELT annet enn  å få noen få gaver fra familie til jul. 

Du gir ikke gaver når du drar i 40-årslag, bryllup og lignende? Da har vi forskjellige omgangskretser. Og det er ikke snakk om å kjøpe billig skrammel. Det går an å gi en 50-lapp. Eller er penger også billig skrammel i dine øyne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (30 minutter siden):

Her vi bor er det billigst å ha det hjemme. Feirer man sammen, så må man jo leie lokale som regel, og det koster en del penger. Jeg skal jammen foreslå å kutte ut kake og godteri i bursdager på neste foreldremøte, så får vi se hvor mange som blir positive til å bare servere noe (sunt) å drikke, og ikke noe annet. Blir knall :D 

Hvorfor må man leie lokale hvis man feirer sammen? Hvis man inviterer hele klassen så er det jo like mange barn tilstede totalt sett, bare at 3-4 av dem er bursdagsbarn. 

Ja, foreslå det du. Kan hende at mange ønsker det, de bare vil ikke foreslå det selv. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba familiene våre om å sjekke finn og markedplace etter julegaver. Jeg er ikke over snittet opptatt av miljøet eller noe, jeg har jo en 15 år gammel dieselbil. 

Men siden rosalilje er så opptatt av at barn må få gaver så kjøp brukt da? Får mer for pengene da, uten at det er billig ræl som blir lagt i en skuff. 

Rosalilje tar feil på veldig mye, men tror hun er mest opptatt av å tråkke frem sin egen holdning. Det får bare være, jeg godtar at du er slik. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (38 minutter siden):

Du gir ikke gaver når du drar i 40-årslag, bryllup og lignende? 

Selvsagt, men kun om verten ønsker seg noe spesielt, og mange av mine venner sier forresten tydelig at de ikke ønsker seg gave, det viktigste er at vi kommer og feirer med dem. Og igjen, siden du tydeligvis har litt tungt for det; større anledninger som runde tall, konfirmasjoner, julefeiring, dåp osv er noe helt annet enn flere titalls barnebursdager i året!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...