Gå til innhold

Motivasjon til datter for ikke å slutte på skolen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun går siste året på VGS salg og service (2. klasse) før hun skal ut i lærling. Hun har nærmest ingen motivasjon igjen til å fullføre skolefagene dette året. Alt går litt tungt nå.

Hun trives ute i praksis, men hater skolefagene. Vel. Hvordan kan jeg rent konkret motivere henne?

Hvor mye mer vil hun tjene på å få et fagbrev i Salg og service, kontra dem som ikke har det. (For eksempel i en butikk)

Som mor forstår jeg at hun bør gjennomføre, men trenger noen helt konkrete tips å gi henne nå de siste 8 månedene av livet hennes på skolebenken ❤️

Anonymkode: ead7a...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er hun i praksis da? Motivasjonen må vel være at det er ofte lettere å få jobb når du har utdanning. 

Anonymkode: 5842c...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun får et fagbrev i salg ig service har krav på kr9,-  mer i timen enn andre med samme lønnstrinn. Hun kommer også ganske langt opp på lønnstrinnstigen, jeg tror hun er på lønnstrinn fem eller seks når hun er ferdig med fagbrevet, selv uten erfaring fra servicejobb.
Så hun bør absolutt fortsette, og hun ligger langt foran i jobbsøkerbunken enn de uten fagbrev, når hun skal ut og søke jobb. Håper du klarer å motivere henne til å fortsette 😃😃

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men utover det, er lønnen den samme? Ut i fra det jeg kan se, er det et par kroner mer i timen, og det bare frem til du er 25 år. Da er det likt uansett?

TS

IMG_0721.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket om hvor mye kamp det ofte er om butikkjobber, og at det å ha fullført VGS er en veldig trygghet for de som skal ansette, slik viser hun at hun ikke gir opp for lett!

Anonymkode: a4133...199

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkSolsikke skrev (1 minutt siden):

Hvis hun får et fagbrev i salg ig service har krav på kr9,-  mer i timen enn andre med samme lønnstrinn. Hun kommer også ganske langt opp på lønnstrinnstigen, jeg tror hun er på lønnstrinn fem eller seks når hun er ferdig med fagbrevet, selv uten erfaring fra servicejobb.
Så hun bør absolutt fortsette, og hun ligger langt foran i jobbsøkerbunken enn de uten fagbrev, når hun skal ut og søke jobb. Håper du klarer å motivere henne til å fortsette 😃😃

Dette hadde vært en god motivasjonsfaktor! Har lett, men finner ingen kilder på dette jeg evt. kan vise henne. Vet du hvor jeg kan finne det?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bildet du la ut med timelønn:

har du fagbrev har du kr 9,- mer i timen enn det som står der. Du begynner også på lønnstrinn 5 eller 6  OG kr 9,- mer i timen enn det som står der når du har fagbrev.æ, selv om du ikke er over 25 år.   Dette står sikkert i tariffavtalen til handel og kontor et sted. 😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk! Men utover det, er lønnen den samme? Ut i fra det jeg kan se, er det et par kroner mer i timen, og det bare frem til du er 25 år. Da er det likt uansett?

TS

IMG_0721.png

Kommer vel an på arbeidsgiveren. Riktignok kontorfag som gjelder i min jobb, men fagbrev gir automatisk 2 lønnstrinn mer enn kollegaer uten. De fleste på min avdeling er i 30-40 årene og det er betydelig forskjell i lønn på de med og uten fagbrev.

Anonymkode: c8ad4...f02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skal gjennomføre på en grei måte, må dere jobbe med indre motivasjon. Hun må føle mestring, og ikke minst ha lyst til å trives.

Anonymkode: dda05...5a5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ser hun for seg da? Livet er litt tungt for alle av opp til, vi kan ikke bare gi opp vel? 

da jeg selv gikk videregående så syntes jeg flere av fagene var kjedelige og lite interesante, men det falt meg ikke inn å slutte på skolen. Hva ser hun for seg å gjøre da? Gå hjemme? Eller er det noe annet hun egentlig vil, og hun er på "feil hylle", da kan jeg forstå det bedre. 

Hvis hun trives med å jobbe ute, så må hun jo bare holde ut slik at hun kommer seg ut i lære, da slipper hun skolen.

Anonymkode: 45347...3c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fullført vgs og fagbrev, er veien mye lettere videre senere i livet for evt annen utdannelse. Med fagbrev trenger man kun et år med påbygg. Hun har kun få skoledager igjen for å fullføre året, det er så mye lettere (og billigere!) enn å ta privatist senere. Hun trenger ikke toppkarakterer, men fullført. 

Har du mulighet til å hjelpe henne med fagene? 

Å komme seg inn på vgs.skole som voksen er utrolig vanskelig. Og uten skole er man ofte henvist til bunnen i samfunnet. Med mindre man har en drivkraft og evner til å skape nettverk og får seg godt betale jobber. 

Anonymkode: 1bb67...0ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min sa til meg at "Nei. Man slutter ikke på skolen. Det er helt uaktuelt. Du skal gjennomføre nå, det må du". Og det gjorde jeg.

Anonymkode: dde9a...0db

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt. Om hun ikke fullfører får hun heller ikke læreplass. Uten læreplass må hun søke vanlig jobb. Da får man gjerne de kjedeligste butikkjobbene og får heller ikke lære seg faget på en skikkelig måte. 

Å gjennomføre vg2 yrkesfag er noe en hver norsk tenåring klarer om de bare tar seg litt i nakken. Skulle det være at hun får 1 eller IV i et par fag er det ikke noe hinder for å gå videre til lære, da ordner skolen og bedriften et samarbeid om hvordan hun skal få tatt opp de fagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten, 8 mnd er utrolig kort tid i et liv. Man trenger ikke å være motivert for å fullføre. Skolen må ikke være gøy eller inspirerende. En dag om gangen. Det er så få skoledager i ett skoleår. Heng opp skoleruten, kryss ut hver dag og tell ned dagene og se fram til helger og ferier.

Juni 2025 kommer uansett. Da er valget om det skal være med fullført vg2 eller om det skal være totalt bortkastet. Husk at da er også forrige skoleår bortkastet.

Anonymkode: 1bb67...0ce

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun går siste året på VGS salg og service (2. klasse) før hun skal ut i lærling. Hun har nærmest ingen motivasjon igjen til å fullføre skolefagene dette året. Alt går litt tungt nå.

Hun trives ute i praksis, men hater skolefagene. Vel. Hvordan kan jeg rent konkret motivere henne?

Hvor mye mer vil hun tjene på å få et fagbrev i Salg og service, kontra dem som ikke har det. (For eksempel i en butikk)

Som mor forstår jeg at hun bør gjennomføre, men trenger noen helt konkrete tips å gi henne nå de siste 8 månedene av livet hennes på skolebenken ❤️

Hun burde heller ha jobbet et par år! Ta en pause!!!!

Anonymkode: 4401f...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun burde heller ha jobbet et par år! Ta en pause!!!!

Anonymkode: 4401f...dd3

Ikke når det er 8 mnd, omtrent 120/130 skoledager igjen. Da fullfører man. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke høre om å få til lærlingplass over 3 år, og teori kun 1 dag i uka?

Anonymkode: 1afc5...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det bankes vett inn i skallen. Tilgang på jobbmuligheter og høyere lønn bør være motivasjon nok i seg selv. Si det er helt fullstendig uaktuelt å ha henne surrende rundt hjemme i huset uten å fullføre skolegang. Heng opp kalender som en sa og ha nedtelling av antall dager. Lov eventuelt en hyggelig gulrot til den dagen hun er ferdig og bestått.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må ellers må hun skaffe seg 100% jobb før hun sier opp skoleplassen. Å begynne å betale for å bo hjemme. Ikke altid man har motivasjon, men bare må gjennomføre fordet. Hun har 49 år igjen i arbeidslivet. Da er 8 måneder altså 130 dager ca ingenting.

Å ha et voksent barn som lever på mor hadde ikke skjedd her i huset. Man kommer ikke langt i dag uten utdanning

Anonymkode: 33551...637

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg håper jenta di fullfører utdannelsen. Jeg har noen tanker om hva som kan motivere. Den viktigste motivasjonen må jo komme fra henne selv og det er hun som sitter på nøkkelen til resten av sitt liv. Noen av innspillene mine fremstår sikkert litt overfladisk, men bunner i at da jeg var ung, så drømte jeg mye om å kunne spontankjøpe en pen jakke eller sko, altså uten å først måtte spare. Det var en stor motivasjon for meg til å skaffe meg utdannelse. Det hører med til historien at jeg vokste opp i en familie som i perioder måtte snu på krona, og jeg ble derfor opptatt av å bryte «fattigdomssirkelen». 

1) Tror du at du kan få henne med på å lage en tre-års eller fem-årsplan? Hvor ser hun seg selv om tre/fem år og hva skal til for å nå målene sine? 

2) Hvis alle vennene går på skolen, så bør hun jo gå hun også slik at hun ikke havner utenfor.

3) Det er ikke gøy å være den i venneflokken som tjener minst og kanskje må si nei til jenteturer fordi man ikke har råd. (Har vært der selv, og det er ikke gøy).

4) Den innsatsen hun legger i skole og utdannelse nå, skaper fundamentet for et god liv senere. Skole og eksamenspress er for mange «blod, svette og tårer». Sånn er det bare.

5) Hvor ser hun seg selv som 40-åring? Ei som har råd til pene klær, fint hus, bil, mann og barn? Hva skal til for å få dette? 

6) Hvor liker hun å dra på ferie? Hva skal til for at hun kan få til dette i fremtiden? 

7) Hvis hun er vant til å få mye lommepenger, klær og alt hun trenger hjemmefra, så kanskje stramme inn litt på dette. Si at du sparer til en fin ting til deg selv, så ny jakke til henne har du ikke råd til nå. Kanskje det kan gi henne litt motivasjon (kan slå feil hvis hun da bestemmer seg for å jobbe istedenfor å gå på skole…).

Anonymkode: 8cf1a...d3e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...