AnonymBruker Skrevet 20. oktober #1 Del Skrevet 20. oktober Jeg har nettopp kjøpt meg en elbil, og det er min første gang med en bil som bare har automatgir. Har alltid kjørt manuell før, og nå føler jeg nesten at jeg jukser litt når jeg kjører! 😅 Men seriøst, hvordan ble automatgir ikke standard tidligere? Det er jo så mye enklere! Ingen clutch, ingen girskifting – bare å cruise avgårde. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg holdt ut med all den giringen før... Føler meg nesten litt lat nå 😂 Er det flere som har gått over til automat og aldri vil tilbake til manuell? Anonymkode: d026e...77f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #2 Del Skrevet 20. oktober Jeg var hardnakket motstander av automatgir tidligere. Men så kjøpte jeg meg en stor SUV, som bare kom med automat, og det var jo unektelig en nydelig bil å kjøre. Nå har jeg også elbil, og den er jo enda mer sømløs og lettkjørt. Nydelig bil. Men vi har også en gammel manuelt giret bil her hjemme, og noen ganger er det gøy å ut å kjøre den. Litt uvant de første meterne, og så er jeg "hjemme" igjen. Det er liksom å kjøre skikkelig bil. Jeg tar meg litt i å undre over hvor lett det må være å ta lappen, når man kjører elbil på kjøreskolen... 🤔 De lærer jo ikke å kjøre bil på den gode gamle måten. Alt utvikler seg, men jeg er glad jeg kan kjøre bil med manuelt gir. 🤗 Anonymkode: a4570...0ec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 20. oktober #3 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har nettopp kjøpt meg en elbil, og det er min første gang med en bil som bare har automatgir. Har alltid kjørt manuell før, og nå føler jeg nesten at jeg jukser litt når jeg kjører! 😅 Men seriøst, hvordan ble automatgir ikke standard tidligere? Det er jo så mye enklere! Ingen clutch, ingen girskifting – bare å cruise avgårde. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg holdt ut med all den giringen før... Føler meg nesten litt lat nå 😂 Er det flere som har gått over til automat og aldri vil tilbake til manuell? Anonymkode: d026e...77f Solgte min siste bil med manuellt gir ca. i 2005 så ja..🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 20. oktober #4 Del Skrevet 20. oktober Jeg har i sikkert 15 år kjørt bil med automatgir og egentlig vært storfornøyd med det. Sist jeg kjøpte bil ble det derimot manuell, det var egentlig litt tilfeldig. Jeg savner ikke automat et sekund (bortsett fra de få gangene jeg står fast i rushtrafikk, men det er ikke så ofte) 😅 Føler jeg har mye bedre kontroll med manuell og det er mye gøyere å kjøre. Min neste bil regner jeg med at bli automat likevel, det er jo det som er mest populært nå 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #5 Del Skrevet 20. oktober Tar lappen nå, og læreren sa at jeg burde ikke kaste bort tid på manuell med mindre jeg trengte det. Anonymkode: 92475...871 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 20. oktober #6 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar lappen nå, og læreren sa at jeg burde ikke kaste bort tid på manuell med mindre jeg trengte det. Anonymkode: 92475...871 Det er nok riktig. Men hvordan vet du når du trenger det? Hvis du f.eks. drar til Italia eller Spania og skal kjøre leiebil, da må du være obs på at alle de billigste bilene fortsatt er manuelle. Du kan leie med automatgir, men det er betydelig dyrere. Dette er i endring, men det tar fortsatt tid. Eller du skal kjøpe din første ungdomsbil. Den må være billig og dermed litt eldre. Da er det veldig lite å velge i med automat. Eller du skal jobbe i et håndverkeryrke hvor du blir tildelt en arbeidsbil. Selv om nye arbeidsbiler også nå ofte har automat, kan det jo hende at du får jobb et sted hvor bilene er litt eldre, og bilen du får tilgang på har manuelt gir. Eller du får muligheten til å kjøre en gammel klassisk bil, f.eks. en Porsche 911. Det må du si nei til, fordi du mangler manuell-lappen. Eller du flytter på landet med stor tomt og trenger en egen traktor å brøyte med. Alle brukte traktorer som koster mindre enn 300 000, og de fleste andre også, har manuelt gir. Eller du gjør storhandel på IKEA og skal låne/leie en varebil for å få tingene hjem. Sjansen er fortsatt stor for at den bilen har manuelt gir. Nå er disse tingene i endring, og automatgir blir stadig vanligere, men så lenge det finnes kjøretøy som ikke er helelektriske, vil også manuelt gir eksistere. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #7 Del Skrevet 20. oktober Har automat på jobb og har manuell privat. Jeg foretrekker manuell. Jeg elsker å kjøre lang tur med manuell. Jeg kjører mye på jobb med automat. Synes det er kjedelig å kjøre den. Anonymkode: 8b78b...4d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #8 Del Skrevet 20. oktober aksase skrev (9 minutter siden): Det er nok riktig. Men hvordan vet du når du trenger det? Hvis du f.eks. drar til Italia eller Spania og skal kjøre leiebil, da må du være obs på at alle de billigste bilene fortsatt er manuelle. Du kan leie med automatgir, men det er betydelig dyrere. Dette er i endring, men det tar fortsatt tid. Eller du skal kjøpe din første ungdomsbil. Den må være billig og dermed litt eldre. Da er det veldig lite å velge i med automat. Eller du skal jobbe i et håndverkeryrke hvor du blir tildelt en arbeidsbil. Selv om nye arbeidsbiler også nå ofte har automat, kan det jo hende at du får jobb et sted hvor bilene er litt eldre, og bilen du får tilgang på har manuelt gir. Eller du får muligheten til å kjøre en gammel klassisk bil, f.eks. en Porsche 911. Det må du si nei til, fordi du mangler manuell-lappen. Eller du flytter på landet med stor tomt og trenger en egen traktor å brøyte med. Alle brukte traktorer som koster mindre enn 300 000, og de fleste andre også, har manuelt gir. Eller du gjør storhandel på IKEA og skal låne/leie en varebil for å få tingene hjem. Sjansen er fortsatt stor for at den bilen har manuelt gir. Nå er disse tingene i endring, og automatgir blir stadig vanligere, men så lenge det finnes kjøretøy som ikke er helelektriske, vil også manuelt gir eksistere. Er jo ikke noe stress å ta lappen på manuell senere, men det sparer meg for tid nå. Har ikke den typen jobb, har ikke den typen bil eller familie eller venner og øve kjøre med. Skolen har ikke manuell engang i klasse B. Blir dumt å gjøre det bare i tilfelle. Anonymkode: 92475...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #9 Del Skrevet 20. oktober Prøvde å ta lappen med manuell først. Endte opp med å bytte til automat. Ikke kun fordi jeg kun syns det var vanskelig. Altså, jeg syns det og. Men mye annet som skjedde i livet, og samboer solgte dieselbilen og kjøpte elbil. Så da byttet jeg. Liker uansett automat bedre. Husker jeg kjørte manuell i rushen i oslo. Saktegående kø og holdt på å få krampe i foten av å holde foten på klutchen hele tida. Med automat kan man slappe litt mer av. Samboer har firmabil som han kjører hver dag. Noen dager flere timer og ofte i rushtrafikken. Han sier det er mye mer behagelig med automat når man må sitte timesvis i bil. Men, han har en eldre manuellbil som han kjører med for moroskyld. Veldig bilinteressert. Anonymkode: 82c22...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #10 Del Skrevet 20. oktober aksase skrev (18 minutter siden): Det er nok riktig. Men hvordan vet du når du trenger det? Hvis du f.eks. drar til Italia eller Spania og skal kjøre leiebil, da må du være obs på at alle de billigste bilene fortsatt er manuelle. Du kan leie med automatgir, men det er betydelig dyrere. Dette er i endring, men det tar fortsatt tid. Eller du skal kjøpe din første ungdomsbil. Den må være billig og dermed litt eldre. Da er det veldig lite å velge i med automat. Eller du skal jobbe i et håndverkeryrke hvor du blir tildelt en arbeidsbil. Selv om nye arbeidsbiler også nå ofte har automat, kan det jo hende at du får jobb et sted hvor bilene er litt eldre, og bilen du får tilgang på har manuelt gir. Eller du får muligheten til å kjøre en gammel klassisk bil, f.eks. en Porsche 911. Det må du si nei til, fordi du mangler manuell-lappen. Eller du flytter på landet med stor tomt og trenger en egen traktor å brøyte med. Alle brukte traktorer som koster mindre enn 300 000, og de fleste andre også, har manuelt gir. Eller du gjør storhandel på IKEA og skal låne/leie en varebil for å få tingene hjem. Sjansen er fortsatt stor for at den bilen har manuelt gir. Nå er disse tingene i endring, og automatgir blir stadig vanligere, men så lenge det finnes kjøretøy som ikke er helelektriske, vil også manuelt gir eksistere. Jeg tok automatlappen da jeg var 32 år. Ikke alle MÅ ha lappen på manuell. Handler vi på ikea kjører enten pappa eller samboer. Er det krise, leier vi sjåfør. Det gjorde vi en gang da vi hadde solgt bilen og ikke fått levert ny enda. I utlandet har vi tatt kollektivtrafikk. Foreldrene mine har stor tomt og brøyter ikke selv. De betaler en bonde oppi svingen for å komme med traktor og brøyte. Man MÅ ikke ha bil eller lappen når man er 18. Jeg er hvertfall glad for at jeg ikke kjøpte bil da. Kjenner mange som kasta bort flere titusenvis av kroner på en gammal drittbil som de svidde av bensinpenger på bare for å kjøre rundt og tøffe seg. Mens jeg tok bussen og sparte penger. Anonymkode: 82c22...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #11 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har nettopp kjøpt meg en elbil, og det er min første gang med en bil som bare har automatgir. Har alltid kjørt manuell før, og nå føler jeg nesten at jeg jukser litt når jeg kjører! 😅 Men seriøst, hvordan ble automatgir ikke standard tidligere? Det er jo så mye enklere! Ingen clutch, ingen girskifting – bare å cruise avgårde. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg holdt ut med all den giringen før... Føler meg nesten litt lat nå 😂 Er det flere som har gått over til automat og aldri vil tilbake til manuell? Anonymkode: d026e...77f Tilbake til manuelt gir Kjørte skolebilde med manuel for å ha lov til å flytte automatgir, og aldri mer manuelt gir bil. Jelt bortkastet strev og fotarbeid. Anonymkode: 10c2b...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 20. oktober #12 Del Skrevet 20. oktober Jeg har kjørt bil med manuelt gir i mange år. Men så ble jeg så lei av all den giringen hele tiden og når eksen kjøpte seg bil med automat (han var veldig skeptisk til automat han også) og da var jeg solgt. Jeg skal aldri eie en bil med manuelt gir igjen. Nå er det automat all the way 😄 Så deilig å bare sette bilen i D og kjøre avgårde. Kø-kjøring i rushen, går som en lek.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #13 Del Skrevet 20. oktober Mardina skrev (9 minutter siden): Jeg har kjørt bil med manuelt gir i mange år. Men så ble jeg så lei av all den giringen hele tiden og når eksen kjøpte seg bil med automat (han var veldig skeptisk til automat han også) og da var jeg solgt. Jeg skal aldri eie en bil med manuelt gir igjen. Nå er det automat all the way 😄 Så deilig å bare sette bilen i D og kjøre avgårde. Kø-kjøring i rushen, går som en lek.... køkjøring der bilen både har automatgir og kruicekontroll og tilpasser seg farten etter forankjørende bil, det er noe helt annet enn bar automatgir. Anonymkode: 10c2b...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 20. oktober #14 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (21 minutter siden): køkjøring der bilen både har automatgir og kruicekontroll og tilpasser seg farten etter forankjørende bil, det er noe helt annet enn bar automatgir. Anonymkode: 10c2b...968 Det er godt mulig. Jeg har bare vært borti eldre biler med automatgir og uten cruisekontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #15 Del Skrevet 20. oktober Vi har både manuell gir og automatgir. Går helt greit med begge deler, men foretrekker nok automat. Husker da jeg var au pair i Usa for rundt 30 år siden. De var mektig imonert over at jeg mestret manuell ettersom de fleste hadde automat. Familien hadde en av hver. Faren holdt på å drepe giret da han kjørte. 🤣 Anonymkode: 22b5b...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 20. oktober #16 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok automatlappen da jeg var 32 år. Ikke alle MÅ ha lappen på manuell. Handler vi på ikea kjører enten pappa eller samboer. Er det krise, leier vi sjåfør. Det gjorde vi en gang da vi hadde solgt bilen og ikke fått levert ny enda. I utlandet har vi tatt kollektivtrafikk. Foreldrene mine har stor tomt og brøyter ikke selv. De betaler en bonde oppi svingen for å komme med traktor og brøyte. Man MÅ ikke ha bil eller lappen når man er 18. Jeg er hvertfall glad for at jeg ikke kjøpte bil da. Kjenner mange som kasta bort flere titusenvis av kroner på en gammal drittbil som de svidde av bensinpenger på bare for å kjøre rundt og tøffe seg. Mens jeg tok bussen og sparte penger. Anonymkode: 82c22...d60 Neida, alle MÅ ikke det. Det kommer an på så mye, som du er inne på, men at det kan være kjekt, det er det vanskelig å komme helt bort i fra. Litt på samme måte som at det kan være kjekt å ha lov til å kjøre med større biltilhengere. Men har man ikke lov, kan man finne andre løsninger. Jeg er så gammel at automatgir var uaktuelt da jeg tok lappen. Det var ikke så vanskelig for meg heller, for gjennom oppveksten på gård hadde jeg allerede kjørt traktorer med manuelt gir i 10 år før jeg begynte å ta billappen som 17-åring. Synes fortsatt det er kjekt å ha muligheten til å kjøre manuelt gir. Har selv en bil med manuelt gir og en med automat. To av barna har tatt lappen på manuelt og den tredje skal også det. Det koster litt ekstra, men da er ikke det noe mer å tenke på. Selv har jeg samlet diverse førerkort gjennom mange år, og kan kjøre alt fra truck og hjullaster til gravemaskin, dumper, kranbil, buss og vogntog. Men nå driver jeg gård og eier både et par trucker, gravemaskin og x antall traktorer hvor de to største har egenskaper som krever lastebil/vogntog-førerkort. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #17 Del Skrevet 21. oktober Har hatt lappen i 11 år og venter enda på et tilfelle der det er nødvendig med manuell. Min første bil (en 99-modell) var selvsagt automat, og kostet meg 18.000,-. Helt uproblematisk å få tak i en eldre bruktbil med automatgir. Anonymkode: eda1e...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #18 Del Skrevet 21. oktober Akkurat nå har jeg en klassiker med automat, en PHEV med automat og en elbil med ett gir. Elbilen er klart kjekkest og enklest å kjøre når det gjelder mangel på gir. Men i fjellet på smal og svingete vei savner jeg egentlig en liten og nett bil med manuell kasse. Alle de andre går fint å kjøre fort med også, men de er tunge og særlig automaten på de to fossile gjør jo ikke alltid som jeg vil. En liten og kanskje litt undermotorisert manuell bil kan man derimot kjøre på maks - som jo er fryktelig gøy. Anonymkode: bc214...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 21. oktober #19 Del Skrevet 21. oktober Manuell er morsomst, automat er behageligst. I rushtrafikk er manuelt gir slitsomt. Min neste bil blir sikkert automat, jeg er gammel og går for comfort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 21. oktober #20 Del Skrevet 21. oktober Elbil med automat. Garantert det jeg liker best. Dog tror jeg noen kan bli litt «late» og ikke følge med på trafikken like mye. Jeg følger om noe enda mer med enn med manuelt fordi bilen er så lett å kjøre O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå