AnonymBruker Skrevet 19. oktober #1 Del Skrevet 19. oktober Fra søre Sunnmøre? Tenk samme dialekt som Arill Riise og absolutt ikke ålesundsk. Hva er det første dere tenker på? Anonymkode: 103ea...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #2 Del Skrevet 19. oktober Ørsta/Volda? Liker Arill Riise sin dialekt. Anonymkode: 6e092...01b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #3 Del Skrevet 20. oktober At sunnmøringer er gjerrigknarker Anonymkode: 41739...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #4 Del Skrevet 20. oktober Minner meg om min grusomme mor. Anonymkode: 661dd...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 20. oktober #5 Del Skrevet 20. oktober Gjerrig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 20. oktober #6 Del Skrevet 20. oktober Bedre enn bergensk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #7 Del Skrevet 20. oktober Fin dialekt sånnsett, menn med den dialekten høres litt sytete ut bare. Men som AB over meg sier; alt er bedre enn bergens-dialekten. Anonymkode: dcca1...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #8 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fra søre Sunnmøre? Tenk samme dialekt som Arill Riise og absolutt ikke ålesundsk. Hva er det første dere tenker på? Anonymkode: 103ea...d24 Irriterende dialekt😄 Anonymkode: 8e66e...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #9 Del Skrevet 22. oktober Litt sånn skarp dialekt. Blir litt sliten i ørene av å høre på den lenge. Anonymkode: b6ad7...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #10 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt sånn skarp dialekt. Blir litt sliten i ørene av å høre på den lenge. Anonymkode: b6ad7...1a3 Interessant! Er den skarpere enn standard østnorsk? Anonymkode: 103ea...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #11 Del Skrevet 22. oktober Cornix skrev (På 20.10.2024 den 3.23): Gjerrig? En myte! Anonymkode: 103ea...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #12 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 20.39): Fra søre Sunnmøre? Tenk samme dialekt som Arill Riise og absolutt ikke ålesundsk. Hva er det første dere tenker på? Anonymkode: 103ea...d24 Arill Riise snakker Ørstadialekt. Når noen sier Søre Sunnmøre-dialekt tenker jeg Vanylven, Hærøy eller Sande. De er større forskjell på Ørstadialekt og Søre Sunnmøre-dialekt enn mellom Ørstadialekt og Indre Sunnmøre-dialekt. Både indre og søre snakker breiere enn i Ørsta. Eller breidere som de sier på søre luten. Ålesundsdialekt har lite til felles med noen som helst sunnmørsdialekt, så den blir merkelig å dra fram som sammenligning. Søre-dialekten er langsom, jeg kan bli noe utålmodig fra tid til annen. Men utover det er den tydelig. Har ikke noen spesielle assosiasjoner. Anonymkode: 5cf10...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 22. oktober #13 Del Skrevet 22. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En myte! Anonymkode: 103ea...d24 Vet! Derfor spørsmålstegn. Mange myter der ute! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #14 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 22.31): Arill Riise snakker Ørstadialekt. Når noen sier Søre Sunnmøre-dialekt tenker jeg Vanylven, Hærøy eller Sande. De er større forskjell på Ørstadialekt og Søre Sunnmøre-dialekt enn mellom Ørstadialekt og Indre Sunnmøre-dialekt. Både indre og søre snakker breiere enn i Ørsta. Eller breidere som de sier på søre luten. Ålesundsdialekt har lite til felles med noen som helst sunnmørsdialekt, så den blir merkelig å dra fram som sammenligning. Søre-dialekten er langsom, jeg kan bli noe utålmodig fra tid til annen. Men utover det er den tydelig. Har ikke noen spesielle assosiasjoner. Anonymkode: 5cf10...4fb Jeg har vokst opp i både Sande og Ørsta, har familie begge steder og er uenig i at det er nevneverdig forskjell på ytre søre (som det heter) og ørstadialekt, untatt noen få ord her og der. Hva baserer du påstandene dine på? Anonymkode: 103ea...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #15 Del Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 22.31): Arill Riise snakker Ørstadialekt. Når noen sier Søre Sunnmøre-dialekt tenker jeg Vanylven, Hærøy eller Sande. De er større forskjell på Ørstadialekt og Søre Sunnmøre-dialekt enn mellom Ørstadialekt og Indre Sunnmøre-dialekt. Både indre og søre snakker breiere enn i Ørsta. Eller breidere som de sier på søre luten. Ålesundsdialekt har lite til felles med noen som helst sunnmørsdialekt, så den blir merkelig å dra fram som sammenligning. Søre-dialekten er langsom, jeg kan bli noe utålmodig fra tid til annen. Men utover det er den tydelig. Har ikke noen spesielle assosiasjoner. Anonymkode: 5cf10...4fb Anonymkode: 103ea...d24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå