Gå til innhold

Føler meg så trist og mislykket… Barnet har flere hull i melketenner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 21.33):

Vi som foreldre er veldig interessert i kosthold og helse, og har vært bevisste hele veien.

Hjemme er hjemmelaget, næringsrik og variert mat normalen/«regelen». Kun vann til drikke.

Vi er strengere enn mange når det kommer til snacks og sånn, men har god gammeldags lørdagsgodt. Legger oss ikke opp i hva barnet får servert hos andre. 

Nøye på tannpuss fra første tann kom, pusser morgen og kveld.

Problemene startet da barnet var rundt 6 år, jeg oppdaget en grå flekk på en av melkejekslene. Vi har vært på alle vanlige kontroller, og de har ikke sagt noe før det. Røntgen viste 3(!)hull..

Barnet er nå 7. Ett hull ble borret nå i våres, ett skal tas nå rett før jul. Det siste er så stort at de ikke vil borre, men vente til tannverk for å trekke. De vil vente lengst mulig med det.

Jeg leser og leser om næringsinnhold, mineralisering, mineraler osv.

Eneste tannlegen maser om er fluor, men det har jo ikke akkurat hjulpet til nå.

Blir så lei meg, og redd for tannhelsa til barnet mitt. 7 år gammel…

«Noen får bare lett hull», jeg klarer ikke godta det.

Råd? Erfaringer?

Anonymkode: 49a19...8b7

Må du så må du. Har vel ikke så mye valg :)

Anonymkode: 35db6...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som barn fikk jeg veldig lett hull i melketennene. Tror jeg trakk tre tenner eller noe. Fikk bra oppfølging hjemme med tannstell og sunt kosthold.

Nå som voksen har jeg ikke hatt et eneste hull (30 år). Er ikke veldig nøye verken med tannstell eller kosthold, helt middels.

Som noen skriver, noen barn får veldig lett hull i melketennene. 

Anonymkode: e89f5...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt elendig kost, spiser mye sukker. Har aldri hatt hull i mitt liv. 

(Hadde vanlig kost som barn, men spiste sikkert usunnere enn ditt barn) 

Ikke ta det så tungt, noen er uheldig trenger ikke bare være kosten. Husker mange barn hadde hull på barneskolen, noen hadde kjempe mange uten at det var svikt hjemme eller det ble et problem senere. Melketenner skal ut igjen 😅

Anonymkode: b2a42...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (På 17.10.2024 den 22.32):

Hva kan man gjøre med det, i tillfelle?

Da er det en årsak til at man puster med munnen. Denne må finnes ut av. Som f eks allergi, stramt tungebånd, store mandler, nesepolypper. Evt mye luftveisinfeksjoner som liten som gjør at man puster med munnen en periode med sykdom, så blir dette normalen etterhvert. 

I tillegg hvis man har pustet med munnen lenge har man en dysfunkjson i muskelene i ansiktet som gjør at det ikke er så lett å bare lukke munnen, disse muskelene må trenes opp. Så da ville jeg kontaktet en OMFT eller logoped med omft kunnskap. 

Anonymkode: 9c0f1...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 22.26):

Har dere sjekket om barnet har cøliaki? Hull i tennene kan komme av ubehandlet cøliaki. Man trenger absolutt ikke ha de typiske symptomene, men mer defuse symptomer. Hadde tatt en blodprøve hos fastlegen. Har selv barn med cøliaki og det er veldig mange diagnostiserte det ute. 

Anonymkode: e8978...09f

Tenkte på det samme. Om man har andre symptomer, og uventet mye hull, bør man tenke tanken. Cøliaki er ikke bare tynt og lavt barn og diaré, slik man trodde før. Kan ha helt andre plager og være normal i høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri klok på hvorfor man får hull.

Jeg har 2 tenåringsjenter nå. Å begge har hatt sine hull.

Min eldste sluttet å bruke tannkrem da hun var 12 år,fordi hun ikke likte smaken.hun børster hun med vann og skyller.å bruker tanntråd.å børster tennene 1 gang om dagen.Hun har hatt null hull i et par år nå.Å får bare skryt for fine tenner. Men når jeg nevner hennes tann rutine. Så får hun alltid "kjeft". 

Min yngste datter følger tannlegensråd,men har ofte hull.

Jeg har ikke konkrete råd. Annet enn at det er best å bare slappe av i forhold til Tannhygiene. 

Noen får lett hull, som kan være vitaminmangel,sykdom etc.

Andre er mer heldig.

Min tannlege sa til meg en gang, at jeg gjerne må spise sjokolade , men jeg må ikke bruke hele dagen på den. At små spising ikke er så bra.

Anonymkode: bb549...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn har mineraliseringsforstyrrelse. Gikk fra null hull til rotfylling på veldig kort tid. Vi har fått beskjed om at det ikke er noe vi kan gjøre, annet enn tannpuss og fluor. Men vi blir kalt inn mye oftere enn vanlig, for at evt nye hull skal oppdages tidligere.

Anonymkode: bbbb8...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...