Gå til innhold

Føler meg så trist og mislykket… Barnet har flere hull i melketenner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har barnet brukt mye medisiner? Vi har et barn som brukte mye medisin når det var lite. Det har fått emaljefeil på en tann, og hatt hull i denne en gang når barnet var rundt 6-7 år. Heldigvis ikke siden. Men det er lagt inn i journal at om barnet får problemer i voksen alder og kanskje må ha krone så vil dette dekkes.

Jeg har aldri hatt hull i tennenen, og ingen av barna våres heller, de er tenåringer. Men mannen har hatt hull noen få ganger og vi er like flinke med tann hygiene og har det samme kostholdet. 

jeg har et søskenbarn som er tannlege, og vet det ene barnet der har hatt hull et par ganger, det er i barnekole alder- Så mye en ikke kommer unna uansett hva en gjør

Anonymkode: f281b...2a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere sjekket om barnet har cøliaki? Hull i tennene kan komme av ubehandlet cøliaki. Man trenger absolutt ikke ha de typiske symptomene, men mer defuse symptomer. Hadde tatt en blodprøve hos fastlegen. Har selv barn med cøliaki og det er veldig mange diagnostiserte det ute. 

Anonymkode: e8978...09f

Nei, det har vi ikke. Takk for tips!

Anonymkode: 49a19...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til å få til mer fluor; ha med en liten flaske med fluor munnskyll for barn, som hen kan bruke og skulle munnen med et par ganger i løpet av dagen. Man trenger ikke fluorskyll etter tannpuss om man bruker tannkrem med fluor.

Vet det finnes en tannkrem med ekstra mye fluor for dem som får ofte hull. Men den er kanskje for voksne bare. Kanskje bytte til voksen tannkrem?

Og har tannlegen vist rett pusseteknikk? De fleste drar tannbørsten hardt frem og tilbake og skader ofte mer enn rengjøre. Man skal pusse opp og ned, eller skyve. Pirke og pensle på et vis.

Fokusere både på myk massasje av tannkjøtt og det å dra vekk belegg fra alle tennenes overflater og mellom tenner. Be om opplæring i rett tanntråd bruk også. Barnet kan klare å gjøre dette selv med litt øvelse. Viktig å dra ned langs tanna forsiktig og ikke skade tankjøttet. 

Anonymkode: 675f5...6ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stoler ikke på disse «barnetannlegene» og deres kunnskap/Norge generelt.

De fnyser av munnpustingsproblematikken, og da mister de min tillit

Barnetannlegene? Vi har 2 barn og de har alltid gått på vanlig tannlegekontor hos vanlige tannleger som tar voksne og barn. det er vel ikke egne tannleger for de som kalles inn fra de er barn. Vanlig kommunal tannlege klinikk.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har barnet brukt mye medisiner? Vi har et barn som brukte mye medisin når det var lite. Det har fått emaljefeil på en tann, og hatt hull i denne en gang når barnet var rundt 6-7 år. Heldigvis ikke siden. Men det er lagt inn i journal at om barnet får problemer i voksen alder og kanskje må ha krone så vil dette dekkes.

Jeg har aldri hatt hull i tennenen, og ingen av barna våres heller, de er tenåringer. Men mannen har hatt hull noen få ganger og vi er like flinke med tann hygiene og har det samme kostholdet. 

jeg har et søskenbarn som er tannlege, og vet det ene barnet der har hatt hull et par ganger, det er i barnekole alder- Så mye en ikke kommer unna uansett hva en gjør

Veldig lite. Hadde en antibiotikamikstur i en liten uke rundt 8 måneder, mener jeg å huske. Ikke noe etter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Puster barnet mye med munnen? Sover med munnen åpen? Det kan være skadelig for tannhelsen. Da hjelper det lite med sunn mat. 

Anonymkode: 9c0f1...7a4

Hva kan man gjøre med det, i tillfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnetannlegene? Vi har 2 barn og de har alltid gått på vanlig tannlegekontor hos vanlige tannleger som tar voksne og barn. det er vel ikke egne tannleger for de som kalles inn fra de er barn. Vanlig kommunal tannlege klinikk.  

Ja, derfor «barnetannleger». Altså vanlige tannleger, men de skal være så gode på barn. Jeg oppfatter det ikke sånn, når de har latt det ene hullet bli så stort at det er rorfylling/trekking som er alternativet.

De spør ikke om sykdom, medisinbruk, munnpusting eller andre mulige rotårsaker.

Kun fluor, fluor, fluor.

Savner et mer helhetlig perspektiv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som får lett hull. Fra jeg var liten og til nå. Jeg har pusset tennene morgen og kveld. Brukt fluor og tanntråd, men får hull uansett. Spiser eller drikker ikke noe med sukker eller som er surt. 

Jeg er så uheldig at mine tenner når de kom så var det nesten ikke noe emalje, og det sliter jeg med den dag i dag. 

Anonymkode: 125a2...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde masse hull som barn (og får fortsatt hull som voksen), han er kjempenøyen med tannpussen og bruker tanntråd.

Jeg pusser tennene på et blunk, har aldri brukt tanntråd, er munnpuster og har ikke hatt hull. Broren min er og munnpuster og har heller ikke hatt hull. Vi er begge i førtiårene.

Dere gjør det dere kan og har ikke skyld i at barnet har hull. Noen er bare uheldige.

Har dere forresten prøvd sånne tabletter som man kan tygge etter tannpuss som er røde(?) og viser om man har pusset tennene godt nok?

Anonymkode: b1338...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn hadde jeg voldsomt dårlige melketenner. Det va hull og betennelser om en annen og jeg hadde god tannhygiene. Fikk «voksen» tenner og har vel hatt 2 hull. Det kan jo gå bra med de nye tennene, ville vært svært forsiktig med å være veldig «kontrollerende» ang tannhelse med pussing, mat og drikke for du kan påføre barnet ditt mere problemer, normal tannhygiene holder i massevis. 

Anonymkode: 4f14e...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen drikke etter tannpuss, ingen skylling av munn med vann etter tannpuss 

Anonymkode: 71203...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som barn hadde jeg voldsomt dårlige melketenner. Det va hull og betennelser om en annen og jeg hadde god tannhygiene. Fikk «voksen» tenner og har vel hatt 2 hull. Det kan jo gå bra med de nye tennene, ville vært svært forsiktig med å være veldig «kontrollerende» ang tannhelse med pussing, mat og drikke for du kan påføre barnet ditt mere problemer, normal tannhygiene holder i massevis. 

Anonymkode: 4f14e...62b

Ja, det forsøker vi å være bevisst på. Vanskelig balansegang det der, vil jo bare at barnet skal ha god tannhelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi som foreldre er veldig interessert i kosthold og helse, og har vært bevisste hele veien.

Hjemme er hjemmelaget, næringsrik og variert mat normalen/«regelen». Kun vann til drikke.

Vi er strengere enn mange når det kommer til snacks og sånn, men har god gammeldags lørdagsgodt. Legger oss ikke opp i hva barnet får servert hos andre. 

Nøye på tannpuss fra første tann kom, pusser morgen og kveld.

Problemene startet da barnet var rundt 6 år, jeg oppdaget en grå flekk på en av melkejekslene. Vi har vært på alle vanlige kontroller, og de har ikke sagt noe før det. Røntgen viste 3(!)hull..

Barnet er nå 7. Ett hull ble borret nå i våres, ett skal tas nå rett før jul. Det siste er så stort at de ikke vil borre, men vente til tannverk for å trekke. De vil vente lengst mulig med det.

Jeg leser og leser om næringsinnhold, mineralisering, mineraler osv.

Eneste tannlegen maser om er fluor, men det har jo ikke akkurat hjulpet til nå.

Blir så lei meg, og redd for tannhelsa til barnet mitt. 7 år gammel…

«Noen får bare lett hull», jeg klarer ikke godta det.

Råd? Erfaringer?

Jeg er lat så jeg har brukt trekant tannbørste på mine, ikke fluor tannkrem men tablett kveld og munnskyllevann med fluor om morgenen.

Har de spist noe med mye syre feks appelsin så skyller de munnen med melk så vann.

Null hull, eneste er hen som fikk hull når hen var 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, derfor «barnetannleger». Altså vanlige tannleger, men de skal være så gode på barn. Jeg oppfatter det ikke sånn, når de har latt det ene hullet bli så stort at det er rorfylling/trekking som er alternativet.

De spør ikke om sykdom, medisinbruk, munnpusting eller andre mulige rotårsaker.

Kun fluor, fluor, fluor.

Savner et mer helhetlig perspektiv

Jupp de maser alltid om at jeg må bruke fluor tannkrem men 2 av barna evner ikke spytte skikkelig så for å ha kontroll får de barna bare fluortabletter. Skal sies at mine ikke har hull så håper at de en vakker dag skal slutte å mase om fluor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden):

Jupp de maser alltid om at jeg må bruke fluor tannkrem men 2 av barna evner ikke spytte skikkelig så for å ha kontroll får de barna bare fluortabletter. Skal sies at mine ikke har hull så håper at de en vakker dag skal slutte å mase om fluor 

Dere bruker jo flour når du gir de tabletter og flourvann. Til barn er dette der i mot kun anbefalt om man ikke får pusset ordentlig med flor ellers. Så du kommer vel opp i tilsvarende mengde som de som kun bruker tannkrem.

Antall hull i tennene i befolkningen sank drastisk etter man fikk innført flour.

Anonymkode: 3c2b7...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere bruker jo flour når du gir de tabletter og flourvann. Til barn er dette der i mot kun anbefalt om man ikke får pusset ordentlig med flor ellers. Så du kommer vel opp i tilsvarende mengde som de som kun bruker tannkrem.

Antall hull i tennene i befolkningen sank drastisk etter man fikk innført flour.

Vet, men likevel er tannlegene jeg har møtt opp igjennom årene helt rare der. Jeg har bare mer kontroll på hvor mye fluor de får i seg og jeg reduserer faren for bivirkninger av fluor. 

Tror de først tenker konspirasjonsteoretiker, eller noe i den duren, siden når de spør om tannkrem type så svarer jeg vegansk uten fluor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært borti flere som har slitt med tannhelse, der det noen steder virker som det er «medfødt».

Har også en venninne med en sønn med samme problemet, men hun er veldig nøye med kosthold og puss. De gikk til en spesialist som sa at for noen barn er dette medfødt, og de forsker fortsatt på hva årsakene er. Han sa at noen medisiner/legemidler som mor tar under svangerskap kan påvirke fosterets tenner, og at de ofte ser at barn forløst med keisersnitt i snitt har litt dårligere emalje.

Jeg tror tannlegene har mye erfaring med foreldre som deg, som passer på både tannhelse og kosthold men likevel har hull.

Anonymkode: fe3bd...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har svakere emalje. 

Anonymkode: 82165...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye flour før de permanente tennene bryter ut kan føre til emalje forstyrrelse som øker sannsynligheten for hull.

Pusset dere to ganger daglig med tannkrem og gav flourtablett før barnet var 6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er sant, noen får faktisk bare lettere hull. Tannleger vet det, de dømmer ikke. Foreldrene mine har vært kjempestrenge med tannpuss morgen og kveld, fluortabelett, tanntråd, begrense sukkerinntak. Jeg har alltid hatt hull i en tann når jeg har kommet til tannlegen😅 mannen min har derimot slurvet veldig, har pusset tennene bare på kvelden og har ikke hatt et eneste hull hele livet… 

Anonymkode: 2d4fd...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...