AnonymBruker Skrevet 17. oktober #21 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hehe, jeg mente at man burde velge navnet med best brand value, men hvis foreldrene har litt nedsatt smaksevne i mange generasjoner, så kommer jo barnene til å få lange navn etterhvert. Anonymkode: 5df75...5a2 Barnene?!😂😂😂 Anonymkode: 4c763...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #22 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnene?!😂😂😂 Anonymkode: 4c763...830 Har du problemer med mitt språklige stilvalg? Ditt hån faller i fisk når du velger å bruke tre billige emojis isteden for å artikulere dine tanker. Det er sånn som barnene gjør. Anonymkode: 5df75...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #23 Del Skrevet 17. oktober Vi valgte bindestrek mellom etternavnene til våre barn. Jeg heter Standard90Tallsfornavn MellomnavnUvanlig/beskyttet EtternavnMedSen Har hele livet blitt ropt opp i mange sammenhenger, som: Standard90TallsFornavn EtternavnMedSen, som om ikke mellomnavnet mitt eksisterte eller folk ikke orka bruke det. Har f.eks. et utklipp fra lokalavisa, hvor vi ble tatt bilde av på danseskolen. Her er jeg kun fornavn etternavn. I alle opprop ila. 10 års grunnskole, kun fornavn etternavn. Fått diplom etter vel gjennomført skirenn, her heter jeg også kun fornavn etternavn tydeligvis. Til og med på bursdagen min, så sendte min bestemor inn bursdagsgratulasjon i avisa uten mitt mellomnavn (!). Har alltid hata det. De alle fleste jeg vokste opp med hadde faktisk kun et etternavn, ingen mellomnavn. Dagens foreldre velger stort sett mellomnavn etternavn. Noe som er dumt, da mellomnavnet står i fare for å bli like «uviktig» som mitt ble. Anonymkode: 7e261...8bf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #24 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes det er like unødvendig med bindestrek og forsåvidt to etternavn som å ha et mellomnavn. Her har vi alle tatt fars navn selv om mitt pikenavn er beskyttet og mye mer sjeldent enn hans. Anonymkode: e01ff...bbb Høres veldig rart ut. Anonymkode: 1479e...6ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #25 Del Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du problemer med mitt språklige stilvalg? Ditt hån faller i fisk når du velger å bruke tre billige emojis isteden for å artikulere dine tanker. Det er sånn som barnene gjør. Anonymkode: 5df75...5a2 Du er rar. Anonymkode: 4c763...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 18. oktober #26 Del Skrevet 18. oktober Min sønn fikk bindestrek etternavn. For meg var det uaktuelt at han skulle ha kun fars etternavn eller mitt navn som mellomnavn. Om han senere velger å ta bort et etternavn, eller ta konas etternavn blir helt opp til han. Hva han gjør om han engang får barn med noen med bindestrek etternavn, blir helt opp til dem. Da vil jo noen av etternavnene etterhvert bli valgt bort. Det er jo ikke slik at barnet vil få fire etternavn med bindestrek og i neste generasjon kanskje åtte etternavn med bindestrek. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #27 Del Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er rar. Anonymkode: 4c763...830 Påstand uten argument er ikke verdt noe i denne verden. Sorry babe. Anonymkode: 5df75...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 18. oktober #28 Del Skrevet 18. oktober (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes det er litt underlig at du sier at nesten alle barn har bindestrek i etternavnet. Jeg har selv fire barn og de er nå tenåringer så de har til sammen gått i mange klasser på flere skoler og har hatt til sammen flere hundre medelever og jeg har vel bare en håndfull ganger vært borti bindestrek mellom to etternavn (for å være helt sikker gikk jeg faktisk og kikket i alle klasselister jeg har helt siden alle begynte på skolen, siden jeg har dem her på PCen i en egen skolemappe og jeg fant hele 6 med bindestreknavn). Jeg mener derfor at problemstillingen din er sterkt overdrevet og at for de veldig få det gjelder så finner de veldig enkelt en løsning enten i form av at den ene tar den andres dobbeltnavn, at en eller begge splitter bindestreken og setter sammen et nytt navn eller at de ganske enkelt beholder sine egne navn (å bytte navn når man gifter seg er uansett en tradisjon som burde ta slutt). I følge deg er tydeligvis dette et uoverkommelig problem som fryktelig mange snart voksne kommer til å slite med, og begge deler er feil. Det er ikke vanlig og det er ikke vanskelig å løse. Anonymkode: 40231...524 Ser det i småskolen og nedover. Selv synes jeg det er rart ikke flere kvinner står på at barnet får mors etternavn. Endret 18. oktober av Rosa Dartle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #29 Del Skrevet 18. oktober Skjønner ikke problemet. Det er bare et navn. Man velger og vraker og finner ut av det, uansett hva man heter. Tviler på at det er noe å stresse med. Luksusproblem deluxe! Anonymkode: 204c9...b22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #30 Del Skrevet 18. oktober Du kan ta det helt med ro, TS. Jeg er i 60-årene og har vokst opp med bindestreksbruk-etternavn (samme navn som min far hadde). Det har gått helt fint. Valgte annerledes for mine barn. Det har ikke vært vanskelig. Anonymkode: cf889...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #31 Del Skrevet 18. oktober Jeg undres om man får plass til alle navnene når man fyller skjemaer? En i barselgruppa har to fornavn, men begge foreldrene har bindestrek-etternavn pluss at den ene har bindestrek pluss et navn som etternavn. Ingen vil gi avkall på etternavnet sitt. Jeg tror de endte med fornavn fornavn etternavn etternavn-etternavn etternavn-etternavn. Her hjemme gjorde vi det enkelt med at den ene forelderen fikk bestemme fornavn mot at den andre fikk bestemme etternavn. Anonymkode: 002ce...f78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #32 Del Skrevet 18. oktober Som privatperson så bryr jeg meg ikke om etternavn med bindestrek, bortsett fra at det ofte blir litt lange, knotete navn. Men fra lærerperspektivet: jeg underviser de minste barna, og stakkars de barna med lange etternavn med bindestrek når de skal lære å logge seg inn bl.a via Feide. Joda, de lærer det etterhvert, men det tar utrolig lang tid før de blir selvstendige i forhold til de som har enklere navn. Sier seg selv at «christopherdotrosenkrantz-williamsen» tar evig mye lenger tid å lære seg enn «anedotarnesen» Anonymkode: 4e412...511 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #33 Del Skrevet 18. oktober Jeg synes bindestreksnavn i veldig mange tilfeller høres lite pent ut fordi navnene passer dårlig sammen. Jeg mener man må tenke over hvordan det høres ut, ikke bare "mitt navn for en hver pris". To korte, eller et kort og et litt lenger kan fungere, to lange fungerer veldig sjelden. Jo flere stavelser, jo verre. Anonymkode: 0ee5b...629 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #34 Del Skrevet 18. oktober Min mann som jobber innen helse også sier det er tungvint når man skal søke opp en pasient på Fornavn og så etternavn, da pc systemet de bruker er veldig sensitivt på skrivefeil, og det tar tid for de å søke opp (han jobber i medisinsk nødtjeneste for de som lurer på hvilket system han snakker om). Anonymkode: b2c05...348 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #35 Del Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som privatperson så bryr jeg meg ikke om etternavn med bindestrek, bortsett fra at det ofte blir litt lange, knotete navn. Men fra lærerperspektivet: jeg underviser de minste barna, og stakkars de barna med lange etternavn med bindestrek når de skal lære å logge seg inn bl.a via Feide. Joda, de lærer det etterhvert, men det tar utrolig lang tid før de blir selvstendige i forhold til de som har enklere navn. Sier seg selv at «christopherdotrosenkrantz-williamsen» tar evig mye lenger tid å lære seg enn «anedotarnesen» Anonymkode: 4e412...511 Jaja, noe sjal man slite med her i verden😂 Anonymkode: 6a9bb...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå