Gå til innhold

Hvorfor var folk lykkeligere før?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 13.41):

På 70- tallet? Jeg lurer på hvilken krok i Norge dette var? Enslige mødre fikk husbanklån om de hadde dårlig inntekt.  Nei, det var ikke et alternativ og bo på gata for mor og barn på 70- tallet. At noen ikke ville ha « horer « i hus kan nok stemme, men de finnes jo i dag og. 
Jeg har i familien 2 stk som ble enslige mødre på 60- og 70 tallet , de klarte seg veldig bra. Det var også flere enslige mødre til de jeg gikk i klasse med. Ingen av dem bodde på gata. Ingen av disse var etter det jeg vet et resultat av « en mann de hatet «, men skilsmisse fra en de hadde forelsket seg i feil. P - piller var jo en vanlig greie for de som ikke ville ende opp som « horer «. 
igjen virker det som om vi snakker om ulike århundre eller ulike land. 

Anonymkode: 0b12a...b1a

Men hvem passet ungene mens de jobbet? Barnehager fantes knapt.

Anonymkode: 7adc4...c6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk det kan være noe i det når jeg tenker meg om.en grunn er holdninger og forventninger. 

Jeg tror vi har en usunn forventning til lykke og trygghet i dag. Vi er nok mindre takknemlige for det vi har, og har større forventninger til hva vi vil ha. 

Det å ta for gitt at "lykkelig" er normen er noe ganske nytt. Tidligere så var det nok mye mer normalisert å ha det dårlig, ha smerter og vansker og akseptere det som en del av livet. 

Nå forventer vi at "noen", ofte det offentlige skal ta ansvar for livet vårt om ikke alt er bra. Også syns vi synd på oss selv om det ikke bli gjort fort nok eller bra nok, eller når vi går mindre en vi syns vi fortjener. 

Jeg tror ogdå postmodernismen individ og frihetsfokus har gjort oss mer sårbare for ensomhet. Vi er friere og kan gjøre mer det vi vil, men det er flere og flere som er ensomme, mangler en flokk, bor alene. 

Før var det flere jobber du kunne få uten så mye utdanning. De fleste kunne gå ut av ungdomskolen og reise på sjøen, fabrikken. Hardt liv men man var en del av noe som en mestret. 

I kunnskapssamfunnet må en enten passe inn i skolen i x antall år eller være i faresonen for å " havne på utsida" og få en haug diagnoser fordi det ikke fungerer så bra å sitte på romma å få undervisning. Også blir en fortalt at dette er sykdom og en aksepterer det og ser på seg selv som syk. 

Anonymkode: e7253...9de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. Min mor var også student da. Det var jo et tiår med hippitida. Sex,drugs and rock and roll.

Anonymkode: 932b2...e3e

Men hvis moren din var student tidlig på syttitallet, hadde kanskje besteforeldrene dine litt penger? Det var fortsatt vanlig at ungdom begynte rett i jobb etter ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem fikk hun hjelp av? Hun kom kanskje fra en familie med litt penger?

Hun ( tanten min ) fikk hjelp av husbanken og lånekassen. Moren min benyttet seg og av Lånekassen selvom hun ikke hadde barn når hun studerte. Hvis du med litt penger mener mye penger, så er svarer nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, svarer er uansett barnehage. Eller søsteren min gikk hos dagmamma et år før hun fikk barnehageplass faktisk. Alenemødre ble prioritert i barnehagekø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis moren din var student tidlig på syttitallet, hadde kanskje besteforeldrene dine litt penger? Det var fortsatt vanlig at ungdom begynte rett i jobb etter ungdomsskolen.

I alle dager. Hva slags miljø vokste du opp i? Ja, mulig alle andres foreldre hadde litt penger, også hadde ikke dine foreldre noe, også hadde du ikke hørt om Lånekassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Født i 1966 med to foreldre i full jobb. Vi hadde hushjelp som bodde hos oss. Hun hadde fri hver søndag 🙂. Var ikke barnehage i bygda mi da, så ganske vanlig med hushjelp frem til barna begynte på skolen.

Anonymkode: 207cd...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når "før" var, men mine foreldre slet økonomisk, begge hadde flere jobb og jeg (født 1979) ble fort plassert hos besteforeldre eller andre slektninger samt bhg for å få hverdagen til å gå opp allerede den gang.

Mine besteforeldre slet økonomisk, er derfor de reiste til Amerika på jakt etter et bedre liv i 1961. Bestemor fikk småpenger av bestefar mens ungeskokken vokste seg stadig større så hun jobbet ved siden av å være husmor (og han jobbet på sjøen, så han var vel mer borte enn hjemme). 

Jeg tror ikke de var nødvendigvis lykkeligere da, men de holdt hodet nede og fikk jobben gjort. De tok seg ikke tid til å sammenligne seg med hverandre på samme måte som vi gjør i dag, fasaden var viktig også den gang men det handlet mer om at "du skulle være ren og pen med hele klær" enn at de idealene vi streber etter å oppnå i dag.

Vi jakter på luftslott, vi..

Anonymkode: 4d6b3...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma snakker ofte om hvordan hennes lykkeligste tid var når min søster og jeg vokste opp. Og det skjønner jeg godt, hun og pappa bygde helt ny og stor enebolig når de var helt i starten av tyveårene. Mamma hadde likevel råd til å jobbe bare 50 % som hjelpepleier, og pappa var snekker og kom hjem hver ettermiddag kl 15:30. Boliger kostet så og si ingenting den gang. Vis meg to 23-åringer med 2 barn som kan bygge splitter ny enebolig i dag, mens den ene kun jobber 50 %. 

Anonymkode: fe439...e5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mora var en veldig god elev. Studerte medisin og ble lege. Besteforeldrene hadde ikke så mye penger. Min onkel var noen år eldre, ble fysikklærer. Han jobbet,hun studerte. Det var ikke noen luksus. De leide ett rom og delte den med fetteren,som studerte ingeniør. Alle fag ble bestått, ingen rom for å mislykkes. 

Min far studerte for å bli arkitekt. Hans far ble drept i siste dager av andre verdens krig. Faren jobbet nattskift og studerte. Leste på natta. Hadde ikke alltid så mye matvalg. 

Så ja, det var ikke så roserødt. Vi har det generelt sett, økonomisk mye bedre. Likevel, er vi mye mer misfornøyd, vi klager mer, jobber mindre, men med mer stress. Forventninger vi har, er alt for store.

Igjen, foreldrene våre hadde mer familie rundt seg,mer støtte, mindre å rutte med, de var ikke alene om noe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lest mye historie, men har også god hukommelse.  Nei, man gikk i barnehage eller hos dagmamma. Alle var ikke alene i en kurv. Kjenner ingen som gjorde dette, så « alle « gjorde ikke det. Ja, hadde kontaktet barnevernet / politi om jeg hadde hørt om noe sånt. 

Hva har dette med deg å gjøre? Dette var før din tid. Hvis du har lest historie burde du vite at både dette og mye verre ting var helt  vanlig og akseptert før. 

Anonymkode: 89595...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ( tanten min ) fikk hjelp av husbanken og lånekassen. Moren min benyttet seg og av Lånekassen selvom hun ikke hadde barn når hun studerte. Hvis du med litt penger mener mye penger, så er svarer nei. 

Nei, jeg mener litt penger til overs, som man kunne hjelpe barna med etter at de egentlig var i stand til å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1966 med to foreldre i full jobb. Vi hadde hushjelp som bodde hos oss. Hun hadde fri hver søndag 🙂. Var ikke barnehage i bygda mi da, så ganske vanlig med hushjelp frem til barna begynte på skolen.

Anonymkode: 207cd...e58

Men dette var ganske uvanlig. Hvem hadde hushjelp på sekstitallet - ikke vanlige arbeidsfolk hvertfall, og det var jo dem det var flest av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager. Hva slags miljø vokste du opp i? Ja, mulig alle andres foreldre hadde litt penger, også hadde ikke dine foreldre noe, også hadde du ikke hørt om Lånekassen. 

På syttitallet (generasjonen før meg) begynte mange i jobb etter ungdomsskolen. På åttitallet begynte jeg og mange andre å jobbe etter videregående. Mange studerte senere, men det var også vanlig å bare jobbe seg opp i bedriften man var ansatt i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fantastisk oppvekst på 70-80- tallet med hjemmeværende, lykkelig mor, en hushjelp, tre søsken og en far som tjente svært, svært godt. Familien var preget av latter, frihet, god økonomi og veldig mye sosialt hyggelig samvær med naboer og venner. Kom stort sett hjem til lukten av mat, enten det var gjærbakst eller middag. Sommer og vinter besto av turer til fjells og til skjærgård, samt etterhvert en god del turer til utlandet. 

Takket være pappas store engasjement på jobb, mammas tilstedeværelse som mor og kone, så sitter jeg såpass godt i det økonomisk at jeg selv har kunnet bestemme mitt eget liv og mine barns oppvekst med en fornøyd, tilstedeværende og lite stresset mamma. Har en lang og solid utdannelse i bunn og begynte å jobbe igjen da barna var 9-10 år. 

Anonymkode: 20344...de6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

På syttitallet (generasjonen før meg) begynte mange i jobb etter ungdomsskolen. På åttitallet begynte jeg og mange andre å jobbe etter videregående. Mange studerte senere, men det var også vanlig å bare jobbe seg opp i bedriften man var ansatt i.

Vi snakker om babyboomere, altså generasjonen 45'-55'. Det er den største generasjonen. Siden de var så mange, var det et rent boom da de startet grunnskolen, den største andelen gikk vgs. Og den største andelen som studerte også. Mange startet rett etter vgs men det var mange som gikk videre også. Generasjoner etter denne klarte aldri å oppnå samme nivå av disciplin, erfaring, arbeidsetikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 12.02):

Jeg har 3 barn, venter nr 4. Opplever ikke livet slik du beskriver det i det hele. Vi lever et veldig balansert, avslappet liv og er absolutt lykkelige med livet vi lever. 

Det handler om å prioritere, velge hvordan man ønsker å leve sitt liv. Man må ikke hoppe inn i samme hamsterhjul som mange andre eller som samfunnet legger opp til. Man har fri vilje, mulighet til å velge og prioritere selv. Det krever gjerne at man ofrer litt, men absolutt 100% fullt mulig. 

Vært hjemme med barna til de var 2 år før de ble sendt i bhg, hjemme fra jobb kl 14.30, tid til familietid, middag sammen hver dag, baking, turer.. Så det er ikke så svart hvitt som du skal ha det til, og alt var virkelig ikke bedre før.. 

Anonymkode: 95238...9e6

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: be0fe...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hadde mindre frihet før, mindre penger, så de gikk ikke glipp av så mye og var fornøyd med livet i sin enkelhet. Kvinner gikk rett fra far og mor til ektemann og barn (som ikke nødvendigvis er positivt), men som sagt, de visste ikke hva de gikk glipp av. I dag har mange reist verden rundt og gjort alt. Og så skal de plutselig starte småbarnstid hjemme. Men å få barn er nå fullt frivillig da 😁

Anonymkode: be0fe...1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 18.10.2024 den 0.48):

Det er snakk om 70 tallet. De aller færreste ble tvunget til å gifte seg med noen man hatet da altså. Det ble forventa å gifte seg pga graviditet ja, men vedkommende visste jo hva utfallet ville bli ved graviditet så hun var jo litt dum som valgte å ha uforpliktende sex med en fyr hun egentlig ikke likte...

Tror de fleste på 70 tallet endte med å gifte seg med en de var kjærester med, akkurat som nå, selv om noen mulig var uheldig pga dumhet i fylla da så klart

Det er snakk om slutten av 50-tallet.

Anonymkode: 6799b...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er snakk om slutten av 50-tallet.

Anonymkode: 6799b...4d0

Det var ikke 50 tallet det var snakk om i innlegget jeg siterte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...