AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #21 Del Skrevet 17. oktober 2024 Livet har flest hverdager, og jeg orker ikke ha servise i skapene som bare blir brukt noen få ganger i året til «fint». Liker også å ha ryddige og oversiktelige skap ( alt fra kjøkken- til klesskap). Vi har ett sett nøytralt servise som vi bruker til alt. Til jul f.eks dekorerer jeg bordet med pynt og har fine servietter, trenger og orker ikke eget servise med julemotiv på som ellers står å støver ned i skapene. Om jeg hadde fått tilbud om å arve noe servise ville jeg takket nei, evt byttet ut nåværende servise med arvegodset dersom jeg anså det som finere. Men aldri i verden om jeg ville tatt imot servise med julemotiv til 12 personer. Serviset mitt er passe dyrt, og er alltid tilgjengelig da det er en klassiker. Om vi har et uhell i ny og ne med serviset kjøper jeg inn et par nye tallerkner. Anonymkode: 7ca43...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #22 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har 1. det matcher ikke heller. Og et teservise. Som bare står i skapet Anonymkode: f5c54...e43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #23 Del Skrevet 17. oktober 2024 1. Funker til alt Anonymkode: f4a50...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #24 Del Skrevet 17. oktober 2024 Hverdagsservise og penservise. Penserviset er ikke komplett, driver å samler. Anonymkode: e2691...814 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nelliken Skrevet 17. oktober 2024 #25 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har et hverdagsservise fra Figgjo som brukes hver dag, dette har jeg hatt i 20 år + noen nyere deler etterhvert. Finserviset mitt fikk jeg da jeg giftet meg og det brukes omtrent kun i julen - men da hører det til ❤️ Ellers har jeg arvet endel gamle frukttallerkner som er fra en lokal keramiker. Elsker disse da det gir meg minner fra julen hos min mormor og morfar i barndommen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 17. oktober 2024 #26 Del Skrevet 17. oktober 2024 Hverdagsservise, 8 middagsfat, 8 lunsjfat, 8 skåler. Har 8 frokostfat, 8 kopper og skåler og 8 krus på loftet. Har vært lei av det i alle fall i 10 år, men det er for råflott å bytte ut et fullt fungerende sett som hverken er slitt eller mangler deler. Søndagsservise til 10: flate og og dype fat. Trenger det på ingen måte, men fikk det i gave og det er pent. Penservise til 12: flate og dype fat, asjetter, dessertskåler, kopper og skåler og serveringsfat/skåler/sausenebb. Fikk da vi giftet oss, ville aldri prioritert det selv. I desember blir hverdagsfatene byttet ut med juleservise, som resten av året står på loftet. Julegave. I tillegg 8 frokostfat i en serie med matchende glass og skåler, samt 10-12 helhvite asjetter og dype fat fra Europris som ble kjøpt da det var på tide å bytte ut IKEA kalas til ungene. Brukes av barna til hverdags samt til barneselskaper o.l. Ja, jeg har mye plass på kjøkkenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 17. oktober 2024 #27 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg har omtrent ett sett tilsammen - satt sammen av 4-5 forskjellige sett som er i samme størrelse men forskjellig mønster/farger. Og da teller jeg bare vanlige tallerkner og dessertskåler, for tar jeg med feks. suppetallerkner blir det enda mer rot. Alt sammen er kjøpt på loppemarked opp gjennom årene. Vi hadde et kjedelig helhvitt sett fra IKEA tidligere, men det knuste hele tiden (elendig kvalitet). Jeg er i 40-årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #28 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har 3 stk. Ett som vi bruker hver dag, juleservise som er fremme i julen og et servise som jeg har arvet. Det som jeg har arvet bruker vi 17. mai og andre festdager. Kunne forsåvidt ha klart meg med det serviset som vi bruker hver dag, hvem husker vel hvilket fat vertene hadde da en var på besøk? Anonymkode: 59547...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #29 Del Skrevet 17. oktober 2024 Ett hverdagsservise til 6 og ett finservise til 12 - begge kun til middag. Har ikke kaffiservise, men dessertskåler og hummer og kanari av krus og kaffekopper. Har og arvet noen middagsfat av min bestemor, disse er foreløpig lite i bruk, men håper de får komme til nytte en gang. Jeg er i midten av førtiårene. Anonymkode: 53c59...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 17. oktober 2024 #30 Del Skrevet 17. oktober 2024 (endret) Jeg er 37 år, og jeg er nok litt "skadet" av å ha jobbet på Christiania GlasMagasin i studietiden. I stedet for å feste, brukte jeg pengene på servise og "kjøkkenting". Veldig i glad i dem da. Har: * Komplett Nathalie platinum-servise som vi bruker til festlige anledninger. * Dompap-serviset som kompletterer Nathalie ved jul. Her har vi en del, og ønsker oss flere deler. * Vera Wangs Lace Platinum som kompletterer Nathalie når det ikke er jul. * Ett blomstrete servise fra Brasil som mine foreldre fikk i bryllupsgave av min farmor og farfar. Der bruker jeg noen deler hvis jeg ikke har nok fra de andre. Det gjelder spesielt servingsboller m.m. * Nesten komplett Grand Cru-servise (med mange forskjellige deler) til hverdags. Her har vi også ulike typer vannglass m.m. Brukes gjerne til gjester når man ikke skal dekke på til finere anledning, f.eks uformell middag med venner. * Le Creuset Caribbean som brukes til hverdags. Får vi flere deler vil dette også ved litt uformelle anledninger, og ikke bare når mannen og jeg spiser. * Arabia Mummi-servise i glass. Tenker ikke da på koppene (selv om vi har noen av de), men de nye asjettene og glassene i glass, uten farge. Brukes gjerne til dessert, veksler mellom de og Grand Cru. I tillegg bruker vi glass og bestikk fra Hadeland Tinn og Grand Cru. Hadeland Tinn til finere anledninger, og Grand Cru til alle andre anledninger. Så. 6 serviser, der 3 av dem supplerer/kompletterer hverandre. Vi bruker alt flere ganger årlig. Ingenting støver ned. Kvittet oss nettopp med et servise vi ikke bruker lenger (arvegods). Endret 17. oktober 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 17. oktober 2024 #31 Del Skrevet 17. oktober 2024 2 - 3 - 4 fordkjelige jeg har arvet og fått. Bruker alle Liker å dekke på med forskjellige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #32 Del Skrevet 17. oktober 2024 Det er mange. Og alt er i bruk. Serviser fra besteforeldre, og eget bryllupsservice, er det knyttet egne tradisjoner til. Det er faste dager i året de ulike blir brukt. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor gammel er du? Lurer genuint. Ingen jeg kjenner rundt min alder har fin servise. Svigers har men de er 70+. Og mormor har, hun er 85. Anonymkode: c2b68...54d Ikke meg du spør. Jeg er 43. Har brukt finservice siden vi fikk det i bryllupsgave for 15 år siden. Og sølvbestikk før det, da det var noe jeg fikk til dåp og konfirmasjon. Etter det har det kommet til sett og bestikk fra besteforeldre på ulike sider. Synes det er veldig fint å kunne dekke på med finservicet med nyanser av gult hver frokost og middag i påsken. Som eksempel. Og eget bryllupsservice hver gang det er en markering, og hver julaften. Har også kombinasjoner av ting jeg har fått fra begge sider som brukes - som dessertservice fra ene siden og gullbelagt bestikk fra andre siden. Anonymkode: fae60...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 17. oktober 2024 #33 Del Skrevet 17. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor gammel er du? Lurer genuint. Ingen jeg kjenner rundt min alder har fin servise. Svigers har men de er 70+. Og mormor har, hun er 85. Anonymkode: c2b68...54d 37 er jeg. Og etter å ha jobbet på CG i noen år (dette er riktignok noen år siden, men min erfaring fra venner og kjente er den samme) er det overraskende mange som har finservise altså. Mange begynner dog ikke å samle før de gifter seg. Jeg hadde f.eks finservise fra før, og så valgte min mann ett han ville supplere til det i anledning vårt bryllup. Endret 17. oktober 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #34 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg har ett. Fordi jeg behøver ett. Vi tømte akkurat min bestemors hus og gav bort type 10 sett serviser. Ideen om at mennesker behøver mer enn ett stk service er fiktiv. Heller ikke hun hadde noen behov for å lagre servisene i skapene sine i 50 år før vi så måtte pakke dem retning bruktbutikken. Forhåpentligvis blir de kjøpt av noen som bruker dem daglig, sliter dem godt ut, og har glede av dem, ikke av noen som putter dem i et skap, som om de var søppel. Anonymkode: 1d839...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #35 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har ett ikea servise, i to ulike farger, slik at jeg kan dekke på i ulike kombinasjoner. Til 12 stk. Har i tillegg juleservise til 2 stk. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du spør, men det står jo at de er arvet! Jeg er i samme situasjon selv, og har arvet de servisene jeg har. Man kaster jo ikke slikt som det er knyttet minner til! Anonymkode: ef72e...ccb Om man ikke kaster noe fordi det er minner knyttet til det, så risikerer man ende opp med så overfylte hyller, skap og boder at man uansett ikke får brukt noe. Jeg har rett å slett ikke plass til å ta vare på alt av ting jeg kunne ha arvet som jeg også har minner knyttet til. En gjenstand/arvegods jeg stuer inn bakerst i en bod og ikke henter frem på flere år, det er ikke en gjenstand jeg må beholde for å ivareta minnet, da er minnet ivaretatt uten den fysiske gjenstanden. Anonymkode: d5aa8...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. oktober 2024 #36 Del Skrevet 17. oktober 2024 Har ett servise bare og det har jeg samlet selv gjennom en del år. Hovedsaklig da jeg var gift, og det var også da det ble brukt til selskap og jul og slikt. Nå står det bare i skapet og støver ned. Det er et veldig pent service i helt hvitt, ingen andre farger men med uthevinger i et mønster langs tallerkenkanten. Foglia heter det, og er ikke lenger i handelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #37 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor gammel er du? Lurer genuint. Ingen jeg kjenner rundt min alder har fin servise. Svigers har men de er 70+. Og mormor har, hun er 85. Anonymkode: c2b68...54d Men hvor gammel er du selv? De fleste jeg kjenner på min alder, dvs 30- og 40-årene, har mer enn ett servise. Hverdags, fint, og ofte et juleservise. Aner ikke hvor mange min mor har, kanskje 10-12. Da snakker vi et til hverdag, et til helg, et fin-finservise, et som kun brukes julaften, et som kun brukes førstedag jul, et annet til romjul, et til påske, og flere arvede som kun tas frem ved større lag for å dekke behovet til 50 + gjester. Anonymkode: ad07d...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #38 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor gammel er du? Lurer genuint. Ingen jeg kjenner rundt min alder har fin servise. Svigers har men de er 70+. Og mormor har, hun er 85. Anonymkode: c2b68...54d Alle heg kjenner har fin servise Anonymkode: 77da5...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #39 Del Skrevet 17. oktober 2024 Vi har 6.7 stk, skal kvitte oss med ett par av de. Anonymkode: 77da5...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasier Skrevet 17. oktober 2024 #40 Del Skrevet 17. oktober 2024 Vi har to - tre serviser; hverdagsservise som er 12 asjetter, krus, middagstallerkener og dype tallerkener. Og så har vi to finserviser, et komplett servise til 12 fra Porsgrund porselen, både kaffeservise, middagsservise og suppeterrin, serveringsfat osv osv. Dette brukes kun på julaften og nyttårsaften. Og et arvet kaffeservise (også fra PP), dette blir sjeldent brukt. (og ja, jeg har finservise og har hatt det siden vi begynte å samle tidlig i 20 årene. Vi er nå i 40 årene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå