Gå til innhold

Hvordan få nok søvn som voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mamma til enn12 åring. Liggetiden for barnet er 2130. Vi har siden barnet kunnet snakke setninger oppsummert dagen på sengekanten , en hyggelig avslutning på dagen. Dette gjør vi fortsatt. 

Som dame i  tidlig overgangsalder ee behovet for søvn større en tidligere. Med et barn som er er mørkredd og husredd byr det på utfordringer og legge meg før barnet. Barnet liker ikke å være alene oppe med stille hus, da blir det redd og engstelig  og sliter med å sovne. Jeg hadde hatt mere overskudd om jeg la meg 2030, men er stort sett i seng et sted mellom 2230/2300 eller litt opprydding på kjøkkenet,  brette litt klær/henge opp vask etc. Det merkes dagen etter ja.

Tips til.å få nok søvn hos den voksne?

Anonymkode: b5380...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg barnet tidligere :) 

Anonymkode: ef996...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Før 2030 er vel tidlig for en 12 åring? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Før 2030 er vel tidlig for en 12 åring? 

Øh NEI?  (snart)Tenåringer trenger minst 10 timer søvn!

Anonymkode: 8b5e0...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hjelper ikke å legge noen som ikke er trøtt… 

Men, siden dere ønsker ca samme leggetid, kan dere dele rom? Barnets seng på ditt rom? Så kan du legge deg selv om barnet eks leser litt før det sovner, uten å være redd for å være alene osv. Fordelen: faktisk mulig at barnet også sovner i tide😊 plutselig kommer pubertet/tenårene og alt fe vil er å være alene…da kan hen flytt ut igjen. 

evt bare en madrass til barnet på ditt rom, eller en ekstra seng, hvis det blir flaut å sove hos mamma. Ditt rom trenger ingen besøkende bry seg med. Kan bli vinn-vinn for dere begge så lenge det varer. 

Anonymkode: 9f407...7f3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det 12 åringen? Greit å vite før en skal gi råd

Anonymkode: 24442...c0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide å få 12-åringen mer selvstendig rett og slett. 

Anonymkode: 2a171...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mamma til enn12 åring. Liggetiden for barnet er 2130. Vi har siden barnet kunnet snakke setninger oppsummert dagen på sengekanten , en hyggelig avslutning på dagen. Dette gjør vi fortsatt. 

Som dame i  tidlig overgangsalder ee behovet for søvn større en tidligere. Med et barn som er er mørkredd og husredd byr det på utfordringer og legge meg før barnet. Barnet liker ikke å være alene oppe med stille hus, da blir det redd og engstelig  og sliter med å sovne. Jeg hadde hatt mere overskudd om jeg la meg 2030, men er stort sett i seng et sted mellom 2230/2300 eller litt opprydding på kjøkkenet,  brette litt klær/henge opp vask etc. Det merkes dagen etter ja.

Kutt alt av husarbeid på kvelden etter barnet har lagt seg. Gjør deg klar samtidig som barnet og legg deg rett etter du har lagt barnet. 

Få i deg nok d vitamin. Og eventuelt andre vitaminer. 

Forbedre søvnkvaliteten med litt prøving og feiling.

Øk muskelmassen, spis sunt, drikk nok vann, få nok sollys etc. Hjelper på energien og søvnkvaliteten. 

Anonymkode: 7789d...e5d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre husarbeid dør barnet legger seg. Så kan dere stelle dere samtidig også legger du barnet og bruker tiden dere bruker også går du å legger dec. Da er du i sengs til 21:30, legging med hun tar vel ikke mer enn en time?

Anonymkode: acf6b...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet hvor du kommer fra men av andre årsaker. Her er det en 13 åring som har samme leggetid som din. Jeg må opp klokken 05.00 hver ukedag og har foretrukket å legge meg klokken 21. Når barnet ble endre så har det vært mer riktig å flytte hennes leggetid til 21.30. Desverre så er det ofte ved leggetid alle vonde tanker trenger å få et utløp. Dette må jeg selvsagt prioritere og da forskyves min søvn enda mer.

Men til din problemstilling ville jeg rådet deg til å flytte husarbeid til tidligere på kvelden. Sørg for å få det du kan unnagjort slik at du kan ha en god rutine selv med litt avslapning før leggetid. På den måten vil du ha småting å gjøre mens barnet er på badet. Det du ikke får gjort da det kan fint vente til dagen etter. Det løper ikke fra deg. Å skape gode rutiner kan også føre til at du sovner lettere.

Det som kan hjelpe deg med innsovning i mellomtiden er å bruke melatonin. 3mg eller 6 mg alt etter hva som virker på deg. Det gjør underverker. De som sier man ødelegger den naturlige rytmen på det tar grundig feil. Du hjelper faktisk kroppen til å lære seg å sovne naturlig.

Et siste tips er å skifte batteri på røykvarslerne regelmessig. I skrivende stund så startet den h***s varsleren på ungdomsromet å skrike. Hva skjedde med at de ga fra seg korte pip før de gikk tom 🤣

Anonymkode: 90239...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør husarbeidet før leggingen, stell deg og gjør alt klart på forhånd. Gjør klart alt du trenger for morgendagen, så du kan sove lengst mulig. Og om det er gjentakende at 12 åringen trenger støttesamtale hver kveld på sengekanten, så kanskje starte denne samtalen en halvtime før. 

Anonymkode: b69be...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når må du stå opp da? Går du og legger deg kl 22, så får du vel nok søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...