AnonymBruker Skrevet 15. oktober #1 Del Skrevet 15. oktober Barnet mitt på 8 år er så vanskelig å få til å høre. Det gjelder egentlig alt av beskjeder. Aller verst er legging. Holder på i evigheter til sent på kveld, og hver eneste morgen er hn like vanskelig å få opp av senga som og legges på kvelden. Ganske slitsomt da jeg må dra på jobb kl 7 på morgenen. Er det noen som har noen gode tips og råd? Anonymkode: 3c4f6...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 15. oktober #2 Del Skrevet 15. oktober Hvordan starter dere legging? Der han på iPad tv først? Spiser han rett før leggetid? Hvordan er rutiner for kvelden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #3 Del Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Barnet mitt på 8 år er så vanskelig å få til å høre. Det gjelder egentlig alt av beskjeder. Aller verst er legging. Holder på i evigheter til sent på kveld, og hver eneste morgen er hn like vanskelig å få opp av senga som og legges på kvelden. Ganske slitsomt da jeg må dra på jobb kl 7 på morgenen. Er det noen som har noen gode tips og råd? Anonymkode: 3c4f6...4da Du må gi beskjeder på en helt annen måte. Rett og slett. Du er problemet. Anonymkode: 72d8e...92d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #4 Del Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Barnet mitt på 8 år er så vanskelig å få til å høre. Det gjelder egentlig alt av beskjeder. Aller verst er legging. Holder på i evigheter til sent på kveld, og hver eneste morgen er hn like vanskelig å få opp av senga som og legges på kvelden. Ganske slitsomt da jeg må dra på jobb kl 7 på morgenen. Er det noen som har noen gode tips og råd? Anonymkode: 3c4f6...4da Vi slet med det samme en stund. Her er noen råd som fungerer bedre: - Gi beskjed om en ting av gangen. Det hjalp ikke å ramse opp 3 forskjellige ting eller forvente at barnet passet på tiden selv. - Lokk med noe som er fint. Hvis vi klarer å gjøre alt innen klokken sånn, så kan vi lese/høre en rolig sang eller lydbok/kose. - Tålmodighet og mer tålmodighet. Barnet blir stresset hvis vi maser og da oppnår vi ingen verdens ting. Spør pent og kos - Oppmerksomhet. Legg vekk mobil eller andre distraksjoner. Vær tilgjengelig og tilstede for barnet. Hvis barnet trenger hjelp med noe det mestrer selv, så kan du heller oppmuntre enn å gjøre det for barnet. - Konsekvens hvis barnet tuller for mye eller drøyer etter avtalt tid. Bruk sunn og fornuft. Men ta bort goder du vet svir, men ikke i en halv evighet. Anonymkode: 34143...58b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #5 Del Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet mitt på 8 år er så vanskelig å få til å høre. Det gjelder egentlig alt av beskjeder. Aller verst er legging. Holder på i evigheter til sent på kveld, og hver eneste morgen er hn like vanskelig å få opp av senga som og legges på kvelden. Ganske slitsomt da jeg må dra på jobb kl 7 på morgenen. Er det noen som har noen gode tips og råd? Anonymkode: 3c4f6...4da Hmmm, kan det tenkes at barnet ditt ikke får så mye positiv oppmerksomhet og positiv omsorg i hverdagen? Så blir det en ond sirkel med en sliten mor og et barn som får mest oppmerksomhet via mas? Virker som du overser noen behov her. Ikke at du er en dårlig mor eller omsorgsperson på noen måter ❤️ Men at det kan tenkes at ting kan gjøres på en annen måte? Litt arbeid å snu og en dose tålmodighet, men bedre sluttresultatet enn slik ting er nå. Ingen blir jo egentlig motivert av mas og annen negativitet, sant? Vi motiveres av egne behov og lyster som eks positive tilbakemeldinger, mestringsfølelse etc. Så anbefaler: Positiv forsterkning - på clas ohlson får du kjøpt slike tavler med oppgaver og stjerner. Sett dere ned, sett opp mål og en gulerot dere sammen blir enig om når barnet har fått nok stjerner. Fokuser på det positive. Gjør h*n noe bra, fokuser på det med å si og vise det..... Tydelig 😅 Vri alt h*n gjør om til at det var h*n som gjorde det, ikke hele tiden"så bra du hører" "Så flink som gjør det jeg ber deg om" . Sånn for å booste mestringsfølelsen litt. Og forresten, når man bruker positiv forsterkning, velg dine ord og forsterkninger med omhu og varier litt. Skap hyggelige rutiner og miljø på morgenen og kvelden. Her så har vi en del batteridrevne lys som tennes på kvelden, taklyset slås av, vi setter på litt rolig musikk, spiller litt, prater litt etc på kvelden. Det skaper en avslappende og hyggelig atmosfære. Sett dere ned å prat om det som er utfordrende. Eks jeg føler at du ikke gjør det jeg ber deg om. Og da føler jeg at jeg må mase en del før du gjør det. Det er ikke noe jeg har lyst til eller synes er alright for noen av oss.....også kan du spørre barnet om hvorfor, forslag til endring osv. Andre ting du kan tenke over: Får barnet i seg nok d-vitamin? Nok sollys? Nok aktivitet? Variert og sunt kosthold? Har dere prøvd sånn oppvåknings lampe? Har dere sunne og gode rutiner på morgenen og kvelden? Har h*n mobiltelefon bør den legges vekk minimum en time før en skal legge seg også få tilbake etter alt nødvendig er gjort på morgenen. Er det noe som plager barnet, eks noe på skolen? Gjør dere hyggelige ting sammen? Noe dere kan se frem til? Føler barnet nok mestring i hverdagen? Kan også anbefale cos kurs hvis du føler deg helt fastkjørt. Jeg har et barn med adhd, så vet godt hvor tappende og frustrerende det kan være. Han er 17 år, og jeg må fortsatt passe på ting som har vært rutine siden han var født 😅 Kjefting, masing etc fungerer dårlig uansett. Det har vi heldigvis klart å snu, selv om frustrasjonen melder seg noen ganger i ny og ne. Da blir det reprasjon etterpå. Men jo mindre mas, negativitet og kjefting, mer positiv forsterkning, mestringsfølelse og positivitet, jo lettere er barna å håndtere. Anonymkode: e277d...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå